در مجموع ۲/۷۹% جامعه آماری تحقیق بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و تقریباً یک جامعه جوان متمایل به میان سالی را تشکیل میدهند.
ب)سابقه خدمت : بیشترین فراوانی در حوزه سابقه خدمت مربوط به سابقه ۶ تا ۱۰ سال ، با تعداد ۶۸ نفر بوده که ۴/۵۰% از جامعه آماری را تشکیل میدهد و کمترین فراوانی مربوط به سابقه ۲۶ تا ۳۰ سال است که با تعداد ۲ نفر ، ۵/۱% جامعه آماری را تشکیل میدهد. سایر سطوح عبارت است از ، سابقه ۱ تا ۵ سال با تعداد ۲۲ نفر (۳/۱۶%) ، سابقه ۱۱ تا ۱۵ سال با تعداد ۲۲ نفر (۳/۱۶%) ، سابقه ۱۶ تا ۲۰ سال با تعداد ۱۲ نفر (۹/۸%) و سابقه ۲۱ تا ۲۵ سال با تعداد ۹ نفر (۷/۶%).
جدول ۴-۱: جدول فراوانی ویژگی های مختلف فردی
ویژگی های فردی
طبقه
تعداد
درصد
سن
۲۰-۳۰ سال
۲۰
۸/۱۴
۳۱-۴۰ سال
۸۷
۴/۶۴
۴۱-۵۰ سال
۲۷
۲۰
۵۱-۶۰ سال
۱
۷/۰
سابقه خدمت
۱-۵ سال
۲۲
۳/۱۶
۶-۱۰ سال
۶۸
۴/۵۰
۱۱-۱۵ سال
۲۲
۳/۱۶
۱۶-۲۰ سال
۱۲
۹/۸
۲۱-۲۵ سال
۹
۷/۶
۲۶-۳۰ سال
۲
۵/۱
نوع شغل
مدیر
۲۶
۳/۱۹
کارمند
۱۰۹
۷/۸۰
نوع استخدام
رسمی
۷۸
۸/۵۷
خدماتی
۵۷
۲/۴۲
ج) نوع شغل : مدیران ، ۲۶ نفر معادل با ۳/۱۹% جامعه آماری و کارمندان ، ۱۰۹ نفر معادل با ۷/۸۰% جامعه آماری هستند.
د) نوع استخدام : تعداد ۷۸ نفر معادل با ۸/۵۷% از کارشناسان جامعه آماری به صورت رسمی و تعداد ۵۷ نفر معادل یا ۲/۴۲% ، به صورت خدماتی ( شرکتی ) استخدام شده اند.
۴-۲- تجزیه و تحلیل میزان رضایت شغلی
میانگین رضایت شغلی کارشناسان جامعه آماری ۸۱۰/۲ است که کمتر میزان متوسط است و بیانگر عدم رضایت شغلی آنان است.
جدول ۴-۲: جدول میانگین رضایت شغلی
ویژگی های فردی
طبقه
میانگین رضایت شغلی
تعداد
سابقه خدمت
۱- ۵ سال
۹۳۸۱۳/۲
۲۲
۶-۱۰ سال
۷۳۳۶۶/۲
۶۸
۱۱-۱۵ سال
۸۳۴۶۰/۲
۲۲
۱۶-۲۰ سال
۸۲۶۳۹/۲
۱۲
۲۱-۲۵ سال
۸۳۶۴۲/۲
۹
۲۶-۳۰ سال
۵۶۹۴۴/۳
۲
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
نوع شغل
مدیر
۸۹۸۵۰/۲
۲۶
کارمند
۷۹۰۰۱/۲
۱۰۹
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
نوع استخدام
رسمی
۸۹۳۵۲/۲
۷۸
خدماتی
۶۹۷۸۶/۲
۵۷
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
از منظر سابقه خدمت ، میانگین رضایت شغلی کارکنان دارای سابقه۲۶ تا ۳۰ سال ، از سایر سطوح بیشتر است و میانگین رضایت شغلی کارکنان دارای سابقه یک تا شش سال در مرتبه دوم است . اما کارکنان دارای سابقه شش تا ۱۰ سال دارای کمترین میزان میانگین رضایت شغلی هستند.
بررسی رضایت شغلی مدیران و کارمندان نیز نشان میدهد ، رضایت شغلی مدیران با میانگین ۸۹۸/۲، از رضایت شغلی کارمندان با میانگین ۷۹۰/۲ تا حدودی بیشتر است . ضمناً رضایت شغلی کارمندان رسمی با میانگین ۸۹۳/۲ ، از رضایت شغلی کارمندان خدماتی با میانگین ۶۹۷/۲ بیشتر است.
با توجه به جدول ۴-۳ از نظر سطوح رضایت شغلی نیز ، یک نفر (۷/۰% ) دارای رضایت شغلی خیلی کم ، ۳۸ نفر ( ۱/۲۸% ) دارای رضایت شغلی کم ، ۸۲ نفر (۷/۶۰% ) دارای رضایت شغلی متوسط و ۱۴ نفر ( ۴/۱۰% ) دارای رضایت شغلی زیاد هستند و هیچ کدام از جامعه نمونه رضایت شغلی خیلی زیاد نداشته اند .
جدول ۴-۳ : جدول فراوانی سطوح مختلف رضایت شغلی
درصد تجمعی
درصد داده های صحیح
درصد
فراوانی
سطوح رضایت شغلی
۷/۰
۷/۰
۷/۰
۱
خیلی کم
۹/۲۸
۱/۲۸
۱/۲۸
۳۸
کم
۶/۸۹
۷/۶۰
۷/۶۰
۸۲
متوسط
۱۰۰
۴/۱۰
۴/۱۰
۱۴
زیاد
۱۰۰
۱۰۰
۱۳۵
جمع
جدول ۴-۴ مسانگین مؤلفه های رضایت شغلی مانند رضایت از حقوق ، رضایت از ارتقاء و … را نشان میدهد. با توجه به این جدول از بین مؤلفه های مختلف رضایت شغلی ، مؤلفه رضایت از همکاران با میانگین ۵۵۵/۳ در رتبه اول ، مؤلفه رضایت از ماهیت کار با میانگین ۴۰۳/۳ در رتبه دوم ، مؤلفه رضایت از سرپرست با میانگین ۹۵۰/۲ در رتبه سوم ، مؤلفه رضایت از ارتباطات با میانگین ۸۰۴/۲در رتبه چهارم ، مؤلفه رضایت از پاداش با میانگین ۵۹۰/۲در رتبه پنجم ، مؤلفه رضایت از حقوق با میانگین ۵۲۹/۲ در رتبه ششم ، مؤلفه رضایت از ارتقاء با میانگین ۵۲۲/۲ در رتبه هفتم ، مؤلفه رضایت از ضوابط و شرایط کار با میانگین ۵۰۷/۲ در رتبه هشتم ، و مؤلفه رضایت از مزایا با میانگین ۴۱۸/۲ ، در آخرین رتبه قرار دارد.
جدول ۴- ۴ : جدول میانگین مؤلفه های مختلف رضایت شغلی
انحراف استاندارد
۷۹۳۵۴/۰
۸۱۸۶۶/۰
۸۰۵۶۵/۰
۶۴۹۹۴/۰
۶۷۹۵۱/۰
۶۴۱۳۵/۰
۶۰۴۴۵/۰
۸۲۲۹۴/۰
۵۰۹۶۲/۰
۵۱۲۲۹۲/۰
۴-۳- تجزیه و تحلیل میزان تعهد سازمانی
با توجه به جدول ۴-۵ میانگین تعهد سازمانی جامعه آماری ۰۸۰/۳ است که بیانگر تعهد سازمانی متوسط آنان است.