این تحقیق با عنوان “رابطه بین مدیریت دانش و ارتباطات سازمانی در بانک مسکن استان ایلام “انجام گرفت که به این منظور یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تدوین گردید که رابطه فرآیند دانش خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش، محتوای دانش، دانش ضمنی و دانش صریح که در این تحقیق مولفههای مدیریت دانش با عنوان متغیر مستقل و با ارتباطات سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد ارزیابی قرار دهند. به منظور آزمون فرضیه ها و برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه طراحی گردید. به منظور تعیین روایی پرسشنامه طرح اولیه پرسشنامهها مورد ارزیابی قرارگرفت و روایی آنها تایید گردید. پس از آزمون روایی و پایایی پرسشنامهها در بین 118 نفر از کارکنان بانک مسکن که به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده بودند توزیع و جمع آوری گردید، این پرسشنامهها شامل 64 سوال که پنج سوال آن در خصوص ویژگیهای شخصی، 45 سوال در مورد مدیریت دانش و14سوال آن ارتباطات سازمانی میباشد. پس ازجمع آوری پرسشنامهها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از فرمولهای آماری توصیفی و همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته استفاده گردید که بدین طریق فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی مورد تایید قرار گرفت یعنی بین مدیریت دانش (فرایند دانش، خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش، محتوای دانش، دانش صریح و دانش آشکار) با ارتباطات سازمانی رابطه معنا داری وجود داشت و در نهایت پیشنهادات لازم برای ارتقاء متغیرهای موثر بر ارتباطات سازمانی براساس فرضیه های تایید شده ارائه گردید. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد گردید که بانک مسکن استان ایلام باید فرایند دانش (خلق و کسب دانش، تسهیم و انتشار دانش و بهره برداری و ماربرد دانش) و محتوای دانش (دانش ضمنی و آشکار) به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار بر ارتباطات سازمانی را مورد توجه قرار دهد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، خلق وکسب دانش، تسهیم و انتشار دانش، بهره برداری و کاربرد دانش دانش ضمنی و دانش آشکار.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
1-1مقدمه .3
1-2 موضوع تحقیق 3
1-3 بیان مساله 3
1-4 اهمیت وضرورت تحقیق4
1-5 اهداف پژوهش .5
1-5-1 اهداف اصلی 5
1-5-2 اهداف فرعی .5
1-6 مدل تحقیق 6
1-7 فرضیات تحقیق .6
1-7-1 فرضیه اصلی6
1-7-2 فرضیه فرعی 1.6
1-7-3 فرضیه فرعی 2.6
1-8 متغیرهای تحقیق 7
1-9 قلمروتحقیق .7
1-10 تعاریف عملیاتی واژه 7
فصل دوم :ادبیات وپیشینه تحقیق
بخش اول :مدیریت دانش
2-1-1 مقدمه 10
2-1-2 مبانی نظری تحقیق 10
2-1-2-1 نظریه تعادلات سه جزئی .11
2-1-2-2 نظریه تولیدوتبدیل دانش سازمانی 12
2-1-2-3 نظریه سازمان یادگیرنده13
2-1-3 مدیریت دانش .13
هشت
2-1-4 داده ،اطلاعات ،دانش .14
2-1-4-1 داده.14
2-1-4-2 اطلاعات 14
2-1-4-3 دانش .15
2-1-4-4 رابطه بین داده،اطلاعات ودانش ازدیدگاه باجاریا16
2-1-4-5 روابط بین داده،اطلاعات ودانش ازدیدگاه کلارک ورالو.16
2-1-5 طبقه بندی انواع دانش .17
2-1-5-1 انواع دانش ازنظرنوناکا17
2-1-5-2 انواع دانش ازنظرجورنا.18
2-1-5-3 انواع دانش ازنظرماشلوپ.19
2-1-5-4 طبقه بندی بلاکرازدانش .19
2-1-5-5 طبقه بندی لیدنروعلوی ازدانش .19
2-1-6تقسیم بندی براساس کارکرد20
2-1-7 تقیسم بندی معرفت شناختی دانش .21
2-1-8 تقسیم بندی براساس مقاصد.21
2-1-9 فرایندخلق دانش درسازمان 21
2-1-10 مارپیچ دانش 23
2-1-10-1 الگوی مارپیچ دانش چنین است .24
2-1-10-1-1 ضمنی به ضمنی یااجتماعی کردن .24
2-1-10-1-2 صریح به صریح یاترکیب25
2-1-10-1-3 ضمنی به صریح یابیرونی کردن 25
2-1-10-1-4 صریح به ضمنی یادرونی کردن 26
2-1-11 عناصردانش 27
2-1-12 ویزگی های دانش .29
2-1-12-1 ویزگی های دانش ازنظرآلی .29
2-1-13 مدیریت دانش ومولفه های آن 30
2-1-14 مولفه های دانش .32
2-1-14-1 فراینددانش 32
نه
2-1-14-1-1 خلق وکسب دانش 32
2-1-14-1-2 تسهیم وانتشاردانش .33
2-1-14-1-3 بهره برداری وکاربرددانش 34
2-1-14-2 محتوای دانش 34
2-1-15 مدلهای مدیریت دانش .35
2-1-15-1 دسته بندی مدل ها 35
2-1-15-2 رده بندی مدل ها.35
2-1-16 گروه بندی برمبنای فرایندهای دانش .38
2-1-17 آشنایی بامدل ها .38
2-1-18 مروری کلی برمدل های اصلی 39
2-1-19 بررسی چندمدل مدیریت دانش .39
2-1-19-1 مدل هیسیگ .39
2-1-19-2 مدل مارک مک الروی .40
2-1-19-3 مدل بک من .40
2-1-19-4 مدل هفت سی 41
2-1-19-5 مدل بکوویتزوویلیامز.42
2-1-19-6 مدل نوناکاوتاکوچی 44
2-1-19-7 مدل پایه های ساختمان دانش .49
2-1-20 ابزارهای مدیریت دانش .53
2-1-21 مزایای مدیریت دانش 53
2-1-22 فاکتورهای اساسی موفقیت مدیریت دانش 54
2-1-23 تاریخچه مدیریت دانش .55
بخش دوم ارتباطات سازمانی
2-2-1 ارتباطات 58
2-2-1-1 ارتباطات چیست ؟58
2-2-2 فرایند ارتباطات .59
2-2-3 رسانه های ارتباطی ومیزان غنای آنها .60
ده
2-2-4 انواع ارتباطات 61
2-2-4-1 ارتباطات افقی ،عمودی ومورب.61
2-2-5 ارتباطات سازمانی .62
2-2-6 تفاوت ارتباط سازمانی باانواع ارتباط .63
2-2-7 ارتباطات رسمی وغیررسمی .63
2-2-7-1 الگوی ارتباطات رسمی وغیررسمی درسازمان 64
2-2-8 پیشینه تحقیق .66
2-2-8-1 تحقیقات خارجی .67
2-2-8-2 تحقیقات داخلی 68
بخش سوم :معرفی اجمالی سازمان موردمطالعه
2-3-1 معرفی سازمان موردمطالعه 71