فهرست
فصل اول
1-1- مقدمه 1
1-2- بیان مسئله 2
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 9
1-5- فرضیههای پژوهش 9
1-6-تعاریف اصطلاحات ومتغییرها 10
1-6-1-تعریف نظری 10
1-6-2- تعاریف عملیاتی متغییرهای پژوهش 11
1-7- قلمرو زمانی و مکانی: 12
1-8-خلاصه فصل 13
1-9- چارچوب فصول آتی 13
فصل دوم
2-1 – مقدمه 16
2-1-1- تاریخچه تشکیل وزارت ورزش و جوانان 17
2-1-2- اهداف وزارت ورزش و جوانان: 17
2-1-3- وظایف کلی 18
2-2- بخش اول: رهبری تحول گرا 20
2-2-1-تعاریف علمی رهبری 20
2-2-2- تمایز مدیریت و رهبری 21
2-2-3-سبک رهبری 22
2-2-4- مهارت های رهبری 23
2-2-5- چشم انداز رهبران تحول آفرین 24
2-2-6- تئوری های جدید در حوزه رهبری 25
2-2-7- رهبری کاریزماتیک 26
2-2-8- رهبری تحول آفرین 28
2-2-9- ابعاد مدیریت تحول گرا 32
2-2-10-ویژگیهای مدیریت تحول گرا 33
2-2-11- پارامترهای مؤثر بر سبک مدیریت تحول آفرین 35
2-2-12-اهداف سازمان ها در حمایت از رهبران تحول گرا 38
2-2-13-موانع پیش روی سازمان ها و مدیریت تحول آفرین 40
2-2-14- شاخصهای رهبر تحول گرای خوب 43
2-3- بخش دوم : اثر بخشی ارتباطات سازمانی 47
2-3-1-اثر بخشی ارتباطات سازمانی 47
2-3-2- اهمیت ارتباطات 48
2-3-3- تعاریف ارتباطات 50
2-3-4- فرآیند ارتباط 51
2-3-4-1- منبع 52
2-3-4-2- رمزگذاری 52
2-3-4-3 -وسیله 52
2-3-4-4- رمزگشایی 53
2-3-4-5-دریافت کننده 53
2-3-4-6-بازخورد 53
2-3-5- مسیر ارتباطات 55
2-3-5-1- ارتباطات عمودی 55
2-3-5-2-ارتباطات در سطح افقی 56
2-3-6- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت 57
2-3-6-1- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات 57
2-3-6-2- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات 59
2-3-6-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات 59
2-3-6-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات 60
2-3-6-5- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات 60
2-3-7- اثربخشی در ارتباطات 60
2-3-8- ویژگیهای اثربخشی 61
2-3-9- شاخصهای اثربخشی از دیدگاه های مختلف 65
2-3-10- مدلهای ارزیابی اثربخشی 67
2-3-11- موانع ارتباطی 68
2-4- پیشینه تحقیق 74
2-4-1- تحقیقات داخلی 74
2-4-2- تحقیقات خارجی 75
2-6- خلاصه فصل دوم 82
2-7- چهارچوب نظری و مدل تحلیل پژوهش 83
فصل سوم
3-1- مقدمه 85
3-1- روش تحقیق 85
3-2-جامعه آماری 86
3-3- گروه نمونه 86
3-4- نحو جمع آوری دادهها 87
3-5- ابزارهای تحقیق 88
3-5-1- پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا 88
3-5-2- پرسشنامه « اثربخشی ارتباطات سازمانی» 89
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه 90
3-6-1- روایی 90
3-6-2- اعتبار 90
3-7- طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل دادهها (توصیفی و استنباطی) 91
فصل چهارم
4-1-مقدمــه 95
الف- آمار توصیفی 96
4-2. توصیف مشخصات فردی 96
4-2-1. جنسیت 96
4-2-2. سن 97
4-2-3-مدرک تحصیلی 98
4-2-4- سابقه خدمت 99
4-2-5- پست سازمانی 100
4-3- توصیف مولفههای رهبری تحول گرا بر حسب مولفههای غالب مدیران: 101
ب_آمار استنباطی 109
آزمون نرمال بودن توزیع داده ها : 109
کلی 115
4-5- تعیین معادله رگرسیون و تاثیر متغییرهای پژوهش بر اثربخشی ارتباطات سازمانی 116
فصل پنجم
1-5-خلاصه نتایج تحقیق 121
5-2-تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق 122
5-3-محدودیتهای تحقیق 126
5-4-پیشنهادات 126
ضمائم
پرسشنامه مدیریت تحولگرا و اثربخشی ارتباطات سازمانی 129
فهرست نمودار و شکلها
شکل 1-2 -مراحل انجام تحقیقات 14
شکل 2-2-مدل هامبورگ و همکاران در رابطه با استراتژی، بازاریابی و عملکرد 77
شکل 2-3- مدل هامبورگ و همکاران 78
شکل 3-1- مدل مفهومی تحقیق 93
نمودار4-1- توزیع درصد فراوانی جنسیت افراد نمونه آماری 96
نمودار4-2- توزیع فراوانی سن افراد نمونه آماری 97
نمودار4-3-توزیع فراوانی مدرک تحصیلی نمونه آماری 98
نمودار4-4-توزیع فراوانی سابقه خدمت نمونه آماری 99
نمودار4-5- توزیع فراوانی پست سازمانی نمونه آماری 100
نمودار 4-6- نمودار فراوانی مولفه های رهبری تحول گرا 101
نمودار 4-7- نمودار فراوانی مولفه نفوذ مطلوب 102
نمودار 4-8- نمودار فراوانی مولفه تحریک هوشی 103
نمودار 4-9- نمودار فراوانی مولفه انگیزش الهام بخش 104
نمودار 4-10- نمودار فراوانی مولفه ملاحظات شخصی 105
نمودار 4-11- توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب 106
نمودار 4-12- نمودار فراوانیارتباطات اثربخش 107
نمودار4-13- فراوانی بازخور 108
نمودار 4-14- نمودار فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی 109
فهرست جداول
جدول:2-1 تعریف عملیاتی اثر یخشی ارتباطات سازمانی 12
جدول2-1:خلاصه تحقیقات قبلی خارجی 81
جدول2-2:خلاصه تحقیقات قبلی خارجی 82
جدول شماره 3-1: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای 88
جدول شماره 3-2: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای 89
جدول3-1-ضریب آلفای کرونباخ 91
جدول 4-1-توصیف ترکیب آزمودنی ها بر اساس جنسیت 96
جدول4-2- توصیف اطلاعات سن افراد نمونه آماری 97
جدول 4-3- توصیف اطلاعات مدرک تحصیلی افراد نمونه آماری 98
جدول 4-4- توصیف اطلاعات سابقه خدمت افراد نمونه آماری 99
جدول 4-5- توصیف ترکیب آزمودنی ها بر اساس پست سازمانی 100
جدول 4-6- جدول توزیع فراوانی مولفه های رهبری تحول گرا 101
جدول 4-8- جدول توزیع فراوانی مولفه تحریک هوشی 103
جدول 4-9- جدول توزیع فراوانی مولفه انگیزش الهام بخش 104
جدول 4-10- جدول توزیع فراوانی ملاحظات شخصی 105
جدول 4-11- توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب 106
جدول 4-12- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش 107
جدول 4-13- جدول توزیع فراوانی بازخور 108
جدول 4-14 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی 108
جدول 4-15- نتایج آزمون گولموگروف – اسمیرنوف 110
جدول4-16- بررسی ارتباط بین بعد نفوذ مطلوب و اثربخشی ارتباطات سازمانی 111
جدول4-17- بررسی ارتباط بین بعد انگیزش الهامی و اثربخشی ارتباطات سازمانی 111
جدول4-18- بررسی ارتباط بین بعد تحریک هوشی و اثربخشی ارتباطات سازمانی 112
جدول4-19- بررسی ارتباط بین بعد ملاحظات شخصی و اثربخشی ارتباطات سازمانی 113
جدول4-20- بررسی ارتباط بین بعد ارتباطی و اطلاعاتی و اثربخشی ارتباطات سازمانی 114
جدول 4-21-ماتریس همبستگی رهبری و ابعاد آن با اثر بخشی ارتباطات سازمانی در حالت
سازمانی 117
جدول4-22- آنالیز واریانس رابطه خطی بین ابعاد رهبری تحول آفرین و اثربخشی ارتباطات
جدول4-23- خلاصه مدل رگرسیون ابعاد رهبری تحول آفرین در اثربخشی ارتباطات
سازمانی 117
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رهبری تحول گرا اثربخشی ارتباطات سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی است. روش اجرای تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی ، پیمایشی و همبستگی دو متغیری بوده و بصورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان اداره کل و ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بوده وحجم نمونه آماری بر اساس روش تمام شماری 132 نفر برآورد گردید.در این راستا یک فرضیه اصلی و 5 فرضیه فرعی تنظیم گردید.
ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رهبری تحول گرای و پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی میباشد. جهت توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، و جهت تجزیه و تحلیل ماتریس آنالیز رگرسیون چند عاملی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با بهره گرفتن از نرمافزار کامپیوتری SPSS19 انجام گرفت.
نتایج تحقیق نشان داد که بین مولفه های تحریک ذهنی ،ارتباطات واطلاعات، نفوذ مطلوب ،انگیزش الهام بخش ،ملاحظات شخصی با اثر بخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.