فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
چکیده.
مقدمه.1
1-1- بیان مساله 2
2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق6
3-1- اهداف تحقیق8
4-1- سوالات تحقیق9
5-1-  فرضیات تحقیق9
6-1- چالش های تحقیق9
فصل دوم:اصول و مبانی نظری
1-2- مقدمه16
2-2-گردشگر17
3-2- گردشگری.17
4-2- نوع شناسی گردشگری 19
1-4-2- گردشگری درمانی.22
3-4-2-گردشگری فرهنگی.22
4-4-2- گردشگری روستایی 28  
5-4-2- گردشگری شهری29
6-4-2- گردشگری ماجراجویانه.31
7-4-2-گردشگری طبیعت33
8-4-2- گردشگری آموزشی.33
9-4-2-گردشگری ورزشی.34
10-4-2- گردشگری اجتماعی34
11-5-2- گردشگری بازرگانی وتجاری35
12-4-2-گردشگری مذهبی35
1-12-4-2-گردشگری مذهبی در جهان36
2-12-4-2-گردشگری مذهبی در ایران39
3-12-4-2-تقسیم بندی انواع گردشگری مذهبی..40
4-12-4-2- زیارت و زائر..41
5-12-4-2- زائر و گردشگر..42
5-2- اثرات گردشگری.43
1-5-2- اثرات فرهنگی- اجتماعی گردشگری..45
3-5-2- اثرات زیست محیطی46
4-5-2-آثار اقتصادی گردشگری در شهر 48
1-4-5-2- گردشگری و درآمد.49
2-4-5-2-گردشگری و اشتغال زایی50
9-2- برنامه ریزی گردشگری.51
7-2- رویکرد کیفیت52
8-2-محصول گردشگری.54
9-2-رضایت گردشگر.63
10-2- پیشینه موضوع تحقیق 65
فصل سوم : مواد و روشها
1-3- مقدمه 70
2-3- روش تحقیق70
3-3- ابزارها71
4-3- مدل HOLSAT73
فصل چهارم: بحث و نتایج
1-4-منطقه مورد مطالعه .76
1-1-4-موقعیت76
2-1-4-جغرافیای طبیعی.76
3-1-4- ویژگیهای جمعیتی78
4-1-4- اماکن و جاذبه های گردشگری مذهبی منطقه مورد مطالعه79
2-4- یافته های تحقیق81
1-2-4- ویژگی­های دموگرافیکی- اجتماعی پاسخ ­دهندگان81
2-2-4- مشخصات سفر پاسخ دهندگان.85
3-4- سنجش رضایت گردشگران با مدلHOLSAT.88
4-4- سنجش تاثیرگذاری ابعاد محصول گردشگری مذهبی کشور عراق بر رضایت گردشگران شهر تبریز .94
5-4- بررسی تمایلات رفتاری آینده گردشگران عتبات عالیات .97
 
فصل پنجم: نتیجه گیری و پاسخ به فرضیات
1–5–مقدمه95
2–5– آزمون فرضیات95
3–5– جمع­بندی و نتیجه­گیری97
4–5–پیشنهادات98
منابع و ماخذ
فهرست جداول
جدول(1-2): تقسیم­بندی انواع گردشگری مذهبی  .41 
جدول(2-2): طیف زائر و گردشگر     43
جدول(3-2): اثرات سیاسی مثبت و منفی توسعه گردشگری     .  46
جدول (1-4): ویژگی­های دموگرافیکی-اجتماعی پاسخ ­دهندگان  82
جدول (2-4): مشخصات سفر پاسخ ­دهندگان  85
جدول (3-4):انتظارات­، عملکرد و سطح رضایت از محیط و جاذبه مقصد  86
جدول (4-4): انتظارات­، عملکرد و سطح رضایت از دسترسی مقصد.  89
جدول (5-4): انتظارات­، عملکرد و سطح رضایت از تسهیلات و خدمات مقصد.  91
  جدول (6-4):انتظارات­، عملکرد و سطح رضایت از تصویر از مقصد  92
جدول(7-4­): سنجش رابطه بین امکانات و کیفیت خدمات رفاهی و میزان رضایت­مندی گردشگران.  94
جدول(8-4):  بحرانهای امنیتی و وجود درگیری­های ­داخلی بر میزان رضایت­مندی گردشگران .  94
جدول(9-4):  رابطه برخورد متولیان امر مستقر در پایانه ­های مرزی و میزان رضایت­مندی گردشگران  94
جدول(10-4): سنجش تاثیرگذاری ابعاد محصول گردشگری مذهبی کشور عراق بر رضایت گردشگران.  95
جدول(11-4): آزمون تاثیرگذاری رضایت بر تمایلات رفتاری آینده گردشگران عتبات عالیات.  97
 
 
 
 
فهرست اشکال
شکل (1-2): چرخه حیات گردشگری . 24
شکل( 2-2):  چهارچوب مخصوص صنعت گردشگری.   27
شکل (3-2): نواحی کارکردی در شهر توریستی.  31
شکل (4-2): گردشگری ACE.32   
شکل (5-2): کارکرد و ساختار گردشگری­مذهبی و تاثیر آنها در گسترش شهر­نشینی و گردشگری39
شکل (6-2): زنجیره کالا و خدمات در گردشگری55
شکل(7-2): مولفه­های اصلی محصول گردشگر    .62
شکل(8-2):عناصر تشکیل دهنده تصویر از مقصد    63
شکل(1-4): موقعیت محدوده مورد مطالعه   79
شکل(2-4): موقعیت مرز مهران و محور مهران تا شهر­های زیارتی80
شکل (3-4): پاسخگویان از نظر جنس.   81
شکل(4-4): پاسخگویان از نظر سن.   82
شکل(5-4): اشتغال پاسخگویان.   83
شکل (6-4): وضعیت تاهل پاسخگویان   83
شکل(7-4): تحصیلات پاسخگویان   84
شکل(8-4): درآمد ماهانه پاسخگویان   84
شکل (9-4): تعداد سفر گردشگران.   86
شکل (10-4): مدت اقامت گردشگران  6 8
شکل(11-4): نوع سفر   86
 شکل(12-4) هدف از سفر.   87
شکل(13-4): انتظارات /عملکرد محیط و جاذبه مقصد  89
شکل(14-4): انتظارات /عملکرد دسترسی مقصد  90
شکل(15-4): انتظارات /عملکرد تسهیلات و خدمات مقصد.  91
شکل (16-4): انتظارات /عملکرد تصویر از مقصد.  94
شکل(17-4): توزیع تمایلات رفتاری آینده گردشگران عتبات عالیات.  96
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مقدمه
      گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه­های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه­ای در رشد اقتصادی کشورها برخوردار است.  به طوریکه در دهه­های اخیر گردشگری دینی در اکثر کشورهای جهان در حال افزایش می­باشد و علاقه فراوان مردم به خاطر بازدید از این اماکن به مذاهب و ادیان بیشتر شده است (کاویان­فر،8:1386).
      با توجه به تأثیر شگرف گردشگری در زمینه ­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز، باید با نظری بلند و مدیریتی عالمانه، آگاهانه و با برنامه ­ریزی درست، در جهت گسترش آن تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید. بنابراین یکی از روش های سنجش کارایی خدمات و تسهیلات  موجود در یک ناحیه  ارزیابی نظر بهره­برداران و استفاده­کنندگان از این خدمات یا به عبارت بهتر رضایتمندی گردشگران  می­باشد (فنی و همکاران،35:1391).
       رضایتمندی گردشگران یکی از مهمترین عوامل رقابتی و بهترین شاخص برای تضمین رشد سودهای آنی محسوب می­شود­. امروزه بسیاری از مراکز­، ارکان­ها و سازمان­ها میزان رضایت گردشگران را به عنوان معیاری مهم برای سنجش کیفیت کار خود قلمداد می­ کنند و این روند همچنان در حال افزایش است (­قلی­پور سلیمانی­،1387 :3 ).
      رضایت گردشگران باعث می­شود تا این احساس رضایت در تمایل آنان به بازگشت و تداوم مسافرت به مقصد، از یک سو و تشویق و ­ترغیب دوستان ­و آشنایان به دیدار از شهر مقصد مؤثر واقع شود و به این ترتیب  موجبات تداوم و پایداری گردشگری و رونق اقتصادی در منطقه مورد­نظر شود (فنی و همکاران،35:1391).
       کشور عراق یکی از مهمترین پایگاه­های مذهبی جهان تشیع که دارای توانمندی­های گردشگری با کارکردهای مذهبی _ فرهنگی ارزشمند در سطح ملی و بین ­المللی می­باشد­، ورودگردشگران مذهبی ایرانی به کشور عراق می ­تواند آثار شگرفی در زمینه ­های مختلف از جمله اقتصادی _ اجتماعی از خود به جا گذارد ، اما کسب آثار مثبت و مطلوبیت­ها زمانی امکان­پذیر است که بستر مناسب آن یعنی نهادهای مدنی و زیر ساخت­های اجتماعی نیز فراهم شده باشد. یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی پذیرش گردشگر یا زائر با آن مواجه است­، شناسائی و ارزیابی رضایت گردشگران از محصول ارائه شده است .
      بنابراین پژوهش حاضر ضمن تدوین یک چارچوب تئوریک برای ماهیت محصول مقاصد گردشگری در کشور عراق، سنجش رضایت گردشگران از محصول گردشگری کشور عراق را با بهره گرفتن از مدل HOLSAT  انجام خواهد داد­.
1-1-بیان مسئله
  گردشگری یکی از سریعترین صنایع در حال توسعه در اقتصاد جهانی است. اهمیت این صنعت به قدری است که تنها صنعت نفت و صنایع خودرو از آن بالاتر می­باشند (اوبرت[1] ،5:2002). علی­رغم این واقعیت که صنعت گردشگری بخشی از تاریخ بشر است و از دوران  باستان رایج بوده است، پویایی و رشد آن تنها در نیمه دوم قرن بیستم آغاز شده است. در حالی که در دهه 1950 حدود 25 میلیون نفر جزء گردشگری بین ­المللی قرار گرفتند در سال 2009  تعداد آنها به بیش از 800 میلیون نفر که در برخی از منابع این آمار 930 ملیون نفرمی­باشد (سازمان جهانی گردشگری[2] ،22:2010).
     در واقع صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع جهان که نقش عمده­ای در بهبود وضعیت اقتصادی کشورها و توسعه اقتصادی آنها دارد از سوی کارشناسان­، دانشمندان­، مدیران و برنامه­ریزان اقتصادی کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. صنعت توریسم عمدتاً از دو جهت حائز اهمیت بسیار است. اولا موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ­ها­، نژاد­ها­، اقوام­، سرزمین­ها­، گویش­ها را فراهم می­نماید­، و ثانیا دیگر کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه­های متنوع در صدد جلب گردشگران هستند­ (گوهریان ،1384 :25).
      توریسم مذهبی[3] یکی از رایج­ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه­ی آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می­گردد. مدارک و اسناد تاریخی موجود از تمدن­های کهن بین­النهرین­، مصر­، ایران، هند­، چین و غیره نیز آثار و قراین بر جای مانده از روزگار پیش از تاریخ حکایت از سفرهای زیارتی انسان های متعددی دارد که از دیر­باز به منظور انجام فرایض دینی و مذهبی مسیر های طولانی را جهت زیارت  طی می­کردند. البته منظور این نیست که توریسم مذهبی­_­زیارتی فقط مخصوص مسلمانان و کشور­های اسلامی است­. این نوع گردشگری­، زیارت در تمام ادیان و مذاهب را شامل می­شود­. در کشورهای اسلامی نیز جاذبه­های دیگر گردشگری­، جاذبه­های تاریخی­، فرهنگی­، طبیعی و انسان ساخت وجود دارد و گردشگران مسلمان هم با انگیزه­هایی به جز زیارت سفر می­ کنند (­حاج غلامرضایی ،1376: 54-53).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...