چکیده 1                                                    مقدمه . 2

 

فصل اول : طرح و کلیات پژوهش

 

1-1 مقدمه6

 

1-2 بیان مسئله.6  

 

1-3 اهمیت موضوع10      

 

1-4 هدفهای پژوهش. 10

 

1-5  تبیین فرضیه ها 11 

 

1-6  روش شناسی پژوهش 16

 

1-7 تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان  17

 

1-8   ساختار پژوهش.  19

 

1-9   خلاصه فصل .  20

 

 فصل دوم :مبانی نظری پژوهش

 

2-1 مقدمه  22

 

2-2 تصمیم گیری چیست؟.  22

 

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه                                                                                           

 

2-3 سطوح تصمیم گیری . 25

 

2-4 درجه سختی تصمیم ­گیری .  26

 

2-5 انواع تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات موجود 27

 

2-6 زمان و تصمیم ­گیری. 30

 

2-7 گامهای تصمیم .  31  

 

2-8 نظامهای پشتیبانی تصمیم ­گیری  33     2-9 تصمیم ­گیری مدیر.  36

 

2-10 تئوری های تصمیم گیری    38

 

2-11 مفهوم سیستم.   39

 

2-12 اطلاعات.   40

 

2-13 نقش استراتژیک اطلاعات..   41

 

2-14 سیستم های اطلاعاتی 42

 

2-15 سیستم های اطلاعات حسابداری  44

 

2-16 عوامل مؤثر بر سیستم اطلاعاتی حسابداری. 45

 

2-17 امنیت اطلاعات در سیستم های اطلاعاتی حسابداری 46  

 

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه                                                                                           

 

2-18 ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری  48

 

2-19 چگونگی تأثیر ویژگیهای سیستم حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران .  50

 

2-20 پیشینه­های پژوهش  . 51

 

2-21 خلاصه فصل.   57

 

2-22 مروری بر پژوهشهای پیشین.  60

 

فصل سوم: متدلوژی تحقیق

 

3-1 مقدمه.   67

 

3-2 روش تحقیق.  67

 

3-3  اهداف تحقیق   67

 

3-4  فرضیه‌های تحقیق.   64

 

3-5 جامعه آماری   69

 

3-6 حجم نمونه   69

 

3-7 روش جمع آوری اطلاعات.  69  

 

3-8  ابزار اندازه‌گیری  71

 

 

 

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه                                                                                           

 

3-9  سنجش اعتبار و روایی پرسشنامه  72

 

3-10 روش آزمون فرضیه های تحقیق .  76

 

فصل چهارم:یافته­ های پژوهش

 

4-1 مقدمه    79

 

4-2 ویژگی جمعیت شناختی نمونه آماری   .  79

 

4-3 آمار توصیفی.   81

 

4-4 بررسی نرمال بودن متغیرها.   85

 

4-5  فرضیه ­های پژوهش.  87

 

فصل پنجم :  بحث و نتیجه گیری

 

5-1 مقدمه 93

 

2-۵ فرایند تحقیق  .  93

 

3-۵ نتیجه گیری.  94

 

4-۵ پیشنهادات.. 98

 

5-5 محدودیت های تحقیق .  100  

 

عنوان                                                                                                                               شماره صفحه                                                                                           

 

 پیوست ها.102

 

منابع ومآخذ

 

فهرست منابع فارسی104

 

فهرست منابع غیر فارسی.106

 

چکیده انگلیسی111                                                                                                          

 

 

 

چکیده

 

امروزه گزارش اطلاعات مالی ازضروریات مدیریت است وجامع بودن، به روز بودن و قابل اتکا بودن این گزارش ها در امر مدیریت ،تصمیم گیری درست تر و موفق تر را بدنبال خواهد داشت .

 

 به طور سنتی ، یک سازمان و شرکت همواره به گزارش مالی و غیر مالی بر اساس دوره های سه ماهه و سالانه نیاز دارد؛ که امروزه با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تغییرات بازار، این گزارش های دوره ای به سرعت از رده خارج می شوند.رقابت عالی در میان شرکت ها،تقاضا را برای اطلاعات  به روز بیشترمی کند و مدیران را قادر می سازد تا به سرعت به فرصت ها و مشکلات  پاسخ دهند.دراین میان وجود سیستم های یکپارچه و مدیران مطلع و فعال دراستفاده از این سیستم ها در پیشبرد اهداف سازمان بسیار موثر می باشند. در این پژوهش تاثیر قابل فهم بودن ، مربوط بودن، قابل اتکا بودن و قابل مقایسه بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی به عنوان متغیرهای مستقل بر تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران به عنوان متغیر وابسته سنجیده می شود. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند وسیله ای برای شهرداری ­ها در بهبود تصمیم ­گیری آنها مورداستفاده قرار گیرد. در نهایت در آزمون رتبه بندی شاخص مربوط بودن(318/0) بیشترین تاثیر را بر بهبود تصمیم گیری مدیران شهری دارد. همچنین شاخص قابل فهم بودن(332/0) در رتبه دوم، شاخص قابل مقایسه بودن(198/0) در رتبه سوم و شاخص قابل اتکا بودن(151/0) رتبه چهارم تاثیرگذاری را دارند.

 

 

 

 مقدمه

 

مدیران برای اداره فعالیت روزمره ، تدوین راهبردهای آینده و ارزیابی عملکرد گذشته به اطلاعات مالی نیاز دارند. حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است و از انجا که بخش عمده تصمیمات مدیران را تصمیم گیری های اقتصادی و انتخاب راه کارهایی که بر حداکثر کردن سود ،حداقل نمودن هزینه و قیمت تمام شده منجرمی شود تشکیل می دهد؛ لذا اطلاعات وگزارشات حاصل از سیستم مالی دراین میان ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. این سیستم اطلاعاتی هنگامی می تواند شرایط لازم را برای اعمال مدیریت کارا و موثر ایجاد نماید که افراد کارشناس با اطلاعات تئوریک و تجربه لازم  متصدی پردازش اطلاعات مالی باشد. در این تحقیق میزان تاثیر ویژگی های سیستم اطلاعات مالی برای بهبود تصمیم گیری مدیران سنجیده شده و آنگاه با اتکا بر درخواست های مدیران از این سیستم تجزیه و تحلیل شده است. مطابق بیانیه پیشنهادات استانداردهای حسابداری انگلستان، اطلاعات مفید حسابداری که برای مدیران تهیه میشود باید دارای ویژگی قابل فهم بودن، مربوط بودن، قابل اتکا بودن و قابل مقایسه بودن باشد. در این پژوهش در پنج فصل تاثیر اطلاعات سیستم اطلاعات مالی به عنوان متغیرهای مستقل بر تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران به عنوان متغیر وابسته سنجیده می شود.

 

در فصل اول کلیات این پژوهش به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می­گیرد، بدین منظور ابتدا به بیان مسئله پژوهش که در برگیرنده بهبود تصمیم ­گیری مدیران  و بررسی ویژگیهای کیفی سیستم های اطلاعات مالی است پرداخته می­شود و همچنین هدفهای پژوهش تشریح می­گردد، سپس به بررسی متغیرها و تدوین فرضیه ها و طرح آزمون آنها پرداخته می شود.درادامه نیز با اشاره به جامعه مورد نظر در پژوهش که شهرداری تهران است نحوه انتخاب نمونه آماری و چگونگی جمع­آوری اطلاعات و همچنین روش شناسی پژوهش بیان می­گردد.پس از آن مروری بر پژوهشهای پیشین انجام شده و واژگان مفهومی و عملیاتی پژوهش معرفی می گرددودرانتها نیزپس ازارائۀ مختصری ازساختار پایان نامه ،خلاصه فصل تشریح می­گردد. در فصل دوم ابتدا مسئله تصمیم ­گیری به طور کامل موشکافی شده است که شامل سطوح تصمیم ­گیری، درجه سختی تصمیم ­گیری، انواع تصمیم ­گیری بر مبنای اطلاعات موجود، زمان تصمیم ­گیری، گامهای تصمیم، نظامهای پشتیبانی تصمیم ­گیری، تصمیم ­گیری مدیران و تئوری­های تصمیم ­گیری است. در ادامه به بررسی سیستم اطلاعات مالی و ویژگیهای کیفی آن پرداخته شده است سپس پیشینه پژوهش و چکیده ای از تحقیقات و مقاله­ های انجام شده در این موضوع ذکر می شود.

 

فصل سوم به روش تحقیق و معرفی متغیرها و الگوی  اماری پژوهش اختصاص دارد. در این فصل جامعه و نمونه اماری ، اهداف تحقیق و فرضیه‌های تحقیق تشریح می‌گردد و سپس روش تحقیق، روش جمع آوری اطلاعات و ابزار اندازه‌گیری  و محدودیت‌های تحقیق بیان می‌شود و در پایان روش آزمون فرضیات تحقیق ارائه می‌گردد.

 

 نتایج ازمون های اماری مربوط به فرضیه های پژوهش در فصل چهارم ارائه شده است. در این فصل ابتدا آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ‌دهندگان (افراد نمونه) و همچنین وضعیت متغیرهای تحقیق با به‌کارگیری جداول و نمودارها به نمایش گذاشته‌شده و در ادامه برای بررسی فرضیه ­های پژوهش ونتیجه­گیری ازروش­های آماری وآزمون­های متفاوت با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS22 استفاده­ گردید.

 

در نهایت فصل پنجم به جمع بندی یافته های پژوهش پرداخته و مهمترین یافته های پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و ارائه می گردند. این فصل شامل خلاصه تحقیق، بحث و نتیجه‌گیری با توجه به سوالات پژوهش، و ارائه نتایجی که در راستای اهداف تحقیق و با تجزیه و تحلیل داده ها به دست آمده، می باشد و این نتایج با نتایج تحقیقات مشابه مقایسه شده اند. نکات علمی قابل استنباط از مطالعات نظری و میدانی که با سوالات تحقیق مرتبط هستند مطرح شده، و در خاتمه در راستای نتایج بدست آمده پیشنهادات کاربردی (مدیران شهرداری تهران) و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده (برای پژوهشگران) ارائه گردیده است.

 

مقدمه
در این فصل، کلیات این پژوهش به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می­گیرد، بدین منظور ابتدا به بیان مسئله پژوهش که در برگیرنده بهبود تصمیم ­گیری مدیران  و بررسی ویژگیهای کیفی سیستم های اطلاعات مالی است پرداخته می­شود و همچنین هدفهای پژوهش تشریح می­گردد، سپس به بررسی متغیرها و تدوین فرضیه ها وطرح آزمون آنها پرداخته می شود.درادامه نیز بااشاره به جامعه مورد نظردر پژوهش که شهرداری تهران است نحوه انتخاب نمونه آماری و چگونگی جمع­آوری اطلاعات و همچنین روش شناسی پژوهش بیان می­گردد. پس از آن مروری بر پژوهشهای پیشین انجام شده و واژگان مفهومی و عملیاتی پژوهش معرفی می گردد و درانتها نیز پس از ارائۀ مختصری ازساختار پایان نامه ، خلاصه فصل تشریح می­گردد.

 

بیان مسئله
سیستم اطلاعاتی مدیریت یک روش رسمی(وهم غیر رسمی)برای تهیه کردن و ارائه اطلاعات لازم، صحیح، مرتبط وبه هنگام مدیریت است تا به وسیله آن فرایند تصمیم گیری تسهیل شود و مدیران بتوانند فرایند برنامه ریزی، سازمان دهی، کنترل هماهنگ و وظایف عملیاتی را به شیوه های موثر انجام دهند.سیستم اطلاعاتی مدیریت سیستمی است که با طبقه بندی داده های اولیه قادر است اطلاعات مفیدی درباره رویدادهای حال و آینده چه درباره فعالیت داخل سازمان و چه در مورد امور خارج از سازمان در اختیار مدیران قرار دهد. این سیستم دارای سیستم های فرعی اطلاعاتی می باشد. یکی از سیستم های فرعی، سیستم اطلاعاتی مدیریت،سیستم اطلاعات حسابداری است.سیستم اطلاعات حسابداری وظیفه جمع آوری، پردازش، طبقه بندی و گزارشگری وقایع مالی را با هدف تهیه اطلاعات مربوط به ثبت رویدادها و تصمیم گیری برای استفاده کنندگان داخلی و خارجی یک سازمان عهده دار است.مدیران برای اداره فعالیت روزمره ، تدوین راهبردهای آینده و ارزیابی عملکرد گذشته به اطلاعات حسابداری نیاز دارند. بیشترتصمیماتی که در واحدهای تجاری-تولیدی اتخاذ میشود به نحوی به اطلاعات حسابداری وابسته است. به منظورمیزان تولید نیاز است از میزان مواد و کار مستقیم در تولید محصولات آگاه شوند ، مدیران فروش و بازاریابی نیز باید از میزان و تاثیر برنامه های بازاریابی و ازدیاد فروش آگاه شوند. مدیران مالی برای ارزیابی سودآوری و گزارش وضعیت مالی به سهامداران ، اعتبار دهندگان و ارگانهای مشمول به اطلاعات حسابداری نیاز دارند(شباهنگ1390).

 

اطلاعات مفید حسابداری که برای مدیران تهیه میشود(مطابق بیانیه پیشنهادات استانداردهای حسابداری انگلستان) باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

 

1- قابل فهم بودن 1: اطلاعات حسابداری باید برای مدیران قابل فهم باشد.

 

دانش مالی و نحوه ارائه اطلاعات با این ویژگی در ارتباط است.یعنی اطلاعات مالی که داریم و نحوه ایی که این اطلاعات را ارائه می دهیم باید قابل فهم باشد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...