فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسأله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4 اهداف تحقیق 7
1-5 چارچوب نظری تحقیق 7
1-6 فرضیههای تحقیق 9
1-7 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 10
1-7-1 متغیر مستقل 10
1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 11
1-8 قلمرو تحقیق 12
1-8-1 قلمرو موضوعی 12
1-8-2 قلمرو مکانی 12
1-8-3 قلمرو زمانی 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: فناوری خویش خدمت. 14
2-1-1 مقدمه. 15
2-1-2 تعریف فناوری خویش خدمت. 16
2-1-3 تاریخچه فناوری خویش خدمت. 17
2-1-4 الگوهای نظری فناوری خویش خدمت. 17
2-1-4-1 سیستمهای فناوری خویش خدمت 17
2-1-4-2 انواع فناوری خویش خدمت 18
2-1-4-2-1 شاخههای فناوری خویش خدمت بر حسب نیازهای بازار فناوری خویش خدمت 18
2-1-4-2-2 بانکداری اینترنتی. 18
2-1-4-2-3 فناوری خویش خدمت مبتنی بر تلفن همراه و فناوریهای مرتبط با آن. 19
2-1-4-2-4 بانکداری تلفنی. 19
2-1-4-2-5 بانکداری مبتنی بر نمابر. 19
2-1-4-2-6 بانکداری مبتنی بر دستگاههای خودپرداز 20
2-1-4-2-7 بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش 20
2-1-4-2-8 فناوری خویش خدمت مبتنی بر شعبههای الکترونیکی. 20
2-1-4-3 مزایای فناوری خویش خدمت 20
2-1-4-4 مشتری الکترونیکی. 21
2-1-4-5 ویژگیهای پول الکترونیکی. 23
2-1-4-6 انواع پول الکترونیکی. 24
2-1-4-7 روند اتوماسیون سیستم بانکی. 24
2-1-4-8 معضلات در فناوری خویش خدمت 25
2-1-4-9 امنیت در فناوری خویش خدمت 25
2-1-4-9-1 امنیت اطلاعات در فناوری خویش خدمت 25
2-1-4-9-2 شاخصهای امنیتی نرمافزار 27
2-1-4-9-3 امنیت معماری کلی نرمافزار 27
2-1-4-9-4 امنیت بستر نرمافزار 28
2-1-4-9-5 امنیت نرمافزار 28
2-1-4-9-6مدیریت امنیت 29
2-1-4-10 مشکلات خودپردازها 29
2-1-4-11 کارتهای اعتباری بین المللی. 30
2-1-4-12 کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت 30
2-1-4-13 شناسایی و بهبود کیفیت تکاملی خدمات فناوری خویش خدمت 31
2-1-4-14 ابعادی از کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت 32
2-1-4-15 معیارها و شاخصهای کیفیت سنجی خدمات فناوری خویش خدمت 33
2-1-4-16 مدل بلوغ، راه حل مدیریت تکاملی خدمات فناوری خویش خدمت 36
2-1-4-17خدمات پشتیبانی فناوری خویش خدمت 40
2-1-4-18 وب لینکینگ 40
2-1-4-19 تراکم حساب 41
2-1-4-20 تعیین اعتبار الکترونیک 42
2-1-4-21 میزبانی وب سایت 42
2-1-4-22 پرداخت برای تجارت الکترونیک 43
2-1-4-22-1 نقش فناوری خویش خدمت در تجارت الکترونیک 43
2-1-4-23 پرداخت قبوض و نمایش آن. 44
2-1-4-24 پرداخت شخص فرد به فرد 45
2-1-4-25 بانکداری اینترنتی بی سیم. 46
2-1-4-26 بسترهای مورد نیاز توسعه بانکداری اینترنتی. 47
2-1-4-27 وضعیت بانکداری اینترنتی در ایران. 47
2-2-1 مقدمه. 50
2-2-2 تعاریف ارزش مشتری 50
2-2-3 تاریخچه ارزشهای مشتری 51
2-2-4 الگوهای نظری ارزش مشتری 51
2-2-4-1 نظام ارزشی مشتری. 51
2-2-4-2 ارزش مشتری در بانکداری اینترنتی. 51
2-2-4-3 عوامل ارزش مشتری. 52
بخش سوم: آمادگی پذیرش مشتری 53
2-3-1 مقدمه. 54
2-3-2 تعاریف آمادگی پذیرش مشتریان. 54
2-3-3 تاریخچه آمادگی پذیرش مشتریان. 54
2-3-4 الگوهای نظری آمادگی پذیرش مشتریان. 55
2-3-4-1 آموز ش آمادگی پذیرش مشتریان از فناوری. 55
2-3-4-2 تبلیغات و آمادگی پذیرش مشتریان از فناوری. 55
2-3-4-3 سطوح مشتریان و آمادگی پذیرش آنان از فناوری. 55
2-3-4-4 اهمیت پذیرش فناوری خویش خدمت توسط مشتریان. 56
2-3-4-5 عوامل پذیرش آمادگی مشتریان از فناوری. 56
بخش چهارم: تداوم استفاده از فناوری 57
2-4-1 مقدمه. 58
2-4-2 تعاریف استفاده مداوم از فناوری 58
2-4-3 تاریخچه استفاده مداوم از فناوری 58
2-4-4 الگوهای نظری تداوم استفاده از فناوری 59
2-4-4-1 جایگاه تداوم استفاده از فناوری در بانکداری نوین. 59
2-4-5 خودکنترلی 62
2-4-6 کاهش هزینهها 62
2- 4-7 سودمندی 64
2-4-8 استفاده آسان. 65
بخش پنجم: پیشینه تحقیق 67
2-5-1 مقدمه: 68
2-5-2 تحقیقات انجام گرفته درداخل: 68
2-5-3 تحقیقات انجام گرفته در خارج: 71
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه. 73
3-2 روش تحقیق 73
3-3 جامعه آماری 74
3-4 نمونه آماری 74
3-5 روش و ابزار جمع آوری دادهها 75
3-5-1 پرسشنامه. 75
3-6 روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها 76
3-6-1 روایی 76
3-6-1-1 روایی صوری و محتوایی. 77
3-6-1-2 روایی سازه 77
3-6-2 پایایی 79
3- 7 روش تجزیه و تحلیل دادهها: 81
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4 – 1 مقدمه: 83
4-2 توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: 84
4 – 3 توصیف متغیرهای تحقیق: 91
4 – 5 بررسی مدل تحقیق 98
4-5-1 بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد. 99
4-5-2 بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری 100
4-5-3 بررسی شاخصهای معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق 101
4-5-4 تحلیل مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم حاصل از مدل: 101
4- 6 آزمون فرضیهها: 102
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری، پیشنهادات
5-1 مقدمه. 106
5-2 نتایج آمار توصیفی 106
5-2-1 توصیف متغیر استفاده مداوم از فناوری خویش خدمت. 106
5-2-2 توصیف متغیر استفاده آسان. 106
5-2-3 توصیف متغیر سودمندی 106
5-2-4 توصیف متغیر هزینههای کاهش. 106
5-2-5 توصیف متغیر خودکنترلی 107
5-2-6 توصیف متغیر ارزش مشتری 107
5-2-7 توصیف متغیر آمادگی پذیرش مشتری 107
5-2-8 توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان. 107
5-2-9 توصیف متغیر سن پاسخ دهندگان. 107
5-2-10 توصیف متغیر میزان تحصصیلات پاسخ دهندگان. 107
5-2-11 توصیف متغیر شغل پاسخ دهندگان. 108
5-2-12 توصیف متغیر میزان درآمد متوسط پاسخ دهندگان. 108
5-2-13 توصیف متغیر متوسط استفاده ماهانه از خدمات بانکی پاسخ دهندگان. 108
5-2-14 توصیف متغیر متوسط تجربه کار با خدمات اینترنتی بانک پاسخ دهندگان. 108
5-3 نتایج آمار استنباطی 108
5-3-1 ابعاد فناوری خویش خدمت بر ارزش مشتری تأثیر دارد. 108
5-3-1-1 استفاده آسان برارزش مشتری تاثیر دارد. 108
5-3-1-2 سودمندی بر ارزش مشتری تأثیر دارد. 109
5-3-1-3 هزینههای کاهش بر ارزش مشتری تأثیر دارد. 109
5-3-1-4 خودکنترلی بر ارزش مشتری تأثیر دارد. 110
5-3-2 ابعاد فناوری خویش خدمت بر آمادگی برای پذیرش فناوری تأثیر دارد. 110
5-3-2-1 استفاده آسان بر آمادگی برای پذیرش فناوری تأثیر دارد. 110
5-3-2-2 سودمندی بر آمادگی برای پذیرش فناوری تأثیر دارد. 110
5-3-2-3 هزینههای کاهش بر آمادگی برای پذیرش فناوری تأثیر دارد. 111
5-3-2-4 خودکنترلی بر آمادگی برای پذیرش فناوری تأثیر دارد. 111
5-3-3 آمادگی مشتریان برای پذیرش فناوری بر ارزش مشتری تأثیر دارد. 112
5-3-4 ارزش مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد. 112
5-3-5 آمادگی برای پذیرش فناوری مشتری بر تداوم استفاده از فناوری تأثیر دارد. 113
5-4 ارائه مدل عملیاتی از مدل مفهومی 113
5-5 پیشنهادهای تحقیق 115
5-6 محدودیتهای تحقیق 116
منابع و مآخذ: 118
منابع فارسی: 118
منابع انگلیسی: 121
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین تاثیر ابعاد فناوری خویش خدمت بر تداوم استفاده از فناوری با توجه به ارزش مشتری و آمادگی پذیرش در مشتریان شعب بانک تجارت شهر رشت میباشد.تحقیق حاضر از نظر هدف ، یک تحقیق کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از نوع پیمایش و مبتنی بر معادلات ساختاری است.جامعه آماری کلیه مشتریان شعب بانک تجارت شهر رشت است که دارای معیارهای لازم برای استفاده مداوم از فناوری خویش خدمت ارائه شده از سوی بانک بوده اند. با بهره گرفتن از فرمول محاسبه حجم نمونه (جامعه نامحدود) تعداد 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده و به روش غیراحتمالی در دسترس تحت نمونه گیری قرار گرفتند.ابزار تحقیق، پرسشنامه استاندارد بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها نیز به منظور کسب یافتههای توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس 20 و لیزرل 54/8 انجام گردید.نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که فناوری خویش خدمت بر ارزش مشتری و آمادگی پذیرش مشتریان تاثیر مثبت و معنا دارد. همچنین استفاده آسان ،سودمندی و خودکنترلی بر ارزش مشتری تاثیر مثبت و معنا دارد. و هزینههای کاهش بر ارزش مشتری معنا ندارد. و استفاده آسان ، سودمندی، هزینههای کاهش و خودکنترلی بر آمادگی پذیرش مشتریان تاثیر مثبت و معنا دارد.
نتایج حاصل از تحقیق مبنایی برای ارائه پیشنهادات تحقیق در دو بخش پیشنهادات کاربردی در جهت ارتقا سیاستهای ارتقا استفاده مداوم از فناوریهای خویش خدمت به مدیران و سیاست گذاران عرصه بانکی و بطور مشخص بانک تجارت و نیز محققین آتی جهت تکمیل شکاف مطالعاتی و بسط و گسترش زمینه تحقیقاتی در عرصه فناوریهای خویش خدمت گردید.
واژگان کلیدی: فناوری خویش خدمت، ارزش مشتری، آمادگی پذیرش مشتری، استفاده آسان، سودمندی، هزینههای کاهش، خودکنترلی، تداوم استفاده از فناوری ، بانک تجارت.
1-1 مقدمه
انسان در جهان امروز بطور انکار ناپذیری با رشد فناوری در پیوندی تنگاتنگ قرار دارد. فناوریهای ارتباطی از گوشی همراه گرفته تا رایانههای شخصی و اتومبیل زندگی انسان را در بر گرفته است.روز به روز بر میزان سرعت و تنوع این دگرگونیها افزوده میشود و مرزهای فراگیری آن به هر سازمان و فردی سیطره مییابد. بانکها به عنوان یکی از سازمانهای مشتری محور امروزی ، به منظور افزایش کارایی کیفیت خدمات، فعالیتهای خود را بر فناوریهای نوین استوار ساخته اند. یکی از فناوریهایی که چندی است با توجه به زمان اندک مشتریان و کاهش درگیری با مسائلی چون اتلاف زمان و انرژی رویکرد مناسبی در بین مخاطبان خود داشته است،فناوری خویش خدمت است.در این فناوری مشتری نیازی به حضور فیزیکی در بانک نداشته و در هر ساعت از شبانه روز و هر مکانی که بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند شعبه ای از بانک در اختیار داشته باشد.فناوری خویش خدمت حرکتی در راستای ارزش بخشی به مشتری و نیز کلید اصلی نگهداری مشتری محسوب میشود.زیرا مشتری با حس ارزشمند بودن برای یک سازمان، جریان کنش دوسویه ای را در ذهن خود شکل میدهد که از سویی، با تدارک خدمت مورد نیازش، خود را به عنوان یک مشتری با ارزش برای بانک تلقی نموده اند و از سویی با تعاملات بیشتر با بانک امکان ارزش دهی بیشتر به عملیات و پیامدهای سازمانی را فراهم مینماید.(Eric & Nilsson ,2007).
برای استفاده بهینه از این فناوریهای نوین، تعاملات مشتریان با درگاههای فناوری جدید و ارزیابیها و رفتارهای آگاهانه آنها ضرورتی انکارناپذیر است .در همین راستا آمادگی پذیرش مشتری یک تمایل روانی است که نقش مهمیدر تعیین استفاده از فناوری خویش خدمت دارد. این فناوری میتواند باعث خودکنترلی شخصی مشتری در استفاده از خدمات بانکی شود و کاهش هزینههای پولی و وقت و رفت و آمد گردد.استفاده آسان و راحت در این خدمت میتواند کمک شایانی به مشتریان نماید تا بطور موثری از این خدمات استفاده کنند و این خدمات فایده ای برای مشتریان است که شیوه انجام یک کار را بهبود میدهد و شیوه انجام یک کار توسط مشتری را آسان میکند و این علائم موجب رضایت مشتری میگرددو برای استفاده مداوم از فناوری را فراهم مینماید.(2012, Shu –Hsum etal).
در این فصل به بیان مسئله تحقیق، ضرورت ، اهداف، چارچوب نظری ، فرضیهها، تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق پرداخته میشود.
1-2 بیان مسأله
استفاده مداوم از فناوریهای کارکردی نظامهای اداری، متضمن کارایی و اثربخشی یک سازمان است.سیستم بانکی به عنوان عنصر مهمیاز حوزه اقتصادی جامعه، ضمن تلاش در جهت سپردهها و تخصیص مناسب آنها در فعالیتهای مفید اقتصادی، با پیشرفتهای فناورانه هم گام شده و به نحو موثری در تحقق توقعها و نیازمندیهای مشتریان گام بر میدارد. این امر زمانی امکان پذیر میگردد که با همگامیمشتریان در استفاده کارآمد از فناوریهای معرفی شده همراه باشد. فناوری خویش خدمت یک حرکت فناورانه بانکی در راستای تسهیل ارتباط با مشتریان و افزایش سرعت و اثربخشی آن است(شهرستانی، 1387).فناوری خویش خدمت تنها یک استراتژی انتخابی یا اختیاری نیست بلکه کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت امروزه وجه تمایز بین بانکهای موفق و بانکهای ناکاراست. از جمله مهمترین خدماتی که در همین راستا ارائه میگردد، راه اندازی دستگاه های خودپرداز، بانکداری اینترنتی ، بانکداری تلفنی ،بانکداری مبتنی بر نمابر ، بانکداری مبتنی بر پایانههای فروش، دستگاه های خودپرداز[1]، دستگاه های فروش[2]میباشد. آگاهی از مفهوم فناوری خویش خدمت و تلاش برای بهبود آن به ارائه خدمات با کیفیت منجر شده و از طریق افزایش سطح کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت و تلاش برای بهبود آن به ارائه خدمات با کیفیت منجر شده و از طریق افزایش سطح کیفیت خدمات فناوری خویش خدمت میتوان