عنوان صفحه
فهرست مطالب I
فهرست جدولها. VI
فهرست شکلها. VIII
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه.2
بیان مسئله3
اهمیت و ضرورت موضوع .5
هدف کلی پژوهش.7
اهداف جزیی پژوهش.7
فرضیه های تحقیق.8
تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها.9
تعریف مفهومی سبک یادگیری.9
تعریف مفهومی سبک یادگیری همگرا9
تعریف مفهومی سبک یادگیری واگرا.10
تعریف مفهومی سبک یادگیری جذب کننده10
تعریف مفهومی سبک یادگیری انطباق یابنده10
تعریف عملیاتی سبک یادگیری11
تعریف عملیاتی سبک یادگیری همگرا11
تعریف عملیاتی سبک یادگیری واگرا.11
تعریف عملیاتی سبک یادگیری جذب کننده11
تعریف عملیاتی سبک یادگیری انطباق یابنده11
تعریف مفهومی هوش هیجانی12
تعریف عملیاتی هوش هیجانی12
تعریف مفهومی ارزیابی و ابراز هیجان12
تعریف عملیاتی ارزیابی و ابراز هیجان13
تعریف مفهومی تنظیم هیجان13
تعریف عملیاتی تنظیم هیجان.13
تعریف مفهومی بهره برداری از هیجان13
تعریف عملیاتی بهره برداری از هیجان14
تعریف مفهومی انگیزه پیشرفت.14
تعریف عملیاتی انگیزه پیشرفت.14
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
مقدمه16
سبک های یادگیری16
تعریف سبک های یادگیری.16
انواع سبک های یادگیری.18
سبک های شناختی یادگیری.18
الف) سبکهای وابسته به زمینه و نابسته به زمینه.19
ب)سبکهای تکانشی و تأملی21
ج) سبکهای همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده.23
د) سبکهای عمقی و سطحی.30
سبکهای محیطی، هیجانی، جامعهشناختی، فیزیولوژیکی و روانشناختی31
ویژگیهای اساسی سبکهای یادگیری36
هیجان37
هوش هیجانی.38
تاریخچه هوش هیجانی39
تعاریف هوش هیجانی.43
مدل های هوش هیجانی.45
مدل توانایی.45
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن48
مدل شخصیتی بار – آن49
انگیزه پیشرفت51
تعریف انگیزه پیشرفت.51
انگیزش درونی و بیرونی برای پیشرفت52
نظریه های موجود در زمینه انگیزش52
انگیزش و نظریه یادگیری رفتاری52
انگیزش و نظریه انسانگرا.53
انگیزش و نظریه اسناد53
انگیزش و نظریه فرهنگی اجتماعی.54
ارتباط جو مدرسه، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان.55
پیشینه داخلی56
پیشینه خارجی57
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه64
طرح پژوهش64
جامعهی آماری و روش نمونهگیری.64
ابزارهای پژوهش65
روش تجزیه تحلیل داده ها.71
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه .73
یافته های توصیفی.73
یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش74
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه 84
تبیین فرضیههای پژوهش.84
محدودیتهای پژوهش 89
پیشنهادهای پژوهش.89
پیشنهادهای نظری.89
پیشنهادهای کاربردی.90
خلاصهی پژوهش.91
منابع
فارسی94
انگلیسی.98
مقدمه
آموزش و پرورش در تمامی کشورهای دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است. این امر به دلیل آموزش و تعلیم نیروهای مورد نظر بخش های مختلف جامعه می باشد. یکی از مفاهیم اساسی در آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی است. پیشرفت تحصیلی در گرو عوامل بی شماری بوده و به دو دسته عوامل کلی (مانند: خانواده، مدرسه و دوست) و تفاوتهای فردی (مانند: ویژگیهای شخصیتی[1]، انگیزه پیشرفت[2]) تقسیم می شود. در این میان نقش عوامل انگیزشی به ویژه انگیزه پیشرفت در تبیین پیشرفت تحصیلی حائز اهمیت می باشد. مفاهیم انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی از جمله زمینه های پژوهش هستند که در دهه های اخیر روان شناسان و پژوهشگران متعددی را به خود مشغول داشته است. در سایه تلاش های مستمر این متخصصان روی آوردها و نظریه های گوناگونی در مورد هر یک از مفاهیم مزبور شکل گرفته است (طالب پور، نوری و مولوی، 1385). پیشرفت دانشجویان در دانشگاه و دوران بزرگسالی نه تنها به توانایی آنها بلکه به انگیزه و نگرش ها و واکنش های عاطفی آنها به مدرسه و سایر مسائلی که در موقعیت دخالت دارند، بستگی دارد. یکی از سازه های اولیه که روان شناسان برای آن ارائه کرده اند انگیزه پیشرفت می باشد (یعقوبی، علیزاده و مرادی،1389). از دیگر سازه های تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی سبک های یادگیری[3] می باشد. از آن جا که دانشجویان دارای سبک های یادگیری مختلف هستند و این سبک های یادگیری مختلف بر پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر می گذارد؛ لازم است استادان از چگونگی و انواع آنها آگاه باشند تا دانشجویان را در استفاده از سبک های مختلف یادگیری کمک کنند (سیف،1387، به نقل از حسینی نسب و شریفی، 1389). هوش هیجانی[4] نیز پیش بینی موفقیت فرد را ممکن می سازد زیرا نشان می دهد که چگونه فرد دانش خود را در یک موقعیت بلادرنگ به کار می گیرد (بار- آن[5]، 2000، به نقل از باقرزاده گلمکانی، 1384). تحقیقات نشان دهنده تأثیر هوش هیجانی و سبک های یادگیری[6] در انگیزه پیشرفت است در این پژوهش به مقایسه تفاوت دانشجویان دختر دارای سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت پرداخته شد.
بیان مسأله
سبکهای یادگیری را میتوان یکی از مهمترین سازه های علم روان شناسی تربیتی محسوب کرد. همواره متخصصان و مربیان به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر این سازه