متغیرهای تحقیق
متغیر مستقل: تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
متغیر وابسته: نگرش کاری کارکنان.
متغیر میانجی: شیوه های بازاریابی داخلی
جدول شماره ۳-۲ متغیر های تحقیق
متغیر های تحقیق
نوع رابطه
معیار اندازه گیری
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
مستقل
کیفی ترتیبی
نگرش کاری کارکنان
وابسته
کیفی ترتیبی
شیوه های بازاریابی داخلی
میانجی
کیفی ترتیبی
تعریف متغیرها
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی: تعهد مدیریت برای بازاریابی داخلی به وسعت اینکه چگونه تیم مدیریت یک سازمان نیازهای کارکنان را درک میکند و به ارزشها و مراقبتها در مورد رفاه و رضایت کارکنان اشاره میکند. تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان تحت عنوان اراده مدیر به بهبود کیفیت خدمات واحد سازمانی خود برای انجام بهتر کارها برای مشتریان است (بوشاف و جینی، ۲۰۰۰).
بازاریابی داخلی: بازاریابی داخلی در محیط سازمان برای توسعه و بهکارگیری سریعتر برنامه های بازاریابی در محیط داخلی سازمان و همچنین ارتباطات داخلی سازمان (رفیق و احمد،۲۰۰۳)
شیوه های بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی رسمی: ارتباطات داخلی رسمی توضیح میدهد که چگونه این سازمان به طور منظم اطلاعات در مورد احساسات کارمند جمع آوری میکند. (تو و همکاران،۲۰۱۵)
ارتباطات داخلی غیررسمی: در حالی که ارتباطات داخلی غیررسمی به حدی که یک مدیر با کارکنان تعامل دارد برای درک اینکه چگونه کارکنان احساس میکنند و کارکنان زمانی که در محل کار هستند چه میخواهند، اشاره دارد. (تو و همکاران،۲۰۱۵)
نگرش کاری کارکنان: نگرش کاری کارکنان به درجه تمایل کارکنان به جبران پشتیبانی دریافت شده از مدیرش و سازمان و احساسات او را بهطورکلی نسبت به کار اشاره دارد (بیلی و تو ۲۰۱۳ لینگز و گرینلی، ۲۰۰۵).
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در این فصل با توجه به مطالب عنوان شده در فصل سوم، داده های حاصل از توزیع پرسشنامه در چهار بخش تحلیل های توصیفی، تک متغیره، دو متغیره و چند متغیره مورد بررسی قرار میگیرد. در بخش تحلیل های توصیفی، اطلاعاتی در خصوص مشخصات عمومی جامعه آماری شامل جنسیت، تحصیلات، سابقه فعالیت و سن ارائه می شود. تحلیل تک متغیره شامل محاسبه شاخص های توصیفی متغیرها و نیز آزمون میانگین میباشد. در تحلیل دو متغیره نیز همبستگی میان متغیرها مورد بررسی قرار میگیرد. در تحلیل های چندمتغیره، مدل اندازه گیری و ساختاری مورد آزمون قرار گرفته و در خصوص فرضیه های تحقیق اظهار نظر می شود.
۴-۲- تحلیل های توصیفی
به منظور تجزیه و تحلیل داده های بخش اول پرسشنامه که مربوط به ویژگی های عمومی سازمان های مورد مطالعه میباشد، از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل، اطلاعاتی در مورد نحوه پراکندگی ویژگی هایی همچون جنسیت و تحصیلات پاسخ دهنده، سابقه فعالیت افراد و سن آن ها ارائه میدهد.
۴-۲-۱- سن
در این بخش نتایج حاصل از تحلیل توصیفی سن پاسخ دهندگان در قالب جدول ۴-۱ ارائه شده است.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان
سن
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
زیر ۳۰ سال
۳۰ الی ۴۰ سال
۴۱ الی ۵۰ سال
بالای ۵۰ سال
۴۲
۶۵
۳۰
۸
۲۹
۴۴/۸
۲۰/۷
۵/۵
۲۹
۸/۷۳
۵/۹۴
۱۰۰
مجموع
۱۴۵
۱۰۰
–
منبع: یافته های تحقیق
۴-۲-۲- جنسیت
در این بخش نتایج حاصل از تحلیل توصیفی جنسیت پاسخ دهندگان در قالب جدول ۴-۲ ارائه شده است.
جدول (۴-۲): توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
زن
مرد
۳۶
۱۰۹
۸/۲۴
۲/۷۵
۸/۲۴
۱۰۰
مجموع
۱۴۵
۱۰۰
–
منبع: یافته های تحقیق
۴-۲-۳- تحصیلات
در این بخش نتایج حاصل از تحلیل توصیفی تحصیلات پاسخ دهندگان در قالب جدول ۴-۳ ارائه شده است.
جدول(۴-۳): توزیع فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان
تحصیلات
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
زیر دیپلم
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس و بالاتر
۱۱
۵۴
۲۷
۵۰
۳
۶/۷
۲/۳۷
۶/۱۸
۵/۳۴
۱/۲
۶/۷
۸/۴۴
۴/۶۳
۹/۹۷
۱۰۰
مجموع
۱۴۵
۱۰۰
–
منبع: یافته های تحقیق
۴-۲-۴- جنسیت و تحصیلات
در جدول زیر نتایج حاصل از تحلیل جنسیت و تحصیلات پاسخ دهندگان به صورت متقاطع ارائه شده است.
جدول (۴-۴): توزیع فراوانی تحصیلات بر اساس جنسیت
تحصیلات
زیر دیپلم
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس و بالاتر
کل
جنسیت
زن
مرد
۴
۷
۹
۴۵
۸
۱۹
۱۲
۳۸
۳
۰
۳۶
۱۰۹
کل
۱۱
۵۴
۲۷
۵۰
۳
۱۴۵
منبع: یافته های تحقیق
۴-۲-۵- سابقه فعالیت کارکنان
در این بخش نتایج حاصل از تحلیل توصیفی سابقه فعالیت شرکت ها در قالب جدول ۴-۵ ارائه شده است.