1-2 )بیان مسئله 3
1-3 )اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4 )اهداف تحقیق 8
1-5 )چهارچوب نظری تحقیق. 8
1-6 ) فرضیه های تحقیق. 9
1-7 )تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق . 9
1-8 )قلمرو تحقیق. 14
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق. 15
2-1 )مقدمه 15
2-2 ) تعریف عملکرد سازمانی 16
2-2-1 ) سیر تاریخی مطالعه تفکر مبتنی بر عملکرد. 17
2-2-2 ) ابعاد عملکرد سازمانی .18
2-2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی. 20
2-2-4) اهمیت عملکرد سازمانی 21
2-2-5 )ارزیابی عملکرد و مدلهای سنجش آن 22
2-3) تعریف مدل کسب وکار. 28
2-3-1) ابعاد مدل کسب و کار.29
2-3-2) چهارچوبهای توصیف مدل کسب وکار 31
2-3-3 )الگوهای طراحی کسب وکار 34
2-3-4 )نوآوری در مدل کسب وکار. 40
2-3-5 )الگوهای کسب وکار کارایی محور. 47
2- 4 )پیشینه تحقیق. 48
فصل سوم : روش اجرای تحقیق. 52
3-1 )مقدمه 52
3-2 )فرایند اجرای تحقیق. 52
3-3 )روش تحقیق. 52
3-4 )نمونه و جامعه آماری 53
3-5 )روش ها و ابزار جمع آوری داده ها. 54
3-6 )روایی و پایایی ابزار اندازه گیری . 55
3-7 )روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها . 57
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 58
4-1 )مقدمه 58
4-2 ) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 59
4-3 ) توصیف متغیرهای تحقیق.60
4-4 )آزمون فرضیه ها.62
فصل پنجم : نتایج تحقیق و پیشنهادات69
5-1 )مقدمه.69
5-2 ) نتایج آمار توصیفی70
5-3 ) نتایج آمار استنباطی.73
5-4 ) پیشنهادات بر اساس یافته ها و فرضیه های تحقیق.74
5-5) محدودیت های تحقیق.75
5-6 )پیشنهادات برای تحقیقات آتی.75
منابع فارسی76
منابع انگلیسی.80
فهرست جداول
جدول( 2-1 ) ابعاد کسب و کار 30
جدول (2-2) نه سنگ بنای مدل کسب وکار33
جدول (2-3) الگوهای طراحی مدل کسب و کار صاحبنظران مختلف.39
جدول( 2-4)میزان وابستگی هر یک از مدلها به نظریه های مدیریت راهبردی .42
جدول (2-5) مدل مفهومی کسب و کار.43
جدول (3-1)توزیع پرسشنامه بر اساس مولفه های بکار گرفته شده 55
جدول(3-2) ضریب آلفای کرونباخ و منابع پرسشنامه57
جدول (4-1)توصیف زمینه فعالیت شرکتها.59
جدول (4-2)توصیف متغیر سابقه شرکت 59
جدول (4-3) توصیف متغیر تعداد پرسنل.60
جدول (4-4)توصیف متغیر عملکرد 60
جدول (4-5) توصیف متغیر نوآوری.61
جدول (4-6)توصیف متغیر کارایی61
جدول (4-7)ضریب همبستگی بین کارایی و عملکرد62
جدول (4-8)ضریب همبستگی بین نوآوری و عملکرد .63
جدول (4-9)آزمون رگرسیون متغیره های مستقل بر عملکرد 64
جدول (4-10) آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به سابقه شرکت 65
جدول (4-11) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به سابقه شرکت 66
جدول (4-12)آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل67
جدول (4-13) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل.67
جدول (4-14)آزمون تی تست متغیرهای تحقیق با توجه به زمینه فعالیت .68
جدول (5-1) توصیف مولفه های عملکرد شرکت 70
جدول( 5-2) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار نوآوری محور.71
جدول( 5-3) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار کارایی محور72
فهرست اشکال و نمودارها
شکل (1-1) مدل تحقیق 6
نمودار(4-1) میله ای زمینه فعالیت شرکت ها.96
نمودار (4-2) هیستوگرام متغیر سابقه شرکت96
نمودار(4-3)هیستوگرام متغیر تعداد پرسنل.97
نمودار (4-4) هیستوگرام عملکرد 97
نمودار (4-5)هیستوگرام متغیر نوآوری 98
نمودار (4-6)هیستوگرام متغیر کارایی.98
پیوست ها / ضمایم
پیوست الف : پرسشنامه 82
پیوست ب : خروجی آزمون های آماری 86
چکیده لاتین .99
چکیده:
تحقیقات مدیریتی بر اهمیت نقش الگوهای کسب و کار در ارتقای عملکرد سازمانی تاکید دارد . در سالهای اخیر شاهد رقابتی تر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بوده ایم . بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار ، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت ، تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب و کار امکان پذیر است . یک مدل کسب و کار موفق ، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینه های موجود می باشد که می تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند . از آنجا که مطالعات نظری و تجربی بسیار اندکی در زمینه ی عوامل موثر بر عملکرد شرکتها در بخش صنایع تولیدی صورت گرفته است در پژوهش حاضر ، رابطه بین الگوهای کسب و کار نوآوری محور و کارایی محور و عملکرد شرکت ، در شرکتهای فعال صنایع غذایی و فلزی بررسی شده است . داده ها از طریق پرسشنامه از 151 شرکت فعال صنایع غذایی و فلزی در شهرکهای صنعتی استان گیلان جمع آوری شده اند . روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش ، ضریب همبستگی پیرسون می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوهای کسب و کار نوآوری محور و کارایی محور با عملکرد شرکت رابطه معناداری دارد و به نظر می رسد در این خصوص تغییر در الگوی کسب و کار ،عملکرد را به میزان بالایی متاثر می کند .
کلمات کلیدی : عملکرد شرکت ، الگوی کسب و کار نوآوری محور ، الگوی کسب و کار کارایی محور
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 ) مقدمه
یکی از اهداف اصلی مدیران از سود آور نمودن سازمان ها، حداکثر کردن عملکرد[1] بلند مدت آنها است. درتعریفی که هو[2] (2008) عرضه کرده است عملکرد سازمان شاخصی است جهت اندازه گیری چگونگی تحقق اهداف سازمان یا موسسه. عملکرد سازمانی[3] یکی از مهمترین موضوعات در پژوهش های رشته مدیریت محسوب می شود . اکثر مدیران و رهبران سازمانی بدنبال ارتقا و بهبود عملکرد سازمانهای خویش هستند . عملکرد سازمانی پدیده ی پیچیده ای است، که شاید ساده ترین تعبیر برای آن را بتوان مجموعه فعالیتهای مربوط به دستیابی به اهداف سازمان دانست. به این ترتیب اندازه گیری عملکرد سازمانها باید با توجه به شاخص های مناسب گیرد . شاخص های رضایت کارکنان ، رضایت مشتریان ، کارایی ، اثربخشی سازمان و نتایج مالی و بازار نمونه هایی از شاخص های عملکردی است (اکبری، 1392،ص 68) . سازمان با عملکرد برتر ، سازمانی است که در یک دوره زمانی بلندمدت از راه توانایی انتخاب دستورالعمل متناسب با تغییرات و واکنش سریع ، ایجاد ساختارمدیریت منسجم و هدفمند ، بهبودمستمرقابلیتهای کلیدی و همچنین رفتارمناسب باکارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی ، به نتایجی بهترازسازمانهای همتراز دست یابد (عیسی خانی،1385،ص25) . مسلماً سازمانها برای متعالی شدن و بهبود عملکرد خود ، نیازمندطرح ریزی وعملیاتی کردن برنامه های ساختار یافته هستند. به عبارت دیگرسازمانها برای رویا رویی با دنیای پرتلاطم اطراف خود نیازمند ساز و کاری هستند تا به حرکت آنها جهت دهد و درمسیرچشم انداز سازمان هدایت کند .
الگوی کسب وکار نوآور [4]و کارایی محور[5] می تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد ( برتل ، 2012،ص 87) . نوآوری فرآیندی مفهومی است که تعاریف زیادی درباره آن میشود و ارزش آن اغلب مورد غفلت قرار میگیرد . بسیاری از صاحب نظران کسبوکار گمان میکنند که نوآوری امری اتفاقی است که به یک فرد الهام میشود . برخی دیگر نیز گمان میکنند که نوآوری نیازمند داشتن مجموعهای از مهارتهای خاص است و در اختیار عده کمی از افراد قرار دارد . حال که نوآوری فرآیندی است که تمامی افراد یک سازمان میتوانند آن را بفهمند . نوآوری در هر کدام از سطوح سازمانی میتواند و باید رخ دهد . امروزه سازمانها باید اهمیت نوآوری را درک کنند . اگر هر یک از عوامل و زمینههای انجام حالت مطلوب ، به درستی یافت نشود و یا یکی از موانع پیش آید ، نتیجه دلخواه از کار مورد نظر به دست نمیآید(عیسی خانی،1385،ص28) . کارایی، یک مفهوم کمی است و اصولاً به میزان رضایت مشتری یا میزان دستیابی به اهداف مورد نظر اشاره دارد. کارایی درواقع نسبتی است که برخی از جنبه های عملکرد واحدها را با هزینه هایی که بر انجام آن عملکرد متحمل شده مقایسه می کند. کارایی به معنای کمترین زمان یا انرژی مصرفی برای بیشترین کاری که انجام شده است. سطح افزایش کارایی مستقیماً بهدست مدیران سپرده شده است. افزایش کارایی موجب ارتقا بهره وری و کمک موثر در نیل به اهداف سازمانی خواهد شد (ابطحی ، 1375 ،ص 22 ) . الگوی کسب و کار کارایی محور موجب تسهیل کردن شرایط معامله و کاهش دادن هزینه ها و شفاف کردن معامله برای شرکا می شود . الگوی کسب و کار نوآوری محور منجر به برتری اولین ابتکار از طریق در اختیار گیری دارایی و ایجاد هزینه های متغیر خریدار می شود . اگر شرکتی بتواند قبل از دیگر رقبای خود از الگوی کسب و کار نوآوری محور استفاده کند می تواند مشتریان جدید جذب کند و در بازار به شهرت برسد ( برتل ، 2012، ص88) .
) بیان مسئله
شرکت ها همواره در جستجوی بهبود سهم بازار ، افزایش سود ، و دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود هستند . برای رسیدن به این اهداف ، توجه به کارایی و اثر بخشی (بهره وری ) و همچنین عملکرد در هر سازمانی از اهمیت فراوانی برخوردار است . همان طورکه سازمان ها هرچه بیشتر به سمت بکارگیری از فن آوری های نوین و شبکه های ارتباطی روی می آورند ، راه هایی را برای کاربری اطلاعات ، ارائه بهتر خدمات و تولید خود می یابند . این قابلیت ها است که منجر به اثر بخشی و سودآوری بیشتر سازمان خواهد شد . در یک نگاه عملکرد سازمانی بیانگر میزان دستیابی سازمان به اهداف بازاری و مالی است ( رجب زاده و دیگران ، 1389 ،ص