(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                                    صفحه

 

چکیده1

 

فصل اول:کلیات پژوهش

 

1-1 مقدمه.3

 

1-2 بیان مسأله.4

 

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش5

 

1-4 اهداف پژوهش.6

 

1-5 فرضیات پژوهش7

 

1-6 مدل مفهومی پژوهش8

 

1-7 قلمرو پژوهش9

 

1-7-1 قلمرو موضوعی پژوهش.9

 

1-7-2 قلمرو زمانی پژوهش9

 

1-7-3 قلمرو مکانی پژوهش9

 

1-8 تعریف متغیرها.9

 

 

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه­ی پژوهش

 

2-1 مقدمه13

 

2-2 مبانی نظری.15

 

2-2-1 مفهوم درآمد و سود15

 

2-2-1-1  مفهوم سود در سطح ساختاری.16

 

2-2-1-2  مفهوم سود در سطح معنائی16

 

2-2-1-3  مفهوم سود در سطح رفتاری16

 

2-2-2 بازده غیرنرمال18

 

2-2-3 مفهوم هموارسازی سود19

 

2-2-4 انواع هموارسازی سود20

 

2-2-4-1 دستکاری حسابها.22

 

2-2-5 اهداف هموارسازی سود.23

 

2-2-5-1 دریافت پاداش های مدیریتی بیشتر به خاطر بالا بودن ارزش سهام24

 

2-2-5-2 پرداخت بهره کمتر در استقراض از موسسات اعتباری و بانک ها24

 

2-2-5-3 جذب سرمایه.25

 

2-2-6 انواع هموار سازی سود.28

 

2-2-7 روش های هموارسازی سود.29

 

2-2-7-1 هموارسازی از طریق وقوع رویداد29

 

2-2-7-2 هموارسازی از طریق تخصیص بر دوره های زمانی.30

 

2-2-7-3 هموارسازی از طریق طبقه بندی.30

 

2-2-8 نقش استانداردهای حسابداری در رویکرد هموارسازی سود.37

 

2-2-9 استانداردهای حسابداری و مقررات قانون مالیاتهای مستقیم39

 

2-2-10 راه کارهای موجود جهت جلوگیری ار هموارسازی سود.42

 

2-2-10-1 ابهام در تعاریف عناصر حسابداری.43

 

2-2-10-2 ویژگی های کیفی اطلاعات43

 

2-2-10-3 چه کسی هزینه افشاء بیشتر را می پردازد44

 

2-2-10-4 اثرات افزایش مقررات افشای اطلاعات44

 

2-2-11 نتیجه گیری45

 

2-3 پیشینه پژوهش48

 

2-3-1 پیشینه مطالعات انجام شده در داخل کشور48

 

2-3-2 پیشینه مطالعات انجام شده در خارج از کشور50

 

 

 

فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

 

3-1 مقدمه.53

 

3-2 روش پژوهش.53

 

3-3 جامعه آماری.53

 

3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری54

 

3-5 روش گردآوری داده ها.55

 

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها55

 

3-6-1 داده­های پانل (داده­های تابلویی).56

 

3-6-2 روش­های تخمین مدل­های ادغام شده57

 

3-6-3 آزمون F لیمر57

 

3-6-4 آزمون هاسمن57

 

3-6-5 مدل اثر ثابت (FEM)59

 

3-6-6 مدل اثرات تصادفی (REM) یا مدل تصحیح خطا (ECM).61

 

3-6-7  آزمون ریشه واحد پانل63

 

3-6-8 آزمون هم جمعی پانل دیتا64

 

3-6-9 آزمون هم جمعی پدرونی.66

 

3-6-10 آزمون جارکو- برا70

 

3-6-11 مفهوم سطح معنی­داری (P-value).73

 

3-6-12 آزمون t .74

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها

 

4-1- مقدمه.77

 

4-2-آمار توصیفی.77

 

4-3- آزمون ریشه واحد داده­های پانل.80

 

4-4- معرفی متغیرها و تصریح مدل.82

 

4-5- نتایج برآورد مدل­.74

 

4-6-آزمون هم­جمعی کاو. 89

 

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

 

5-1 مقدمه.92

 

5-2  نتیجه­گیری فرضیات پژوهش92

 

5-3 پیشنهادها اجرایی( حاصل از پزوهش)95

 

5-4 پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی.97

 

5-8 محدودیت­های پژوهش99

 

منابع و مأخذ101

 

پیوست.106

 

چکیده:

 

مدیریت سود، استفاده مدیریت از قضاوت در گزارش­دهی مالی و ساختاربندی معاملات، برای اصلاح و تغییر گزارشگری مالی است تا استفاده­کنندگان صورت­های مالی را در مورد عملکرد اقتصادی شرکت گمراه کند و یا بر نتایج معاملاتی که به ارقام حسابداری مثل سود بستگی دارد، تاثیرگذارد. یکی از اشکال مدیریت سود، هموارسازی سود است که توجه زیادی را در ادبیات حسابداری به خود جلب کرده است. فرضیه هموارسازی سود پیشنهاد می­ کند که سود برای کاهش نوسان­های آن حول سطحی که برای شرکت نرمال به نظر می­رسد، به طور آگاهانه دستکاری می­شود. از این رو هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اجزای تعهدی سود با میزان هموارسازی سود و فرصت­های رشد در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. تعداد فرضیات مورد آزمون در این پژوهش 6 فرضیه می­باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی می­باشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش طولی و از نظر نحوه­ی اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشند. روش نمونه‌گیری این پژوهش روش حذف سیستماتیک(جدول فیلترینگ) می­باشد و تعداد 112 شرکت به عنوان نمونه آماری استخراج شدند. داده­ ها از طریق نرم­افزار ره­آورد نوین جمع­آوری شدند و برای تجریه و تحلیل داده­ ها از نرم­افزارهای SPSS، EVIEWS 8 و Excel استفاد شده است. با توجه به نتایج پژوهش تغییرات در حساب­های پرداختنی با هموارسازی سود و فرصت­های رشد رابطه مثبت و معناداری دارد. تغییرات در حساب­های دریافتنی با هموارسازی سود هیچ رابطه­ای نداشته ولی با فرصت­های رشد رابطه منفی دارد. تغییرات در موجودی کالا با هموارسازی سود و همچنین فرصت­های رشد رابطه مثبت و معناداری دارد.

 

کلمات کلیدی: اجزای تعهدی سود، هموارسازی سود، فرصت های رشد.

 

1-1 مقدمه

 

گسترش فزاینده فعالیت­های اقتصادی و پیچیدگی روزافزون آن­ها از یک طرف و لزوم توجه به اطلاعات دقیق حسابداری و صورت­های مالی از سوی دیگر، سبب ابداع روش­های تحلیلی و مدیریتی نوین در حسابداری شده است. در اواخر دهه 1920 رایج شدن صورت سود و زیان همراه با فشارهای قابل توجه از سوی افراد خارج از حرفه حسابداری و نیز عدم رضایت دست اندرکاران حرفه­ای و دانشگاهیان از روش­های جاری، تغییرات نهادی مهمی را در تفکر و نظریه حسابداری به وجود آورد. یکی از مهم­ترین این تغییرات، تأکید و توجه بیشتر به صورت سود و زیان بوده که سبب شده تا مقوله­ای به نام مدیریت سود متولد و مطرح شود(بادآورد نهندی و دیگران، 1389). مدیریت سود به عنوان فرآیند برداشتن گام­های آگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری برای آوردن سود گزارش شده به سطح مورد نظر تعریف شده است. اگرچه مدیریت سود در ادبیات حسابداری به عنوان یک فرضیه پیشنهاد شده است ولی قطعیت نیافته است. عمل نزدیک کردن سود گزارش شده به سطح سود هدف، از طریق دستکاری انجام می­شود، یکی از اهداف دستکاری سود، هموارسازی آن است. بنابراین هموارسازی سود را می­توان بخشی از مدیریت سود دانست. هموارسازی سود به عنوان اقدامی آگاهانه و عامدانه برای کاهش تغییرها و نوسان های دوره­ای سود گزارش شده یا سود مورد پیش ­بینی از طریق استفاده از فن گزینه­ای حسابداری در چارچوب اصول پذیرفته شده عمومی حسابداری تعریف شده است(مرادی، 1386).

 

یکی از سوال­های مهم در پژوهش­های حسابداری، نقش سود حسابداری در قیمت­ گذاری اوراق بهادار است. سود حسابداری و اجزای آن از جمله اطلاعات مهمی است که سرمایه ­گذاران و تحلیل­گران مالی در تصمیم ­گیری­های سرمایه­گذاری مورد استفاده قرار می­ دهند. تحلیل گران مالی عموماً سود گزارش شده را به عنوان یک عامل برجسته در بررسی­ها و قضاوت های خود مد نظر قرار می­ دهند. سرمایه ­گذاران نیز برای تصمیم­های سرمایه­گذاری خود بر اطلاعات مالی مندرج در صورت­های مالی بنگاه های اقتصادی، به ویژه سود گزارش شده، اتکا می­ کنند. شواهد نشان می­دهد که سود تعهدی نقش مهمی در فرآیند ارزش­گذاری دارد، زیرا مشکلات زمانبندی و عدم تطابق نهفته در ارقام وجوه نقد را کاهش می­دهد(هاشمی و محمدی، 1388).

 

در فضای رقابتی کسب و کار امروز، تلاش برای تصاحب بازار و جریان رقابت پیرامون آن، رفتارهای مشارکت کنندگان بازار را تحت تأثیر قرار داده است. عوامل و راهبردهای مختلفی برای تعیین سهم بازار در این محیط رقابتی استفاده می­شود تا شرکت­ها را با فرصت­های رشد بهتری رو به رو سازد. از طرفی تداوم حیات اقتصادی مستلزم تلاش جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار تولید و فروش است که این موضوع بر افزایش درآمد شرکت­ها و تغییرات در بازده حقوق صاحبان سهام بی اثر

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...