صفحه
عنوان
فصل اول:کلیات پژوهش
3
1-1 مقدمه
4
1- 2 بیان مسئله
5
1-3اهمیت وضرورت پژوهش
6
1-4اهداف پژوهش
7
1-5 سوالات پژوهش
7
1-5 فرضیه های پژوهش
8
1-5 تعریف اصطلاحات
فصل دوم:پیشینه پژوهش
11
2-1 مقدمه
12
2-2 گفتار اول:مبانی نظری امید وامید درمانی
14
2-2-2 پیشینه روانشناسی مثبت وامید
15
2-2-3 تعریف امید ومؤلفه های امید
18
2-2-4 تحول امید
21
2-2-5اصول اساسی امید درمانی
22
2-2-6 تمایز امیدواری با آرزو و خیال پردازی و خوش بینی
24
2-2-7 بیولژی امید
25
2-2-8 جایگاه امید در فرهنگ دینی
26
2-2-9 مفروضه ها و اهداف اساسی امید درمانی
27
2-2-10 فرایند و مراحل امید درمانی
28
2-2-10-1 گام اول:القای امید
28
2-2-10-2 فهم امید به شیوه روایتی
31
2-2-10-3 فهم امید بااستفاده ازارزیابیهای رسمی
32
2-2-10-4 گام دوم:افزایش امید
37
2-2-11امید و افسردگی
37
2-2-11-1 تشخیص افسردگی بر مبنای نظریه امید
39
2-2-11-2عوامل زمینه ساز افسردگی بر طبق نظریه امید
42
2-3 تعریف شادکامی
43
2-3-1جایگاه شادی در چهار چوب هیجانها
44
2-3-2 شاخص شادکامی
45
2-3-3 دیدگاه شناختی در موردشادکامی
46
2-3-4دیدگاه های نظری در مورد شادکامی
46
2-3-4-1دیدگاه لذت گرایی
47
2-3-4-2 دیدگاه معنوی
48
2-3-4-3نظریه داینر و همکاران
49
2-3-4-4 نظریه آرگایل وهمکاران
49
2-3-4-5 دیدگاه شناختی وشادی
51
2-3-4-6 نظریه روابط وفعالیتهای اجتماعی
51
2-3-4-7 نظریه تعادل حالات هیجانی
52
2-3-4-8 شادی در نظریه فروید
52
2-3-4-9 شادی درنظریه الیس
54
2-3-4-10 شادی درنظریه مزلو
54
2-3-4-11 شادی در نظریه مارتین سلیگمن
56
2-3-4-12 شادی درنظریه فوردایس
60
2-3-5 عوامل ثأثیرگذار برشادکامی
65
2-4 دلزدگی زناشویی
71
2-4-1 کیفیت زندگی زناشویی
71
2-4-2 رضایت زناشویی
72
2-4-3 سازگاری زناشویی
72
2-4-4 تعارض زناشویی
73
2-4-5 تعهدزناشویی
74
74
80
5-2 سوابق وپیشینه پژوهش
5-2-1 سوابق وپیشینه تحقیق درداخل کشور
5-2-2 سوابق وپیشینه پژوهش درخارج
85
فصل سوم: روش تحقیق
86
3-1 مقدمه
86
3-2 روش تحقیق
87
3-3 جامعه آماری
87
3-4 نمونه وروش نمونه گیری
88
3-5ابزار پژوهش
89
3-6 روش تجزیه تحلیل آماری
89
3-7 شیوه اجرای پژوهش
92
فصل چهارم:یافته های پژوهش
93
4-1 مقدمه
93
4-2 یافته های کمی
100
4-3 یافته های کیفی
106
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
107
مقدمه
108
5-1 خلاصه طرح و نتیجه پژوهش
112
5-2 بحث و نتیجه گیری
113
5-3 محدودیتهای پژوهش
114
5-4 پیشنهادات پژوهش
115
پیوست ها
146
منابع و مأخذ
فهرست جداول
صفحه
عنوان
93
جدول(4-1 )توزیع افراد نمونه براساس تعداد در هر یک از دو گروه آزمایش و کنترل
94
جدول(4-2) میانگین و انحراف استاندارد نمرات دلزدگی زناشویی
95
جدول(4-3) میانگین و انحراف استاندارد نمرات خرده مقیاس خستگی عاطفی
96
جدول(4-4) میانگین و انحراف استاندارد نمرات خرده مقیاس خستگی روانی
96
جدول(4-5) میانگین و انحراف استاندارد نمرات خرده مقیاس خستگی جسمانی
98
جدول(4-6) میانگین و انحراف استاندارد نمرات شادکامی
99
جدول ) 4-7) خلاصه آزمون کولموگروف –اسمیرنوف
99
جدول ) 4-8) خلاصه آزمون نتایج آزمون لوین
100
جدول (4- 9) نتایج تحلیل کواریانس دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات دلزدگی
101
جدول (4- 10) نتایج تحلیل کواریانس دو گروه آزمایش و کنترل در خرده مقیاس خستگی عاطفی
102
جدول (4- 11) نتایج تحلیل کواریانس دو گروه آزمایش و کنترل در خرده مقیاس خستگی روانی
103
جدول (4- 12) نتایج تحلیل کواریانس دو گروه آزمایش و کنترل در خرده مقیاس خستگی جسمانی
104
جدول (4- 13) نتایج تحلیل کواریانس دو گروه آزمایش و کنترل در نمرههای شادکامی
105
جدول ) 4-14) میانگینهای نمرات دلزدگی و ابعاد آن و شادمانی در پس آزمون پس از حذف اثر پیشآزمون
چکیده
این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی رویکردامیددرمانی برکاهش دلزدگی زناشویی وافزایش شادکامی زناشویی انجام گرفته است.
روش پژوهش:شبه تجربی از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل بوده است.به منظوراجرای پژوهش 30 زن متأهل که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.بر روی گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی انجام شدوبر روی گروه کنترل مداخله ای انجام نگرفت.نتایج پژوهش باآزمون تحلیل کوواریانس نشان دادکه امیددرمانی برکاهش دلزدگی زناشویی زنان متأهل وخستگی عاطفی وخستگی روانی زنان متأهل (p<0/001)ودربعدکاهش خستگی جسمانی زنان متأهل(p<0/05)وهمچنین برافزایش شادکامی زنان متأهل(p<0/01) مؤثربوده است.
نتیجه گیری:براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش امیددرمانی برکاهش دلزدگی زناشویی وکاهش خستگی عاطفی، روانی وجسمانی وافزایش شادکامی در بین زوجین مؤثربوده است.
کلیدواژه ها:امیددرمانی،دلزدگی زناشویی،شادکامی.
مقدمه:
دلزدگی زناشویی همه ساله کیفیت زندگی رادرخانواده های زیادی کاهش داده و سبب بروز نارضایتی و دلسردی از زندگی می شود. تعارضات زناشویی خود زمینه دلزدگی و فرسودگی زناشویی را فراهم می آورند. فرسودگی زناشویی سبب به هم خوردن تعادل در زندگی شده و رضایت و سازگاری زناشویی راتحت تاثیر قرار می دهد(پانیز،1996).
تعارض به طور طبیعی در تمام زمینههای شغلی،تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و در سطح فردی و جمعی روی میدهد. روابط خانوادگی فشردهترین موقعیت برای تعارضات بین فردی است. روابط عاطفی و عاشقانه زمینه را برای محک زدن جدی مهارت های آموخته شده برای زندگی مهیا میکنند. در ارتباط بین افراد تعارض وقتی بروز میکند که فرد بین اهداف،نیازها، یا امیال شخصی خودش و اهداف، نیازها و امیال شخصی طرف مقابلش ناهمسازی و ناهمخوانی میبیند (براتی،1375).
به طورکلی، طراوت و سلامت خانواده تا اندازهای به میزان تعارض در خانواده و نوع تعارضی که تجربه میکنند، بستگی دارد. تعارضات در خانواده اغلب منجر به استرس میشود، میتواند پیش بینی کننده شروع افسردگی، اضطراب و بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی باشد. (براتی،1375).
وقتی تعارض بروز میکند، طرفین رابطه دست بکار میشوند تا با اقدام برای برطرف کردن آن دوباره آرامش را به رابطه بازگردانند. تجارب، دانش، باورها و ارزش های افراد شیوههای مختلفی را برای حل تعارضات پیش روی آنها میگذارد. این شیوه ها به “سبک ها و تاکتیک ها ی حل تعارض” موسومند (فرحبخش،1383)
به اعتقاد بهاری (1390) وجود دلزدگی و فرسودگی زناشویی ، سبب کاهش کیفیت زندگی وافزایش تعارض واختلافات در زوجها می گردد. به اعتقاد مارکمن(2005) در خانواده های با الگوی سرپرستی تک والدی ، میزان تعارضات زناشویی و به تبع دلزدگی زناشویی بالاتر از زوجهایی گزارش شده است که با والدین زندگی داشته اند. در این میان دلزدگی زناشویی خود منجر به کاهش شادکامی در بین زوجها می گردد. لذا هر روشی که بتواند به نوعی از دلزدگی زناشویی بکاهد و بر شادکامی آنها بیفزاید حایز اهمیت می باشد. (بهاری ، 1390)
در سالهای اخیر حوزه ی روانشناسی، شاهد ظهور رویکرد جدید، هر چند با سابقه ای کهن به نام روان شناسی مثبت گرا بوده است که به جای پرداختن به آسیبها یا اختلالهای روانی به استعدادها و توانایی ها، مهارت ها و به طور کلی به ابعاد ثبت وجود آدمی نظر دارد. (حیدری،مظاهری،1384). سخن این دیدگاه چنین است که روان شناسان نه تنها به توانایی ها و قابلیت های آدمی و جنبه های مثبت و فضایل درون انسان توجه کافی نکرده اند بلکه صرفاً به آسیبها پرداخته اند، البته تأکیدمثبتگرایی به معنای نفی آسیب شناسیروانی نیست، بلکه نکته اینجاست که افکاروهیجانهای مثبت و امیدتأثیر بینظیری در سلامت روانی و جسمانی آدمی دارد که مورد غفلت قرار گرفته است(داوودی،مدنی وهمکاران، 1387). اسنایدر،(2000)اعتقادداردامید،در مراجعان و درمانگران، چارچوبی را برای دستیابی به نتایج مثبت درمانی و درک چگونگی وقوع این نتایج، فراهم می کند.
2-1- بیان مساله:
ازدواج سودای عمر و خانواده ثمره آن است. زندگی مشترک با این اسطوره که”تنها مرگ ممکن است ما را جدا کند” آغاز می شود و تقریبا هیچ زن و شوهری با نیت طلاق با هم وصلت نمی کنند اما تحولات مادام التغییری که ذاتی زندگی است زن و شوهرها را به سمت اختلاف و درگیری، جدایی روانی و عاطفی و گاه طلاق سوق می دهند.گاه شرایط زن و شوهر چنان سخت میشود که از یکدیگر قطع امید می کنند ویا قادر به گذشت و بخشودن اعمال، افکار و احساسات یکدیگر نیستند(بهاری، 1387).
با انجام ازدواج هریک از زوجین انتظار دارند که خانواده جدید همان شکلی را پیدا کنند که برای او مطلوب و آشناست. بنابراین هرکدام از آنها می کوشد که واحد زن و شوهری را در راستای مطلوب و مورد ترجیح خود سازمان داده و دیگری را برای برون سازی، تحت فشار قرار دهد. خانواده را کانون التیام، پاتولوژی و خاستگاه هویت اعضای خودمی دانند(گلادینگ،ترجمه بهاری وهمکاران،1386).
درک وجود آدمی بدون فرض خانواده،” تلخ” است . هرکسی نیاز دارد به جایی تعلق خاطر داشته باشد و خانواده ریشه اعضای خود است. حیات خانواده جز با ثبات آن محقق نمی شود وثبات هرخانواده ای مستلزم تغییرکردن وکنار آمدن اعضاء با تحولات روز افزون است.درچنین تعامل پی در پی میان سیستم خانواده به ویژه زیر