۱۳۹۰
۲۳۹۱۸۵
منبع : مرکز آمار ایران
براساس جدول فوق بیشترین نرخ رشد جمعیت در این شهر طی سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ اتفاق افتاده و پس از آن طی دو دهه رو به کاهش بوده است.
۲-۱-۲-۴- روند دگرگونی و گسترش شهر نیشابور
همانگونه که در نقشه شماره ۲-۴ مشاهده میگردد، بهطور کلی جهات گسترش شهر نیشابور در ابتدا تا حدود دهه ۱۳۵۰به سمت غرب و سپس جنوب شهر بوده است. پس از آن طی دهه های ۱۳۵۰تا۱۳۷۰ هر چند شهر در همه جهات شمال، جنوب، شرق و غرب گسترش یافته است، اما بیشترین توسعه به سمت شمال شهر میباشد. البته از آن دهه تا کنون نیز بیشترین توسعه در شمال شهر و اغلب بهصورت ساخت شهرکهای مسکونی رخ داده است و البته مکان ساخت مسکن مهر نیشابور نیز در همین حوزه ( شمال کمربندی ) اتفاق افتاده است.
نقشه شماره ۲-۴: جهات گسترش شهر نیشابور(منبع: رای فن، ۱۳۸۹)
۲-۲-۴- بررسی پیشنهادات حملونقلی طرحهای تهیه شده برای نیشابور
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در ادامه مطالعاتی که یا اختصاصا به حوزه حملونقل شهر نیشابور پرداختهاند چون طرح ساماندهی ترافیک شهر نیشابور و … و یا در فرایند مطالعاتی خود بخشی را به موضوع حملونقل اختصاص دادهاند مانند طرح جامع و تفصیلی شهر ؛ بهعنوان منابع اصلی شناخت حملونقل شهر نیشابور مورد بررسی قرار گرفته و نکات مرتبط با آنها اشاره شده است.
لازم به ذکر است که از نتایج مطالعات صورت گرفته و بررسی شده در این تحقیق در ادامه روند پروژه استفاده لازم صورت گرفته است.
۱-۲-۲-۴- طرح تفصیلی نیشابور ( مصوب سال ۱۳۸۲)
در این طرح فصلی جداگانه به موضوع حملونقل اختصاص داده شده و پیشنهاداتی نیز ارائه شده است که در ادامه بهطور اجمالی معرفی میگردد:
براساس برداشتهایی که مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی در سطح شهر داشته است، به نکات و نارساییهایی رسیده که در متن به آن اشاره شده است، این موارد عبارتند از:
عدم تناسب جزیره میانی با عرض خیابان در بعضی از تقاطعهای شهر
عدم تناسب بین شبکه ارتباطی قسمت مرکزی شهر و عملکرد آن
کیفیت نامناسب آسفالت در بعضی از معابر اصلی بافت قدیمی شهر
عدم رعایت سلسلهمراتب دسترسی
برای این طرح ۷ اولویت اصلی تعیین شده است که ۴ مورد آن در حوزه حملونقل و ترافیک میباشد، این موارد عبارتند از ( رایفن، ۱۳۸۲: ۱۴):
احداث تقاطعهای غیرهمسطح با راهآهن ( ۵ تقاطع )
خیابانهای جدیدالاحداث، عبورکننده از میان بافت با عرض بیش از ۲۰ متر
کمربندی جنوب شهر و تقاطعهای آن
تعریض کوچهها و خیابانهای با عرض بزرگتر از ۱۲ تا ۲۰ متر
سه مورد اول سه اولویت اصلی طرح تفصیلی بوده و مورد آخر، ششمین اولویت مطرح شده در طرح میباشد.
در این طرح تعریض خیابانها در بافت موجود و مرکزی شهر و ایجاد خیابانهای جدید در حاشیهی شهر بهطور جدی مدنظر بوده است. مورد دیگری که به آن تأکید فراوان شده است احداث کمربندی جنوب شهر میباشد که از میان مزارع و کشتزارها عبور مینماید. همانطور که مشاهده شد تمام موارد فوق پیشنهادات سختافزاری بوده و هر چند این پیشنهادات در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت تسهیلات حملونقل میباشد اما با اصول و اهداف حملونقل پایدار چندان سازگار نیست، خصوصاً احداث کمربندی از میان مزارع و کشتزارها.
۲-۲-۲-۴- مطالعات ساماندهی ترافیک شهر نیشابور ( مصوب ۱۳۸۲ )
یکی از مطالعات مرتبط با موضوع حملونقل و ترافیک که در سال ۱۳۸۲ انجام شد، مطالعاتی تحت عنوان ” ساماندهی ترافیک شهر نیشابور ” بوده است. در این مطالعات، ابتدا وضع موجود حملونقل و ترافیک شهر نیشابور شناسایی و مهمترین مشکلات مربوط به ترافیک نیشابور اولویتبندی شده است. از جمله مهمترین نیازهایی که در این مطالعات اولویتبندی شدهاند میتوان موارد زیر را نام برد ( بهران ترافیک، ۱۳۸۲ ):
رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی عابرین پیاده و رانندگان
بهبود وضعیت پایانه های اتوبوسرانی و مینیبوسرانی
استفاده از وسایل ارتباطی به جای وسایل نقلیه در فعالیتهای روزانه
ایجاد و بهبود علایم و خطکشیهای روی آسفالت
تعیین تعداد پارکینگها با ظرفیت آنها
نصب تابلوهای نام خیابان و هدایتکننده مسیر
همچنین در این مطالعات اقدامات مورد نیاز در سه بخش معابر و تقاطعها، بافت مرکزی شهر نیشابور و ساماندهی سیستم حملونقل همگانی شهر نیشابور براساس تلفیق کلیه نظرات مسئولین و شاخصها انجام شده است که خلاصهای از مهمترین اقدامات آن به شرح زیر میباشد ( رهیافت اندیشه فردا، ۱۳۹۰: ۱۵ ):
کنترل رعایت مقررات توسط عابرین پیاده و تفکیک عابر پیاده از ترافیک سواره
ساماندهی معابر درونشهری
ارائه طرح بهبود تسهیلات ایستگاهی
طرح جانمایی صحیح پایانه اتوبوسرانی
جانمایی و تعیین ظرفیت پارکینگها
ساماندهی تقاطعها و میادین
ایجاد یا تغییر موقعیت برخی از ایستگاههای اتوبوس
حذف یا ایجاد خطوط جدید اتوبوسرانی