1-3 اهمیت وضرورت تحقیق: 10
1-4 اهداف مطالعه: 11
1-4-1 هدف اصلی:. 11
1-4-2 اهداف فرعی:. 11
1-5 فرضیات تحقیق: 12
1-7 تعریف واژه ها: 12
ادبیات تحقیق 14
فصل دوم 17
2-1 مقدمه 15
2-2 مبانی نظری 15
2-2-1 رضایت شغلی. 15
2-3 عوامل رضایت شغلی 16
2-4 آثار وجود رضایت شغلی 18
الف – رضایت و ترک خدمت. 18
ب – رضایت از شغل و غیبت از کار. 19
ج – رضایت و عملکرد. 19
د – تاثیررضایت شغلی بر سازمان. 19
2-5 نظریه های رضایت شغلی 20
2-5-1نظریه امید و انتظار. 20
2-5-2 نظریه ارزش. 21
2-5-3 نظریه بریل. 21
2-5-4 نظریه نقشی. 21
2-5-5 نظریه نیازها. 21
2-5-6 نظریه هرزبرگ (F. Herzberg) 22
2-6 روش های ارزیابی رضایت شغلی 23
2-6-1مقیاس های درجه بندی گزارش شخصی. 24
2-6-2 رویدادهای حساس (پیشامدهای بحرانی). 24
2-6-3مصاحبه. 25
2-6-4 پرسش نامه و روش پرسش نامه ای. 25
2-7 فرسودگی شغلی : 27
2-7-1خستگی عاطفی:. 28
2-7-2مسخ شخصیت ( شخصیت زدایی) :. 28
2-7-3عدم احساس کفایت شخصی( کاهش موفقیت فردی):. 28
2-8 مراحل و سیر فرسودگی 29
2-9 ویژگی های افرادی که مستعد فرسودگی هستند 30
2-10 عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی 30
2-11 شیوه های مقابله با فرسودگی شغلی 30
2-12 پیشینه پژوهش: 31
2-13 آشنایی با جامعه مورد پژوهش: 37
چشم انداز شرکت مخابرات. 38
فصل سوم 44
3-1- مقدمه 41
3-2- روش تحقیق 41
3-2-1- طبقهبندی بر اساس ماهیت و هدف تحقیق. 42
3-2-2- طبقهبندی بر اساس روش تحقیق. 43
3-3- جامعه آماری تحقیق 43
3-4- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه 44
3-4-1- روش نمونهگیری. 44
3-5- روشها و ابزار گردآوری دادهها 45
3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازهگیری 46
3-6-1- مقیاسهای اندازهگیری متغیرها. 46
3-6-2- طیفهای اندازهگیری متغیرها. 47
3-7 روایی پرسشنامه پژوهش 48
روایی محتوا. 48
روایی سازه. 49
3-8 پایایی پرسشنامه پژوهش 49
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 50
فصل چهارم 55
4-1- مقدمه 52
4-3- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق 58
4-3-1- توصیف وضعیت متغیرهای تحقیق. 58
4-3-2- بررسی وضعیت رضایت شغلی. 60
4-4 تحلیل آماری استنباطی 61
4-4-1آزمون نرمال بودن داده ها. 61
4-4-2 تعیین همبستگی بین سن و فرسودگی شغلی و رضایت شغلی. 62
4-4-3 ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و سطح تحصیلات. 62
4-4-4 تعیین رابطه بین فرسودگی شغلی و سطح تحصیلات. 63
4-4-5 تعیین رابطه بین فرسودگی شغلی و جنسیت. 63
4-5 آزمون فرضیات پژوهش: 64
4-5-1فرضیه اصلی :. 64
4-5-2 مفروضات فرعی پژوهش:. 64
فصل پنجم 73
5-1 مقدمه 72
5-2 بحث و نتیجه گیری: 72
5-3 پیشنهادات منتج از تحقیق: 74
5-4 پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده: 75
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرسودگی شغلی با رضایت شغلی کارکنان در شرکت مخابرات استان یزد، میباشد.
این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن داده ها از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده های گردآوری شده که به وسیله پرسشنامه به دست آمده اند، از نوع کمی می باشد. برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه استاندارد که توسط (ماسلاچ،1998) طراحی شده است و برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه استاندارد مینه سوتا استفاده شد . در این پژوهش متغیر وابسته ،رضایت شغلی کارکنان است و متغیرهای مستقل، فرسودگی شغلی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان شرکت مخابرات استان یزد می باشند که با بهره گرفتن از فرمول کوکران، تعداد 168 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید .
تحلیل داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون گام به گام استفاده شد و
یافته ها نشان داد که فرسودگی شغلی با رضایت شغلی کارکنان رابطه معکوس و معناداری دارد. و نتایج رگرسیون نشان می دهد قوی ترین عوامل برا ی پیش بینی رضایت شغلی کارکنان ، به ترتیب خستگی عاطفی و شخصیت زدایی است. یافته های این پژوهش می تواند به مدیران اجرایی شرکت های مخابراتی در شناسایی ضعف ها و قوت های ویژگی های شغلی کارکنان در جهت کاهش فرسودگی و افزایش رضایت شغلی و اثربخشی آن در ارتقای عملکرد کسب وکار کمک کند.
واژه های کلیدی: فرسودگی شغلی، رضایت شغلی، شرکت مخابرات
1-1مقدمه:
از سال 1974 میلادی، کشور های عضو سازمان بهداشت جهانی توجه بیشتری به مسئله عوامل اجتماعی- روانی در تهدید سلامت انسان ها مبذول داشته اند و توجه کشور های صنعتی بیش از هر چیز معطوف به محیط کار و افراد شاغل گردید. در برخی از مشاغل به دلیل ویژگی های خاص آن مثل شرایط طاقت فرسا و یا لزوم بهره گیری از توان و ظرفیت روانی و شخصیتی فرد در انجام شغل، فرسودگی اهمیتی دو چندان پیدا می کند. مخصوصا مشاغلی که با مسائل صنعتی و خدمات انسانی مربوطند، از جمله مهم ترین این حرف می توان به مشاغلی چون مددکاری اجتماعی، پرستاری، کارگری در صنایع سنگین و مدیریت در سطوح بالا اشاره کرد(امیر یزدانی،1384).
1-2 بیان مسئله:
با پیچیده تر شدن روزافزون جوامع امروزی، رسالت سازمان ها برای برآوردن انتظارات جوامع، حساس تر و مهمتر می شود، به طوری که می توان اذعان کرد که دنیای ما دنیای سازمانهاست و آنچه امروز در بین اهل فن و به اتفاق نظر به یقین تبدیل شده، نقش اساسی نیروی انسانی به عنوان گرداننده اصلی سازمان هاست . به عبارت دیگر، انسانها به کالبد سازمان جان می دهند(جایاراتن،2012) . نیروی انسانی با عامل انسانی بی تردید شریف ترین مهم ترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید است (آهولا[1]،2007). عامل انسانی در سازمان تمامی افراد و کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران متخصصین کارشناسان کارمندان و کارگران را در رده های مختلف شغلی دربرمی گیرد.
نقش نیروی انسانی در پیشبرد امور جامعه دارای اهمیتی والاست و مؤثرترین رکن تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود. پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی نیز تجهیز نیروی انسانی متعهد متخصص ماهر و افزایش مهارت های مداوم او را اجتناب ناپذیر می کند(آزاد مرزابادی[2]،2007).
. با توجه به حساسیت سازمان مخابراتی کشور، برای دستیابی و ا جرای موفقیت آمیز هر فعالیت مخابراتی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، وجود نیروی انسانی سالم و متعهد، نقش اساسی را ایفا می کند. میزان شیوع تنیدگی شغلی در سطح وسیع و تأثیر این تنیدگی در بروز بیماری های روان تنی مانند فشارخون و مشکلات گوارشی موجب شده اند که توجه به رضایت و فرسودگی شغلی و مطالعه آن به طور فزاینده ای گسترش یابد (پارسلو[3]،2004). به گونه ای که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، 90 % از جمعیت کارمندی از شغل خودناراضی هستند، و معتقدند که شغل شان در جهت اهداف زندگی آنها نیست و 75 % از افراد به دلیل عدم رضایت شغلی به دنبال کمک های روانپزشکی هستند (سفیر[4]،2003). هر حرفه ای با تنیدگی همراه است اما تنیدگی های برخی از مشاغل بیشتر است. این امر معمول نوع وظایف و مسؤولیتهای این گونه مشاغل است.کارکنان سازمان مخابراتی کشور ، به دلیل مواجهه روزانه مستقیم با مردم به دلایل متفاوت از جمله شکایت از مزاحمان تلفنی و افراد سودجوو گزارش خرابی های خطوط تلفن ثابت و موبایل و همچنین از طرف دیگر سیستم مدیریت دولتی حاکم بر این سازمان با تمام معایب آن، مانند سایر دستگاھھای دولتی به انحاء مختلف ، از نحوه انتصابات گرفته تا توزیع پاداش توجه مدیران سازمان مخابرات کشور را به ایجاد رضایت شغلی و جلوگیری از تحلیل رفتگی کارکنان ضروری می نماید(بویاس[5]،2010).
فرسودگی شغلی ناشی از واکنش به تنیدگی، پیامدهای زیانباری بر سازمان، خانواده، زندگی اجتماعی و فردی برجای میگذارد. از مهمترین آنها می توان به غیبت زیاد کارکنان، تأخیر متوالی، شکایت های مختلف روان تنی، کشمکش و تضاد در محیط کار، تغییر شکل و در نهایت ترک خدمت اشاره کرد . هنگامی که فرسودگی شغلی رخ می دهد فقدان روزافزون واقع بینی، کاهش انرژی در ادامه فعالیت های سودمند، از دست دادن فلسفه نهایی زندگی و نبود احساس همدردی و اختلال های روانی و جسمانی نمایان می شوند)بروکینگ[6]،2007).
رضایتمندی شغلی یک پدیده احساسی است که یک کارمند درباره شغل خود می تواند به دست آورد. بنابراین رضایت شغلی زمانی حاصل می شود که کارکنان از طبیعت کار خود رضایت داشته باشند. از حقوق و مزایای راضی باشند، فرصتهای مناسبی برای ارتقاء و ترفیع داشته باشند و از همکاران و سرپرستاران خود نیز راضی. باشند(نیرل[7]،2004). لذا رضایت شغلی یک پدیده فردی می باشد در سالهای اخیر محققان توجه ویژهای به نقش تنش در محیط کار و رابطه آن با
فرسودگی شغل داشته اند. به عنوان مثال انزمن ( 1998) به آمارهای اداره کار ایالات متحده استناد نموده و اظهار می کنند که تنش شغلی به طور متوسط سالیانه 200