«تصدیق» به «عدم تصدیق» اندازه گیری میشوند.
۲-۱-۳-۲- آگاهی رسانی والدین: فاکتور ارائه کننده آگاهی والدین از سه آیتم (مورد) حاوی میزان تلاشی است که دانشآموز جهت آگاهی والدین از رفتارش انجام میدهد.
۷۱-= موارد در یک مقیاس سه نقطهای از «عدم سعی» به «سعی زیاد» تغییر میکنند.
۳-۱-۳-۲- دانش والدین: توسط سه آیتم آشکار فهرست شده بود به همراه بهرهبرداری از درجهای که در آن افراد به والدینشان گزارش میدهند که زمان به سر بردن در خارج از منزل را به چه کاری میپردازند. ۸۶= آیتمهای روی یک مقیاس سه نقطهای از «نمیدانم» به (زیاد میدانم» تغییر میکند.
۲-۳-۲- متغیر میانی نیمسال اول:
۱-۲-۳-۲- مصرف الکل در دوستان. مقیاس (اندازهگیریها) میزان مصرف الکل را در بین دوستان شخص نشان میدهد که از سه آیتم توضیح دهنده ادراک فرد از تعداد دوستان صمیمی که رفتارهای خطرزای مصرف الکل را دارند تشکیل شده است. ۹۳= آیتمها در یک مقیاس پنج نقطهای که از «هیچ کس» تا «تقریباً همه» گسترده است، تعیین میشوند. این مقیاس مشابه به عنوان یک متغیر کنترل در خط اصلی هر نام نویسی قرار میگیرد.۹۲=
۲-۳-۲- متغیر برآیند نیمسال دوم (بهار):
۱-۳-۳-۲- مصرف الکل فرد: این اندازه گیری مصرف الکل از چهار متغیر آشکار توضیح دهنده نوشیدن در آخر هفته ایجاد شده است. سه آیتم از شرکت کنندگان خواسته بود تعداد نوشیدنهایی را که هر روز هفته مصرف میکنند (سهشنبه، جمعه و شنبه) را بیان نمایند. برای آیتم چهارم، از دانشآموزان خواسته شد بگویند چه تعداد نوشیدنی در ۳۰ روز گذشته مصرف کردهاند. سه آیتم نخست در یک مدل پاسخ دلخواه ترتیب داده شده بود، در حالیکه آیتم چهارم روی یک مقیاس ۶ نقطهای از هرگز تا ۹ یا آیتمهای بیشتر متغیر بود. اندازه گیری مشابهی به عنوان متغیر کنترل در خط اصلی بیش از نام نویس و ورود به دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت. و در خلال فصل دوم جهت آشکارسازی مدل تعمقی مناسبتر .
۳- نتایج
مدل معادله ساختاری، با بهره گرفتن از ۰/۷ AMOS برای ۲۳ آیتم آشکار و ۸ فاکتور نهفته ذکر شده در بالا تنظیم شده بود. برای آیتم توصیفی و همبسته، به جدول ۱ رجوع نمایید. علاوه بر توضیح خط سیر فرض شده، کوواریانس باقیمانه بین آیتمهای متحد با فاکتورهای آگاهی دهنده و دانش والدین قرار میگیرد. این اتحاد فاکتورهای متدی را ارائه میدهد که از مقیاسهای اجرا شده ریشه گرفتهاند همانطور که آیتمهای مشترک تغییر یافته درباره دانش والدین و آگاهی از رفتارهای مشابه در همان روش سوال میکند. به عنوان مثال، واریانس متشرک بین این دو سوال قرار میگیرد «تا چه حد والدین شما برای دانستن اینکه در شب کجا هستید تلاش میکنند؟» و «تا چه اندازه والدین شما میدانند که شب به چه کاری مشغول هستید؟» به علاوه، واریانسهای باقیمانده از آیتمهای قرار گرفته روی مصرف شخصی در خلال نیمسال اول و مصرف شخص در خلال نیمسال دوم اجازه تغییر را پیدا کرده بودند به این دلیل که آیتمها در هر دو نقطه زماین مفهومی بودند که در آن رفتار رخ داده بود. به علاوه، کوواریانس واریانس مشترک، بین فاکتور ارائه کننده خط اصلی مصرف الکل و فاکتور ارائه کننده خط اصلی مصرف الکل در دوستان، دانش والدین و تصدیق والدین تخمین زده شده بود، از آنجا که واریانس مشترک بین آگاهی رسانی والدین و دانش والدین، تصدیق والدین و خط اصلی مصرف الکل دوستان و دانش والدین و خط اصلی مصرف الکل دوستان قرار دارد. این شامل محاسبه مشارکت همزمان بین مصرف الکل شرکت کننده و رفتار والدین و دوستان در خلال تابستان پیش از ورود به دانشگاه است. واریانس مشترک همچنین بین فاکتورهای والدین که ارائه کننده ارتباطات مورد انتظار بین مشخصه های والدین است، تخمین زده شد. سرانجام، تأثیرات مستقیم باقی مانده پیشگویی کنندگان در مورد مصرف الکل شخص که در خلال نیمسال دوم کالج مورد استفاده قرار گرفت در مدل وجود دارد.
تناسب مدل فرض شده با آمار قابل قبول بود، گرچه آمار مربع قابل توجه بود، این بیشتر نتیجه نمونه بزرگ مورد استفاده بود، از آنجا که مربع chi بسیار تحت تأثیر اندازه نمونه بود. این تأکید (اثبات) بیشتر توسط راهنماهای اضافی ذکر شده حمایت شد که تناسب قابل قبولی با اطلاعات را نشان میدهد. نتایج نشان داد که تمام فاکتورهای بکار رفته در مدل قابل توجه بودند. ، از آنجا که تمام واریانسهای مشترک الگو بودند. در حالی که این مدل آمار و اطلاعات را متناسب مینمود، یک آزمایش از وزنهای بقای تخمین زده شده یک ارتباط مثبت مورد انتظار را بین آگاهی رساندن والدین و مصرف الکل دوستان در خلال نیمسال اول دانشگاه نشان میدهد. ۲۸/۷=t 34=B 01P<. این به عنوان اتحاد دارای دو متغیر پنهان بین آگاهی والدین و مصرف الکل دوستان در خلال نیمسال اول دانشگاه منفی بود و غیر کافی ۰۲-=r آزمایش اکتشافی از پراکندگی بین آیتمها با آگاهی رسانی والدین همراه بود و آیتمهای متصل به مصرف الکل دوستان نشان داد که هیچ کدام از این پیوستگیها خطی نبوده است، با سطوح بالا و پایین آگاهی والدین همراه با مصرف بالای الکل در دوستان و میانگین آگاهی والدین همراه با سطوح پایین مصرف الکل در دوستان. جهت محاسبه اتصال و پیوستگی از درجه دوم، از جدز آگاهی والدین استفاده
میکنیم، با فاکتور پنهان که اکنون جذر آگاهی والدین را نشان میدهد.
این مدل جدید همچنین آمار واطلاعات را به خوبی متناسب مینماید، ۶۵/۴۴۶=(۲۰۵)x2 ۰۰۱P>، ۹۶=CFI، ۶/۰=RNSEA هیچ واریانس مشترک و تأثیرات مستقیم باقی مانده از مدل به علت صرفهجویی حذف نشده بود. با توجه به راه های فرض شده، دانش والدین در خلال تابستان مصرف الکل دوستان را در خلال نیمسال اول پیشبینی کرد، به طوری که نشان داد در مورد والدینی که درباره آنچه بچه ها در خلال زمان آزادشان انجام میدهند آگاهی بیشتری دارند، دوستان فرد علاقه کمتری به مصرف الکل دارند. ۲۹/۰-= ۹۹/۱-=t 05/0P> به علاوه، مصرف الکل دوستان شخص در دبیرستان، مصرف الکل آنها را در ترم پاییز پیشبینی کرد ۰۰۱P> 64/14=t 91/0= ، به طوری که مصرف بالاتر دوستان در دبیرستان، مصرف بالای دوستان در کالج را نتیجه داد. تصدیق والدین از مصرف الکل و استفاده از خط اصلی به طور قابل توجهی در مورد مصرف الکل دوستان قابل پیشبینی نبود.
آگاهی والدین در خط تولید همچنین مصرف الکل شخص را در خلال نیمسال اول کالج پیشبینی کرد، با آگاهی بیشتر والدین مصرف الکل کاهش یافت مصرف دوستان و مصرف الکل شخص در خط اصلی یک مصرف فردی را در خلال فصل نخست کالج پیشبینی کرد، به طوری که مصرف بیشتر شخص و دوستان در خلال دبیرستان با مصرف بیشتر در کالج ارتباط بود. ۳۸/۰= دوستان ۴۴/۶=t، ۰۰۱/۰P>، ۶۳/۰= مشخص، ۷۴/۷=t، ۰۰۱/۰P>، دانش والدین و تصدیق مصرف شخص را در خلال ترم اول پیشبینی نمیکند. ارتباط قابل توجه همچنین بین مصرف الکل دوستان در خلال نیمسال اول و مصرف شخص در خلال نیمسال دوم نشان داده شده بود، به طوری که اکثر دوستان شخص به مصرف الکل تمایل داشتند و باز اکثر اشخاص تمایل داشتند در نیمسال دوم از کالج الکل مصرف کنند. ۷۵/۲=t و ۱۴/۰= ، ۰۱/۰P>، در اینجا همچنین ثبات مصرف الکل بین دو ترم کالج وجود داشت، به طوری که مصرف کنندگان بالای الکل در خلال نیمسال اول تمایل داشتند تا در خلال نیمسال دوم هم به مصرف بالای آن ادامه دهند ۰۰۱/۰P> 78/11=t و ۷۰/۰= سرانجام، در اینجا یک تأثیر مستقیم باقی مانده تصدیق والدین در خلال تابستان در مصرف الکل اشخاص در خلال نیمسال دوم کالج وجود داشت، به طوری که عدم تصدیق بیشتر والدین، به مصرف الکل در افراد منجر شد. ۱۹/۳-=t 68/0-= ۰۱/۰P<.
وساطت عملکردهای والدین درباره مصرف الکل در خلال نیمسال دوم کالج در حالی که دوستان در نیمسال اول الکل مصرف میکردند با بهره گرفتن از تنظیم توزیع تست sobel مورد آزمون قرار گرفت تستی که توسط مک کینان، لاک وود، هافمن، وست و شیستز توضیح داده شده بود. نتایج نشان میدهد که تأثیرات دانش والدین و آگاهی آنها درباره مصرف الکل بچه ها در نیسمال دوم به طور قابل توجهی با مصرف الکل دوستان بچه ها در نیمسال اول نقش میانجی و واسطه دارد. ۸۰/۱-=sobel :آگاهی، ۰۱/۰P< 62/1-=sobel دانش، ۰۱/۰P<.
۴- بحث
هدف این مطالعه کشف تأثیر غیر مستقیم مشخصه های خاص والدین روی مصرف الکل نوجوانان از طریق انتخاب دوستان مصرف کننده الکل در کالج میباشد. به طور خاص، مصرف الکل دوستان به عنوان یک واسطه ارتباطی بین آگاهی رسانی والدین، دانش والدین و تصدیق والدین از مصرف الکل و مصرف شخصی در کالج میباشد. نتایج نشان داد که رفتارهای والدین تأثیر مستقیمی روی انتخاب دوستان در سالهای دانشگاه از سوی نوجوانانشان دارد، حتی بعد از در نظر گرفتن مصرف الکل پیش از دانشگاه و دوستان قدیمی نوجوانان در دبیرستان آشکار شد که اکثر دانشآموزانی که به والدین خود درباره کارهایی که در اوقات فراغت از مدرسه یا کالج خود انجام میدهند، اطلاع دادهاند،
تمایل به مصف الکل کمتری در کالج دارند و کمتر مینوشند. این نتایج از این نکته حمایت میکند که انتخاب دوستانی که کمتر الکل مصرف میکنند ممکن است به درونی شدن ارزشهای والدین کمک نماید. این روش یک مکانیزم قانونی را ارائه میدهد که توسط آن والدین میتوانند تأثیرشان را روی نوجوانانشان حفظ نمایند در زمانی که آنها به کالج میروند. این نتیجه که آگاهی والدین و تصدیق آنها به طور مستقیمی روی مصرف الکل دانشآموزان کالج تأثیر دارد از این نکته که والدین روی ورود به دانشگاه بچه ها تأثیر دارند را حمایت میکند. نتایجی از این دست هم والدین و هم محققانی را که هدفشان کاهش مصرف الکل بین نوجواناناست،تشویق مینماید.به خصوص یافتههایی که نشان میدهد والدین و برنامههای پیشگیری باید با هم به طور فعال در زمینه دانش و آگاهی والدین از فضا و نوجوانان کار کنند در کنار عدم تصدیق والدین از سوء استفاده از الکل این مطالعه نشان میدهد که تلاشهایی از این نوع در سطح دبیرستان روی رفتارهای دانشجویان کالج تأثیر خواهد داشت.
در اینجا محدودیتهای اندکی در مطالعه و تحقیق وجود دارد که باید در آینده رفع شود. نخست، دانشآموزان این نمونه اول در محیطهای دانشگاهی زندگی میکنند، دور از والدینشان جالب خواهد بود که تفاوتهای بالقوه در تأثیرات این مشخصه های والدین را در نمونه
دانشآموزانی که در خانه زندگی میکنند و دانشآموزانی که در کمپ زندگی میکنند را بررسی نماییم. دوم، نمونه به طور گستردهای در زمینه نژاد مشابه بوده است. مهم است این فرضیات را بین یک گوناگونی بیشتر و نمونه ارائه شده آزمایش نماییم از آنجا که تحقیق نشان داده است مشخصه های والدین تأثیرات متفاوتی در میان نژادها داشته است. سوم، این بررسی و تحقیق بر پایه آمار و اطلاعات حاصل از جنبه فکری (روشن بینی) نوجوانان قرار داشته است. در مرحله طراحی برنامهای برای کمک به والدین در پیشگیری از سوء استفاده از الکل در دانشگاه، آمار عطف کننده به ماسبق دانشآموز به محققان این امکان را نداد که بین دو نمونه مقابل فرق قایل شوند: جاییکه والدین رفتارهای آگاهی دهنده را به کار میبردند و نوجوان آن را میپذیرفت و جاییکه والدین این رفتار را به کار میبردند ولی نوجوان آن را نمیپذیرفت. مطالعه حاضر تنها نشان داد که ادراکات دانشآموز از این گونه رفتارها تأثیرات قابل مشاهده و قابل توجهی را داشته است. کار آینده ممکن است از آزمایش کیفیت رفتارهای آگاهی دهنده که پذیرفته شده است سود ببرد، با توجه به اینکه آیا نوجوان این رفتارها را درک میکند میپذیرد و تحلیل میکند یا عصبانی شده و تنها آنها را به عنوان دخالت در زندگیش محسوب میکند. کیفیت رفتار آگاهی دهنده ممکن است برای رفتارهای والدین جهت تأثیر گذاشتن مثبت روی انتخابات و فعالیتهای نوجوانان قطعی باشد. به علاوه، نتیجهگیری از رفتارهای نوجوانان و درونی کردن ارزشهای والدین در کالج در نتیجه ارتباط بین مشخصه های والدین و نوجوانان حاصل میشود. آزمایش چگونگی تأثیر ارتباط کاراکتر (مشخصه های) نوجوان با رفتارهای متفاوت والدین به عنوان یک ضمیمه در تحقق اخیر ما محسوب میشود. سرانجام، کار طولانی اضافی نیاز به آن دارد که تأثیر فعالیتهای والدین را از طریق پیشرفت بچه ها بررسی نماییم. انجام این کار به ترسیم تأثیر متفاوت فعالیتهای زود و دیر والدین کمک میکند.
به عنوان نتیجه، نتایج حاصل از این بررسی با یک تحقیق نشان دهنده نقش والدین به عنوان یک مجرا و کانال انتقادی همراه شده است.
حتی در مرحله نهایی پیشرفت تحقیق بعدی راه های دیگری را که در آن والدین میتوانند روی نوجوانانشان در خلال مراحل پیشرفت تأثیر بگذارند بررسی خواهد کرد.
سپاسگزاری:
این تحقیق توسط کمک هزینه ۱۲۵۲۹ ROIAA از سوی مؤسسه ملی اعتیاد الکلی و الکلسیم و ۰۱۷۶۲۹DA 32T از سوی مؤسسه ملی اعتیاد به مواد حمایت شده است. مؤلفان علاقه دارند از Beav Abar، پیتر مولینیر و جرود استاپلیتون برای کمک به نوشتن و مشاوره روش شناسانه تشکر نمایند.
پیوست:Aاندازه گیری متغیرها و مسئولیت عامل
موافق بودن والدین در استفاده از الکل:
A1: چه احساسی دارند والدین شما زمانی که شما تقریباً هر روز ۱ یا ۲ لیوان الکل می نوشید؟
(موافق، نظری ندارند، مخالف)
A2: چه احساسی دارند والدین شما زمانی که شما ۵ بار یا بیشتر یکبار یا دوبار در هفته الکل مصرف می کنید؟
(موافق، نظری ندارند، مخالف )
نظارت والدین
B1: چه مقدار والدین شما تلاش می کنند که بفهمند فرزندانشان شبها کجا می روند؟
(خیلی تلاش می کنند، کمی تلاش می کنند، تلاش نمی کنند)
B2: چه مقدار والدین شما تلاش می کنند که بفهمند فرزندانشان وقت های آزادشان را چه می کنند؟
(خیلی تلاش می کنند، کمی تلاش می کنند، تلاش نمی کنند)
B3: چه مقدار والدین شما تلاش می کنند بفهمند که اغلب بعداز ظهرها بعد از مدرسه شما کجا هستید؟
(خیلی تلاش می کنند، کمی تلاش می کنند، تلاش نمی کنند)
آگاهی والدین :
C1: چقدر والدین شما می دانند که شما شبها کجا هستید؟
(نمی دانند، کمی می دانند، خیلی می دانند)
C2: چقدر والدین شما می دانند که شما وقت آزادتان را چه می کنید؟
(نمی دانند، کمی می دانند، خیلی می دانند)
C3: چقدر والدین شما می دانند که اغلب بعداز ظهربعد از مدرسه کجا هستید؟
(نمی دانند، کمی می دانند، خیلی می دانند)
دوستانی که الکل استفاده می کنند:
D3, F1: چه تعدادی از دوستان صمیمی شما الکل مصرف می کنند؟
(هیچ کدام، بعضی، نصف، اکثر ، تقریباً همه )
D3, F1: چه تعدادی از دوستان شما به طور منظم الکل مصرف می کنند؟ (دست کم یکبار درماه) (هیچ کدام، بعضی، نصف، اکثر ، تقریباً همه )
D3, F1،چه تعدادی از دوستان صمیمی شما (بیشتر از نوشیدنیهای دیگر)الکل مصرف می کنند؟
(هیچ کدام، بعضی، نصف، اکثر ، تقریباً همه )
شخصی که الکل مصرف میکند:
E3, G3, H1: لطفاً نام چندتااز نوشیدنی هایی را که در جمعه احتمالاً می نوشید را بنویسید؟
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در رابطه با رفتارهای اعتیاد آور