و تعریف مجدد عناصر و اجزای نظامهای آموزش و پرورش را اجتناب ناپذیر کرده است. در عصری که با نام فنآوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می شود به سبب دسترسی همگانی و همه جایی و آسان به اطلاعات، کارکرد مدرسه در توزیع دانش کم رنگ شده است. از اینرو برنامه درسی قرن بیست و یکم نمیتواند صرفاً انتقال اطلاعات و دانش را در هسته خود جای دهد به این دلیل ساده که دسترسی به آنچه نیاز است نمیتواند در عصر غنی اطلاعات یک پدیده مشکلزا باشد. لذا کارکرد نهاد مدرسه به عنوان توزیع کننده دانش باید مورد بازنگری قرار گرفته و کارکردهای دیگر برای آن تعریف شود. نظامهای تعلیم و تربیت با همان تلقی گذشته از تربیت به عنوان انتقال معلومات نمیتوانند پاسخگوی نیازهای این عصر باشند. آنها نیازمند بازنگری در اهداف، وظایف و روشهای خود بر اساس اقتضائات این عصر هستند. در واقع نظامهای تعلیم و تربیت چارهای جز تغییر پارادیم مرسوم به سوی پاردایم جدید ندارند، چه بسا حیات آنها در گرو تغییر رویکرد و سازگار شدن با اقتضائات تربیتی این عصر است. این پژوهش با هدف تبیین قابلیتهای رویکرد تربیتی پرسشمحوری در پاسخگویی به نیازها و اقتضائات عصر اطلاعات و ارتباطات و پاسخگویی به سه پرسش اصلی انجام شد: 1. رویکرد تربیتی پرسش محوری به عنوان یک رویکرد تربیتی بدیل دارای چه قابلیتهایی در پاسخگویی به اقتضائات تربیتی عصر اطلاعات و ارتباطات میباشد؟ 2. طرح برنامه درسی مبتنی بر رویکرد تربیتی پرسش محور دارای چه ویژگیهایی است و تحقق آن مستلزم استقرار کدام فرهنگ برنامه درسی (یاددهی- یادگیری) است؟ 3. فرهنگ برنامه درسی در مدارس ابتدایی تا چه اندازه با ویژگیهای فرهنگ برنامه درسی مبتنی بر پرسش محوری همسویی دارد؟ این پژوهش، جزو پژوهشهای نظریهای محسوب میشود. برای پاسخگویی به پرسش شماره 1 و 2، از بعد فلسفی پژوهش نظریهای و برای پاسخگویی به پرسش شماره 3 از روش پژوهش قومنگارانه در چهارچوب بعد تجربی پژوهش نظریهای، استفاده شده است. برای جمعآوری دادههای پژوهش از روش مشاهده، شامل مشاهده توصیفی، متمرکز و گزینشی و مصاحبه استفاده شد. برای بالا بردن دقت مشاهدات علاوه بر تصویر برداری، ضبط تعاملات کلامی، ابزار مشاهده فعالیتهای آموزشی با نام ایکوئیپ (EQUIP) مورد استفاده قرار گرفت. برای این منظور نمونههایی از مدارس ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی ایران بصورت هدفمند انتخاب و کلاسهایی از دروس علوم تجربی، ریاضی و مطالعات اجتماعی در پایه های دوم و پنجم مورد مشاهده قرار گرفت. برای پاسخ به پرسش اول، ویژگیهای عصر اطلاعات و ارتباطات تحلیل شده و بر اساس آن، رویکرد پرسش محوری به عنوان رویکرد مناسب با اقتصائات این عصر مورد تبیین قرار گرفت. برای پاسخ به پرسش دوم با تبیین مفروضات و اصول اساسی رویکرد تربیتی پرسش محوری، طرح برنامه درسی مناسب با رویکرد تربیتی پرسشمحور ارائه شد. در رابطه با پرسش سوم نیز، مشاهدات انجام شده از مدارس نشان میدهد که رویکرد حاکم بر مدارس الگوی برنامه درسی مبتنی بر موضوعات درسی بوده و با رویکرد کاملاً پاسخ محور اداره میشود. جهتگیری برنامه های تربیتی موجود هنوز بر انتقال دانش و اطلاعات یکسویه به ذهن دانش آموزان بوده و تأکید بر حفظ مطالب است.
کلمات کلیدی: رویکرد تربیتی پرسش محور، عصر اطلاعات و ارتباطات، برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران
فهرست مطالب
فصل اول: طرح پژوهش
1-1- مسئله 2
1-2- میراث عصر صنعت . 3
1-2-1- آموزش و پرورش کارخانه ای 3
1-2-2- آموزش و پرورش ساندویچی . 4
1-3- آموزش و پرورش پاسخ محور 4
1-4- تربیت در عصر اطلاعات . 5
1-5- آموزش و پرورش پرسش محور 7
1-6- رویکردهای تربیتی و تربیت ذهن 8
1-7- نکاتی برای تصریح مسئله 9
1-8- پرسشهای پژوهش 10
1-9- اهداف پژوهش 10
1- 10- اهمیت و ضرورت . 10
1-11- پیشینه پژوهش 11
1-12- روش پژوهش 14
1-13- کاربردهای پژوهش 14
فصل دوم: تبیین رویکرد تربیتی پرسش محور
2-1- بخش اول: پرسش و پرسشگری از منظر فلسفه
2-2-1- مقدمه . 20
2-1-2- هستنده پرسشگر . 20
2-1-2- پرسشگری چونان تفکر 24
2-1-4- پرسشگری چونان گشودگی . 27
2-1-5- پرسشگری چونان ساختارشکنی 30
2-1-6- پرسشگری چونان نفی اقتدار . 31
2-1-7- پرسشگری چونان هرمنوتیک 33
2-1-8- پرسش حقیقی و اصیل 35
2-2- بخش دوم: دین و پرسشگری
2-2-1- مقدمه . 39
2-2-2- جایگاه و اهمیت پرسشگری در آموزهها و سیره اسلامی 39
2-2-3- کیفیت و آداب پرسشگری در آموزههای اسلامی 42
2-2-4- موضوعاتی که پرسش از آنها منع شده 43
2-2-5- پرسشگری در نحلههای اسلامی 48
2-2-6- دینداری و پرسشگری 49
2-2-7- نتیجه گیری 54
2-3- بخش سوم: پرسش و پرسشگری از منظر روانشناسی
2-3-1- آغاز یک سفر 57
2-3-2- رشد پرسشگری در کودکان 57
2-3-3- تبیین پرسشگری از دیدگاه روانشناختی . 59
2-3-3-1- عدم تعادل شناختی . 59
2-3-3-2- کنجکاوی معرفتی 61
2-3-4- پرسشگری و مهارتهای تفکر . 62
2-3-5- پرسشگری و پژوهش . 63
2-3-6- پرسشگری و حل مسئله 64
2-3-7- پرسشگری و تفکر انتقادی 65
2-3-8- پرسشگری و فراشناخت 67
2-3-9- پرسشگری و یادگیری معنیدار . 69
2-4- بخش چهارم: پرسشگری از نگاه جامعهشناسی تعلیم و تربیت
2-4-1- مقدمه . 72
2-4-2- آموزش و پرورش برای بازتولید . 72
2-4-2-1- تربیت سیاسی . 74
2-4-2-2- مدرسه عامل خشونت نمادین 75
2-4-2-3- عادتوارهها . 76
2-4-2-4- مدرسه به عنوان دستگاه ایدئولوژیک 77
2-4-3- رویکرد پاسخ محور و نظریه بازتولید 78
2-4-4- آموزش و پرورش برای تحولآفرینی 81
2-4-4-1- پائولو فریره 82
2-4-4-2- ایوان ایلیچ . 83
2-4-4-3- هنری ژیرو . 83
2-4-5- پرسشگری روشی برای تحول آفرینی 84
2-4-6- آموزش و پرورش برای دموکراسی (آزادمنشی) 85
فصل سوم: تبیین سازواری رویکرد پرسش محوری با اقتضائات عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات
3-1- مقدمه . 91
3-2- ویژگیهای عصر اطلاعات و ارتباطات 92
3-2-1- رشد فزاینده اطلاعات . 92
3-2-2 تغییر شکل ذخیره اطلاعات . 93
3-2-3- رشد فزاینده در سرعت دسترسی به اطلاعات . 94
3-2-4- شکل گیری شبکه های نوین ارتباطی . 94
3-2-5- شکل گیری پایگاه و منابع اطلاعاتی 95
3-3- تغییرات لحظه ای دنیای اطلاعات 96
3-4- تحولات عصر اطلاعات و ارتباطات 98
3-4-1- تحولات اقتصادی . 98
3-4-2- تحولات فرهنگی 98
3-4-3- تحولات سیاسی و اجتماعی 99
3-5- تحولات تربیتی در عصر اطلاعات و ارتباطات . 100
3-5-1- تغییر اکولوژی یادگیری 101
3-5-2-یادگیری به موقع نیاز (اینجا- اکنون) 101
3-5-3- تغییر نقش معلم و دانشآموز (تغییر آموزش به یادگیری) 103
3-5-4- تغییر مفهوم سواد 105
3-5-5- تغییر مفهوم دانش . 105
3-5-6- تغییر مرجعیت دانش . 107
3-6- مهارتهای عصر اطلاعات و ارتباطات 108
3-7- پرسشگری در عصر اطلاعات 109
3-7-1- ساخت (تولید) دانش 109
3-7-2- گزینشگری آگاهانه 110
3-7-3- مدیریت دانش 111
3-7-4- یادگیری مادام العمر . 112
3-8- اقتضائات تربیت در عصر اطلاعات و ارتباطات 113
3-9- تغییر ذهن درباره تعلیم و تربیت . 113
فصل چهارم: تبیین طرح برنامه درسی مبتنی بر پرسش محوری
4-1- بخش اول: مفروضههای اساسی رویکردهای تربیتی پاسخ محور و پرسشمحور
4-1- 1- مفروضههای اساسی رویکرد تربیتی پاسخمحور
4-1-1-1- تربیت یعنی انباشتگی مغز . 121
4-1-1-2- دانش به عنوان یک شیء 121
4-1-1-3- تدریس یعنی انتقال دانش . 122
4-1-1-4- یادگیری یعنی به خاطر سپردن 126
4-1-1-5- متن به عنوان تنها پاسخ درست . 126
4-1- 2- مفروضههای اساسی رویکرد تربیتی پرسشمحور
4-1-2- 1- تربیت بیش از انبار کردن است 127
4-1-2- 2- دانش شیء نیست 128
4-1-2- 3- تدریس بیش از انتقال دادن است . 129
4-1-2- 4- یادگیری بیش از به خاطر سپردن اطلاعات است . 131
4-1-2-5- متن به عنوان یکی از پاسخهای ممکن . 132
4-2- بخش دوم: اصول رویکرد تربیتی پرسشمحور
4-2-1- مقدمه 137
4-2-2- ارج گذاری به فطرت جستجوگر دانش آموزان 138
4-2-3- فراهم آوردن محیطی امن و آزاد برای پرسشگری . 138
4-2-4- فراهم آوردن فرصت پرسشگری . 140
4-2-5- گفت و شنود به جای تکگویی . 140
4-2-6- خلق دانش به جای بازتولید دانش . 141
4-2-7- مسئله محور کردن یادگیری 141
4-2-8- پرسش آفرینی و حیرت زایی به جای حیرت زدایی . 142
4-2-9- پرهیز از روش های جزمگرایانه 142
4-2-10- پرهیز از روشهای تلقینی . 142
4-3- بخش سوم: چهارچوب نظری برنامه درسی مبتنی بر رویکرد تربیتی پرسشمحور
4-3-1- غایت و اهداف تعلیم و تربیت 146
4-3-1-1- تصریح اهداف تربیتی مرتبط با رویکرد پرسشگری . 148
4-3-1-2- انعطاف در اهداف تعلیم و تربیت 148
4-3-1-3- منحصر کردن تربیت به اهداف رفتاری . 149
4-3-2- محتوا . 153
4-3-2-1- توجه به بخش غیر تجویزی برنامه درسی . 153
4-3-2-2- تعادل بین محتوا و فرایند 153
4-3-2-3- بازنگری در طراحی منابع آموزشی و درسی 154
4-3-2-4- تنوع در محتواها . 154
4-3-2-5- استفاده از رویکرد تلفیقی . 154
4-3-3- روشهای تدریس 155
4-3-3-1- رویکرد انتقالی . 155
4-3-3-2- رویکرد اکتشافی 155
4-3-3-3- راهبردهایی برای اجرا . 158
4-3-3-3-1- استقبال از پرسشها 158
4-3-3-3-2- تحریک پرسشگری 159
4-3-3-3-3- مواجه کردن دانش آموزان با موقعیتهای واقعی 159
4-3-3-3-4- باز ایستادن معلم از بمباران اطلاعاتی . 159
4-3-3-3-5- استفاده از واژه “نمیدانم” 159
4-3-3-3-6- به پایان بردن مباحث با طرح پرسشهایی جدید 160
4-3-3-3-7- تبدیل نادانسته ها به پرسش ها . 160
4-3-3-3-8- تغییر شرایط فیزیکی کلاس درس . 160
4-3-3-4- چگونه میتوانیم پرسش کردن را به دانش آموزان آموزش بدهیم؟ . 161
4-3-3-5- چگونه میتوانیم پرسش کردن را به عادت ذهنی دانش آموزان تبدیل کنیم؟ 163
4-3-4- ارزشیابی 164
4-3-4-1- ارزشیابی بر اساس پرسشها 164
4-3-4-2- توجه به ارزشیابی فرایندمحور . 165
4-3-4-3- ارزشیابی با پرسشهای باز 165
4-3-4-4- ارزشیابی از نادانسته ها 165
فصل پنجم: فرهنگ برنامه درسی در مدارس ابتدایی