می­باشد.این تحقیق از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمع آوری و تحلیل داده ها، پژوهشی توصیفی-تحلیلی می­باشد. در این پژوهش، 210 معلم جهت تکمیل پرسشنامه  با روش نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری هدفمند از جامعه آماری(2625 معلم) انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته که دارای (48 سوال) حول 4 محور اصلی نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدید های هوشمندسازی مدارس بود؛ استفاده شد. روایی ابزار سنجش، با بهره گرفتن از قضاوت 5 تن از اساتید حوزه علوم تربیتی در سطح مطلوب تعیین شد و پایایی این ابزار با روش الفای کرونباخ 95/. برآورد شد.برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی(آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و تحلیل واریانس یک طرفه، همچنین از تحلیل سوات و محاسبه­ی ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی، رسم نمودار مدل و ارائه راهبرد استراتژیک) با نرم‌افزارSPSS18استفاده شد.به طور کلی آنچه از این تحقیق حاصل شد این بود که در کنار فرصت­ها و قوت­های هوشمند سازی، ضعف و تهدیدهایی نیز وجود دارد ولی مزایای آن بیش از معایبش است. با توجه به یافته های این تحقیق می­توان گفت راهبردهای هوشمندسازی مدارس بر اساس دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهرکرمان به راهبردهای محافظه کارانه نزدیک می­باشد یعنی مسئولین مربوطه می­توانند با عملی کردن راهبردهای محافظه ­کارانه­ی ارائه شده در این تحقیق، تا حد زیادی نقاط قوتِ هوشمندسازی مدارس را به حداکثر و نقاط تهدید آن را به حداقل برسانند.

 

کلیدواژگان:نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت­ها، تهدیدها،هوشمندسازی مدارس،مدل سوات

 

  فهرست مطالب

 

چکیده ه

 

فصل اول:کلیات تحقیق

 

1-1. مقدمه 2

 

1-2. بیان مسأله 3

 

1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق   5

 

1-4. اهداف تحقیق 7

 

1-4-1. هدف کلی. 7

 

  1-4-2. اهداف جزئی. 7

 

1-5. سؤالات یا فرضیه ­های تحقیق 8

 

    1-5-1.سوالات تحقیق. 8

 

1–6. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات   9

 

1-6-1. تعاریف مفهومی اصطلاحات. 9

 

   1-6-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم. 10

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه­ی تحقیق

 

2-1. مبانی نظری 12

 

  2-1-1.تاریخچه اینترنت در ایران. 12

 

  2-1-2. یادگیری الکترونیکی. 13

 

2-1-2-1. شیوه های آموزش الکترونیکی. 15

 

2-1-2-2. انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی. 16

 

2-1-2-3. چالشهای نظام آموزش الکترونیکی. 17

 

2-1-2-4. رویارویی با چالشها. 20

 

 2-1-3. آموزش مجازی. 23

 

2-1-4-1. فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. 28

 

2-1-4-2. فناوری اطلاعات و سواد رایانه ای. 29

 

2-1-5. مدرسه هوشمند. 31

 

  2-1-5-1. اهداف و مؤلفه های کلیدی مدارس هوشمند. 32

 

2-1-5-1-1. مدیریت و آموزش ـ یادگیری. 33

 

2-1-5-1-2. مدیریت و امور اداری. 34

 

2-1-5-1-3. افراد، مهارتها و مسئولیتها. 35

 

2-1-5-1-4. فناوری. 35

 

2-1-5-5. فرآیند. 35

 

2-1-5-1-6. سیاستها. 36

 

2-1- 5-2.اهمیت و ضرورت مدارس هوشمند. 36

 

2-1-5-3. ارکان مدرسه هوشمند:. 37

 

2-1-5-4. راهبردها و سیاستهای توسعه مدارس هوشمند. 38

 

2-1-5-5.دسته بندی مدارس هوشمند. 39

 

2-1-5-6. مشکلات اجرای طرح مدارس هوشمند. 40

 

2-1-5-7. تجهیزات هوشمندسازی مدارس. 42

 

2-1-5-8. تفاوت مدارس سنتی و هوشمند. 46

 

2-2. مدل سوات 48

 

    2- 2-1. قواعد حاکم بر مدل سوات و ماتریس تحلیلی آن   49

 

2-3. تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران   49

 

  2-3-1. چکیده تحقیقات داخلی. 49

 

   2-3-2. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 58

 

2- 4. خلاصه وجمع­بندی 72

 

فصل سوم:روش تحقیق

 

3-1. روش پژوهش 74

 

3-2. جامعه آماری 74

 

3-3. حجم نمونه و روش نمونه گیری:   74

 

3-4. شیوه گردآوری داده‌ها 75

 

3-5. ابزار گرداوری داده‌ها 75

 

3-6. روایی پرسشنامه 76

 

3-7. پایایی پرسشنامه 76

 

3-8. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها   77

 

فصل چهارم:روش تجزیه وتحلیل داده­ ها

 

مقدمه 79

 

4 – 1 توصیف ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخگویان:   80

 

  4-1-1- توزیع فراوانی معلمان بر حسب جنسیت. 80

 

   4-1-2-  توزیع فراوانی معلمان بر حسب سابقه خدمت   81

 

   4-1-3-  توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان تحصیلات   82

 

   4-1-4- توزیع فراوانی معلمان بر حسب داشتن رایانه در منزل   83

 

   4-1-5- توزیع فراوانی معلمان بر حسب ساعات استفاده از رایانه در کلاس   84

 

   4-1-6- توزیع فراوانی معلمان بر حسب موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 86

 

   4-1-7- توزیع فراوانی رضایت معلمان از سطح سواد رایانه‌ای مسئول تکنولوژی مدرسه. 87

 

    4-1-8- توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان موافقت آنها با هوشمندسازی مدارس ابتدائی. 88

 

4-2- توصیف متغیرهای پژوهش 89

 

   4-2-1- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   89

 

   4-2-2-  فرصتهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   92

 

   4-2-3- نقاط ضعف هوشمندسازی مدار س ازدیدگاه معلمان   96

 

    4-2-4- تهدیدهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان   98

 

4-3- بررسی سؤالهای پژوهش 101

 

   4-3-1 بررسی توزیع متغیرهای پژوهش. 101

 

    4-3-2- بررسی سؤالهای پژوهش. 101

 

4-4. محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی چهار متغیر اصلی پژوهش با توجه به مدل SWOT 109

 

  4-4-1- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط قوت هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 109

 

   4-4-2- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی  فرصت های فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 110

 

   4-4-3- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 111

 

    4-4-4- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی  تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 113

 

   4-5-5- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 114

 

   4-5-6- فرصتهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 116

 

    4-5-7- نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 117

 

    4-5-8- تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 119

 

4-6.بر اساس مدل سوات، چه استراتژی(راهبردی) را می توان برای هوشمندسازی مدارس، پیشنهاد داد؟   120

 

 

 

 

 

فصل پنجم:خلاصه ونتیجه­گیری

 

5-1. بحث و نتیجه گیری ازیافته ها   127

 

5-1-1.ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 127

 

5-1-1-1.جنسیت. 127

 

5-1-1-2.سابقه خدمت. 127

 

5-1-1-3.میزان تحصیلات. 127

 

5-1-1-4.برخورداری ازرایانه درمنزل. 128

 

5-1-1-5. ساعات استفاده از رایانه درکلاس. 128

 

5-1-1-6. موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 128

 

5-1-1-7.رضایت ازسطح سواد رایانه ای مسئول تکنولوژی    129

 

5-1-1-8.میزان موافقت با هوشمندسازی مدارس. 129

 

5-1-2.پرسشهای پژوهش 129

 

    5-1-2-1. پرسش  اول. 129

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...