سرمایه ساختاری
۳-۱- تحقیق و توسعه
۳-۲- سیستمها و برنامه ها
۳-۳- حقوق صاحبان سرمایه
جدول ۵‑۱- رتبه بندی ابعاد و متغیرهای سرمایه فکری
همانطور که در جدول ۵-۱ مشخص شده است، با توجه به نتایج بدست آمده برای بهبود سرمایهفکری که به طبع آن عملکرد سازمانی نیز بهبود مییابد شرکتهای نرمافزاری مورد مطالعه باید به سرمایه ساختاری بیشترین توجه را نشان بدهند، زیرا که سرمایه ارتباطی بیشترین تاثیر را بر روی عملکرد سازمان نشان دارا میباشد. در این میان، متغیر دانش در مورد شرکاء، تامینکنندگان، مشتریان دارای بیشترین تاثیر روی سرمایه ارتباطی میباشد، دانش در مورد شرکاء، تامینکنندگان، مشتریان عنصر کلیدی در این شرکتها میباشد و شرکتهای نرمافزاری که در این رقابت خواهان، عملکرد سازمانی بهتری میباشند باید در وحله اول باید به دانش در مورد شرکاء، تامینکنندگان، مشتریان در شرکتشان بها بدهند، در رتبه دوم تاثیر همانطور که در جدول۵-۱ مشهود است، اتحادها، مجوزها، قراردادها قرار دارند، بدین معنی که اتحادها، مجوزها، قراردادهای شرکت دومین عامل تاثیرگذار بر روی سرمایه ارتباطی، که خود اولین عامل تاثیر گذار بر روی عملکرد سازمانی میباشد، هستند. همچنین ارتباط با شرکاء، تامینکنندگان، مشتریان ، سومین عامل تاثیر گذار بر روی اولین جزء، تاثیر گذار بر روی عملکرد سازمانی در شرکتهای نرمافزاری مورد مطالعه میباشد. بقیه اجزاء و متغیرهای مربوط به آنها با توجه با جدول ۵-۱ در رتبه های بعدی توجه در شرکتهای تولید کننده نرمافزار قرار دارند.
نکته قابل ذکر این است، قرار گیری در رتبه های پایینتر به معنی بی توجهی و عدم توجه شرکتها نباید باشد و هریک از این متغیرها بر طبق مدل معادلات ساختاری آمده در فصل ۴ ارتباط کاملا معنا دار و مهمی را با عملکرد سازمانی دارا میباشند.
پیشنهادات اجرایی
پیشنهادات بر مبنای نتایج و یافته های تحقیق
با توجه به نتایج حاصل از تحقیقات شرکتهای تولیدکننده نرمافزار در این پژوهش به منظور بهبود سرمایه فکری و عملکرد سازمانی خود، میتوانند به ترتیب در حوزه های زیر اقدامات اصلاحی پیشنهادی را برای بهبود انجام دهند:
سرمایه ارتباطی
- تعریف پروژه های مشترک با سایر شرکتها و سازمآنهای ذیربط.
- مذاکره با شرکتهای پیشرو و رهبر در صنعت نرمافزار برای ایجاد اتحادهای استراتژیک مناسب.
- در صورتی که شرکت محصولاتی از خود دارد، داشتن برنامه های مناسب بازاریابی و ایجاد Marketing Plan برای فروش محصولات خود.
- در صورتی که شرکت محصولاتی از خود دارد، کارکردن بر روی ۴ عامل مهم تحت کنترل شرکت در بازاریابی یعنی : محصول، قیمت، مکان و ارتقاء .
- مشاوره و درخواست کمک برای اخذ تصمیمات با افراد خارج از شرکت.
- بررسی سطح وفاداری مشتریان و نظر سنجی از آنها و ارائه راهکارهای بازاریابی مناسب در جهت بالا بردن وفاداری.
- تولید محصولات نرمافزاری مناسب در جهت تطابق کامل با نیازهای مشتری برای بالا بردن رضایت مشتریان.
- پیگیری درست و به موقع شکایات مشتریان و کاهش زمان پیگیری با بهره گرفتن از راهکارهای نرمافزاری مناسب.
- ایجاد رابطه بلند مدت با تامینکنندگان محصولات اولیه برای شرکت.
- تسهیم و به اشتراک گذاری دانش با شرکاء.
- داشتن یک سیستم اطلاعاتی مناسب مخصوص مشتریان (در این مورد اکثر شرکتهای مورد مطالعه دارای ضعف قابل توجهی بودند.)
- بروز رسانی دانش مربوط به مشتری به صورت مستمر.
- همراهی مشتری از ابتدای تعریف پروژه تا پیادهسازی محصول بر طبق متدولوژیهای موجود در مهندسی نرمافزار و ایجاد جلسات منظم و مدام با مشتریان.
سرمایه انسانی
- ایجاد تطابق مناسب برای انجام کار بین شرایط لازم برای انجام کار و تخصص کارمند.
- تدوین برنامه های آموزشی مناسب و بروز شده برای کارمندان.
- استفاده از BenchMarking برای بهبود یادگیری از منابع خارج از شرکت.
- استفاده از نیروهایی با تحصیلات دانشگاهی بالاتر و لحاظ کردن این موضوع در برنامه های استخدامی.
- ترغیب کارکنان به کار برای استفاده از حداکثر توان آنها در انجام کار، نظارت غیر مستقیم بر انجام کارها.
- کاهش هزینه های شرکت به کمترین سطح برای انجام یک پروژه.
- توجه به سطح استعداد و هوش کارکنان به هنگام استخدام.
- استفاده از نظرات کارکنان و ایجاد بحثهای گروهی برای ترغیب آنها برای شرکت و ارائه نظر.
- استقبال از ایدههای جدید موجود در هر سطحی و بررسی این ایده ها.
- استفاده از سیاستهای مناسب منابع انسانی برای ترغیب کارکنان به آوردن دانش جدید به شرکت و ایجاد وفاداری در آنها، ایجاد محیط مناسب برای ایدهپروری و اشتراک گذاری این ایده ها.
سرمایه ساختاری
برنامه های آموزشی مداوم و پی در پی برای پستهای موجود در شرکت، با توجه به تخصص و نیاز آن بخش از شرکت، علاوه بر این، باعث ایجاد رضایت شغلی در این شرکتها خواهد شد، زیرا کارکنان متخصص از برنامه آموزشی در جهت ارتقای دانش خود استقبال می کنند.