روانشناسی
استاد راهنما
نگارش
تابستان 94
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ با هدف ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚ ﻫﺎی ﻫﻮﻳﺖ و انگیزه ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر انجام شد. ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳت و ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻠﻴﺔ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر می باشد . ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪ ای ﺑﻮده و در ﻧﻬﺎﻳﺖ از ﻫﺮ ﮔﺮوه از دانشجویان دختر و پسر 100ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺗﺼﺎدف اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ.اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻋﺒـﺎرت ﺑﻮدﻧـﺪ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﺔ ﺳﺒﻚ ﻫﺎی ﻫﻮﻳﺖ ﺑﺮزوﻧﻮﺳﻜﻲ وپرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی . به منظور تحلیل داده ها از آزمون همبستگی ورگرسیون استفاده شد ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﺑﻴﻦ سبک ﻫﺎی ﻫﻮﻳﺘﻲ ﺑﺎ انگیزه ﭘﻴـﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ دانشجویان راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. بین سبکهای هویت پیشرفته ، مهلت خواه و زود هنگام و هویت علمی با انگیزه پیشرفت دانشجویان رابطه مثبت معنا داری مشاهده می شود، همچنین بین سبک هویت آشفته با انگیزه پیشرفت دانشجویان رابطه منفی معنا داری مشاهده می شود.
ﻛﻠﻴﺪ واژه ﻫﺎ : سبک ﻫﺎی ﻫﻮﻳﺘﻲ، دوره ﺟﻮاﻧ ﻲ؛ پیشرفت تحصیلی؛
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول
مقدمه 2
بیان مساله 4
اهداف پژوهش 7
1-تعیین رابطه بین سبک های هویتی و انگیزه ی پیشرفت تحصیلی. 7
2- تعیین رابطه بین سبک های هویتی و هویت علمی. 7
فرضیه های پژوهش 7
سوالات پژوهش 8
مدل مفهومی. 9
تعریف عملیاتی متغیرها 9
فصل دوم
مقدّمه. 12
هویت فردى و اجتماعى. 19
بحران هویت 20
علل بحران هویت فردى. 23
الف. عوامل درونى. 23
ب. عوامل بیرونى. 24
عوامل بحران هویت اجتماعى. 27
تصمیم سازان. 27
گروه هاى الگو 28
فردگرایى. 30
سکولاریسم. 30
تساهل و تسامح اخلاقى. 32
اخلاق سکولار 33
تهاجم فرهنگى. 34
سبک ها و نظریه های هویت 37
نظریه اریکسون. 37
نظریه مارسیا 38
دیدگاه کگان. 42
تعهد هویت 45
هویت و خویشتن. 48
مشکلات هویت یابی: 49
هویت یابی زودرس 49
نقش خانواده در هویت یابی. 50
عامل فرهنگی ـ اجتماعی. 51
عامل فرهنگی ـ دینی. 52
هویت یابی و بحران هویت نوجوانان. 53
رشد هویت 53
هویت یابی زودرس 55
سردرگمی درهویت یابی. 56
پراکندگی هویت 56
تسلیم طلبی. 56
وقفه. 56
پیشرفت هویت 57
عوامل موثر برشکل گیری هویت 57
شخصیت 57
ترتیب تولد وفاصله سنی فرزندان در خانواده 57
عوامل اجتماعی و فرهنگی. 58
نقش والدین در هویت یابی فرزندان. 58
مشکلات ناشی ازناتوانی درهویت یابی. 59
عزت نفس و رابطه آن با بحران هویت 61
گروه همسالان (Peer group) 62
نقش ” خود” در اجتماعی شدن. 63
نقش دیگران مهم و تعمیم یافته در هویت یابی. 64
ویژگیهای افراد دارای انگیزه پیشرفت 68
پایداری در افراد با انگیزش پیشرفت بالا. 68
رفتارهای بازرگانی در افرادی با انگیزش پیشرفت بالا. 69
زمینه اجتماعی انگیزه پیشرفت 69
روش های اندازه گیری انگیزه پیشرفت 70
جنیست و انگیزش پیشرفت: 71
ویژگیهای رفتار پیشرفتگرا: 71
دسی و دیگران: 73
فصل سوم
مقدمه. 97
نوع پژوهش: 97
روش تحقیق: 98
جامعه آماری؛ 99
ابزار پژوهش؛ 99
روایی و پایایی آزمون؛ 99
تجزیه و تحلیل داده ها 100
آمار توصیفی. 100
ابزار مورد نیاز پژوهش. 101
نمونه گیری. 101
جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری. 101
پرسشنامه حالات هویت بنیون و آدامز (EOM-EIS-2) 101
پرسشنامه حالات هویت بنیون و آدامز (EOM-EIS-2) 102
روایی و پایایی. 104
کلید نمره گذاری. 107
سوالات خرده مقیاس ها (مولفه ها) 107
فصل چهارم
یافته های تحلیلی. 109
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری : 118
پژوهش های انجام شده: 123
منابع. 128
پیوست ها 131
فصل اول
مقدمه
شناخت فرد از ماهیت وجودی خود، هویت فردی محسوب می گردد. این شناخت، اساسی ترین و مهم ترین مرحله رشد تلقی می شود بطوری که مولای متقیان امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: من عرف نفسه فقد عرف ربه » حضرت لازمه شناخت از خداوند متعال را خود شناسی بیان می نمایند که با این شناخت گام های بعدی تسهیل می گردد. لذا آشنایی با هویت به طور اعم و هویت فردی و سبک های هویت به طور اخص ضرورتی انکار ناپذیرمی باشد. به نظر اریکسون (Erikson,1968,120)، هویت عبارت است از افتراق و تمیزی که فرد بین خود و دیگران می گذارد. از دید او هویت یک سازه روانی اجتماعی است که شامل طرز فکر، عقاید فرد و نحوه ارتباط او با دیگران می شود. هویت فردی نیز جنبه هایی از هویت است که کمک می کند فرد خودش را از دیگران جدا کند و شامل دسته ای از ارزش ها، باورها و هدف هایی است که فرد دارد و از دید دیگران پنهان نیست(جوکار،47-31،1385).اگر چه شناخت از خود (هویت فردی) جهت رشد و ترقی در تمام ابعاد وجودی انسان از جمله مهارت های ورزشی ضروری است اما این شناخت به تنهایی جهت رشد و ترقی در توسعه مهارت های ورزشی کافی نیست. مطمئناً جهت رسیدن به سکوهای افتخار تلاشی مضاعف لازم است که این تلاش بستگی شدیدی به رغبت درونی فرد دارد، عواملی که این میل درونی را افزایش می دهد، همانا عوامل برانگیزاننده ی فرد محسوب می گردد که می تواند به صورت درونی و یا به صورت بیرونی شخص را به فعالیتی وادارد ویا فعالیت فرد را شدت بخشد و یا به فعالیت او جهت بخشد و همچنین عکس این قضیه نیز امکان دارد که اتفاق بیافتد. انگیزاننده ها به آن دسته از عوامل گفته میشود که موجب می گردند یک ارتباط سبک های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت فرد به انجام کاری بپردازد. در حالی که انگیزش، واکنش فرد در برابر خواسته های اوست، عوامل انگیزشی یا انگیزاننده ها، پاداشها یا به گونه ی کلی محرکهایی هستند که آتش آرزومندی فرد را برای ارضای این خواسته ها تندتر میکند. این عوامل در عین حال وسیله ی برقراری سازگاری میان نیازهای مختلف و حتی در اولویت قرار دادن این نیاز از میان نیازهای دیگر، خواهند بود(کونتز و همکاران، 137؛1387 ).بنابراین جهت برقراری سازگاری و اولویت بندی بین نیازهای مختلف که لازمه ایجاد رغبت برای تلاش مضاعف است. علاوه بر شناخت هویت فردی آشنایی با عوامل برانگیزاننده نیز ضرورتی انکار ناپذیر می باشد. رغبت درونی زمانی تداوم خواهد داشت که فرد موفقیتهای خود را در ابعاد مختلف احساس نماید، عدم احساس موفقیت، رغبت درونی جهت تداوم تمرینات ورزشی و یا اجرای بهینه مهارتهای فوق و نیز تلاش و کوشش وی را از بین خواهد برد و انگیزههای فرد را کم سو خواهد نمود. پس احساس موفقیت نیز ازعوامل بسیار اساسی در جهت تداوم رشد محسوب میگردد. موفقیت از ماده «وفق» و «وفاق» و به معنای سازگاری، انطباق و همراهی است. انسانی را موفق می گویند که توانسته باشد بین تلاش ها و اهدافش سازگاری و انطباق ایجاد کند و سعی و کوشش خود را قرین و همراه اهداف خویش قرار دهد. به عبارت دیگر، انسان به هدف رسیده را موفق می گویند با توجه به مطالب مذکور، ابتدا سبک غالب هویت هر یک از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ملایر را شناسایی کرده و عواملی که فرد را جهت فعالیت تحصیلی ورشد و ترقی وتلاش جهت رسیدن به قله های افتخار وا میدارد، با توجه به سبک هویت، بر مبنای تفاوتهای فردی انسانها مشخص نموده و ارتباط این دو متغیر روشن گردید که کدام عامل انگیزشی در هر یک از سبک های سه گانه هویت مؤثر بوده است و نیز بررسی گردید که میزان احساس موفقیت فرد در این راستا چه مقدار بوده و چه تأثیری بر روی دو متغیر سبکهای هویت با عوامل انگیزشی داشته است.
بیان مساله