ابتدا لازم است میزان اهمیت یا وزن هر کدام از معیارهای خرید مشخص گردد. از روشهای متعددی برای تعیین وزن معیارها میتوان استفاده نمود که استفاده از نظرات مستقیم تصمیم گیرندگان و یا روشهای تحلیلی همچون روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) که بر پایۀ مقایسات زوجی استوار است، نمونههایی از آن است. در این پروژه نیز از همین روش برای تعیین اوزان استفاده میشود. در قدم بعد باید نحوۀ سنجش میزان مشابهت مقادیر معیارها به صورت تکی مشخص گردد که در ادامه به آن میپردازیم:
برای سنجش میزان مشابهت مقادیر مربوط به این معیارها، از رابطه (۷) استفاده میکنیم که اصولاً از روشهای رایج در CBR است. برای بیان میزان مشابهت معیار فازی j نسبت به خرید قبلی R ام ,=[] و مقدار مورد نظر خریدار در مورد همین معیار ,=[] ، از روش فاصله میانگین مدرج تلفیقی استفاده شده است. [۷۰] که در آن رابطه زیر برای محاسبه میزان مشابهت بین دو مقدار فوق پیشنهاد شده است.
رابطه (۳-۹) | Sim (J , J )= |
که در آن :
رابطه(۳-۱۰) | P= |
رابطه(۳-۱۱) | P= |
حال با مشخص شدن نحوه محاسبه میزان مشابهت مقادیر معیارها به صورت منفرد، میتوان میزان مشابهت شرایط خرید جدید با مشخصات خرید های موجود در مخزن خریدها را با کمک رابطه (۶) بدست آورد.
در واقع هر مورد خرید جدید که ایجاد میشود، نیازمندیهای خرید جدید توسط سازمان مشخص میشود و سپس طبق روش بازیابی که بیان شد، بازیابی بر روی تمامی موارد قبلی اعمال میشود. سپس بر اساس نظر تصمیم گیرنده، تعداد m خرید از میان M خرید موجود در مخزن خریدها , بازیابی و اطلاعات آنها به شرح زیر استخراج میشود:
m : تعداد خرید های بازیابی شده مورد ارزیابی(به انتخاب تصمیم گیرنده) که در آن M>m>1
i : اندیس خرید بازیابی شده (i=1,2,3,….,m)
n : تعداد معیارها یا مشخصه های خرید
j : اندیس معیار (j=1,2.3 ,… , n )
: مقدار اندیس یا معیار j در خرید بازیابی شدهi ام
Wj : اهمیت نسبی یا وزن معیار i ام
D= []mxn ماتریس تصمیم انتخاب فروشنده
D=
که در آن است و مقادیر قطعی ماتریس فوق به صورت اعداد فازی ذوزنقهای با پارامتر های یکسان (به اندازه مقدار غیر فازی) در نظر گرفته میشود.
۳-۵-۴ تصمیم گیری :
اجرای مرحله بازیابی در واقع به فراهم آمدن یک مساله تصمیم گیری چند معیاره برای ارزیابی و اولویت بندی فروشندگان و در نهایت انتخاب نهایی فروشنده (از میان فروشندگان مربوط به m خرید قبلی) منجر میشود. برای حل این مساله تصمیم گیری، روش TOPSIS فازی پیشنهاد میشود که اولویتبندی فروشندگان مرتبط با خریدهای بازیابی شده را در ۵ گام انجام میدهد. که از بیان جزئیات آن پرهیز میکنیم. این ۵ گام شامل :
-
- تشکیل ماتریس نرمال شده فازی
-
- ایجاد ماتریس نرمال شده موزون
-
- تعیین مشخصات نرمال شده ی خرید های ایده آل و غیر ایده آل (مطلوب و نا مطلوب)
-
- محاسبه میزان نزدیکی به مشخصات به میزان نرمال
-
- محاسبه شاخص نزدیکی (شاخص ارجحیت خرید، که میزان شاخص نزدیکی نسبت به میزان نرمال یا ایده آل است)
مرحله بعدی تطبیق خرید است. در این مرحله، خرید های بازیابی شده به ترتیب اولویت محاسبه شده در مرحله قبل مورد ارزیابی نهایی قرار میگیرند تا میزان انطباق آنها با نیازمندیهای خرید جدید مشخص شود. مرحله تطبیق خرید که معمولاً توام با مذاکره با فروشندگان است، منجر به انتخاب فروشنده ای میشود که نیاز های اعلام شده برای خرید جدید را برآورده میکند.