عنوان صفحه
چکیده . 1
فصل اول : کلیات تحقیق. 2
1-1مقدمه 3
1-2 بیان مسئله . 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 9
1-4 اهداف تحقیق . 10
1-4-1 هدف اصلی تحقیق . 10
1-4-2 اهداف فرعی . 10
1-4-3 اهداف کاربردی 10
1-5 سوالات تحقیق . 11
1-5-1 سوال اصلی تحقیق . 11
1-5-2 سوالات فرعی تحقیق . 11
1-6 تعریف نظری و عملیاتی متغیرها 12
فصل دوم :مبانی نظری تحقیق . 14
2-1 ادبیات مفهومی تحقیق 15
2-2 سرمایه اجتماعی . 16
2-3 مفهوم سرمایه اجتماعی . 18
2-3-1 سرمایه اجتماعی . 19
2-3-2 پیشرفت تحصیلی . 19
2-3-3 اعتماد 19
2-3-4 همیاری 19
2-3-5 روابط اجتماعی 19
2-3-5-1 وضعیت فرهنگی خانواده . 20
2-3-5-2 آرامش روانی و عاطفی خانواده 20
2-3-5-3 نوع دوستان دانش آموز و ویژگی های آنان 20
2-3-5-4 آموزشی های تقویتی . 20
2-3-5-5 انجام منظم تکالیف درسی در منزل 20
2-3-5-6 آشنایی والدین با ویژگی های روانی فرزندان 20
2-3-5-7 رفتار معلم و نوع برخورد او در کلاس 21
2-3-6 تعریف سرمایه اجتماعی از نگاه صاحب نظران . 21
2-3-7 اهمیت سرمایه اجتماعی . 26
2-3-8 زمینه تاریخی سرمایه اجتماعی 27
2-3-9 ابعاد سرمایه اجتماعی . 27
2-3-10 شاخص سرمایه اجتماعی 28
2-3-10-1 مشارکت اجتماعی . 28
2-3-10-2 انسجام اجتماعی 29
2-4 مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی 31
2-4-1 جنبه منفعت اقتصادی سرمایه اجتماعی 31
2-4-2 جنبه منفعت عمومی سرمایه اجتماعی 32
2-4-3 نحوه ایجاد ، حفظ و نابودی سرمایه اجتماعی 33
2-4-3-1 فروبستگی . 33
2-4-3-2 ثبات 34
2-4-3-3 ایدئولوژی . 35
2-4-3-4 عوامل دیگر 35
2-5 نقش دولت در ایجاد سرمایه اجتماعی 35
2-5-1 نقش سازمانهای بخش دولتی. 36
2-6 پیامدهای مثبت سرمایه اجتماعی. 36
2-7 پیامدهای منفی سرمایه اجتماعی. 38
2-8 سرمایه اجتماعی و حیثیت دموکراتیک گروه های اجتماعی 38
2-9 انگیزش. 38
2-9-1 انواع انگیزش 38
2-9-2 انگیزش و یادگیری. 39
2-9-3 انگیزش و شخصیت 39
2-9-4 عوامل موثر بر انگیزش 40
2-9-4-1 نقش نیازها و سایق ها 40
2-9-4-2 اصل تقویت 41
2-9-4-3 خود پنداره و انگیزش. 41
2-9-4-4 اهمیت دوستان 41
2-9-4-5 ارتقا انگیزش 42
2-9-4-5-1 آگاهی شاگردان از هدف های درس 42
2-9-4-5-2 رفاقت یا رقابت 42
2-9-4-5-3 استفاده از شیوه های نوین تدریس. 42
2-9-4-5-4 استفاده بجا از تشویق های کلامی و صراحت بازخورد. 42
2-9-4-5-5 آسان به دشوار بودن روال آموزش 43
2-9-4-5-6 ملموس کردن آموزش. 43
2-9-4-5-7 مشارکت در یادگیری توسط فراگیران 43
2-9-4-5-8 بازخورد به موقع. 43
2-9-4-5-9 تکالیف متناسب با سطح توانایی فراگیر. 43
2-9-4-5-10 استفاده از مشوق های درونی و بیرونی. 44
2-10 عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 44
2-10-1 تاکید بر رشد عقلانی 44
2-10-2 جو عاطفی مدرسه. 44
2-10-3 پیش فرض های معلمان در مورد شاگردان. 45
2-10-4 نگرش معلم . 45
2-10-5 عقب ماندگی آموخته شده 45
2-10-6اثرات پیشرف تحصیلی 46
2-11 علل ترک تحصیل. 46
2-12 راه های کاهش شکست در تحصیل. 46
2-13 عوامل موثر بر رشد تحصیلی و حرفه ای. 47
2-13-1 ادراک و برداشت نوجوان نسبت به حرفه های مختلف. 47
2-13-2 شرایط اقتصادی و اجتماعی. 47
2-13-3 تاثیر و نفوذ والدین 48
2-13-4 شخصیت فرد 48
2-14 پیشرفت تحصیلی. 48
2-14-1 انگیزیش. 48
2-14-2 خود کارامدی. 49
2-14-2-1 تعریف خودکارامدی 51
2-14-2-2 انواع خود کارامدی 51
2-14-2-3 ابعاد خود کارامدی ادراک شده 52
2-14-2-3-1 سطح 52
2-14-2-3-2 عمومیت 53
2-14-2-3-3 نیرومندی. 53
2-14-2-4 منابع باورهای خودکارامدی 53
2-14-2-4-1 تجارب مسلط. 53
2-14-2-4-2 تجارب جانشینی. 54
2-14-2-4-3 قانع سازی کلامی. 54
2-14-2-4-4 حالت های فیزیو لوژیکی و هیجانی 55
2-14-2-4-5 تجارب تصویر سازی ذهنی 55
2-14-2-5 خودکارامدی بالا و پایین 55
2-14-2-6 خودکارامدی ، انگیزش و اسناد 56
2-14-2-7 جنسیت و خودکارامدی 57
2-14-2-8 خودکارامدی و پیشرفت تحصیلی. 57
2-14-2-9 تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی باورهای خودکارامدی 58
2-14-2-9-1 نقش باورهای خودکارامدی در انگیزش افکار و انتخاب اهداف آگاهانه. 58
2-14-2-9-2 تحلیل تحولی باورهای خودکارامدی در گستره زندگی 59
2-14-2-10 تاثیر بافت خانواده بر باورهای خودکارامدی 59
2-14-2-11 تاثیر دوستان و همسالان 59
2-14-2-12 نقش مدرسه. 59
2-14-2-13 رشد خودکارامدی بواسطه تجارب مرحله گذار نوجوانی. 60
2-14-2-14 خودکارامدی مرتبط با بزرگسالی 60
2-14-2-15 ارزیابی مجدد خودکارامدی با افزایش سن 60
2-14-2-16 راهبردهای بهبود خودکارامدی. 61
2-14-2-17 پیشرفت تحصیلی 62
2-14-2-18 عوامل مهم تاثیر گذار بر پیشرف تحصیلی. 63
2-14-2-19 رابطه سرمایه اجتماعی و انگیزه پیشرفت تحصیلی 65
2-15 پیشینه مطالعاتی 67
2-15-1 مطالعات خارجی. 67
2-15-2 مطالعات داخلی. 70
2-16 نتیجه گیری از مطالعات انجام شده. 74
2-17 مبانی نظری. 74
2-17-1 نظریه های مربوط به سرمایه اجتماعی. 74
2-17-1-1 نظریه ریمون بودون 74
2-17-1-2 نظریه ریمون کیوی و لوک وان کامپنهود 75
2-17-1-3 نظریه کانوی. 75
2-17-1-4 نظریه هارالامپوس. 76
2-17-1-5 نظریه لکسون 77
2-17-1-6 نظریه لنسکی 77
2-17-1-7 نظریه یان رابرتسون. 78
2-17-1-8 نظریه دیدگاه سنت انتقادی مکتب قدرت 78
2-17-2 نظریه های مربوط به انگیزش تحصیلی. 78
2-17-2-1 الگوی اتکینسون. 78
2-17-2-2 نظریه مک کلند 79
2-17-2-3 نظریه مراحل مختلف زندگی(گریوز). 80
2-17-2-4 نظریه زیستی – تعلق – رشد 80
2-18 چهرچوب نظری تحقیق 81
2-18-1 نظریه مک کللند. 81
2-18-2 الگوی اتکینسون 82
2-18-3 نظریه پیربوردیو 82
2-20 مدل نظری تحقیق. 83
2-19 فرضیات تحقیق. 84
2-19-1 فرضیه اصلی. 84
2-19-2 فرضیات فرعی 85
فصل سوم: روش شناسی تحقیق 86
مقدمه 87
3-1 روش تحقیق 87
3-2 نوع تحقیق. 88
3-3 روش گردآوری داده ها. 88
3-4 قلمرو تحقیق. 89
3-4-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 89
3-4-2 قلمرو مکانی . 89
3-4-3 قلمرو زمانی . 89
3-5 تعاریف اصطلاحات. 89
3-5-1 تعریف نظری و عملیاتی متغیرها. 89
3-5-1-1 سرمایه اجتماعی 89
3-5-1-2 پیشرفت تحصیلی. 89
3-5-1-3 اعتماد. 90
3-5-1-4 همیاری 90
3-5-1-5 روابط اجتماعی. 90
3-6 جامعه آماری، برآورد نمونه، روش نمونه گیری 91
3-7 اعتبار و پایایی ابزار 93
3-7-1 اعتبار. 93
3-7-2 پایایی. 94
3-8 ابزار گردآوری داده ها 96
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها 97
فصل چهار: تجزیه و تجلیل یافته ها. 98
مقدمه. 99
4-1 تحلیل های آماری توصیفی. 99
4-2 تست نرمال بودن. 105
4-3 آزمون 106
4-3-1 فرضیه اصلی 106
4-3-2 فرضیه فرعی 113
4-3-3 فرضیه فرعی دوم. 114
4-3-4 فرضیه فرعی سوم. 115
4-3-5 فرضیه فرعی چهارم. 115
4-3-6 فرضیه فرعی پنجم 116
4-3-7 فرضیه فرعی ششم 117
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات 119
مقدمه 120
5-1 نتایج مربوط به فرضیه های تحقیق . 120
5-1-1 فرضیه اول 120
5-1-2 فرضیه دوم. 120
5-2 پیشنهادات پژوهش. 121
5-3 محدودیت های پژوهش. 121