پاییز93
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا سطوح مختلف رقابت در بازار ، سودآوری و نقدینگی بر رابطه بین اندازه و ساختار سرمایه در شرکت های کوچک و متوسط موثر است؟ بدین منظور چهار فرضیه اصلی تدوین و از طریق اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی بین سال های 1381 تا 1390 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در شرکت های متوسط بیشتر از شرکت های کوچک می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) رقابت بازار متفاوت می باشد. افزون بر این نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک در سطوح (بالا / پایین) رقابت بازار متفاوت می باشد و نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) سودآوری متفاوت می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) سودآوری متفاوت می باشد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی غیرجاری در دسته شرکت های کوچک و دسته شرکت های متوسط در سطوح (بالا / پایین) نقدینگی متفاوت می باشد. و افزون بر این نتایج نشان داد که ارتباط میان اندازه شرکت و اهرم مالی جاری در دسته شرکت های کوچک در سطوح (بالا / پایین) نقدینگی متفاوت می باشد.
کلیدواژه ها: ساختار سرمایه، رقابت در بازار ، سودآوری و نقدینگی، اندازه
فهرست مطالب
1- فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مساله: 2
1-3- پرسش تحقیق: 5
1-4- اهداف و ضرورت تحقیق: 5
1-5- فرضیه های تحقیق. 5
1-6-روش شناسی تحقیق: 7
1-7- خلاصه فصل:. 8
2- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 10
2-2- ساختار سرمایه. 10
2-3- فرصت های رشد و ساختار سرمایه (اهرم مالی). 13
2-4- عوامل تاثیر گذار بر ساختار سرمایه. 14
2-5- نقدینگی. 14
2-6- شاخص های سنتی اندازه گیری نقدینگی 15
2-7- شاخص های نوین اندازه گیری نقدینگی 15
2-8- اهرم مالی. 16
2-9- مبانی نظری ارتباط اهرم مالی و سرمایه گذاری 17
2-10- سودآوری. 18
2-11- رابطه ساختار سرمایه و سودآوری. 21
2-12- رقابت بازار محصول 22
2-13- تأثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی. 24
2-14-رابطه اندازه شرکت با ساختار سرمایه با تاکید بر سطوح مختلف رقابت بازار محصول، سودآوری و نقدینگی
25
2-15- پیشینه تحقیق در جهان. 26
2-15-1- پیشینه تحقیقات داخلی. 26
2-15-2- پیشینه تحقیقات خارجی. 28
2-16- خلاصه تحقیقات 30
2-17- خلاصه فصل. 34
3- فصل سوم: روش تحقیق
3-1- دیپاچه. 36
3-2-جامعه آماری تحقیق. 36
3-3- تعیین حجم نمونه تحقیق. 37
3-4-فرضیه های تحقیق 37
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها 39
3-5-1- روش تحقیق از نظر ماهیت و محتوایی. 39
3-5-2- روش تحقیق از نظر هدف. 39
3-5-3- انجام تحقیق 39
3-6- روش گرد آوری اطلاعات. 40
3-7-مدل های تحقیق 40
3-8- تعریف متغیرها و نحوه محاسبه آن ها 42
3-9- تابع آماره (روش واکاوی مدل ها). 46
3-9-1 روش داده های پانل 46
3-9-1-1- روش اثراث ثابت. 47
3-9-1-2 – آزمون هاسمن. 48
3-9-2 – آزمون معنی دار بودن مدل 49
3-9-3- آزمون معنی دار بودن ضرایب 49
3-9-4-آزمون مربوط به بررسی نرمال بودن توزیع متغییرها. 50
3-9-5- آزمون مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی. 50
3-9-5-1-فرض نرمال بودن باقیمانده ها. 51
3-9-5-2-فرض عدم وجود همخطی بین متغییرهای مستقل 51
3-9-5-3-فرض مستقل بودن باقیمانده ها 51
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مفدمه. 53
4-2- آمار توصیفی. 53
4-3- تحلیل همبستگی. 57
4-4-آزمون فرضیه های تحقیق. 59
4-4-1- نتایج آزمون مدل (1-1). 59
4-4-2- نتایج آزمون مدل (1-2). 61
4-4-1- نتایج آزمون مدل (2-1). 62
4-4-2- نتایج آزمون مدل (2-2). 64
4-4-3- نتایج آزمون مدل (2-3). 65
4-4-4- نتایج آزمون مدل (2-4). 67
4-4-1- نتایج آزمون مدل (3-1). 68
4-4-2- نتایج آزمون مدل (3-2). 69
4-4-3- نتایج آزمون مدل (3-3). 71
4-4-4- نتایج آزمون مدل (3-4). 72
4-4-1- نتایج آزمون مدل (4-1). 74
4-4-2- نتایج آزمون مدل (4-2). 75
4-4-3- نتایج آزمون مدل (4-3). 76
4-4-4- نتایج آزمون مدل (4-4). 78
4-5- خلاصه فصل. 79
5- فصل پنچم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مفدمه. 81
5-2- خلاصه تحقیق 81
5-3- در این قسمت نتایج آزمون فرضیات بطور جداگانه ارائه میشود 82
5-3-1- نتایج آزمون فرضیه اول 82
5-3-2- نتیجه فرضیه دوم 82
5-3-3- نتیجه فرضیه سوم 83
5-3-4- نتیجه فرضیه چهارم. 84
5-4-نتیجه گیری 85
5-5- بررسی نتایج تحقیق با تحقیقات مشابه 86
5-6- پیشنهادهای برخاسته از تحقیق 88
5-7- محدودیتهای تحقیق. 89
5-8- خلاصه فصل. 90
منابع. 91
پیوست های آماری. 98
فهرست جداول
خلاصه تحقیقات داخلی 30
خلاصه تحقیقات خارجی 32
انتخاب نمونه آماری تحقیق 37
نحوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق. 42