در بررسی اسناد ومدارک جهت کسب داده های ثانویه[۲۱۲] مراجعه به پژوهشها و تحقیقات قبلی در کتابخانه ها، استفاده ازکتب، مقالات داخلی و خارجی، پایان نامه ها، و اسناد و مدارک موجود درکتابخانه ها الزامی خواهد بود. مهمترین ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، استفاده از پرسشنامه محقق ساخته خواهد بود. گرچه می توان از تکنیک هایی چون مصاحبه عمیق، مصاحبه ساختمند، مشاهده، تحلیل محتوا و… در پیمایش استفاده کرد، اما پرسشنامه عمده ترین تکنیک مورد استفاده در این پژوهش است (دواس،۱۳۸۳). داده های پرسشنامه منعکسکننده شبکه ذهنی گرایشات و روابط بینشخصی است. افکار و احساسات بنیانی افراد، تمایل و آمادگیشان برای کنش با دیگران و تشخیص و ارزیابی دیگران به طرق مختلف (بیکر، ۱۳۷۷). در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.
۳-۱-۳- پرسشنامه :
پرسشنامه شامل ۳۷ سئوال است که ۵ سئوال اول این پرسشنامه مربوط به متغیرهای دموگرافیک نمونه های پژوهش می باشد و شامل مواردی همچون جنسیت، تحصیلات ، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل و سن نمونه های پژوهش است. بقیه سئوالات نیز بر اساس مؤلفه های مو رد نظر جهت سنجش فرضیات بر اساس طیف لیکرت طراحی شده است. و شامل موارد کاملا مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم می باشد.
۳-۲-۳- روایی پرسشنامه :
به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری ومحتوایی استفاده می شود. بدین ترتیب، پس از طراحی پرسشنامه، تک تک پرسشها توسط اساتید بررسی می شود تا مناسبت گویهها با متغیر مورد سنجش ارزیابی شود. پس از بررسی های انجام گرفته گویههای نامناسب و مبهم حذف و یا جرح و تعدیل شد.
«روایی به این اشاره دارد که یک سنجۀ تجربی تا چه حد معنای واقعی مفهوم مورد بررسی را به قدر کافی منعکس میکند.» (ببی،۱۳۸۳: ۲۸۲). در این تحقیق، جهت تعیین میزان اعتبار ابزار اندازه گیری، از اعتبار صوری[۲۱۳] (محتوایی) استفاده می شود. منظور از اعتبار صوری میزان توافق متخصصان یک امر در رابطه با یک شاخص یا معیار است (ساروخانی، ۱۳۷۳: ۲۸۷-۲۸۶). در این پژوهش از مشاوره و مصاحبه با اساتید و صاحبنظران موضوعی بهره گرفته شد. همچنین از نظریهها، متون علمی و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است. در ضمن، تا حد امکان سعی شده است که برای بالا بردن روایی ابزار تحقیق، از پرسشهای آزمون شدۀ قبلی در پژوهشهای مشابه و معتبر استفاده شود.
۳-۳-۳- محاسبه ضریب پایایی پرسشنامه محقق ساخته در این پژوهش:
ابتدا ۳۰ نفر از نمونه های پژوهش به صورت تصادفی انتخاب و سپس پرسشنامه اولیه را تکمیل می کنند. سنجش پایایی یا همان تکرار پذیری گویه های پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ انجام شد.
جدول ۳-۱- ضریب پایایی متغیرهای تحقیق
شاخص | ضریب آلفای برآورد شده در این پژوهش |
ویژگیهای خدمات بر اساس مشتری | .۸۹۴ |
ارتباطات و کیفیت کلی روابط مشتری – بانک | .۹۴۵ |
اطلاعات دریافت شده توسط مشتری | .۸۷۸ |
آسودگی و راحتی | .۷۶۱ |
کانالهای ارتباطی مشتری | .۷۵۵ |
اعتماد | .۹۲۱ |
رضایت | .۸۸۲ |
تعهد | .۸۹۵ |
حفظ مشتری | .۷۹۸ |
وفاداری | .۸۰۲ |