میباشد.این تحقیق از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمع آوری و تحلیل داده ها، پژوهشی توصیفی-تحلیلی میباشد. در این پژوهش، 210 معلم جهت تکمیل پرسشنامه با روش نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری هدفمند از جامعه آماری(2625 معلم) انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته که دارای (48 سوال) حول 4 محور اصلی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید های هوشمندسازی مدارس بود؛ استفاده شد. روایی ابزار سنجش، با بهره گرفتن از قضاوت 5 تن از اساتید حوزه علوم تربیتی در سطح مطلوب تعیین شد و پایایی این ابزار با روش الفای کرونباخ 95/. برآورد شد.برای تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی(آزمونهای تی تک نمونهای و تحلیل واریانس یک طرفه، همچنین از تحلیل سوات و محاسبهی ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی، رسم نمودار مدل و ارائه راهبرد استراتژیک) با نرمافزارSPSS18استفاده شد.به طور کلی آنچه از این تحقیق حاصل شد این بود که در کنار فرصتها و قوتهای هوشمند سازی، ضعف و تهدیدهایی نیز وجود دارد ولی مزایای آن بیش از معایبش است. با توجه به یافته های این تحقیق میتوان گفت راهبردهای هوشمندسازی مدارس بر اساس دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهرکرمان به راهبردهای محافظه کارانه نزدیک میباشد یعنی مسئولین مربوطه میتوانند با عملی کردن راهبردهای محافظه کارانهی ارائه شده در این تحقیق، تا حد زیادی نقاط قوتِ هوشمندسازی مدارس را به حداکثر و نقاط تهدید آن را به حداقل برسانند.
کلیدواژگان:نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها،هوشمندسازی مدارس،مدل سوات
فهرست مطالب
چکیده ه
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1. مقدمه 2
1-2. بیان مسأله 3
1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 5
1-4. اهداف تحقیق 7
1-4-1. هدف کلی. 7
1-4-2. اهداف جزئی. 7
1-5. سؤالات یا فرضیه های تحقیق 8
1-5-1.سوالات تحقیق. 8
1–6. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات 9
1-6-1. تعاریف مفهومی اصطلاحات. 9
1-6-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم. 10
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینهی تحقیق
2-1. مبانی نظری 12
2-1-1.تاریخچه اینترنت در ایران. 12
2-1-2. یادگیری الکترونیکی. 13
2-1-2-1. شیوه های آموزش الکترونیکی. 15
2-1-2-2. انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی. 16
2-1-2-3. چالشهای نظام آموزش الکترونیکی. 17
2-1-2-4. رویارویی با چالشها. 20
2-1-3. آموزش مجازی. 23
2-1-4-1. فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. 28
2-1-4-2. فناوری اطلاعات و سواد رایانه ای. 29
2-1-5. مدرسه هوشمند. 31
2-1-5-1. اهداف و مؤلفه های کلیدی مدارس هوشمند. 32
2-1-5-1-1. مدیریت و آموزش ـ یادگیری. 33
2-1-5-1-2. مدیریت و امور اداری. 34
2-1-5-1-3. افراد، مهارتها و مسئولیتها. 35
2-1-5-1-4. فناوری. 35
2-1-5-5. فرآیند. 35
2-1-5-1-6. سیاستها. 36
2-1- 5-2.اهمیت و ضرورت مدارس هوشمند. 36
2-1-5-3. ارکان مدرسه هوشمند:. 37
2-1-5-4. راهبردها و سیاستهای توسعه مدارس هوشمند. 38
2-1-5-5.دسته بندی مدارس هوشمند. 39
2-1-5-6. مشکلات اجرای طرح مدارس هوشمند. 40
2-1-5-7. تجهیزات هوشمندسازی مدارس. 42
2-1-5-8. تفاوت مدارس سنتی و هوشمند. 46
2-2. مدل سوات 48
2- 2-1. قواعد حاکم بر مدل سوات و ماتریس تحلیلی آن 49
2-3. تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران 49
2-3-1. چکیده تحقیقات داخلی. 49
2-3-2. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران. 58
2- 4. خلاصه وجمعبندی 72
فصل سوم:روش تحقیق
3-1. روش پژوهش 74
3-2. جامعه آماری 74
3-3. حجم نمونه و روش نمونه گیری: 74
3-4. شیوه گردآوری دادهها 75
3-5. ابزار گرداوری دادهها 75
3-6. روایی پرسشنامه 76
3-7. پایایی پرسشنامه 76
3-8. روش تجزیه و تحلیل دادهها 77
فصل چهارم:روش تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه 79
4 – 1 توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان: 80
4-1-1- توزیع فراوانی معلمان بر حسب جنسیت. 80
4-1-2- توزیع فراوانی معلمان بر حسب سابقه خدمت 81
4-1-3- توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان تحصیلات 82
4-1-4- توزیع فراوانی معلمان بر حسب داشتن رایانه در منزل 83
4-1-5- توزیع فراوانی معلمان بر حسب ساعات استفاده از رایانه در کلاس 84
4-1-6- توزیع فراوانی معلمان بر حسب موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 86
4-1-7- توزیع فراوانی رضایت معلمان از سطح سواد رایانهای مسئول تکنولوژی مدرسه. 87
4-1-8- توزیع فراوانی معلمان بر حسب میزان موافقت آنها با هوشمندسازی مدارس ابتدائی. 88
4-2- توصیف متغیرهای پژوهش 89
4-2-1- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان 89
4-2-2- فرصتهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان 92
4-2-3- نقاط ضعف هوشمندسازی مدار س ازدیدگاه معلمان 96
4-2-4- تهدیدهای هوشمندسازی مدارس ازدیدگاه معلمان 98
4-3- بررسی سؤالهای پژوهش 101
4-3-1 بررسی توزیع متغیرهای پژوهش. 101
4-3-2- بررسی سؤالهای پژوهش. 101
4-4. محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی چهار متغیر اصلی پژوهش با توجه به مدل SWOT 109
4-4-1- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط قوت هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 109
4-4-2- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی فرصت های فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 110
4-4-3- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 111
4-4-4- محاسبه ضرایب اولیه، ثانویه و نهایی تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس با توجه به مدل SWOT. 113
4-5-5- نقاط قوت هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 114
4-5-6- فرصتهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 116
4-5-7- نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 117
4-5-8- تهدیدهای فرارو در هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدائی شهر کرمان، بر اساس اولویت چیست؟. 119
4-6.بر اساس مدل سوات، چه استراتژی(راهبردی) را می توان برای هوشمندسازی مدارس، پیشنهاد داد؟ 120
فصل پنجم:خلاصه ونتیجهگیری
5-1. بحث و نتیجه گیری ازیافته ها 127
5-1-1.ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 127
5-1-1-1.جنسیت. 127
5-1-1-2.سابقه خدمت. 127
5-1-1-3.میزان تحصیلات. 127
5-1-1-4.برخورداری ازرایانه درمنزل. 128
5-1-1-5. ساعات استفاده از رایانه درکلاس. 128
5-1-1-6. موارد مختلف استفاده از رایانه در مدرسه. 128
5-1-1-7.رضایت ازسطح سواد رایانه ای مسئول تکنولوژی 129
5-1-1-8.میزان موافقت با هوشمندسازی مدارس. 129
5-1-2.پرسشهای پژوهش 129
5-1-2-1. پرسش اول. 129