پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت
گرایش امور فرهنگی
عنوان :
مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان
استاد راهنما
دکتر محمود کیوان آرا
استاد مشاور
دکتر مژگان عارفی
شهریور ماه 1388
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
چکیده
هدف این پژوهش «مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی ، قومی و قبیله ای درشهرستان لردگان» بوده است عوامل فرهنگی اجتماعی شامل : عوامل جمعیت شناختی، میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی ، محرومیت نسبی، بی هنجاری (آنومی) ، قوم گرایی ، قومیت ها ، پرخاشگری ، انسجام اجتماعی ،کنترل اجتماعی و پایگاه اجتماعی اقتصادی با نزاعهای جمعی، قومی و قبیله ای درقالب11 فرضیه بررسی شد.روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی وجامعه آماری کلیه مردان و زنان بالای 15 سال شهرستان لردگان(116436 ) نفر را تشکیل داد.نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای ازمیان جامعه آماری به تعداد 414 نفر انتخاب شد برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 96 /0 براساس ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. در تحلیل آماری پژوهش از شیوه آمار توصیفی (میانگین ، فراوانی، درصد و نمودار) و آمار استنباطی( t تک متغیره ، تحلیل واریانس ، ضریب همبستگی « پیرسون ، اسپیرمن و دو رشته ای»، رگرسیون چندگانه و آزمون شفه) استفاده شد نتایج بدست آمده نشان داد که : متغیرهای «پرخاشگری »، «قوم گرایی » ، « بی هنجاری» و «محرومیت نسبی» دارای رابطه معناداری مثبت و متغیرهای «کنترل اجتماعی» ، «انسجام اجتماعی » ، «پایگاه اجتماعی اقتصادی » ، «سن »، (جنسیت)، «تحصیلات » دارای رابطه معنادار معکوس و متغیرهای «تاهل» و «میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی» فاقد رابطه معنادار با گرایش به نزاعهای جمعی، قومی و قبیله ای بوده اند و گرایش به نزاع دربین مردان و زنان متفاوت و مردان گرایش بیشتری به نزاع جمعی داشته و همچنین میزان گرایش به نزاعهای جمعی ، قومی و قبیله ای دربین اقوام مختلف جامعه آماری متفاوت بوده است.
کلید واژه ها:نزاع جمعی ، پرخاشگری ، قوم گرایی، بی هنجاری (آنومی) ، کنترل اجتماعی ،محرومیت نسبی ،شهرستان لردگان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه 2
1-1) شرح و بیان مسئله 4
1-2) اهمیت موضوع پژوهش 6
1-3) اهداف پژوهش 7
1-3-1) هدف اصلی . 7
1-3-2) اهداف فرعی . 7
1-4) فرضیه های پژوهش 8
1-5) تعریف اصطلاحات و مفاهیم . 9
1-5-1) تعاریف نظری 9
1-5-2 ) تعاریف عملیاتی 11
فصل دوم : ادبیات پژوهش
مقدمه 15
2-1 ) بخش اول : . 16
2- 1-1) فرهنگ 16
2-1-2) اهمیت فرهنگ 18
2-1-3) ستیزه جویی ، خشونت و فرهنگ 18
2-1-4) فرهنگ قوم بختیاری 22
2-1-5) فرهنگ خین وچو (خون و چوب ) 22
2-2) بخش دوم :
2-2-1)پیشینه تاریخی نزاعهای جمعی 23
2-2-2) علل و انگیزه های نزاعهای جمعی و قومی و قبیله ای 27
2-2-2-1) آثار محیط طبیعی 27
2-2-2-2) ارزشهای قوم مداری 27
نظریه عصبیت ابن خلدون 28
2-2-2-3) ریشه های اجتماعی . 30
2-2-2-4) ابعاد فرهنگی . 30
2-2-2-5) عوامل سیاسی 31
عنوان صفحه
2-2-2-6) زمینه های اقتصادی 31
2-3) بخش سوم : تعریف مفاهیم . 33
2-3-1) مساله اجتماعی 33
2-3-1-1) زمینه های مسئله اجتماعی 34
2-3-1-2) عوامل تحقق مسائل اجتماعی . 34
2-3-2) هنجار. 35
2-3-3 )بی هنجاری (آنومی). 36
2-3-4) نظریه بی هنجاری 37
2-3-5) سیرنگرش تاریخی به رفتارهای نابهنجار و کجرو 40
2-3-6) انسجام اجتماعی . 41
2-3-7) محرومیت نسبی . 42
2-3-8) قومیت و قوم گرایی 43
2-4) بخش چهارم : چارچوب نظری پژوهش و دیدگاه های تبیین مسائل و آسیب های اجتماعی 46
2-4-1)تبیین های زیست شناختی . 46
2-4-1-1) هانس آیزنک . 47
2-4-1-2) تراسلر 48
2-4-2) تبیین های روان شناختی 49
2-4-2-1) نظریه فروید. 49
2-4-2-2) اختلالات روانی . 50
2-4-2-3) اختلالات شخصیت . 51
2-4-2-4) نظریه ناکامی و بروز خشونت 52
2-4-3 )تبیین های جامعه شناختی . 53
2-4-3-1) نظریه فشار ساختاری . 54
2-4-3-2) نظریه بی سازمانی اجتماعی . 57
2-4-3-3 ) دیدگاه تضاد . 59
2-4- 3-4) نظریه فقر فرهنگ 60
2-4- 3-5) نظریه علائق کانونی . 62
2-4- 3-6) تئوری رفتار جمعی 62
2-4-4 ) تبیین های روان شناختی اجتماعی . 64
2-4-4-1) نظریه های کنترل 64
2-4-4- 2) الگوهای کنترل اجتماعی . 65
عنوان صفحه
2-4-4- 3) دیدگاه پارسونز و جانسون . 66
2-4-4- 4) نظریه مهار. 67
2-4-4- 5) الگوی آیزنک . 68
2-4-4- 6) دیدگاه یادگیری 69
2-4-4-6-1 )الگوی همنشینی افتراقی 69
2-4-4-6-2) نظریه همنشینی و تقویت افتراقی 70
2-4-4- 7) نظریه یادگیری اجتماعی . 70
2-4-4- 8) دیدگاه کنش متقابل . 70
نظریه برچسب زنی 71
2-5 ) بخش پنجم : سیاستها و راهکارهای کنترل اجتماعی نزاعهای جمعی 71
2-5-1 ) مجازات 72
2-5-2 ) زندان . 72
2-5-3 ) درمان و توان بخشی . 73
2-5-4 ) پیش گیری 74
2-5-6 ) حفظ نظم اجتماعی . 75
2-5-7 ) دین و حفظ نظم اجتماعی . 75
2-6 ) بخش ششم . 77
پیشینه پژوهشهای انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش 78
2 – 6-1 ) پژوهشهای خارجی و بین المللی . 77
2 – 6-1 ) پژوهشهای انجام شده درایران 80
2-7)بخش هفتم 83
خلاصه و نتیجه گیری 83
فصل سوم : روش شناسی
مقدمه 86
3-1 ) روش تحقیق . 87
3-2) جامعه آماری 88
3 -2-1) توصیف محل پژوهش . 88
3-3) روش نمونه گیری . 92
3-4) تعیین حجم و روش محاسبه . 94
3-5)ابزار اندازه گیری داده ها . 95
عنوان صفحه
3-5-1)توضیح و تبیین گویه های پرسشنامه . 97
3-6) آزمون مقدماتی 107
3-7) روایی یا اعتبار پرسشنامه . 107
3-8) پایایی پرسشنامه 107
3-9) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها . 108
3 -10) محدودیتهای پژوهش . 110
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه 111
4 -1) یافته های توصیفی پژوهش 112
4-1-1) جنسیت 112
4-1-2) تاهل . 113
4-1-3) سن . 114
4-1-4)تحصیلات 115
4-1-5) شغل 116
4-1-6) میزان درآمد 117
4-1-7) میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی . 118
4-1-8) تعیین میزان محرومیت نسبی . 119
4-1-9) تعیین میزان بی هنجاری 120
4-1-10) تعیین میزان قوم گرایی . 121
4-1-11)تعیین میزان انسجام اجتماعی . 122
4-1-12 ) تعیین میزان پرخاشگری . 123
4 -1-13) تعینی میزان کنترل اجتماعی 124
4-1-14)تعیین میزان گرایش به نزاعهای جمعی 125
4 -2) تحلیل استنباطی یافته های پژوهش 126
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه 140
5 -1) بحث و نتیجه گیری 141
5 -1-1) تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنس ، تحصیلات و تاهل) (فرضیه 1) 141
5-1-2) تحلیل یافته های فرضیه (2). 143
عنوان صفحه
5-1-3 ) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (3). 143
5-1-4) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (4) 144
5-1-5) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (5) 145
5-1-6) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (6) 146
5-1-7) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (7) 146
5-1-8) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (8) 147
5-1-9) تحلیل و نتیجه گیری یافته های فرضیه (9) 147