عنوان                                                                                                              صفحه

 

چکیده: 1

 

فصل اول:کلیات پژوهش

 

1-1- مقدمه: 3

 

1-2-بیان مسئله: 4

 

1-3-اهدف پژوهش: 5

 

1-3-1-هدف اصلی پژوهش. 5

 

1-3-2-اهداف فرعی 5

 

1-4-فرضیه های پژوهش: 5

 

1-4-1- فرضیه اصلی 5

 

1-4-2-فرضیات فرعی 5

 

1-5- قلمروهای پژو هش: 6

 

1-6- متغیرهای پژوهش: 6

 

1-7- روش پژوهش : 6

 

1-8- تعاریف مفهومی متغیرها: 6

 

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

 

2-1-مقدمه: 10

 

2-2-بیان مسئله: 11

 

2-3-ضرورت انجام پژوهش: 12

 

2-4-پیشینه پژوهش: 13

 

2-4-1-پژوهش های داخلی 13

 

2-4-2-پژوهشهای خارجی 15

 

2-5-کارآفرینی استراتژیک: 16

 

2-5-۱-تعریف کارآفرینی: 16

 

2-5-2-مفهوم کارآفرینی استراتژیک: 19

 

2-6-مبنای تئوریک کارآفرینی استراتژیک که توسط(رضائیان و نجفی، 2012)مطرح گردیده  به شرح ذیل می باشد: 20

 

2-6-1-تفکر کارآفرینی 20

 

2-6-2- متعادل کننده اکتشاف و بهره برداری 20

 

2-6-3- نوآوری مستمر. 21

 

2-7-مزیت رقابتی 22

 

2-7-1-نظریه پورتر در مزیت رقابتی: 25

 

2-8- عملکرد سازمانی: 26

 

2-8-1-عوامل فشاردهنده عملکرد سازمان : 29

 

2-8-2-الگوهای نوین ارزیابی عملکرد سازمانی: 29

 

2-8-3-عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی: 31

 

2-9-شاخص‌های عملکرد سازمانی که توسط(رضائیان و نجفی، 2012) ارائه و مطرح گردید به شرح ذیل می‌باشد: 34

 

2-9-1-سهم بازار. 34

 

2-9-2-سودبخشی 34

 

2-9-3-رقابت 34

 

2-10-نمودار مدل مفهومی پژوهش: 34

 

2-11-جمع بندی فصل دوم: 35

 

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

 

3-1- مقدمه: 39

 

3-2- نوع و روش پژوهش. 39

 

3-3- جامعه آماری مورد بررسی 40

 

3-3-1- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری 40

 

3-3-2- حجم نمونه. 40

 

3-4- متغیرهای پژوهش. 41

 

3- 5- روش گردآوری داده ها: 41

 

3-5-1- ابزارهای گردآوری داده ها: 41

 

3-5-2- ساختار پرسشنامه. 41

 

3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 43

 

3- 6-1- روایی پرسشنامه. 43

 

3- 6-2- پایایی پرسشنامه. 44

 

3- 7- روش تجزیه و تحلیل داده ها 46

 

3-8- تعاریف عملیاتی متغیرها: 46

 

فصل چهارم: یافته های تحقیق

 

4-1- مقدمه. 49

 

4-2- تحلیل‌های آماری توصیفی 49

 

4-2-1- اطلاعات دموگرافیک مربوط به مدیران. 49

 

4-2-2-کارآفرینی استراتژیک. 55

 

4-2-3-مزیت رقابتی و عملکرد کارکنان. 57

 

4-2-4- توصیف متغیر های پژوهش. 58

 

4-3- آمار استنباطی 60

 

4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن داده ها با بهره گرفتن از آزمون کولموگرف- اسمیرنوف (K- S) 60

 

4-3-2- آزمون های رابطه‌ای متغیرهای دموگرافیک با متغیرهای پژوهش: 63

 

4-3-3- آزمون همبستگی ناپارامتریک(ضریب همبستگی اسپیرمن): 64

 

4-3-3-1- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن: 65

 

4-3-3-2-  آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه های فرعی 66

 

4-4-معادلات ساختاری 70

 

4-4-1- تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول کارآفرینی استراتژیک. 72

 

4-4-2- تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم ابعاد کارآفرینی استراتژیک: 75

 

4-4-3- تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول ابعاد عملکرد سازمانی 79

 

4-4-5- تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم ابعاد عملکرد سازمانی 81

 

4-4-6- تحلیل عاملی تائیدی مدل ساختاری 85

 

فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

 

5-1-مقدمه. 90

 

5-2-مرور بر فصل های پنج گانه پژوهش: 91

 

5-3- تفسیرنتایج آمار توصیفی و استنباطی 92

 

5-4-یافته‌های پژوهش: 93

 

5-4-1-  وضعیت کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی بر عملکردسازمانی شرکت‌های صنعتی شهرستان کرمانشاه  93

 

5-4-2- وضعیت مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی و ابعاد آن در شرکت‌های صنعتی شهرستان کرمانشاه 93

 

5-5- نتیجه گیری از فرضیه‌های پژوهش. 94

 

5-5-1- نتایج حاصل از فرضیه  اصلی 94

 

5-5-2- نتایج حاصل از فرضیات فرعی 94

 

5-6-  بحث و نتیجه‌گیری 95

 

5-7- پیشنهادهای پژوهش. 97

 

5-7-1-پیشنهادهای مبتنی بر فرضیات پژوهش: 97

 

5-7-2- پیشنهادهای کاربردی 99

 

5-7-3- پیشنهاد برای تحقیق‌های آتی 100

 

5-8- محدودیت‌های تحقیق. 101

 

پیوستها(منابع و پرسشنامه) 102

 

چکیده:

 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی شهرستان کرمانشاه  به مرحله اجرا در آمده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران شرکتهای صنعتی می‌شود. این مطالعه از نظرروش شناسی از نوع پژوهش‌های همبستگی و از منظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ­­_طبقه‌ای که از جامعه آماری تعداد384 نفرانتخاب گردیده. ابزارجمع آوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد کارآفرینی استراتژیک12سوال، مزیت رقابتی 3سوال و عملکرد سازمانی6سوال بوده، روایی توسط نخبگان و اساتید دانشگاهی تائید، پایایی پرسشنامه با توزیع پرسشنامه در بین جامعه آماری به وسیله نرم افزارspss به ترتیب با الفالی کرونباخ891/0، 766/0، 872/0 تائید گردید. نتایج آزمون ضریب همبستگی و معادلات ساختاری نشان داده که بین کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی درشرکتهای صنعتی شهرستان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد. شاخصهای تفکر استراتژیک، متعادل کننده اکتشاف و بهره برداری و نوآوری مستمر به ترتیب بیشترین اهمیت را از دید مدیران بر کارآفرینی استراتژیک داشته اند.

 

واژگان کلیدی: کارآفرینی استراتژیک، مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی و شرکتهای صنعتی

 

1-1- مقدمه:

 

اندیشه و تفکر استراتژیک، ضرورت انکارناپذیر مدیریت هزاره سوم میلادی به شمار می‌رود. تحولات شگرف و دائمی در حال تغییر همه عرصه‌های تجاری و اقتصادی، مبین داشتن تفکر استراتژیک است. گسترش اهداف و قلمروهای مدیریت استراتژیک و نقش مؤثر آن در تصمیم‌گیری، موجب گردید، که برخورداری از تفکر استراتژیک در این حوزه اهمیت پیدا کند(پولاریس و یانیس[1]، 2003). کارآفرینی استراتژیک مفهومی نوظهور و ترکیبی از کارآفرینی و علم مدیریت استراتژیک است(ایرلند و همکاران[2]، 2003). تحولات پر شتاب جهانی در علم، تکنولوژی، صنعت و مدیریت و به طور کلی ارزشها و معیارها، بسیاری از سازمان‌ها و شرکتهای موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف، گرایش و علایق خود را در جهت به کارگیری خلاقیت و نوآوری هدایت کنند. سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی با توجه به عرصه رقابت سخت و شدید جهانی، بودجه واحدهای پژوهش و تحقیقات خود را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده‌اند. افزون بر آن برای محیطی که خلاقیت و نوآوری را ترغیب و استعدادهای افراد را در این سو متبلور کند. اهمیت قابل ملاحظه‌ای قایل شده‌اند. سازمان‌ها و شرکتها در برهه‌ای از زمان که تحت

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...