چهارمآگاهی از انتظارات و واکنش های بدنی مربوط به هیجان ها به ویژه ترس و اضطراباز کودک خواسته می شود تا موقعیت هایی که در آن ها مضطرب می شود را تعریف کند و سپس کودک و درمانگر به بازی ایفای نقش می پردازند و هر بار جای کودک و درمانگر عوض می شود.پنجمتقویت و گسترش مهارت های آموخته شدهبازی پانتومیم احساسات به منظور آگاهی بیشتر از جلوه های بدنی و چهره ای هیجان به ویژه ترس و اضطراب انجام می شود؛ ضمن اینکه تخلیه هیجانی هم در این بازی انجام می شود. قصه گویی با بهره گرفتن از قصه های مکتوب مرتبط با اضطراب در شرایط بیمارستان اجرا می شود و کودک خود در فرایند قصه گویی شرکت میکند.ششمتخلیه احساس ها، همدلی و ارائه راهکارهانمایش عروسکی با عروسک دستکشی انجام می شود. کودک و درمانگر یکی از موقعیت هایی که برای کودک اضطراب آور باشد را اجرا میکنند. کودک در این بازی احساس های خود را نشان میدهد و همدلی با احساس های کودک از طریق عروسک درمانگر انجام می شود. راه حل های نیز در طول نمایش ارائه می شود.
هفتمارائه راه حل های جدید و تمرین آن ها و خودگویی های مثبتیکی از موقعیت های واقعی کودک به صورت قصه گفته می شود و از کودک خواسته می شود تا به کودک درون قصه کمک کند تا ترس و اضطرابش کم شود. راه حل های کودک و راه حل های درمانگر و خودگویی های مثبت در بازی ایفای نقش تمرین می شود.هشتمتهیه یک منبع اطلاعاتی از راهکارهای مواجهه با ترس و اضطراب و استفاده آن توسط کودک در هنگام مواجهه با آنروش ها و راهبردهای مقابله با اضطراب و آنچه کودک در رابطه با تخلیه هیجان ها در فرایند درمان آموخته بود در یک دفتر نوشته می شود آنگاه از کودک خواسته می شود تصاویر مربوط به آن را نقاشی کرده و کودک و درمانگر با همکاری هم آن را تزیین و جلد میکنند.
۳-۸٫ روش گرد آوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات به دلیل موازین اخلاقی شرایط خاص افراد گروه نمونه، از روش داوطلبانه برای گزینش از میان کودکان سرطانی ۴ تا ۸ ساله بیمارستان شفای اهواز که مسئولین بیمارستان اجازه شرکت در پژوهش را در مورد آن ها داده بودند استفاده شد. بعد از اخذ رضایت نامه از اولیای کودکان از میان کودکان در کل ۱۰ داوطلب انتخاب و به هر یک از گروههای آزمایش و کنترل به ترتیب ۵ نفر به قید قرعه اختصاص داده شدند و از هر دو گروه خواسته شد به سوالات مقیاس اضطراب زانک پاسخ دهند. پس از ختم جلسات لازم برای انجام مداخله در گروه آزمایش از هر دو گروه مجددا خواسته شد تا به سوالات S.A.S. پاسخ دهند و به قصد پیگیری از اثر درمانی مداخله هر دو گروه یک ونیم ماه بعد از پس آزمون اول مجددا به سوالات S.A.S. پاسخ دادند. سپس اختلاف نمرات پس آزمون نخست از پیش آزمون، و اختلاف نمرات پس آزمون دوم از پیش آزمون محاسبه و اثرات مداخله در دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل یافته های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتهاند. تحلیل یافته های پژوهش ناظر به بررسی های توصیفی نظیر محاسبه میانگین ها و انحراف معیار و نیز تحلیلهای استنباطی مربوط به سؤال پژوهش است. برای بررسی و آزمون سوالات از روش آماری آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر[۹۲] توسط نرم افزار STATA نسخه ۱۲ استفاده شده است.
۴-۱٫ تحلیل توصیفی
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شود. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار میروند. بدین ترتیب در این بخش آماره های توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس و دامنه تغییرات) برای نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری ارائه شده اند.
به طور کلی ۱۰ شرکت کننده برای سه مرتبه در پیش آزمون ( متغیر y1)، پس آزمون (متغیر y2) و پیگیری (متغیر y3) توسط آزمون اضطراب زانک مورد ارزیابی قرار گرفتند. مضافا بر اینکه آزمودنی ها از پیش به دو گروه آزمایش (trt=1 به معنای اعمال مداخله) و کنترل ( trt=2به معنای عدم مداخله) تخصیص داده شده بودند به طوری که در هر گروه ۵ آزمودنی قرار داشت. آمار توصیفی برای هر یک از این سه مرتبه در جدول زیر ارائه شده است:
جدول ۴-۲٫ شاخص های میانگین، انحراف معیار، و دامنه نمرات در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل
y1
y2
y3
۱
گروه آزمایش
تعداد
۵
۵
۵
میانگین
۲/۵۰
۶/۴۲
۲/۴۴
انحراف معیار
۴۸۹/۲
۷۰۱/۲
۷۷۴/۲
واریانس
۲/۶
۳/۷
۷/۷
۲
گروه کنترل
تعداد
۵
۵
۵
میانگین
۲/۴۹
۶/۵۰
۵۲
انحراف معیار
۷۸۸/۱
۰۷۳/۲
۲۳۶/۲
واریانس
۲/۳
۳/۴
۵
مجموع
تعداد
۱۰
۱۰
۱۰
میانگین
۷/۴۹
۶/۴۶
۱/۴۸
انحراف معیار
۱۱۰/۲
۷۸۸/۴
۷۸۴/۴
واریانس
۴۵۵/۴
۹۳۳/۲۲
۵۴۴/۲۲
شکل ۴-۱: نیمرخ نمرات پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای گروههای آزمایش و کنترل
Trt=1 گروه آزمایش، trt=2 گروه کنترل
۴-۲٫ تحلیل استنباطی
برای آزمون سوال پژوهش مبنی بر اثر بازی درمانی شناختی-رفتاری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر در سطح اطمینان ۹۵% استفاده شده است. این آزمون زمانی به کار می رود که حجم نمونه کم باشد و نیز در صدد کاهش تفاوت های فردی باشیم، چراکه هر فرد در طرح اندازه گیری های مکرر در حکم گروه آزمایش و کنترل خود میباشد و لذا اثر تفاوت های فردی کاهش مییابد.
جدول ۴-۳٫ آزمون آنوا با اندازه گیری های مکرر
ضریب تعیین = ۹۴۴۰/۰
تقریب ضریب تعیین = ۸۹۸۵/۰
تعداد مشاهدات = ۳۰
خطای جذر میانگین مربعها = ۳۱۹۷۲/۱
سطح معناداری
F
مجذور میانگین
درجه آزادی
مجموع مربعات جزئی[۹۳]
منبع
۰۰۰۰/۰
۷۴/۲۰
۱۲۳/۳۸
۱۳
۶/۴۶۹
مدل