هانیه: از همه چی بدم میاد، از این شهر خشن دروغگوی بیرحم که همه رو معتاد و بدبخت میکنه، کی فکرشو میکرد علی سنتوری که از اون خانیآباد تا همین شمرون کوفتی همه عاشقش بودن به این روز بیفته! مجوز تمام کنسرتاشو لغو کردن، کاستشو نزاشتن بده بیرون، واسه چندرغاز پول مجبور شده بره خونه هر ننهقمری بزنه … برای اجارهخونه، این، اون… که چی؟ که پول نداشت، یکی خواست بهش حال بده، یکی تریاک داد، یکی عرق داد، کشید، خورد، آخ علی سنتوری …
نهال: اینو بدون حامد کار من کهنه عوض کردن نیست کار من خیلی مهمتر از اونه. مگه مادری به کهنه عوض کردنه؟
تو یه بچهی کوچیکو بردی سوپوری حامد. میدونی هر جای دیگهای بود جز ایران پدرتو در میآوردن؟
مضامین آموزشی:
پری: همینو میدونم که اگه تو یه شاعری واقعاً یه کار قشنگی میکنی یعنی بعد از اینکه صفحهها رو سیاه کردی یه چیز قشنگی به جا میزاری که خواننده با خودش ببره … شعری که نتیجهی کار و حال است نه ثمرهی حفظ و قال و از عیان است نه از بیان و از اسرار است نه از تکرار و از جوشیدن است نه از کوشیدن.
نهال: این آقا رو میبینی؟ این پروفسور ژاپنیه، فک میکنی چند سالشه؟ این یه محققه راجع به ارتفاعزدگی، ۱۰۴ سالشه. خودش این مرضو داشته و مشکلشو حل کرده. ریسرچاشو میبینی؟ دو تا هم کتاب داره.
به طور کلی، مضامین محاورهای در تمام دورهها وجود داشته است. اما در فیلمهای بعد از انقلاب و از دهه شصت به بعد مضامین فلسفی و انتقادی توسط زنان بهکار گرفته شده است. با این وجود، مضامین آموزشی کاربرد کمی داشته است. رویهمرفته میتوان گفت که در زمینهی کاربرد انواع مضامین، زنان غالباً کلیشهی مضامین سطحی، زنانه و محاورهای را در تمام دورهها بازتولید کردهاند. اما بازتعریف هویت زنان در فیلمهای پس از انقلاب با تغییر کاربرد مضامین قابل مشاهده است. در واقع، مضامین فلسفی و اجتماعی و انتقادی در بین زنان در جهت شناسایی هویت فردی و هم چنین اجتماعی که در آن حضور دارند کاربرد مییابد، اما زنان در کاربرد مضامین آموزشی که در آن فرد به انتقال دانش میپردازد، موفق نبودهاند.
۵-۴- سطح داستانی
جدول ۵-۲۲- مقولهبندی سطح داستانی | ||||
گزاره ها | مفاهیم | مقوله | مقولهی هسته | |
حضور در نقش قهرمان | نوع حضور | نوع شخصیتپردازی | سطح داستانی | |
حضور در نقش ضدقهرمان | ||||
حضور در نقشمکمل | ||||
بافت روانی ساده و مسطح | نوع بافت روانی | |||
بافت روانی پیچیده | ||||
شخصیت ایستا | نوع فعل و انفعال | |||
شخصیت پویا | ||||
حضور زنان در نقشهای فرعی | تصویر زنان قالبی تحت استیلای پدرسالاری سنتی | نوع رویکرد به زن |