عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه.3
طرح مساله تحقیق.5
ضرورت و اهمیت تحقیق.7
اهداف تحقیق8
سوالات تحقیق9
فرضیات تحقیق.10
تعریف عملیاتی واژه ها10
روش کلی تحقیق12
قلمرو تحقیق.13
ساختار تحقیق.14
فصل دوم :مبانی نظری وپیشینه تحقیق
2-1)مقدمه.16
2-2) شواهد تجربی انواع مالکیت بانک های تجاری.18
2-3) مفهوم اندازه گیری و ارزیابی عملکرد. 20
2-4) طبقه بندی معیارهای اندازه گیری عملکرد21
2-5) تحول در نظریه اندازه گیری و ارزیابی عملکرد22
2-6) عملکرد ایده آل.24
2-7) تجزیه و تحلیل پوششی داده ها25
2-7-1) طراحی مدل تجزیه و تحلیل پوشش داده ها25
2-7-2) مقایسه DEA با سایر روش های تحلیلی.26
2-7-3) بهبودهای DEA28
2-8) عملکرد در صنعت بانکداری29
2-8-1) ماهیت داده و ستانده در صنعت بانکداری29
2-8-2) نگرش واسطه ای 31
2-8-3) نگرش تولیدی.32
2-8-4) نگرش هزینه استعمال شده.32
2-8-5) نگرش ارزش افزوده.32
2-8-6) نگرش مدیریت ریسک33
2-9) پیشینه مطالعات انجام شده33
2-9-1) مطالعات انجام شده در داخل کشور33
2-9-2) مطالعات انجام شده در خارج از کشور.37
2-9-3) جمع بندی ادبیات تحقیق46
فصل سوم:روش تحقیق
3-1) مقدمه. 53
3-2) روش کلی تحقیق.54
3-3 ) تعریف جامعه آماری.55
3-4) حجم نمونه و کفایت آن.55
3-5) روش نمونه گیری.56
3-6) روش های گرد آوری داده ها.56
3-7) ابزار گردآوری داده ها.57
3-8) پایایی و اعتبار ابزار تحقیق57
3-9)روش های تجزیه و تحلیل داده ها. 57
فصل چهارم:یافته های تحقیق
4-1) مقدمه. 64
4-2)توصیف جامعه آماری65
4-3) توصیف یافته ها68
4-4) ارزیابی کارایی شعب بانکی79
4-5)تعیین عوامل موثر بر کارایی شعب.86
4-6)تاثیر کارایی مالی بر جذب سپرده های مورد انتظار90
4-7)جمع بندی97
فصل پنجم: تلخیص،نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق
5-1)مقدمه.103
5-2)خلاصه یافته ها104
5-3) نتیجه گیری.109
5-4) پیشنهادهای تحقیق115
5-5) محدودیتهای تحقیق117
منابع و مأخذ119
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1) تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده.47
جدول( 4-1 ) توزیع جامعهآماری66
جدول (4-2 ) توصیف متغیرها69
جدول( 4-3 ) تببین نهادهها و ستاندهها.69
جدول( 4-4 ) توصیف یافته های تحقیق.75
جدول( 4-5 ) ارزیابیکارایی به روش تحلیلپوششیدادهها.80
جدول( 4-6 ) رتبه بندی شعب بر مبنای کارآیی رتبه ای84
جدول( 4-7 ) توزیع فراوانی گروه های مرجع87
جدول( 4-8 ) عوامل ناکارآمدی شعب88
جدول( 4-9 ) برآورد پارامترهای تابع سپرده ها91
جدول (4-10 ) اعتبار سنجی رابطه برآوردی.92
جدول ( 4-11 ) جذب سپرده مورد انتظار هر شعبه به میلیون ریال93
جدول( 4-12 ) تاثیر کارآیی مالی بر جذب سپرده های مورد انتظار96
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار( 4-1 ) توزیع پراکندگی تعداد کارکنان به ازای هر شعبه76
نمودار( 4-2 ) توزیع پراکندگی هزینه های جاری به ازای هر شعبه77
نمودار( 4-3 ) توزیع پراکندگی سود سپرده ها به ازای هر شعبه77
نمودار( 4-4 ) توزیع پراکندگی معوقات بانکی به ازای هر شعبه78
نمودار( 4-5 ) توزیع پراکندگی درآمد تسهیلات بانکی به ازای هر شعبه.78
نمودار( 4-6 ) توزیع پراکندگی سپرده های بانکی به ازای هر شعبه79
نمودار( 4-7 ) توزیع کارآیی مالی شعبه های بانک کشاورزی استان اصفهان.83
نمودار( 4-8 ) توزیع سپرده های مورد انتظار هر شعبه95
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر کارآیی مالی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان بر جذب سپرده های مورد انتظار، بر مبنای دادههای تاریخی مبتنی بر عملکرد همه شعبه های استان سال مالی منتهی به 29/12/1393 بودهاست. به ازای هر شعبه تعداد کارکنان به نفر، هزینه های جاری سالیانه به میلیون ریال، سود پرداختی به سپرده ها و نهایتا معوقات بانکی به عنوان نهاده های هر شعبه و از طرف دیگر درآمد اعطای تسهیلات به میلیون ریال و سپرده های جذب شده به میلیون ریال به عنوان ستانده های هر شعبه تعریف شده اند. نتایج نشانداد که ازبین شعب بانک کشاورزی استان اصفهان، 24 شعبه یا کمتر از 17 درصد از کل شعب بانک کشاورزی استان اصفهان با اختیار اندازه یک یا 100 درصد، کارآ تلقی و سایر شعب با اختیار اندازه کمتر از 100 درصد ناکارآمد شناخته شده اند. شعبه 5069 با 72 مرتبه بیشترین مرجعیت را در ارزیابی کارآیی عملکرد مالی دیگر شعب استانی داشته و شعبه های 5051 و 5067 و 5094 و 5100 با یک مرتبه کمترین مرجعیت را صرفا در ارزیابی کارآیی مالی خود ایفا کرده اند. به ترتیب الف) معوقات بانکی، ب) درآمد ناکافی به نسبت هزینه ها و منابع مورد استفاده ج)سپرده ناکافی، د) هزینه های جاری اضافی ه) مازاد نیروی انسانی بر ناکارآمدی شعب موثر بوده اند. علاوه بر این 75 تا 79 درصد از کارآیی مالی شعب بانک کشاورزی در سایه تامین سپرده های مورد انتظار تحقق یافته است.
واژه های کلیدی:
تحلیل پوششی داده ها، کارآیی مالی، سپرده های مورد انتظار، شعبه بانکی
فصل اول
کلیات تحقیق
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه
از وظایف اساسی مدیریت کنترل و نظارت است که طی آن اهداف و معیارها تعریف، عملکرد واقعی اندازه گیری، نتایج اندازه گیری با اهداف مورد انتظار و مبتنی بر معیارهای ارزشی مورد مقایسه قرار گرفته، بر اساس مقایسه انجام شده و تحلیل فاصله انحرافات از انتظارات محاسبه و با تحلیل علل یا عوامل موثر برآن نسبت به اقدامات اصلاحی یا تعدیل و تجدید نظر در اهداف تصمیم گیری می شود.(رضاییان 1385)
ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از گام های اساسی در کنترل و نطارت می تواند به یکی از روش های ارزیابی فرآیندی یا ارزیابی کمی صورت گیرد. طی روش اول بر مبنای تحلیل های فنی یا بهره گیری از تجارب دیگران بایدها و نبایدهای مطلوب، تقدم و تاخرهای منطقی و رویه های مورد انتظار تعریف و فرآیند واقعی عملکرد اندازه گیری و نتایج سنجش با رویه های مطلوب مقایسه و انحرافات از رویه های مطلوب تحلیل و عوامل موثر برآن شناسایی و مبتنی بر آن نسبت به اصلاح عملکرد یا بهبود رویه ها مبادرت می شود. بر مبنای روش دوم، کم و کیف فرآیند به عنوان جعبه سیاه سیستم سازمانی تلقی و مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. به جای آن به ارزیابی عملکرد مبتنی بر نهاده ها و ستانده ها یا به تعبیری ورودی ها و خروجی های سیستم به جهت قابلیت کمی کردن آن ها مبادرت می شود. در این ارزیابی در مقایسه نهاده ها و ستانده های واقعی سازمان مورد ارزیابی با نهاده ها و ستانده های مورد انتظار نسبت به ارزیابی عملکرد اقدام می شود.(دراکر 2007)
یکی از روش های ارزیابی کمی کارآیی است که بر مبنای تلقی سازمان مورد ارزیابی به عنوان واحد تصمیم گیری(DMU) از ترکیب نهاده ها و ستانده ها نسبتی تعریف و در مقایسه با نسبت ایده آل نسبت به تحلیل عملکرد قضاوت می شود. نسبت ایده آل می تواند بر مبنای انتظارات یا متوسط یا نقاط افراطی عملکرد دیگران سنجیده و به صورت نسبی بین صفر و یک به عنوان معیار کارآیی تعریف شود. در این صورت واحدی که اندازه یک یا صد درصد را به خود اختصاص دهد کارآ و دیگر واحدها ناکارآ تلقی خواهند شد. روش تحلیل کارآیی مبتنی بر این رویه مبتنی بر تحلیل هم ارزی (فارل 1956) و ابداع تحلیل پوششی داده ها(چارنز، کوپر و رودز 1997) ابداع و طی دهه های اخیر کاربرد گسترده ای یافته است.
بررسی پیشینه ارزیابی عملکرد در حوزه بانک ها نشان می دهد که تحقیقات متعددی در زمینه کمک به مدیران و سیاست گزاران بانک و واحدهای تحت مدیریت به عنوان شعب در زمینه های نطارت و هدایت، در ایران و دیگر کشورها به انجام رسیده است. محور این تحقیقات عموما بر مبنای اندازه گیری کارایی شعب بانکی و معیارهای موثر یا مربوط به آن نظیر سود، نقدینگی و دیگر متغیرهای خرد و کلان اقتصادی است. در بخشی از این تحقیقات به ارزیابی عملکرد مبتنی بر یکی از روش های تحلیل شاخص عملکرد، اقتصادسنجی یا تحلیل پوششی داده ها به تنهایی یا به کارگیری و تحلیل مقایسه ای نتایج به دست آمده پرداخته اند. در دسته ای دیگر از تحقیقات صرفا هدف تعیین کارایی و عوامل موثر کارآیی مبادرت شده و کمتر به ارتباط کارآیی یا تاثیر آن بر معیارهایی چون جذب سپرده ها توجه شده است.(کاشانی 1380)
هدف از این تحقیق به کارگیری روش تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی کارآیی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان و سنجش تاثیر آن بر جذب سپرده ها بوده است. در این ارزیابی مبتنی بر ادبیات تحقیق، نهاده ها و ستانده های اساسی شناسایی و بر مبنای عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/1393 و در سنجش مقایسه ای شعب اندازه کارایی هر شعبه تعیین و بر این اساس نسبت به رتبه بندی شعب تحلیل شده است. در ادامه تاثیر کارآیی شعب مورد ارزیابی را بر میزان جذب سپزده ها بررسی شده است.
در تحلیل عوامل موثر بر کارآمدی هر یک از شعب مورد ارزیابی از تحلیل فاصله مبتنی بر کمبود های متناظر با نهاده ها یا مازاد متناظر با ستانده ها و گروه های مرجع بهره گرفته شده است. به جهت محرمانه بودن داده های عملکردی و نتایج مربوط به آن و به اصرار مدیریت عالیه بانک از کدبندی شعب استفاده شده و از افشای نام شعب متناظر با نهاده ها و ستانده ها و نتایج کارآیی اجتناب شده است.
2-1-طرح مسئله تحقیق
خصوصی سازی برخی از بانک های دولتی، شکل گیری بانک های خصوصی در سال های اخیر، اتخاذ و ابلاغ سیاست های واحد در ارتباط با نظام بانکی، شرایط اقتصادی رکودی-تورمی و .شرایط پیچیده رقابتی را برای فعالیت های بانکی فراهم ساخته است. لذا در این شرایط برای تداوم فعالیت و ادامه حیات بانک ها کارآیی مالی شعب امری ضروری است. گام بنیادین در پایداری چنین روش مدیریتی ایجاب می کند که به روشهای کارآمد علمی – کاربردی، تعادل بین نهادهها و ستاده های سازمان ایجاد شده و با ارزیابی مستمر عملکردها به نهادینه کردن بهره وری اقدام شود. بدیهی است دستیابی به خواستهها و ضرورت های مذکور آن چه این طرح در پی آن است، با اندازه گیری فعالیتها و از طریق به کار گیری مدلهای علمی و کمیت پذیر ونهایتا طراحی و استقرار یک نظام ارزیابی عملکرد ممکن خواهد بود.
افزایش کارائی مستلزم شناخت و این مهم مستلزم اندازه گیری است. اندازه گیری؛ (1) موجبات شناسائی عوامل موثر در بهبود کارائی را فراهم میسازد، (2) در تعیین اولویتها و تصمیم گیریها کمک میکند،(3) مدیریت را در شناخت فراگیر و موثر نواحی مسأله دار یاری میکند، (4) اطلاعات با ارزش برای ارزیابی تأثیر تغییرات و هدایت منابع در اختیار مدیر قرار میدهد.(چارنز، کوپر و رودز 1996)
بدون یک سیستم مناسب اندازه گیری کارائی ، نمیتوان انگیزهها و روابط کاری را بهبود بخشید. اندازه گیری کارایی و استقرار سیستم مربوط باید جزء اولویتهای نخست سازمان باشد. یکی از وظایف مهم مدیریت اعمال کنترل دقیق بر امور جاری مجموعه تحت نظارت اوست و اندازه گیری و ارزیابی کارائی از آن جهت که نتایج را به صورت کمی بیان میکند بهترین وسیله کنترل عملکرد هر سازمان به شمار میرود.
روشهای پارامتریک بر مبنای مدلهای اقتصادسنجی و تئوری اقتصاد خرد بنا شده است.در این روش با بهره گرفتن از دادههای تلفیقی ابتدا تابع هزینه (تولید) با توجه به فروض در نظر گرفته، تخمین زده میشود وبا توجه به تابع مذکور ، کارائی محاسبه میگردد ولی روش ناپارامتریک بر اساس یک سری بهینه سازی با بهره گرفتن از برنامه ریزی خطی میباشد در این روش منحنی مرزی کارا از یک سری نقاط که به وسیله برنامه ریزی خطی تعیین میشود، ایجاد میگردد.(فارل1957)
مفهوم کارائی را برای اولین بار کوپمنز ودبرو در سال 1957Koopmans & Debreu)) به اقتصاد خرد اضافه گردید. شواهد تجربی نشان میدهند که همه