پسر مقطع متوسطه نظری شهرستان بیجار در سال تحصیلی 89-90 بود که از میان آنان، تعداد 315 نفر (شامل150 دختر و 165 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. متغیر پیش بینی کننده، ویژگیهای شخصیتی و متغیر ملاک، سبک یادگیری افراد بود، بنابراین برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق توصیفی- همبستگی استفاده شد. جهت تعیین ویژگی های شخصیتی آزمودنیها از آزمون پنج عامل بزرگ شخصیت نئو (مک کری و کاستا،1992) و برای شناسایی سبک های یادگیری دانش آموزان از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب(1985) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی، رگرسیون لوجستیک، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون خی دو، آزمونt گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون پیگیری شفه استفاده شده است. نتایج نشان داد که ویژگی شخصیتی برون گرایی با سبک یادگیری همگرا همبستگی منفی دارد. ویژگی شخصیتی موافق بودن، با سبک یادگیری واگرا همبستگی منفی دارد. ویژگیهای شخصیتی روان رنجور خویی و گشودگی به تجربه با هیچ یک از سبک های یادگیری، رابطه معناداری ندارند. همچنین مشخص شد که میان ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر و پسر و همچنین میان سبک های یادگیری آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد و رابطه میان ویژگی های شخصیتی و سبک یادگیری دانش آموزان با رشته تحصیلی آنها نیز معنادار نبود. متغیر پایه تحصیلی، از میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی، تنها با عامل با وجدان بودن همبستگی مثبت دارد.
کلید واژه : برون گرایی، روان رنجور خویی، گشودگی به تجربه، موافق بودن، با وجدان بودن،
سبک های یادگیری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
صورتجلسه دفاع . ب
تقدیم . ج
تشکر و قدردانی . د
چکیده تحقیق . ه
فهرست مطالب و
فهرست جداول . ی
فهرست نمودارها ل
فهرست شکل ها . م
فصل اول: کلیات تحقیق (15-1)
مقدمه . 2
بیان مساله . 4
ضرورت و اهمیت تحقیق . 6
اهداف تحقیق . 9
قلمرو مکانی و زمانی تحقیق 10
فرضیه های تحقیق 10
سؤالات تحقیق . 10
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها و مفاهیم. 11
الف) تعریف نظری و عملیاتی ویژگی های شخصیتی . 11
ب) تعریف نظری و عملیاتی سبک های یادگیری 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی (57-16)
مقدمه 17
بررسی نظریه های پیرامون موضوع تحقیق . 17
مبانی نظری سبک های یادگیری 17
مفهوم سبک یادگیری . 17
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نظریه های سبک های یادگیری . 19
الف) رویکرد سبک های شناخت محور 19
ب)رویکرد سبک های شخصیت محور . 22
ج) رویکرد سبک های فعالیت محور . 24
مبانی نظری ویژگی های شخصیتی . 29
الف) تعریف شخصیت . 29
ب) ویژگی های شخصیتی 31
طبقه بندی شخصیت بر اساس ویژگی های جسمانی 32
طبقه بندی کرچمر . 32
طبقه بندی شلدون 33
طبقه بندی شخصیت بر اساس رویکرد روان تحلیل گری 34
نظریه فروید . 34
ریخت های شخصیتی یونگ 35
ریخت های شخصیتی مایرز بریگز 36
طبقه بندی شخصیت بر اساس نظریه های صفات . 38
نظریه شخصیتی آلپورت 38
صفات شخصیتی آلپورت 40
نظریه شخصیتی کتل . 41
نظریه شخصیتی آیزنک . 43
رویکرد تحلیل عاملی در تبیین شخصیت 45
مدل پنج عاملی شخصیت . 46
ابعاد شخصیت بر اساس مدل شخصیتی پنج عامل بزرگ . 48
پیشینه تحقیقاتی . 51
پیشینه داخلی .51
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشینه خارجی .53
جمع بندی و نتیجه گیری .56
مدل مفهومی تحقیق .57
فصل سوم: روش تحقیق (66-58)
مقدمه . 59
روش تحقیق . 59
جامعه آماری تحقیق . 60
نمونه، روش نمونه گیری و حجم نمونه 60
ابزار گرد آوری داده ها 61
آزمون ویژگی های شخصیتی نئو . 61
روایی و پایایی پرسشنامه شخصیتی نئو 63
آزمون سبک های یادگیری کلب 64
روایی و پایایی آزمون سبک های یادگیری کلب . 65
مراحل اجرای تحقیق 65
روش های تجزیه و تحلیل داده ها . 66
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها (95-67)
مقدمه . 68
یافته های توصیفی تحقیق .69
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه . 69
الف) جنسیت آزمودنی ها . 69
ب)رشته تحصیلی . 70
ج)پایه تحصیلی 71
یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق . 72
فهرست مطالب
عنوان صفحه
یافته های توصیفی مربوط به سبک های یادگیری 72
یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های شخصیتی . 76
همبستگی ویژگی های شخصیتی و سبک های یادگیری 79
یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق . 81
بررسی فرضیه اول . 81
بررسی فرضیه دوم 83
بررسی فرضیه سوم 85
بررسی فرضیه چهارم . 86
یافته های جانبی تحقیق . 89
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری (109- 96)
مقدمه . 97
خلاصه نتایج تحقیق . 98
بحث در نتایج . 99