فهرست مطالب صفحه
فصل اول؛ کلیات پژوهش
چکیده 1
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- اهداف و سوالات تحقیق 7
1-4-1- اهداف تحقیق. 7
1-4-2- سوالات پژوهش. 8
1-5- تعاریف مفهومی متغیرهای مورد پژوهش 8
1-6- تعاریف عملیاتی متغیرهای مورد پژوهش 10
1-7- محدودیت های تحقیق 11
فصل دوم؛ مبانی نظری و پیشینه پژوهش
بخش اول؛ یادگیری سازمانی 13
2-1- یادگیری؛ تعاریف و مفاهیم 13
2-2- اهمیت و ضرورت یادگیری 14
2-3- سطوح یادگیری در سازمان 15
2-3-1- یادگیری فردی. 15
2-3-2- یادگیری تیمی. 15
2-3-3- یادگیری فرابخشی. 16
2-3-4- یادگیری سازمانی. 16
2-4- مفاهیم و تعریف یادگیری سازمانی: 17
2-5- تاریخچه مفهوم یادگیری سازمانی 20
2-6- اهمیت یادگیری در سازمانها 121
2-7- مزایای یادگیری سازمانی 23
2-7-1 بهبود عملکرد. 23
2-7-2- بهبود خلاقیت و نو آوری در سازمان. 24
2-7-3- حفظ مزیت رقابتی. 24
2-7-4- توسعه سازمان. 25
2-7-5- توسعه مدیریت دانش. 25
2-8- مؤلفه های یادگیری سازمانی 25
2-8-1- چشم انداز مشترک. 26
2-8-2- فرهنگ سازمانی. 26
2-8-3- ساختار سازمانی. 27
2-8-4- یادگیری تیمی یا گروهی. 27
2-8-5- تفکر سیستمی . 27
2-8-6- توسعه شایستگی کارکنان. 28
2-8-7- استراتژی. 28
2-8-8- اشتراک دانش. 29
2-8-9- رهبری مشارکتی. 29
2-9- انواع یادگیری سازمانی 30
2-9-1- یادگیری انطباقی. 31
2-9-2- یادگیری پیشگیرانه (آینده نگر). 32
2-9-3- یادگیری عملی. 32
2-9-4- یادگیری تحلیلی. 32
2-9-5- یادگیری ترکیبی. 32
2-9-6- یادگیری ساختاری. 33
2-9-7- یادگیری نهادی. 33
2-9-8- یادگیری تک حلقه ای. 33
2-9-9- یادگیری دو حلقه ای. 34
2-9-10- یادگیری سه حلقه ای. 35
2-9-11- یادگیری ارثی. 35
2-9-12- یادگیری تجربی. 35
2-9-13- یادگیری نیابتی. 36
2-10- ویژگیهای یادگیری در سازمان ها 36
2-11- مدل های یادگیری در سازمانی 37
2-11-1-مدل یادگیری سازمانی دنتون. . 38
2-11-2-مدل یادگیری سازمانی مارکوات . 39
2-11-3-مدل یادگیری سازمانی توماس. . 39
2-11-4-مدل یادگیری سازمانی کراینتر و همکاران.. 41
2-12- موانع فراروی توسعه یادگیری در سازمان ها 41
2-12-1- عدم تمایل به یادگیری. 42
2-12-2- مقاومت در برابر تغییر. 43
2-12-3- موانع ساختاری. 43
2-12-4- موانع فرهنگی. 43
2-12-5- عدم تعهد مدیران به یادگیری عمیق. 44
2-12-6- باورهای مدیران. 44
2-12-7- سیاسی بودن محیط درونی سازمان. 44
2-12-8- عدم وجود استراتژی روشن. 44
2-12-9- فقدان اعتماد در سازمان. 45
2-12-10- عملکرد مداری و فقدان زمان یادگیری. 45
2-12-11- داشتن تفکر غیر سیستمی و جزئی نگر. 45
2-12-12- کاهش انگیزه های یادگیری. 46
2-12-13- محیط انحصاری و غیر رقابتی. 46
2-13- عوامل مؤثر بر توسعه یادگیری در سازمان ها 46
2-13-1- اعتماد سازمانی. 48
2-13-2- رهبری تحولی. 49
2-13-3- رهبری معنوی. 49
2-13-4- سرمایه اجتماعی. 50
2-13-5- هوش سازمانی. 51
2-13-6- فرهنگ سازمانی. 51
2-13-7- ساختار سازمانی. 52
2-13-8- تواناییهای فردی (کارکنان یادگیرنده و خلّاق). 52
2-13-9- سرمایه فکری. 52
2-13-10- هوش هیجانی. 53
2-13-11- مدیریت کیفیت فراگیر. 53
2-14- سازمان های یادگیرنده 54
2-14-1- مفاهیم وتعاریف سازمان یادگیرنده.. 54
2-14-2- ویژگی های سازمان یادگیرنده. 56
2-14-3- تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادکیرنده.. 57
2-15- مدیریت دانش 61
2-16- دانش سازمانی 61
2-17- فرایند یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحب نظران مختلف 61
2-17-1- . فرایند یادگیری سازمانی هابز.. 61
2-17-2-. فرایند یادگیری سازمانی جانک مین چاو.. 63
2-17-3- فرایند یادگیری سازمانی هربرگ.. 64
2-17-4- فرایند یادگیری سازمانی کراسن 64
2-17-5- فرایند یادگیری سازمانی پاولوسکی 64
2-18- بخش دوم : تحقیقات 65
2-18-1- تحقیقات داخلی 65
2-18-2- تحقیقات خارجی 67
2-19- مدل مفهومی پژوهش 68
فصل سوم؛ روش پژوهش
3-1- نوع و روش پژوهش 72