است)

 

فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه
عنوان
1
چکیده
 
فصل اول کلیات تحقیق
 3
1-1-مقدمه
3
1-2-بیان مسأله
6
1-3-ضرورت واهمیت انجام تحقیق
7
1-4-سوالات تحقیق
8
1-5-اهداف تحقیق
8
1-6-فرضیه های تحقیق
9
1-7-مدل مفهومی تحقیق
9
1-8- قلمرو تحقیق
9
1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق
10
1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق
10
1-8-3- قلمرو زمانی تحقیق
10
1-9-تعاریف عملیاتی واژه ها
 
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
14
مقدمه
15
2-1- بین المللی سازی:
15
2-1-1- تعریف بین المللی سازی
16
2-1-2- فرایند بین المللی سازی
18
2-1-3- نظریه های بین المللی سازی
18
2-1-3-1- نظریه های اقتصادی بین المللی سازی
19
2-1-3-1-1-رویکرد چرخه تولید (PLC)
19
2-1-3-1-2-رویکرد هزینه حمل و نقل (TCA)
20
2-1-3-2- نظریه های رفتاری بین المللی سازی
20
2-1-3-2-1-مدل فرایند بین المللی شدن آپسلا
25
2-1-3-2-2-مدل های مبتنی بر نوآوری
26
2-1-3-2-3-نظریه های معاصر- تولد جهانی
28
2-1-3-2-4-نظریه های معاصر- مدل شبکه ای
30
2-1-3-2-5-نظریه های معاصر- مدل 5 مرحله ای بردلی
32
2-2- تبیین مدل پژوهش
34
2-2-1- عوامل مؤثر محیط رقابتی
36
2-2-1-1- قدرت چانه زنی مشتریان و تأمین کنندگان
39
2-2-1-2- رقابت بین رقبای موجود
41
2-2-1-3- تهدید تازه واردان
42
2-2-1-4- خطر محصولات جایگزین
43
2-2-2- عوامل مؤثر محیط اقتصادی
43
2-2-3- عوامل مؤثر محیط نهادی
46
2-2-3-1- تقلید مبتنی بر بسامد
46
2-2-3-2- تقلید مبتنی بر ویژگی
47
2-2-3-3- تقلید مبتنی بر پیامد
47
2-2-3-4- تقلید هنجاری
48
2-3- آشنایی با شرکت های هلدینگ
48
2-3-1-شرکت هلدینگ:
49
2-3-2-مفهوم استراتژی سطح هلدینگ:
50
2-3-2-1-منظور از منطق پورتفولیو: مدیر پورتفولیو
51
2-3-3-ارزیابی عملکرد هلدینگ
53
2-3-4-تعریف شرکت هلدینگ در ایران
54
2-3-5- تاریخچه شرکت هلدینگ توکا فولاد وشرکتهای زیر مجموعه
54
2-3-5-1- موضوع فعالیت شرکت
54
2-3-5-2- شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ توکا فولاد
56
2-3-5-2-1- هلدینگ حمل و نقل وپیمانکاری
58
2-3-5-2-2- هلدینگ بازرگانی و مالی
60
2-3-5-2-3- هلدینگ تولیدی
62
2-4- مطالعات پیشین
62
2-4-1- مطالعات پیشین داخلی
64
2-4-2- مطالعات پیشین خارجی
 
فصل سوم: روش تحقیق
70
3-1  مقدمه
71
3-2  روش تحقیق
72
3-4  جامعه آماری
72
3-5  تعیین حجم نمونه
74
3-6  روش نمونه گیری
74
3-7  روش گردآوری داده‌ها و اطلاعات
75
3-8  ابزار گردآوری داده‌ها
77
3-9  تعیین روایی پرسشنامه
77
3-10  تعیین پایایی پرسشنامه
79
3-11  روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
83
4-1  مقدمه
83
4-2  بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی
87
4-3  بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه
87
4-3-1  متغیر مشتریان داخلی
90
4-3-2  متغیر تامین کنندگان داخلی
93
4-3-3  متغیر رقبای محلی
95
4-3-4  متغیر رقبای خارجی
98
4-3-5  متغیر عوامل رقابتی
99
4-3-6  متغیر محدودیت‌های اقتصادی یا عوامل اقتصادی
101
4-3-7  متغیر شرکت‌های در تماس با شرکت
104
4-3-8  متغیر شرکت‌های مشابه
106
4-3-9  متغیر سیاست‌های‌ تشویقی دولت
109
4-3-10  متغیر عوامل نهادی
110
4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق
110
4-4-1  آزمون فرضیه اول
111
4-4-2  آزمون فرضیه دوم
112
4-4-3  آزمون فرضیه سوم
113
4-5  تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها و ادعاهای تکمیلی
113
4-5-1  آزمون ادعای اول
114
4-5-2  آزمون ادعای دوم
115
4-5-3  آزمون ادعای سوم
116
4-5-4  آزمون ادعای چهارم
117
4-5-5  آزمون ادعای پنجم
118
4-5-6  آزمون ادعای ششم
119
4-5-7  آزمون ادعای هفتم
 
فصل پنجم خلاصه ،نتیجه گیری و پیشنهادات
122
5-1  مقدمه
122
5-2  نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات جمعیت شناختی پرسشنامه
123
5-3  نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه
126
5-4  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق
127
5-5  نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ادعاهای تکمیلی
129
5-6  محدودیتهای تحقیق
129
5-7  پیشنهادات
129
5-7-1 پیشنهادات برای این تحقیق
131
5-7-2  پیشنهادات برای تحقیقات آتی
132
پیوست
137
فهرست منابع فارسی
140
فهرست منابع انگلیسی
144
چکیده انگلیسی
 

 

چکیده:

 

جهانی شدن باعث افزایش بسیار زیاد رقابت بین المللی شده است. در این شرایط شرکت هایی که سابقاً تنها با شرکت های محلی رقابت می کردند اکنون ناچار می شوند با رقبای خارجی جدید دست و پنجه نرم کنند.

 

برای مواجهه با رقبای خارجی شرکتها باید تصمیمی به بزرگی المللی سازی شرکت بگیرند. در این تحقیق، به شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم به بین المللی سازی شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. در این راستا از مدل مولینا استفاده شده که این مدل از ترکیب سه دسته عوامل رقابتی، عوامل اقتصادی و عوامل نهادی تشکیل شده است. عوامل رقابتی شامل مشتریان کلیدی محلی، تأمین کنندگان عمده‌ی داخلی، رقبای محلی و رقبای خارجی می باشد و عوامل نهادی شامل شرکت های در تماس، شرکت های مشابه و سیاست های تشویقی دولت و عوامل اقتصادی شامل محدودیت های اقتصادی می باشد .

 

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه‌ی پژوهش، توصیفی- پیمایشی است؛ پرسشنامه‌ی مورد استفاده از نوع محقق ساخته بوده که پایایی آن 791/0 است و روایی آن از نظر محتوا مورد تأیید واقع شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از مدیران ارشد شرکت هلدینگ توکا فولاد و  شرکت های زیر مجموعه و اعضا هیات مدیره این شرکت ها می باشد. روش نمونه گیری استفاده شده، نمونه گیری  تصادفی ساده است و حجم نمونه 62 می باشد.در این  تحقیق برای بررسی نتایج مرتبط با هر کدام از فرضیه ها از آزمون دوجمله ایی یا آزمون نسبت و برای بررسی یافته های جانبی از آزمون های  تحلیلی کلموگروف اسمیرنف،کروسکال والیس،فریدمن و من ویتنی استفاده شده است.

 

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که عوامل رقابتی شامل مشتریان کلیدی محلی، تأمین کنندگان عمده‌ی داخلی، رقبای محلی و رقبای خارجی و عوامل نهادی شامل شرکت های در تماس، شرکت های مشابه و سیاست های تشویقی دولت و عوامل اقتصادی شامل محدودیت های اقتصادی همگی دارای رابطه مستقیم و معنا داری با تصمیم به بین المللی سازی شرکت هلدینگ توکا فولاد هستند.

 

از جمله محدودیت های این پژوهش می توان به عدم دسترسی به مدیران و همچنین عدم همکاری مدیران در تکمیل پرسشنامه‌ها و  محدودیت های زمانی و عدم تعمیم نتایج به زمان های دیگر اشاره کرد. از عمده ترین پیشنهادها در این تحقیق می توان به توجه ویژه‌ای مدیران به عوامل رقابتی و تدوین یک استراتژی مناسب برای رقابت با رقبای محلی اشاره نمود. همچنین پیشنهاد می‌شود که مدیران ارشد این شرکت‌ها توجه ویژه‌ای به عوامل نهادی داشته باشند و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی موجود در ارتباط با کشورهای دیگر و شرایط اقتصادی موجود در کشور خود تصمیم‌گیری نمایند.

 

واژه های کلیدی: تصمیم گیری، بین المللی سازی، شرکت هلدینگ،عوامل رقابتی،عوامل اقتصادی، عوامل نهادی

 

1-1-مقدمه

 

در دهه های اخیر با رشد اقتصاد آزاد و ایجاد بلوک های تجاری محیط کسب و کار تغییر کرده است. گسترش قابل توجه شرکت های چند ملیتی و گرایش کشورهای مختلف به سوی بازارهای خارجی، منجر به افزایش فشار رقابتی شده است. در واکنش به این فشارها محیط تجارت بین‌الملل تمایل به بازتر نمودن بازارها داشته است، که پیامد آن افزایش فرآیند یکپارچگی و جهانی شدن بوده است.

 

این تغییرات منجر به ایجاد شرایطی گردیده است که توسعه شرکت های مختلف و بین المللی شدن به عنوان راهکاری، جهت عبور از دوره گذار برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته توصیه  می شود.

 

1-2-بیان مسأله

 

رشد اقتصاد آزاد و ایجاد بلوک های تجاری باعث تغییر محیط تجاری شده است. در نتیجه، تعداد زیادی از شرکت ها به شکل روزافزون به صورت بین المللی عمل کرده یا نیاز به جهانی شدن را احساس می کنند (کاتئورا[1]، 1375).

 

در جای جای دنیا جهانی شدن رو به افزایش بوده و باعث افزایش رقابت شده است. بنابراین،‌ شرکت های هلدینگ با رقبای بین المللی مواجه هستند، رقبایی با اندازه های حیرت انگیز و مزایای بی شمار، همچنین این شرکت ها به پایگاه های مشتری جهانی دسترسی دارند. این پایگاه ها می توانند به صورت های مختلف چون صادرات، سرمایه گذاری مشترک با اینترنت کالاهای شرکت های مورد نظر را به دست مشتری برسانند (هیت و همکاران[2]، 1377). با توجه به اینکه هدف از تشکیل شرکت هلدینگ توکا فولاد متمرکز نمودن شرکتهایی با تخصص های مختلف سودآور زیر نظر یک مدیریت مرکزی میباشد که مدیریت مرکزی وظیفه سازماندهی و ارائه راهکار و خط مشی به شرکتهای زیر مجموعه و به طور کلی ارائه اهداف کلان شرکت را با توجه به زمان مکان وموقعیت های تجاری جهانی را بر عهده داردواز آنجا که در اهداف کلان شرکت کسب موقعیت های تجاری جهانی مطرح استتصمیم به بین المللی سازی یکی از راه های ورود به موقعیت های تجاری جهانی است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...