انتخاب داده های TPS
شکل ۲ ـ ۳ : ساختار یک سیستم گزارش دهی مدیریت
منبع: مأخوذ از «صرافی زاده» و «پناهی»، ۱۳۸۴، ص ۲۰۹
۲ـ ۴ـ۳ ـ سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی[۷۱] (EIS)
سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی که نیازهای مدیران ارشد یا اجرایی را تأمین میکنند، این سیستمها بالاترین سطح را از نظر ترکیب دادهها دارا میباشند و معمولاً شامل گزارشات به شکل استاندارد بوده و از جدیدترین سیستمهای اطلاعاتی هستند. راولی (۱۳۷۹) سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی را به شرح زیر تعریف نموده است:
سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی مبتنی بر کامپیوتر میباشند و تصمیم گیری و فعالیتهای اثربخش در سطوح بالای یک سازمان را پشتیبانی میکنند. این سیستمها ضمن جمع آوری اطلاعات از منابع داخلی و خارجی سازمان، آنها را در قالب مطلوب و با توجه به اطلاعات کلیدی در دسترس مدیران عالی قرار میدهند. برای بکارگیری این سیستمها لازم است مدیران از بخشهای مختلف سازمان، محیط و عوامل بیرونی آن آگاه باشند (ص ۱۱۰).
سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی (برین[۷۲]، ۱۹۹۷) سیستمهایی هستند که بسیاری از خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیم و سیستمهای پشتیبانی مدیریت را با یکدیگر ترکیب میسازند. این سیستمها برای اولین بار که ایجاد شدند بر تحقق نیازهای استراتژیک مدیریت عالی متمرکز بودند. روساخر و اولسون[۷۳] (۲۰۰۸) عقیده دارند که “اولین هدف سیستمهای اطلاعاتی مدیران اجرایی فراهم آوردن امکاناتی جهت دسترسی سریع و آسان مدیریت اجرایی، عوامل حیاتی موفقیت[۷۴]، که به معنی عوامل کلیدی که در تحقق اهداف استراتژیک سازمان حیاتی است، میباشد” (ص ۷۰). بنابراین سیستمهای اطلاعاتی مدیران عالی، اطلاعاتی را که به مدیران دید و بینش واضح تری از روندها و وقایع حساس و کلیدی، قبل از اینکه نسبت به انجام آنها خیلی دیر شده باشد، را تحلیل میکنند و نمایش میدهند.
۲ ـ ۴ ـ ۴ـ سیستم خودکار اداری[۷۵] (OAS)
مدی سان و دارتون[۷۶] (۱۹۹۶) اظهار میدارند که “سیستم اتوماسیون اداری، سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر هستند که در تسهیل ارتباطات و افزایش بهره وری مدیران و کارکنان اداری از طریق مستندسازی کمک میکنند” (ص ۹۸).
رواج ریز کامپیوترها در ادارات (صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴)، با انتشار روزافزون محصولات جدید ارتباطی، کامپیوتری و ذخیره سازی اطلاعات و تغییرات اساسی در روش اجرایی امور اداری همراه بوده است. در ابتدا از سیستمهای کامپیوتری برای مکاتبات به صورت مستقل استفاده میشد، اما به مرور زمان کامپیوترها به یکدیگر مرتبط گردیدند. این ارتباط به کاربران اجازه میدهد نه تنها از فایلهای مکاتبات به صورت مشترک استفاده نمایند، بلکه میتوانند برای یکدیگر ارسال نمایند. در جدول زیر انواع سیستم خودکار اداری و کاربرد آنها شرح داده شده است.
جدول ۲ ـ ۲ : انواع ابزارهای اتوماسیون اداری
برنامه سیستم خودکار اداری OAS | کاربرد |
کلمه پرداز | تهیه اسناد و مدارک |
پست الکترونیکی | دریافت و ارسال پیام |
تابلوی اطلاعات الکترونیکی | انتقال نامه و مکاتبات از طریق خطوط تلفن |
پست صوتی | پشتیبانی از جعبههای پستی و صوتی و ارائه خدمات پیچیده تلفنی |
پردازش تصویر | دسترسی on-line به مکاتبات و اسناد دیگر |
سیستم نوشتاری گروهی | ارتباط رو در رو بدون مسافرت |
OAS جامع | ترکیب اسناد و پیامها |