(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه .2
بیان مسئله 3
ضرورت انجام تحقیق 4
اهداف تحقیق .6
سوالات تحقیق .6
فرضیات تحقیق 7
الکوی نظری تحقیق .7
تعاریف علمی و عملیاتی متغیرها 8
روش شناسی تحقیق 10
قلمرو تحقیق 11
فصل دوم : ادبیات نظری تحقیق
مقدمه .14
2-1 رقابت پذیری 15
2-1-1 سیر اندیشه های تکامل رقابت پذیری 15
2-1-2 مفهوم رقابت .15
2-1-3 مفهوم رقابت پذیری .16
2-1-4 تعاریف رقابت پذیری 18
2-1-5 سطوح رقابت پذیری 20
2-1-5-1 رقابت پذیری در سطح ملی .20
2-1-5-2 رقابت پذیری در سطح صنعت .22
2-1-5-3 رقابت پذیری در سطح بنگاه 24
2-1-6 نظریات رقابت پذیری 25
2-1-7 ابعاد و جنبه های رقابت پذیری 29
2-1-8 عوامل موثر بر رقابت پذیری 31
2-1-8-1 عوامل محیطی 31
2-1-8-2 عوامل درون سازمانی .32
2-1-8-3 عوامل ایجاد ارزش ادراکی .40
2-2 معرفی صنعت بیمه 42
2-2-1 پیدایش بیمه 42
2-2-2 مفهوم بیمه 43
2-2-3 سیر تحول بیمه در جهان 45
2-2-4 پیدایش و تحول بیمه در ایران 46
2-2-5 بیمه و نقش آن در اقتصاد .48
2-2-6 تاریخچه شرکتهای بیمه در ایران 51
2-3 پیشینه تحقیقات انجام شده در زمینه رقابت پذیری .56
2-3-1 تحقیقات داخلی 54
2-3-2 تحقیقات خارجی 59
2-4 الگوی نطری تحقیق 61
2-5 جمع بندی .62
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
مقدمه .64
3-1 روش تحقیق 64
3-2 جامعه و نمونه آماری 64
3-2-1 جامعه آماری .64
3-2-2 نمونه آماری 65
3-3 روش های گردآوری داده ها و اطلاعات 67
3-3-1 مطالعات کتابخانه ای 67
3-3-2 پرسشنامه 68
3-3-2-2 معرفی پرسشنامه 69
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه 69
3-4-1 تعیین پایایی پرسشنامه 70
3-4-2 تعیین روایی پرسشنامه 71
3-5 روش تجزیه تحلیل داده ها .72
3-5-1 تحلیل عاملی تاییدی .72
3-5-2 مدل سازی معادلات ساختاری 72
3-6 جمع بندی .74
فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها
مقدمه .76
4-1 بررسی توصیفی داده ها .76
4-2 بررسی آمار استنباطی 86
4-2-1 بررسی برازش مدل اندازه گیری .86
4-2-2 بررسی فرضیه های تحقیق 87
4-3 جمع بندی .96
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه .98
5-1 نتایج آمار توصیفی .98
5-2 نتایج آمار استنباطی 99
5-3 بحث و نتیجه گیری 103
5-4 پیشنهادات در راستای فرضیه های تحقیق .106
5-5 نوآوری تحقیق . 110
5-6 محدودیت های تحقیق 111
5-7 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 111
منابع و مأخذ فارسی .113
منابع و مأخذ انگلیسی .116
ضمائم .119
چکیده
در عصر جهانی شدن ، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. بنابراین هدف صنایع از رقابت پذیری ، دستیابی به موقعیتی ممتاز از لحاظ عملکرد در بازار است. کلید این مسئله بررسی و سنجش عوامل موثر بر رقابت پذیری می باشد. صنعت بیمه از ارکان فعالیت های اقتصادی است که تضمین کننده سلامت وبقای حرکت های اقتصادی می باشد. بنابراین عملکرد نامناسب آن علاوه بر اینکه ساختار درونی خود را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه اثرات جانبی گسترده ای در سایر بازارهای کشور به جای خواهد گذاشت.
هدف تحقیق حاضر ، سنجش ارتباطهرکدام از عوامل محیطی ،عوامل درون سازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی بر رقابت پذیری در شرکت های بیمه در سطح استان گیلان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و با بهره گیری از ابزار پرسشنامه می باشد. در این تحقیق برای تبیین مدل مفهومی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری نحوه ی ارتباط شاخص ها و عوامل اثر گذار بر رقابت پذیری (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی) بررسی شد. داده های تحقیق در سطح شرکت های بیمه مستقر در استان گیلان و از یک نمونه 137 نفره از کارشناسان و کارکنان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عامل ایجاد ارزش ادراکی ، عامل محیطی و عامل درون سازمانی رابطه معنی داری با رقابت پذیری در شرکت های بیمه داشته که در این میان عامل ایجاد ارزش ادراکی در مرتبه اول اهمیت قرار داشته که میزان تأثیرگذاری آن بر رقابت پذیری 76/0 می باشد و عوامل محیطی با میزان تأثیر گذاری 65/0 در مرتبه دوم و عامل درون سازمانی با میزان تأثیر گذاری 53/0 در مرتبه سوم الویت قرار دارد.
واژگان کلیدی:
رقابت پذیری ، مدل سازی معادلات ساختاری ، تحلیل عاملی تاییدی ، شرکت های بیمه.
مقدمه
در دنیای امروز ، افزایش سطح زندگی و رفاه افراد یک کشور به میزان رقابت پذیری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بستگی دارد که در آن کشور فعالیت می کند. رقابت پذیری بخش صنعت و تجارت اهرم رشد اقتصادی کشورهای دنیا اعم از توسعه یاقته یا در حال توسعه است. ( مهرگان ، 1387، ص 6 )
بررسی های انجام شده نشان داده است که شرکت ها یا بنگاه های تولیدی که بتوانند از منابع موجود ( سرمایه ، نیروی کار و تکنولوژی ) به نحو مطلوبی استفاده کنند و مناسب ترین روابط را با شبکه های عرضه کنندگان ، خریداران و حتی رقبای خود برقرار نمایند می توانند در فروش کالاها و خدمات خود از مزایای رقابتی بهره مند شوند. به هر حال در سیستم های اقتصادی حاکم بر دنیای امروز ، شرکت ها تنها از طریق افزایش سطح رقابت و بهبود کیفیت فعالیت های خود قادر به ادامه حیات هستند.(لی[1] ،2009، ص 308)
صنعت بیمه بعنوان یکی از صنایع مهم ، پیچیده و حیاتی در سطح جهان است. در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی بنحوی شکل گرفته است که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. صنعت بیمه ، با برخورداری از مجموعه وسیع نیروی انسانی و شبکه گسترده ای از شعب ، نمایندگی ها و سایر ارکان بیمه ای ، می تواند نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در فضای کسب و کار صنعت بیمه کشور اقداماتی مانند واگذاری بیمه های دولتی به بخش خصوصی ، آزادسازی تعرفه های بیمه ای و توانمندسازی صنعت بیمه انجام گرفته است. این صنعت یکی از زیر بخش های بازار مالی است که اثرات گسترده ای در سایر بازار ها دارد و باید تضمین کننده سلامت و بقای حرکت های اقتصادی باشد. ( حنیفه زاده ، 1389،ص36 )
بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به عوامل موثر بر رقابت پذیری شرکت های بیمه به بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر رقابت پذیری و تحلیل آن پرداخته و با ارائه راهکارهای موثر اجرایی در جهت افزایش توانایی رقابتی بتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
1-1بیان مسئله
وجود پدیده هایی مانند اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ، طرح تحول اقتصادی دولت به علاوه اجرای برنامه های کلان توسعه کشور ، برنامه هایی مانند برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ، وجود تحولات در سیستم مالی ، اقتصادی، گسترش بازارها و شکل گیری رقابت های شدید جهانی و . شرکت های بیمه کشور را در وضعیت رقابتی پرچالش قرار داده است (حنیفه زاده ،1389،ص42) .
امروزه نگرش های سنتی امور بیمه ای از بین رفته و نگرش های مدرن مبتنی بر مشتری مداری جایگزین آنها شده است ، که همین امر باعث شده شرکت های بیمه با چالش های رقابتی شدیدتری روبرو شوند.