(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات روی یادگیری سازمانی، قابلیتهای متمایز فنی و عملکرد ادراک شده شرکتهای کوچک و متوسط شهر کرمان بوده است. در این راستا پرسشنامه بر اساس ادبیات علمی تدوین و برای جمع آوری داده ها بین 130 شرکت نمونه توزیع شد.برای تجزیه و تحلیل داد ها بر اساس تحلیل همبستگی،تحلیل عاملی و تجزیه و تحلیل رگرسیون از نرم افزار اس پی اس اس 18 استفاده شد.
نتایج بدست آمده نشان داد که فن اوری اطلاعات بیشترین تاثیر را به ترتیب روی یادگیری سازمانی،قابلیتهای متمایز فنی و عملکرد سازمانی ادراک شده دارد.همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل رگرسیون انجام شده معادله هر یک از متغیرها و مدل کلی این تحقیق ارائه شدند.
اهمیت تاثیر فن آوری اطلاعات روی مولفه هایی چون یادگیری سازمانی،قابلیت های متمایز فنی و عملکرد سازمانی در ادبیات علمی و البته به طور منفک به خوبی مورد تائید قرار گرفته است، با این وجود تا کنون هیچ تحقیقی به طور منسجم و یکپارچه به بررسی و ارزیابی تاثیر ذکر شده در یک تحقیق جامع نپرداخته است خلائی که پایان نامه حاضر در صدد مرتفع کردن آن بوده است.
واژگان کلیدی:فن آوری اطلاعات،یادگیری سازمانی،قابلیتهای متمایز فنی،عملکرد ادراک شده،شرکتهای کوچک و متوسط.
فهرست مطالب
چکیده و
کلیـــات 16
1-کلیات 17
مقدمه 17
یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده قابلیت های متمایز فنی 17
یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده عملکرد سازمانی ادراک شده 18
قابلیت های متمایز فنی به عنوان تعیین کننده های عملکرد سازمانی ادراک شده 18
فن آوری اطلاعات واهمیت آن برای توسعه قابلیت های متمایز فنی 19
فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمانی ادراک شده 19
1-2 بیان مساله پژوهشی 19
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 20
1-4- اهداف اساسی تحقیق 21
1-5- فرضیههای تحقیق 21
1-6تعریف واژگان عملیاتی: 22
1-1-6فن آوری اطلاعات 22
2-1-6 یادگیری سازمانی 22
3-1-6قابلیتهای متمایز فنی 23
4-1-6 عملکرد ادراک شده 23
1-7 مباحث فصول آینده 23
2-1- مقدمه 25
2-2- شرکتهای کوچک و متوسط 25
2-2-1 تعریف شرکتهای کوچک و متوسط 25
2-2-2- اهمیت و نقش شرکتهای کوچک و متوسط 27
2-2-3- مشکلات شرکتهای کوچک و متوسط 30
2-2-4- تعریف شرکتهای کوچک و متوسط در پژوهش حاظر 32
2-3 یادگیری سازمانی 33
یادگیری تحت محدودیتهای اعتقادی 35
2-4 سازمان یادگیرنده 38
2-5 موانع یادگیری 42
2-6- مفهوم قابلیت یادگیری سازمانی 47
2-7- تحقیقات مرتبط با قابلیت یادگیری سازمانی قبل از سال 2000 میلادی 53
2-7-1 تحقیقات استیتا 53
2-7-2 تحقیقات سنگه 54
2-7-3 تحقیقات گاروین 55
2-7-4 تحقیقات نوناکا و تاکوچی 56
2-7-5 تحقیقات نویس و همکاران 57
2-7-6 تحقیقات اسلاتر و نارور 63
2-8- تحقیقات مرتبط با قابلیت یادگیری پس از سال2000 میلادی 63
2-8-1 تحقیقات اینگلگارد و همکاران 63
2-8-1-1 خلق دانش 65
2-8-1-2 قابلیت یادگیری و تحقیق عملکرد 65
2-8-1-3 تخمین قابلیت یادگیری سازمانی 67
2-8-2 تحقیقات ویراواردنا 68
2-8-2-1 تئوری مزیت رقابتی وقابلیت یادگیری متمرکز بر بازار(ویرا واردنا2003): 68
2-8-2-2 قابلیت یادگیری متمرکز بر بازار 69
2-8-3 تحقیقات گاه و ریچاردز 70
2-8-3-1 پیشنهاداتی برای افزایش قابلیت یادگیری 73
2-8-4 تحقیقات گومز و همکاران 75
2-8-5- تحقیقات چیوا و همکاران(2007) 78
2-9- قابلیت یادگیری سازمانی مرکب 80
2-10- عملکرد 81
2-10-1- تعریف مدیریت عملکرد 82
2-10-2- سیستم های ارزشیابی عملکرد سنتی 83
2-10-3- سیستم های ارزیابی عملکرد نوین 85
2-10-4- مقایسه دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد 85
2-10-5- مدلهای ارزیابی عملکرد 86
2-10-5-1- مدل سینک و تاتل 86
2-10-5-2- ماتریس عملکرد 88
2-10-5-3- هرم عملکرد 89
2-10-5-5- تحلیل ذینفعان 92
2-10-5-6- چارچوب مدوری و استیپل(2000) 93
2-11- تحقیقات انجام گرفته در زمینه ارتباط قابلیت یادگیری و عملکرد سازمان 95
-12-2قابلیت های متمایز 97
-1-12-2پیشینه تئوریک 98
-2-12-2تعریف و ایجاد قابلیت متمایز 99
-3-12-2پیش بینی قابلیت متمایزآتی 100
-13-2فن آوری اطلاعات 100
-14-2نقش فن اوری اطلاعات در صنعت 103
-15-2برنامه ریزی منابع انسانی 104
-16-2استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 105
-17-2مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی 106
-18-2مدیریت زنجیره تامین 107
-19-2فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین 109
-20-2مدیریت ارتباطات مشتری 109
-21-2شرح سیستم مدیریت ارتباطات مشتری 110
-2-21-2اختصاصی کردن نیاز مشتری 111
-3-21-2امکان تماس با مشتری ازطریق وسیله موردعلاقه هرکدام 111
-22-2نگاهی به نقش فناوری اطلاعات درسازمانها 111
-2-2استراتژی های فناوری اطلاعات در بخش صنایع و سازمانهای کشور(رفیعی و همکاران ،1383) 112
فصــل سـوم 114
روش تحقیـق 114
3-1- مقدمه 115
3-2- نوع و روش تحقیق 115
3-3- تحقیقات علمیبر اساس هدف 115
3-4- تحقیقات علمیبر اساس ماهیت و روش 115
3-5- جامعه آماری 116
3-6- نحوه انتخاب نمونه و حجم نمونه 116
3-6-1حجم نمونه: 117
3-6-2روشهای نمونه گیری: 118
3-7روش گردآوری داده ها 119
3-8- ابزار گردآوری اطلاعات 120
3-9- متغیرهای پژوهش 123
3-10- پایایی و روائی پرسش نامه 123
3-10-1- روایی پرسش نامه 124
3-10-2- پایایی پرسش نامه 125