فصل اول: طرح تحقیق
1-1) مقدمه3
1-2)بیان مسئله. 4
1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق6
1-4) اهداف پژوهش.8
1-4-1) هدف اصلی پژوهش8
1-4-2) اهداف جزئی پژوهش8
1-5) سؤالات پژوهش.9
1-6) فرضیات پژوهش.10
1-7) تعاریف مفهومی متغیرها و اصطلاحات.12
1-8) تعاریف عملیاتی شاخصها.18
فصل دوم: ادبیات نظری و تجربی پژوهش
2-1) مقدمه.28
2-2) تعریف سیستم یا نظام .29
2-3) آموزش و پرورش به مثابه یک سیستم یا نظام.29
2-4) اهمیت آموزش و پرورش32
2-5) نقش آموزش و پرورش در ابعاد مختلف توسعه 32
2-5-1) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اجتماعی.33
2-5-2) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه فرهنگی.34
2-5-3) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اقتصاعی35
2-6) آموزش و پرورش و برابری فرصتهای آموزشی.35
2-7) نظام آموزشی.38
2-7-1) انواع نظام آوزشی و سطوح آن 39
2-8) ساختار آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران39
2-9) آموزش ابتدایی و جوانب مختلف رشد40
2-9-1) رشد ارزشها42
2-9-2) رشد اجتماعی43
2-9-3) رشد عقلانی.43
2-10) آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادی44
2-11) اهداف آموزش ابتدایی.44
2-12) نظام های آموزشی در جهان46
2-13) چالشهای اصلی نظام آموزشی در جهان و ایران.50
2-14) نارساییهای مقطع آموزش و پرورش ابتدایی ایران52
2-14-1) مفهوم برنامهریزی آموزشی53
2-14-2) تعاریف برنامهریزی آموزشی53
2-15) کارایی.55
2-15-1) معنی و مفهوم کارایی.56
2-15-2) تعاریف کارایی57
2-16) بهره وری58
2-17) رابطه کارایی با بهره وری و اثربخشی59
2-18) کارایی در نظامهای آموزشی60
2-19) کارایی درونی و کارایی بیرونی61
2-19-1) کارایی درونی.62
2-20) برنامه ریزیهای توسعه بینالمللی65
2-20-1) برنامهی توسعهی هزاره یا اعلامیه هزاره 65
2-20-1-1) آرمان و اهداف برنامه ریزی آموزشی در برنامهی توسعهی هزاره .67
2-20-2) برنامه ریزی آموزش برای همه67
2-20-2-1) تاریخچه.67
2-20-2-2) اهداف و چارچوب برنامه ریزی در برنامه ملی آموزش برای همه69
2-20-2-3) تدوین برنامه آموزش برای همه.71
2-20-2-4) برنامه ملی آموزش برای همه در ایران.72
2-20-2-5) استراتژیها76
2-20-2-6) معرفی گروههای هدف برنامه در ایران.80
2-20-2-7) برنامه آموزش برای همه از منظر برنامه توسعه ملی.81
2-20-2-8) ارتباط برنامه های عمرانی و توسعه با برنامه ملی آموزش برای همه.83
2-20-2-8-1) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه چهارم80
2-20-2-8-2) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در برنامه پنجم.84
2-20-2-8-3) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند برنامه راهبرد.84
2-20-2-8-4) جایگاه برنامه ملی آموزش برای همه در سند تحول بنیادین.85
2-21) ارتباط بین برنامه آموزش و پرورش و برنامه توسعه ملی85
2-22) برنامهها و اهداف دوره ابتدایی در طول برنامه در استان 86
2-23) قوتها و ضعفهای توسعه آموزش ابتدایی استان.87
2-24) تعریف شاخص آموزشی88
2-25) نشانگرهای آموزشی برنامه ملی آموزش برای همه.88
2-26) مروری بر تحقیقات انجام گرفته90
2-26-1) پژوهشهای داخلی90
2-26-2) تحقیقات خارجی96
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) روش تحقیق.104
3-2) جامعه آماری.104
3-3) ابزار گرد آوری اطلاعات104
3-4) شیوه تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات104
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
4-1)مقدمه .106
4-2)یافتههای پژوهش . 106
4-2-1)تجزیه و تحلیل داده های مربوط به پرسشهای پژوهش.106
3-4) فرضیات تحقیق.167
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1) مقدمه .177
5-2) بحث ونتیجهگیری از پرسشهای پژوهش177
5-3) نتایج کلی تحقیق . 195
5-4) خلاصه نتایج205
5-5) محدودیتهای پژوهش .206
5-6) پیشنهادهای کاربردی .208
5-7) موضوعات پژوهشی برای تحقیقات بعدی209
فهرست منابع فارسی212
فهرست منابع لاتین.221
چکیده لاتین223
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 107
جدول 4-2) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 113
جدول4-3) بررسی نرخ ترک تحصیل بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 119
جدول4-4) نرخ ماندگاری، .نسبت اتلاف وضریب کارایی 125
جدول4-5) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی 127
جدول4-6) درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت 130
جدول4-7) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل 133
جدول4-7) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت 135
جدول4-8) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت 138
جدول4-9) تعداد و میزان رشد دانش آموزان 141
جدول4-10) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر 144
جدول4-11) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی 147
جدول4-12) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی 150
جدول4-13) پوشش تحصیلی ظاهری دانش آموزان 153
جدول4-14) نسبت دانش آموز به معلم، میزان تحصیلات معلمان 156
جدول4-15) تراکم دانش آموز در کلاس دایر و. 161
جدول4-16) آزمون t مقایسه میانگین نرخ ارتقا ، نرخ مردودی و نرخ ترک تحصیل 167
جدول شماره 4-17: آزمون t مقایسه میانگین نسبت اتلاف و ضریب کارایی 168
جدول شماره 4-18: آزمون t مقایسه میانگین نرخ فارغ التحصیلی 168
جدول شماره 4-19: آزمون t مقایسه میانگین درصد رشد و هدف برنامه 169
جدول شماره4-20: آزمون t میانگین سهم دانش آموز دختر، غیر انتفاعی با هدف برنامه 170
جدول شماره4-21: آزمون t مقایسه میانگین سهم دانش آموز روستایی با هدف برنامه 171
جدول شماره4-22: آزمون t مقایسه میانگین پوشش تحصیلی ظاهری و هدف برنامه 171
جدول شماره4-23: آزمون t مقایسه نسبت دانش آموز به معلم با هدف برنامه 172
جدول شماره4-24: آزمون t مقایسه میانگین تحصیلات معلمان با هدف برنامه 173
جدول شماره4-25: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی و هدف برنامه 174
جدول شماره4-26: آزمون t مقایسه ضریب بهره برداری از سرانه فضای آموزشی با هدف برنامه 175
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1)بررسی نرخ ارتقاء بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 108
نمودار 4-2) بررسی نرخ مردودی بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 114
نمودار 4-3) بررسی نرخ تکرار بر حسب جنسیت و پایه تحصیلی 120
نمودار 4-4) بررسی نرخ ماندگاری بر اساس پایه تحصیلی 128
نمودار 4-5) بررسی درصد فارغ التحصیلی پایه پنجم بر اساس جنسیت 131
نمودار 4-6) بررسی میانگین طول سال های تحصیل برای هر فارغ التحصیل بر اساس جنسیت 133
نمودار 4-7) بررسی نسبت اتلاف بر اساس جنسیت 136
نمودار 4-8) بررسی ضریب کارایی بر اساس جنسیت 139
نمودار 4-9) تعداد و میزان رشد دانش آموزان 142
نمودار 4-10) تعداد و سهم دانش آموزان دختر و پسر 145
نمودار 4-11) تعداد و سهم دانش آموزان شهری و روستایی 148
نمودار 4-12) تعداد و سهم دانش آموزان دولتی و غیر انتفاعی 151
نمودار 4-13) پوشش تحصیلی ظاهری دانش آموزان 154
نمودار 4-14) نسبت دانش آموز به معلم، 157
نمودار 4-15) نسبت معلم به کلاس دایر 159
نمودار 4-16)میزان تحصیلات معلمان 160
نمودار 4-17) تراکم دانش آموز در کلاس دایر 162
نمودار4-18) تراکم کالبدی، 163
نمودار4-19) سرانه فضای آموزشی 164
نمودار 4-20)ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی 165
چکیده:
برای حل معضلات آموزشی و ارتقاء کارکردهای آن، در کشورهای جهان، تفکر هستههای آموزش برای همه را به وجود آورد. در کنفرانس جهانی جامتین تایلند در سال 1990 میلادی چارچوب و شاخصهای کیفیت نظامهای آموزشی مشخص گردید. با توجه به عدم وجود تحقیقاتی مبنی بر سنجش کیفیت مقطع ابتدایی در استان ایلام در مقایسه با یک چارچوب بین المللی، محقق برآن شده تا پژوهشی تحت عنوان بررسی کارایی درونی آموزش ابتدایی استان ایلام طی سالهای 84 تا89 در مقایسه با شاخصهای برنامه ملی آموزش برای همه(E.F.A) انجام دهد. و با دسته بندی و بررسی شاخصهای مربوطه، میزان تحقق اهداف پیش بینی شده در برنامه استانی آموزش برای همه را مشخص نماید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ کنترل متغیر از نوع غیر آزمایشی است. جامعه و نمونه آماری به شیوه سرشماری انتخاب شده و شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی استان در سال 84 تا 89 است. برای تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی استفاده شده است.یافتههای آن نشان میدهد که: نرخهای قبولی، مردودی، ترک تحصیل، ماندگاری، فارغالتحصیلی، میانگین طول تحصیل، نسبت اتلاف، ضریب کارایی، سهم دانش آموزان دخترو سهم دانش آموزان غیرانتفاعی، بهبود یافته است. نرخ رشد دانش آموزان ، سهم دانش آموزان روستایی کاهش و پوشش ظاهری در مقایسه با میزان پیش بینی در سند برنامه ملی آموزش برای همه طی دوره مذکور بیشتر است که نامطلوب است. مقدار نسبت دانش آموز به معلم، تقریباً برابر با هدف برنامه است. شاخص معلم به کلاس دایر همسو با هدف برنامه است. میزان سطح تحصیلات معلمان از هدف برنامه کمتر است. تراکم دانش آموز در کلاس دایر، کمتر از هدف برنامه بوده،تراکم کالبدی، در طول برنامه بالا بوده و سرانه فضای آموزشی پایین تر از هدف است، ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی برابر با هدف برنامه است.
کلید واژه ( کارایی درونی، برنامه ملی آموزش برای همه)
فصل اول
طرح تحقیق