که به شیوه­ ی نمونه گیری تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند. در گروه اول آموزش از طریق چندرسانه­ای­ها ارائه شد و در گروه دوم به شیوه ی تدریس سنتی آموزش داده شد. ابزار جمع­آوری داده­ ها در این پژوهش پرسشنامه­ی نگرش به درس و پرسشنامه­ی انگیزش پییشرفت هرمنس و آزمون معلم ساخته ی استاندارد جهت تعیین عملکرد دانشجویان بود. در تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ ها نشان داد که آموزش از طریق چندرسانه­ای بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان موثرتر است.
کلید واژه­ها: چندرسانه ای- نگرش به درس- انگیزش پیشرفت- عملکرد تحصیلی.
 

فهرست
فصل اول: کلیات
مقدمه: 1
بیان مسئله: 4
ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش 5
اهداف تحقیق: 7
فرضیه های تحقیق: 8
الف) فرضیه ی کلی: 8
ب) فرضیه های جزئی: 8
تعریف اصطلاحات 9
تعریف چندرسانه ای:. 9
نگرش به درس: 9
انگیزش پیشرفت: 9
عملکرد تحصیلی: 9
تعریف عملیاتی: 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه ی پژوهش
2-1 – مفهوم چندرسانه ای: 13
2-1-1 – تعریف چندرسانه ای 13
2-1-2- رسانه ها و موقعیتهای یاددهی – یادگیری 17
3-1-2- شیوه های استفاده از چندرسانه ای در آموزش: 18
2-1-4- روش های طراحی چندرسانه ای های آموزشی: 19
2-1-5- عواملی که در انتخاب رسانه ها موثرند: 20
2-1-6- تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی: 24
2-1-7- روش کلی استفاده از مواد و وسایل آموزشی: 27
2-1-8- اصول چندرسانه ای: 28
2-1-9-  اهمیت و دلایل استفاده از چندرسانه ای: 29
2-1-10 –  مزایای چندرسانه ای: 31
2-1 -11- محدودیت های چندرسانه ای: 33
2-2- نگرش به درس: 34
2-2-2-  ویژگی ها و ابعاد نگرش: 38
2-2-3- انواع نگرش ها: 39
2-2-4-  عوامل تکوین نگرشها: 40
2-2-6-  رهنمودهایی برای تغییر نگرش: 42
2-2-7- شکل گیری نگرشها: 43
2-2-8- نگرشها و آموزش و پرورش: 45
2-3 – انگیزش پیشرفت: 45
2-3-2-  موضوعات بنیادی در مطالعه ی انگیزش: 51
2-3-3-  نظریه های انگیزش 54
2-3-3-1- انگیزش در نظریه ی فرهنگی – اجتماعی: 54
2-3-3- 2- نظریه ی غریزه 55
2-3-3-3- نظریه ی اراده 55
2-3-3-4- نظریه ی سائق 55
2-3-3-5- نظریه ی مشوق: 56
2-3-3-6- نظریه های یادگیری 57
2-3-3-7- نظریه های انگیزشی رشد و تسلط: 57
2-3-4-رویکردهای مختلف انگیزشی 57
2–4- مبانی نظری عملکرد تحصیلی 61
2-4-1–پیشرفت تحصیلی: 61
2-4-2- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی: 62
2-4-3-  تغییرات پیشرفت تحصیلی 70
2-4-4- بررسی رابطه ی جایگاه مهارت و عملکرد تحصیلی: 72
5-4-2. دیدگاه بلوم در مورد یادگیری و عملکرد تحصیلی: 72
پیشینه ی تحقیقات در خارج از کشور: 73
تحقیقات انجام شده ی داخلی 80
جمع بندی: 85
فصل سوم: روش پژوهش
روش پژوهش 86
جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری 87
ابزار جمع آوری اطلاعات: 88
پرسشنامه ی نگرش به درس 88
پرسشنامه ی انگیزش پیشرفت هرمنس: 89
آزمون عملکرد تحصیلی: 89
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 آمار توصیفی 93
4-1-2 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری انگیزش پیشرفت دانشجویان 94
4-1-3 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری نگرش به درس در دانشجویان 94
4-1-4 آمار توصیفی فراوانی مشخصه های آماری عملکرد تحصیلی دانشجویان 95
4-2 آمار استنباطی 96
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی اول 96
4-2-2 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی دوم 98
4-2-2 تجزیه و تحلیل فرضیه جزئی سوم 100
4-2-1 تجزیه و تحلیل فرضیه اصلی 102
4-3- جمع بندی فصل چهارم 102
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها
1-5 –  بحث و نتیجه گیری 105
در رابطه با فرضیه ی شماره 1. 105
در رابطه با فرضیه ی شماره 2. 106
در رابطه با فرضیه 3. 107
محدودیت ها: 108
پیشنهادها: 109
پیشنهاد به سایر پژوهشگران 110
پیوست ها.112
منابع                                          
منابع فارسی: 128
منابع لاتین: 138
 

فهرست جداول
جدول (4-1) آمار توصیفی گروه های کنترل و ازمایش     100
جدول شماره (4-2) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری انگیزش پیشرفت دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون  و پس آزمون گروه هایی مورد مطالعه 101 جدول شماره (4-3) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری نگرش به درس در دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون  و پس آزمون گروه های  مورد مطالعه .101
جدول شماره (4-4) : توزیع فراوانی مشخصه های آماری عملکرد تحصیلی دانشجویان بر حسب نمره های پیش آزمون  و پس آزمون گروه های مورد مطالعه  .  102
جدول(4-5) نتایج آزمون لون در کواریانس(نگرش به درس دانشجویان)    103
جدول شماره(4-6) :  نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته نگرش به درس دانشجویان .104.
جدول(4-7) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته نگرش به درس دانشجویان در آزمون کواریانس.104
جدول(4-8) نتایج آزمون لون در کواریانس(انگیزش پیشرفت دانشجویان). 105
جدول شماره(4-9) :  نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته انگیزش پیشرفت دانشجویان  .  106
جدول(4-10) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته  انگیزش پیشرفت دانشجویان در آزمون کواریانس.  106
جدول(4-11) نتایج آزمون لون در کواریانس(عملکرد تحصیلی دانشجویان) .   107
جدول شماره(4-12) :  نتایج تحلیل مانوای تأثیر متغیرهای مستقل کاربرد چندرسانه ای بر متغیر وابسته عملکرد تحصیلی دانشجویان .        108
جدول(4-13) میانگین های تعدیل شده متغیر وابسته  عملکرد تحصیلی دانشجویان در آزمون کواریانس. 108
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 


 
مقدمه:
 

آموزش به عنوان یکی از راه­های انتقال مفاهیم، دستاوردهای جدید علوم و نتایج تلاش­های علمی، توانسته گامی والا در راستای یادگیری و ارتقای عملکرد  فراگیران در جامعه­ی علمی داشته باشد. با پیشرفت­هایی که امروزه در روش­های آموزشی به وجود آمده، این روش­ها بسیار به هم نزدیک شده ­اند و آنچه در این­باره بیشتر مورد توجه و بحث قرار می­گیرد، نقش رسانه­های آموزشی در پیشرفت سیر آموزش است. با توجه به اینکه اهداف و خط­مش های آموزش به شیوه­­ی چندرسانه­ای توسط بعضی دانشگاه­ها تدوین و ارائه شده است، لذا دستیابی به این اهداف و اندازه ­گیری میزان موفقیت این برنامه ­های آموزشی بسیار ضروری است (طالب­زاده،1386).
در این راستا، آموزش به شیوه­ی چندرسانه­ای در دهه­­های اخیر پیشرفت فزاینده­ای را در آموزش ایجاد کرده است و باعث شد که امروزه آموزش چندرسانه­ای در جوامع صنعتی با کمک انقلاب الکترونیکی پیشرفت بسیار نماید، همچنین اختراع رایانه و رشد فزاینده ی آن موجب جلب توجه مسؤولان و برنامه ریزان آموزشی گردیده است. در کشورهای غربی آموزش چندرسانه­ای­ گسترش فزاینده­ای یافته و به عنوان یک سبک آموزشی پذیرفته شده است، ضمن اینکه مشکلات زندگی امروزی و فشارهای ناشی از ازیاد جمعیت انسان ها را به سوی این نوع از آموزش ها سوق داده است. از این رو آموزش و یادگیری به شیوه­ی چندرسانه­ای برای بسیاری از دانشگاه­ها به یک موضوع اصلی قابل بحث تبدیل شده است. بنابراین پرداختن به مقوله­ی آموزش چندرسانه­ای به صورت یک ضرورت درآمده و تاخیر در پرداختن به این ضرورت زیان آور خواهد بود بر همین اساس فناوری آموزشی و همراه ساختن آن با آموزش چندرسانه­ای، زمینه­ای را فراهم ساخته که بسیاری از آرمان­های آموزشی اعم از نگرش مثبت یادگیرندگان به درس و رشته ی تحصیلی همچنین یادگیری مستقل، آموزش و یادگیری مشارکتی و ارزیابی و ارائه­ سریع بازخورد از آموخته­ها، قابل تحقق­تر جلوه می­ کند (احمدی، 1382).
” در امر تعلیم و تربیت، آموزشی موثر است که: اولا منجر به یادگیری شود و ثانیا این یادگیری پایدار باشد. تحقق این دو، مستلزم استفاده از حواس پنج گانه فراگیر و بهره گیری از تجارب مستقیم و دست اول می باشد. تجربه نشان داده است حس­های مختلف در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند. اگر چه در منابع گوناگون، ارقام متفاوتی در این زمینه ذکر شده، اما در تمامی آن­ها، بیشترین سهم به حس بینایی داده شده است” (احدیان، 1382،ص 34). “در آموزش و پرورش بالا بردن کیفیت یادگیری و تدریس همواره از مسائل پراهمیت بوده است.”
“پیدایش فناوری رایانه، بر استقبال از چندرسانه­ای در قالب نرم­افزارهای رایانه­ای تاثیر چشمگیری دارد و به جرات می­توان گفت شیوع استفاده از چندرسانه­ای در فعالیت­های گوناگون به ویژه آموزش، مدیون قابلیت­ها و توانایی برجسته­ی فناوری رایانه است” (رضوی، 1386، ص 276).
از دیرباز، تعلیم و تربیت از موارد مهم و مطلوب جوامع گوناگون به حساب می­آمده و نظام های آموزشی به دنبال یافتن راه­هایی برای بهبود شیوه ­های آموزش دروس مختلف بوده ­اند. شیوه ­های سنتی تدریس هزاران سال به طور تقریبا یکسان به کار رفته­اند، اما در دنیای کنونی رویکردهای جدیدی برای آموزش و یادگیری مورد توجه قرار گرفته­ است. محققان همواره در پی یافتن برای پر کردن خلل­های یادگیری، رفع مشکلات و کمبودهای ناشی از نقص در فرایند تدریس و یادگیری بوده ­اند. آن­ها راه­هایی را جست­و­جو می کنند که روش­های تکراری و خسته کننده را به تجربیات یادگیری تعامل و لذت بخش برای دانش­ آموزان تغییر دهند. به دلیل نفوذ روزافزون فناوری­های نوین و نیز تفاوت­های اجتماعی و فرهنگی نسل­های جدید، نظام­های آموزشی جهان شاهد تغییرات چشمگیری در خصوص سرفصل­ها و به ویژه روش­های آموزشی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...