فصل اول: کلیات تحقیق
1-1.مقدمه. 2
1-2.تشریح و بیان موضوع. 3
1-3. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 4
1-4.اهداف تحقیق. 6
1-5. سوالهای تحقیق. 6
1-6. فرضیه‌های تحقیق. 7
1-7. روش تحقیق: 7
1- 8. جامعه و نمونه آماری: 7
1-9 . روش گردآوری داده‌ها 8
1-10 . قلمرو پژوهش. 8
1-11. متغیرهای تحقیق. 9
1-11-1. متغیرهای مستقل و تعریف عملیاتی آنها 9
1-11-2. متغیر وابسته. 10
1-11-3. متغیرهای کنترلی و نحوه محاسبه آنها 10
1-12. تعریف مفاهیم و واژه‌های اختصاصی 11
1-13.ساختار کلی تحقیق. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه. 14
2-2. مفهوم سرمایه در گردش. 14
2-3. مفهوم مدیریت سرمایه در گردش. 15
2-3-1. پیش‌بینی وجه نقد موردنیاز. 16
2-3-2. تأمین وجوه 16
2-4. اهمیت مدیریت سرمایه در گردش. 16
2-4-1. زمان صرف شده در ارتباط با مدیریت سرمایه در گردش. 16
2-4-2. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های جاری 17
2-4-3. اهمیت مسئله برای مؤسسات کوچک. 17
2-4-4. رابطه بین رشد فروش و دارایی‌های جاری 17
2-5. استراتژی‌های مختلف سرمایه در گردش. 17
2-5-1. استراتژی دارایی‌های جاری 18
2-5-2. استراتژی بدهی‌های جاری 19
2-5-2-1. استراتژی محافظه‌کارانه. 19
2-5-2-2. استراتژی جسورانه. 19
2-6. سیاست‌های مطلوب مدیریت سرمایه در گردش. 19
2-7. خط‌مشی‌های سرمایه در گردش. 20
2-7-1. سرمایه در گردش ثابت (دائم) 20
2-7-2. سرمایه در گردش متغیر. 20
2-8. اهداف خط‌مشی‌های سرمایه در گردش. 20
2-8-1. نقدینگی مناسب و کافی 21
2-8-2. کاهش مخاطره 21
2-8-3. کسب افزایش ارزش شرکت 21
2-9. عوامل مؤثر در تعیین میزان سرمایه در گردش. 21
2-9-1. ماهیت تولید یا فعالیت شرکت 21
2-9-2. دوره تولید شرکت 22
2-9-3. خط‌مشی تولید شرکت 22
2-9-4. خط‌مشی اعتباری عرضه‌کنندگان. 22
2-9-5. فعالیت شرکت در خصوص رشد و توسعه. 22
2-9-6. سهولت دستیابی به مواد اولیه. 23
2-9-7. سطح سود. 23
2-9-8. خط‌مشی تقسیم سود. 23
2-10. سیستم جامع مدیریت سرمایه در گردش. 23
2-10-1. شرایط درون شرکتی مدیریت سرمایه در گردش. 24
2-10-1-1. تعیین حد مطلوب نقدینگی 24
2-10-1-2. سرمایه‌گذاری و تأمین مالی کوتاه‌مدت 24
2-10-1-3. مدیریت مطالبات و موجودی کالا. 24
2-10-1-4. برنامه‌ریزی نقدینگی 24
2-11 شرایط و الزامات محیطی مدیریت سرمایه در گردش. 25
2-11-1 ضرورت وجود نهادهایی که به شرکت در تعیین اعتبار مشتریان کمک می‌کنند. 25
2-11-2 وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازارهای مالی. 25
2-11-3. وجود سیستم‌ها و روش‌های عرضه خدمات مناسب بانکی و ارتباطی 25
2-11-4. قوانین و مقررات 25
2-12. تعریف ریسک. 26
2-13. انواع ریسک از نظر گرونینگ. 27
2-13-1. ریسک مالی 27
2-13-2. ریسک تجاری 28
2-14. انواع ریسک بانکی از نظر محرابی 28
2-14-1. ریسک نقدینگی 28
2-15.روش های مدیریت ریسک در نظام بانکی 29
2-15-1. مدیریت ریسک نقدینگی 29
2-15-2. مدیریت ریسک اعتباری 30
2-15-3. مدیریت ریسک عملیاتی 30
2-15-4. مدیریت ریسک بازار. 30
2-16. نظریه‌های مدیریت نقدینگی 30
2-16-1. نظریه وام‌های تجاری 31
2-16-2. نظریه انتقالپذیری 31
2-16-3. نظریه درآمد مورد انتظار. 31
2-16-4. نظریه مدیریت تعهدات 31
2-16-5. نظریه مدیریت دارایی-بدهی 31
2-17. اندازه‌گیری ریسک. 32
2-18. روش‌های اندازه‌گیری ریسک نقدینگی 33
2-18-1. مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها 33
2-18-2. مدیریت دارایی برای کاهش ریسک نقدینگی 33
2-18-3. مدیریت بدهی برای کاهش ریسک نقدینگی 33
2-19. پیشینه تحقیق. 34
2-19-1. تحقیقات خارجی 34
2-19-2. تحقیقات داخلی 37
2-20.خلاصه فصل. 39
فصل سوم: روش تحقیق
3-1.مقدمه. 41
3-2.روش تحقیق. 41
3-3.جامعه و نمونه آماری 42
3-4. بیان عملیاتی فرضیه‌های پژوهش. 42
3-5.متغیرهای تحقیق. 43
3-5-1.متغیر مستقل. 44
3-5-2.متغیر وابسته. 45
3-5-3.متغیرهای کنترلی 45
3-6. روش جمع آوری اطلاعات. 46
3-7.  روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 46
3-8. معرفی مدل پژوهش. 47
3-9. روش های آماری مورد استفاده در تحقیق. 48
3-9-1. تحلیل رگرسیون. 48
3-9-1-1. بررسی نرمال بودن خطاها 48
3-9-1-2. عدم خود همبستگی-آزمون دوربین- واتسون. 49
3-9-1-3. آزمون نرمال بودن خطاها 49
3-9-1-4. آ‍زمون هم خطی 49
3-9-2. ضریب تعیین (R2 ) 50
3-9-3. آزمون F. 50
3-9-4. آزمون معنی دار بودن ضرایب رگرسیون (آزمون t)   50
فصل چهارم: آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه. 53
4-2. آمار توصیفی. 53
4-3. آمار استنباطی پژوهش. 55
4-3-1. مفروضات زیربنایی رگرسیون. 55
4-3-2. نتایج آزمون فرضیه‌ها 57
4-4. خلاصه فصل. 62
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
5-1. مقدمه. 65
5-2. خلاصه تحقیق. 65
5-3- خلاصه یافته های حاصل از تحقیق. 66
5-4. محدودیت پژوهش. 67
5-5. پیشنهادهای پژوهش. 67
منابع:. 69
پیوست:. 74
پیوست 1: لیست بانکهای نمونه. 74
پیوست 2: داده های تحقیق. 75
 
 
  چکیده:
مدیریت سرمایه در گردش کارآمد به عنوان یک جنبه مهم از شیوه های مدیریت مالی در همه اشکال سازمانی شناخته شده است. ادبیات گسترده در این حوزه نشان می دهد که مدیریت سرمایه در گردش به طور مستقیم نقدینگی، سود آوری و توان بازپرداخت بدهی های سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد که باید به طور ضمنی در برنامه‌ریزی های مالی گنجانده شود. در این پژوهش اثر استراتژی جسورانه سرمایه در گردش بر مدیریت ریسک در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا برای اندازه گیری استراتژی جسورانه سرمایه در گردش از نسبت دارایی ها و بدهی های جاری استفاده گردید. همچنین برای اندازه گیری مدیریت ریسک از انحراف معیار بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام استفاده شد. بدین منظور، تعداد 113 سال – بانک از بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 الی 1392 استخراج گردید. برای آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده ها از الگوی رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که از دیدگاه استراتژی سرمایه گذاری جسورانه (به عنوان شاخصی از استراتژی جسورانه سرمایه در گردش) ارتباط بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده دارایی ها مورد تایید قرار نگرفت. از سوی دیگر، یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه استراتژی تامین مالی جسورانه (به عنوان شاخصی از استراتژی جسورانه سرمایه در گردش) ارتباط بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و  انحراف معیار بازده دارایی ها رد نمی شود. همچنین یافته ها نشان داد که از دیدگاه استراتژی سرمایه گذاری جسورانه (به عنوان شاخصی از استراتژی جسورانه سرمایه در گردش) ارتباط بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده حقوق صاحبان سهام رد نمی شود. علاوه بر این، یافته ها حاکی از ارتباط مثبت و معنادار نسبت بدهی جاری و انحراف معیار بازده حقوق صاحبان سهام می باشند.
 
واژه های کلیدی: مدیریت ریسک، استراتژی سرمایه در گردش، مدیریت سرمایه در گردش، سرمایه در گردش
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
فصل اول
کلیات  تحقیق
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

1-1.مقدمه
 

معمولا بخش قابل توجهی از منابع شرکت­ها در سرمایه در گردش سرمایه گذاری می شود که این امر خود بر اهمیت مدیریت سرمایه در گردش می­افزاید . علاوه بر این شرکت­ها وجوهی را که به دست می­آورند در جهت مصارف گوناگون خرج می­ کنند. به عنوان مثال داشتن موجودی کافی و سیاست اعتباری باز می تواند درآمد فروش شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؛ همان طور که نگهداری موجودی کافی می تواند ریسک کمبود موجودی را در زمان تقاضای زیاد بازار کاهش دهد و همچنین از تاخیر و وقفه در برنامه تولید جلوگیری کند و یا با بهره گرفتن از سیاست اعتباری باز، فروش شرکت را افزایش داد. از طرفی ممکن است نگهداری بیش از حد موجودی و یا دادن اعتبار زیاد به مشتریان باعث شود که حجم زیادی از وجوه نقد، در سرمایه در گردش بلوکه شود (مارک دلاف2003) . موارد فوق می تواند تحت مدیریت سرمایه در گردش مورد بررسی قرار گیرد .
یکی از وظایف اساسی مدیران مالی ، اعمال مدیریت بر سرمایه در گردش یعنی دارایی­ها و بدهی­های جاری واحد انتفاعی است . چهار نوع اصلی دارایی­های جاری عبارتند از موجودی نقد، اوراق بهادار، حساب­های دریافتنی و موجودی­ها.
اعمال مدیریت بر دارایی­های جاری در مقایسه با اموال، ماشین­آلات و تجهیزات توجه بیشتری را طلب می­ کند، زیرا میزان سرمایه­گذاری در هر یک از انواع دارایی­های جاری به طور روزانه تغییر می­ کند و مدیران باید به طور مستمر و پویا سطح این سرمایه­گذاری­ها را مورد بررسی قرار دهند و از مطلوب بودن آن مطمئن شوند . در بسیاری از موارد سطح مطلوب نیز کمیتی در حال تغییر است. برای مثال، میزان سرمایه­گذاری در موجودی­های مواد و کالا در مواقعی که فروش در سطح نسبتاً بالا قرار دارد، با سطح مطلوب موجودی­ها در ماه­هایی که فروش به نسبت کمتر است یکسان نیست.
نظر به اینکه مبلغ سرمایه­گذاری در دارایی­های جاری ممکن است سریعاً تغییر کند، الزامات تأمین مالی مربوط به آن نیز متغیر است. سوء مدیریت در اداره دارایی­های جاری احتمال دارد هزینه­ های چشم­گیری در بر داشته باشد. سرمایه­گذاری بیش از حد لازم در دارایی­های جاری احتمال دارد هزینه­ های چشم­گیری در بر داشته باشد. سرمایه­گذاری بیش از حد لازم در دارایی­های جاری، منابع مالی محدود واحد انتفاعی را که می ­تواند در موارد سودآورتر مورد استفاده قرار گیرد، به خود اختصاص می­دهد که موجب تحمل هزینه فرصت از دست رفته خواهد شد. از سوی دیگر سرمایه­گذاری کمتر از حد لازم در دارایی­های جاری نیز ممکن است پر هزینه باشد. مثلاً

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...