در تحقیقی با عنوان “خوش بینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبک های هویت” که با هدف تعیین روند تحول سبک های هویت در دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله و رابطه آن با خوش بینی و عزت نفس انجام شد.روش این پژوهش پس رویدادی بود و ۱۳۸ نفر از مجموع ۹۴۳۸ نفر دانش آموز دختر پایه های اول راهنمایی تا چهارم متوسطه شهر بجنورد با روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه تحلیل شد.نتایج نشان داد میانگین خوش بینی و عزت نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی در سنین مختلف، بیشتر از سایرین است. میزان خوش بینی دختران در سنین مختلف با یکدیگر تفاوت نداشت اما بر اساس سبک هویتی، در میزان خوش بینی آن ها تفاوت مشاهده شد(تنهای رشوانلو، ۱۳۹۱)
۲-۳-۲٫ پیشینه خارجی
افشا
سینگوی و دسای در سال ۱۹۷۱ تحقیقی را تحت عنوان تجزیهوتحلیل تجربی کیفیت افشای مالی شرکتهای امریکایی انجام دادند. به نظر این محققین، افشای اطلاعات شرکتها می تواند شکلهای مختلفی داشته باشد و گزارش سالانه به سهامداران شکل مهمی از افشای ادواری شرکت است. سینگوی با تحقیق خود به نتایج زیر دست یافت:
۱-شرکتهای بزرگ نسبت به شرکتهای کوچک از کیفیت افشای بهتری برخوردارند.
۲-شرکتهایی که تعداد سهامداران بیشتری داشته باشند، از کیفیت افشا بهتری برخوردارند.
۳-شرکتهایی که توسط مؤسسات حرفهای بزرگ حسابرسی میشوند نسبت به شرکتهایی که توسط مؤسسات کوچک حسابرسی میشوند از کیفیت افشا بهتری برخوردارند(Sing vey and Desai,1971).
هیل در سال ۲۰۰۱ تاثیر افشا اختیاری شرکت بر روی هزینه سرمایه مورد انتظار حقوق صاحبانسهام را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد که کیفیت افشا همچون هزینه سرمایه حقوق صاحبانسهام ذاتاً ذهنی بوده و ارزیابی آن بسیار مشکل است. وی برای محاسبه کیفیت افشا صورتهای مالی، شرکتهای نمونه را برای سال ۱۹۹۷ بر اساس شاخص افشایی شامل سه قسمت زیر از نظر افشا امتیاز بندی نموده است:
-
- اطلاعات طمینهای و غیرمالی شامل ۱۰ قلم و مجموعاً ۲۰ امتیاز
-
- تجزیهوتحلیل روندی و تحلیلهای مدیریتی شامل ۱۱ قلم و ۲۰ امتیاز
- اطلاعات مربوط به ریسک مبتنی بر ارزش و پروژهای شامل ۹ قلم و ۱۴ امتیاز
هیل به این نتیجه رسید که یک رابطه منفی و بسیار مهم بین کیفیت افشا و هزینه مورد انتظار حقوق صاحبانسهام وجود دارد (Healy ,2001).
در تحقیقی با عنوان افشای داوطلبانه و ریسک در بازار درحال ظهور که با هدف بررسی ارتباط بین افشای داوطلبانه شرکتهای بزرگ و ریسک سیستماتیک(بازاریا بتا) برای یک نمونه ازشرکتهای فهرست شده مصراست. نتایج به طورکلی یک رابطه منفی بین سطح افشای داوطلبانه وبتا، مطابق باپیشبینیهای مدل دیفرانسیل اطلاعات و نظریه های در موردپیامدهایاقتصادیافزایش افشا نشان داد. نتایج بهم شخص اتمدلو شاخص بازارمورداستفاده به منظور برآورد بتا وابسته هستندونیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز است(A.G. Hassan& et al ,2011).
در تحقیقی با عنوان تاثیر بازار وعوامل سازمانی درافشای داوطلبانه در شرکت های مصری و با هدف بررسی تاثیر بازار و عوامل سازمانی در سطح افشای داوطلبانه از شرکت های مصری نشان داد که سطح افشای داوطلبانه دربازاردرحال ظهوردرمحدوده مصراز پایین تا متوسطاست و ارتباط معناداری بین سطح افشای داوطلبانه شرکت وکیفیت سود وشدت رقابت وجوددارد.(Ismail and El-Shaib,2012)
در تحقیقی با عنوان تحقیق و تفحص از افشای داوطلبانه توسط شرکتهای کویتی شریعت سازگار که با هدف اندازه گیری میزان افشای داوطلبانه در سال ۲۰۰۹ در گزارش سالانه از ۱۰۸ شرکت شریعت سازگار ذکر شده در بورس اوراقبهادار کویت و بررسی سه دسته از افشای داوطلبانه: کلی، افشای متعارف و اسلامی است.افشای داوطلبانه با بهره گرفتن از یک شاخص خود ساخته شامل ۱۳۲ مورد به طور کلی، ۸۶ برای اندازه گیری معمولی و ۴۶ اطلاعات اسلامی بود. گزارشهای سالانه با بهره گرفتن از آمار توصیفی و آزمون tمورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین کلی افشای داوطلبانه توسط شرکتهای شریعت سازگار ۱۵درصد اقلام متعارف ۱۷درصد و اسلامی ۱۳درصد است. افشای داوطلبانه از آیتمهای معمولی قابل مقایسه با مطالعات موجود، و بالاتر از آیتمهای اسلامی است. ( Al-Shammari,2013)
در تحقیقی با عنوان اداره امور شرکتها و انواع مختلف از افشای داوطلبانه: مدارک و شواهدی از شرکتهای ذکر شده در مالزی که با هدف بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی در افشای داوطلبانه از انواع مختلف اطلاعات در گزارش سالانه از شرکتهای مالزی انجام شد، از مدل رگرسیون خطی برای تست ارتباط بین سطح افشای داوطلبانه پنج دسته اطلاعات کلیدی و اداره شرکتها مورد استفاده قرار گرفت. در نمونه ۱۰۰ شرکت بیش از سه دوره مختلف اجتماعی و اقتصادی در سالهای ۱۹۹۶، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ انتخاب شد. نتایج حاصله این است که افزایش قابل توجهی در همه دستهبندی اطلاعات کلیدی با ارتباط بهتر بین سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ و یک سطح قابل توجهی پایینتر از رشد ارتباطات بین سالهای ۲۰۰۱ و۲۰۰۶ وجود دارد. قدرت و صلابت ساختار حاکمیت شرکتی تحت تاثیر افشای داوطلبانه اطلاعات مربوط به شرکتهای بزرگ و استراتژیک جهت مدیران و مدیریت ارشد، بازارهای مالی و سرمایه، رو به جلو، به دنبال پیش بینی و مسئولیت اجتماعی در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ میباشد .(Ho and Taylor,2013)
در تحقیقی با عنوان اندازه شرکت و افشای داوطلبانه اطلاعات غیرمالی توسط مدیران شرکت های خصوصی در مقابل دولتی که با هدف درک تاثیر اندازه شرکت و وابستگیهای دولتی / خصوصی (وضعیت اشتغال) بر تصمیمات افشای داوطلبانه در مورد اطلاعات غیرمالیمیباشد. در اینمقالهاز۱۳۶ نفر از مدیران و ۲۴ آیتم غیرمالی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که افشای مثبت به اندازه شرکت مرتبط است. تست اضافی نشان میدهد که مدیران شرکتهای خصوصی نسبت به نظارت SEC و دیگر فشارهای رقابتی خارجی حساس هستند و همچنین نشان میدهد که آن ها با فشار تقلیدی به مانند همتایان شرکت عمومی خود رفتار کنند. (Karim& et al ,2013)
امید واری