شکل ۴-۲ نمودار تغییرات ماتریس سختی بر حسب نیروی محوری
شکل۴-۳ نمودار تغییرات سختی بر حسب نیروی محوری
شکل ۴-۴ نمودار تغییرات سختی بر حسب نیروی محوری
شکل ۴-۵ نمودار تغییرات سختی بر حسب نیروی محوری
که در نمودار منظور از k_txtx همان میباشد. همچنین لازم به ذکر است که مقادیر منفی هستند و در نمودار اندازه این مقادیر آورده شده است.
شکل۴-۶ نمودار تغییرات سختی بر حسب نیروی محوری
۴-۴- بررسی اثر پیش بار بر المان های ماتریس سختی
در این بخش به بررسی اثر پیشبار بر روی ماتریس سختی پرداخته می شود. مشابه آنچه که گفته شد از پارامترهای جدول ۳-۱ استفاده شده است. پیشبار را ۱ کیلو نیوتن قرار داده و مقادیر ، ، ، را محاسبه میکنیم. پیشبار را در هر مرحله ۱ کیلو نیوتن افزایش میدهیم و اثر آن را بر اندازه سختی بررسی میکنیم.
شکل۴-۷ نمودار تغییرات سختی با تغییرات پیشبار
شکل۴-۸ نمودار تغییرات سختی با تغییرات پیشبار
شکل۴-۹ نمودار تغییرات سختی با تغییرات پیشبار
شکل ۴-۱۰ نمودار تغییرات سختی با تغییرات پیشبار
شکل ۴-۱۱ نمودار تغییرات سختی با تغییرات پیشبار
همانطور که مشاهده شد با افزایش پیشبار اندازه المانهای ماتریس سختی نیز افزایش مییاشد. این امر به این دلیل است که افزایش پیشبار منجر به افزایش جابجایی المانهای بلبرینگ می شود و در نتیجه با افزایش مقادیر بردار جابجایی، مقادیر درایههای ماتریس سختی نیز افزایش مییابد چراکه مستقیماً به بردار جابجایی وابسته است.
۴-۵- بررسی اثر پیش بار بر خصوصیت ارتعاشی سیستم
در این بخش به بررسی اثر نیروی پیشبار بر خصوصیت ارتعاشی سیستم پرداخته می شود. بلبرینگ مورد نظر خواص ذکر شده در جدول ۳-۱ را دارد و برای این پژوهش مقادیر جرم و میرایی مذکور در فصل گذشته در نظر گرفته شده است. در این بخش به بررسی تغییرات فرکانس طبیعی با تغییرات پیشبار میپردازیم.
فرض می شود که میرایی مقادیر ذکر شده در فصل گذشته را دارد. لذا برای محاسبهی فرکانس نیاز به حل معادله ۳-۲۰ میباشد. با محاسبهی ماتریسهای معلوم نیاز است که مقادیر ویژهی[۵۱] معادله مذکور محاسبه شود. نتایج حاصل از این محاسبات برای چیدمان پشت به پشت بلبرینگ میباشد.
شکل ۴-۱۲ اثر نیروی پیشبار بر فرکانس طبیعی مد اول سیستم
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهاد ادامه کار
۵-۱- مقدمه
در این پژوهش به بررسی ماتریس سختی و اثر پیشبار بر خصوصیت ارتعاشی سیستم و همچنین اثر آن بر ماتریس سختی بلبرینگ تماس زاویهای دو ردیفه پرداخته شده است.با محاسبه بارهای وارده و تغییرمکان(جابجایی) ایجاد شده در یاتاقان، ماتریس سختی بلبرینگ تماس زاویهای دو ردیفه محاسبه شد. سپس با نوشتن معادلات حاکم بر ارتعاش آزاد مستقیم، فرکانسهای طبیعی محاسبه گردید. سپس با معلوم بودن مقادیر بردار نیرو به محاسبهی بردار جا به جایی با بهره گرفتن از تکنیکهای محاسبات عددی برای حل معادلات غیر خطی در نرم افزار متلب با بهرگیری از روش سکانت پرداخته شد و سپس نتایج آنها ارائه گردید.
۵-۲- نتایج
با بررسی تغییرات نیروی شعاعی بر ماتریس سختی مشاهده می شود که تغییرات محسوسی بر المانهای ماتریس سختی ایجاد می شود. ملاحظه میگردد که با افزایش نیروی شعاعی المانهای ماتریس سختی افزایش مییابند. مشاهده میگردد که با افزایش چشم گیری مواجه شده و تا ۱۳۰ کیلونیوتن بر میلیمتر میرسد. همچنین مشاهده میگردد که با افزایش نیرو، افزایش تغییرات نسبت به و بیشتر می شود. مشاهده گردید که با افزایش نیرو از ۱ کیلونیوتن به ۱۰ کیلونیوتن، مقدار به بیش از ۵ برابر افزایش مییابد. دلیل افزایش مقادیر به دلیل تاثیر پذیری مستقیم مقادیر درایههای ماتریس سختی از مقادیر بردار جابجایی المانهای بلبرینگ است که با تغییرات نیرو تغییر می کنند.
مقادیر نیز با افزایش بار شعاعی زیاد شده و در ابتدا به ازای نیروی ۱ کیلونیوتن بار شعاعی مقدار حدود ۲۰ کیلونیوتن بر میلیمتر را دارد و با افزایش بار به تدریج افزایش مییابد و در نهایت حدود ۴ برابر می شود. مقادیر نیز به تدریج افزایش یافته و به حدود ۳ برابر میرسد.
مقادیر و نیز با افزایش نیروی شعاعی افزایش مییابد اما تغییرات به مراتب بیشتر از مقادیر میباشد. که علت اتفاق این امر به دلیل وجود جمله کسینوسی در میباشد که زاویهی آن با توجه به نحوه قرارگیری ساچمهها در این پژوهش به گونه ای است که جمله کسینوسی مقادیر بیشتری را نسبت به جمله سینوسی در به خود میگیرد.
نتایج حاصل از بررسی اثر پیشبار بیانگر این امر میباشد که با افزایش پیشبار اندازه المانهای ماتریس سختی نیز افزایش مییابد. با افزایش پیشبار از ۱ تا ۱۰ کیلونیوتن، با افزایش ۱٫۵ برابری مواجه شده است. تغییرات نیز همانند میباشد. افزایش ۳ برابری داشته است و اندازه به بیش از ۶ برابر افزایش یافته است. مقادیر نیز افزایشی ۴ برابری داشته است.
با بررسی ارتعاشی سیستم و مشاهده اثر تغییرات پیشبار بر فرکانس طبیعی، مشاهده گردید که با افزایش پیشبار فرکانس طبیعی سیستم نیز به تدریج افزایش مییابد. علت این امر این است که با افزایش پیشبار، سختی سیستم بررسی شده افزایش یافته که خود منجر به افزایش فرکانس طبیعی می شود که منجر به افزایش پایداری می شود زیرا با افزایش فرکانس طبیعی، تشدید در فرکانسهای بالاتری رخ میدهد.
۵-۳- پیشنهاد ادامه کار
در پژوهشهای آتی میتوان به بررسی اثر زاویه تماس باربرداری شده[۵۲] بر المانهای ماتریس سختی پرداخت چرا که زاویهی تماس مستقیماً بر ماتریس سختی اثر میگذارد لذا با بررسی تغییرات آن میتوان نحوه اثر زاویهی تماس را بر ماتریس سختی مشاهده کرد.
همچنین پیشنهاد میگردد که اثر تعداد ساچمههای بلبرینگ مورد بررسی قرار گیرد و اثر تغییرات آن بر ماتریس سختی و خصوصیات ارتعاشی سیستم مورد بررسی قرار گیرد. تعداد ساچمهها از پارامترهای مهم و مؤثر بر ماتریس سختی میباشد چراکه بر تحمل بار و خصوصیات ارتعاشی سیستم تأثیر میگذارد.
از دیگر مواردی که میتوان به آن اشاره کرد این است که به بررسی ماتریس سختی و اثر پیشبار بر خصوصیات ارتعاشی بلبرینگ استوانهای پرداخته شود. این نوع بلبرینگها نیز از جمله بلبرینگهای پرکاربرد میباشند که در نحوه تحمل بار با بلبرینگهای ساچمهای تفاوت دارند.
مراجع
-
- Y. Kang, C.-C. Huang, C.-S. Lin, P.-C. Shen, Y.-P. Chang, Stiffness determination of angular-contact ball bearings by using neural network, Tribology International, Vol. 39, pp. 461–۴۶۹, ۲۰۰۶٫
-
- Y. Kang, C.-C. Huang, C.-S. Lin, P.-C. Shen, Y.-P. Chang, A modification of the Jones– Harris method for deep-groove ball bearings, Tribology International, Vol. 39, pp. 1413–۱۴۲۰, ۲۰۰۶٫
-
- C.-M. Lin., Analysis for the Stiffness of Ball Bearings, Master’s thesis, Chung Yuan Christian University, Department of Mechanical Engineering, 2002.
-
- A. H. Tedric, N.K. Michael, Rolling bearing analysis: Essential Concepts of Bearing Technology, Fifth Edition, Taylor & Francis Group, ISBN: 0-8493-7183-X, 2007.
-
- A. H. Tedric, Rolling bearing analysis, Fourth edition, John Wiley & Sons, Inc, ISBN: 0-471-35457-0, 2001.
-
- L. Houpert., A Uniform Analytical Approach for Ball and Roller Bearings Calculations, ASME J. Tribology International., 119, pp. 851 – ۸۵۸, ۱۹۹۷٫
-
- B. J. Hamrock, D. Dowson, Isothermal elastohydrodynamic lubrication of point contacts—part I: theoretical formulation, Journal of Lubrication Technology, vol. 98, no. 2, pp. 223–۲۲۹, ۱۹۷۶٫
-
- B. J. Hamrock, Fundamentals of Fluid Film Lubrication, McGraw-Hill, New York, NY, USA, 1994.
-
- D. E. Brewe, B. J. Hamrock, Simplified solution for elliptical-contact deformation between two elastic solids, Journal of Lubrication Technology, vol. 99, no. 4, pp. 485–۴۸۷, ۱۹۷۷٫
-
- T.A. Harris, Rolling Bearing Analysis, J. Wiley, New York, 2001.
- T. J. Royston, I. Basdogan, Vibration transmission through self-aligning (spherical) rolling element bearings: theory and experiment, Journal of Sound and Vibration, vol. 215, pp.997–۱۰۱۴, ۱۹۹۸٫