است)
فهرست مطالب
عنوان .صفحه
چکیده ل
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1مقدمه. 2
1-2بیان مساله تحقیق .2
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .3
1-4 اهداف تحقیق.5
1-5 سوالات تحقیق.5
1-6چهارچوب مفهومی تحقیق5
1-7فرضیه های تحقیق5
1-8تعریف مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق6
1-8-1 مدیریت سود6
1-8-2 عدم تقارن اطلاعاتی 7
1-8-3 سرمایه گذاران نهادی 7
1-8-4 صندوق های سرمایه گذاری8
1-9قلمرو تحقیق.8
1-10 روش تحقیق و جمعآوری داده ها اطلاعات8
1-11استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.9
1-12ساختار کلی تحقیق.10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه.12
بخش اول: مبانی نظری تحقیق.12
2-2 مدیریت سود. 12
2-2-1 تعریف مدیریت سود.14
2-2-2 مطلوبیت مدیریت سود. 15
2-2-3 فرضیه های مختلف در مورد مدیریت سود.17
2-2-3-1 فرضیه مکانیکی.17
2-2-3-2 فرضیه بازار کارا17
2-2-3-3 نظریه اثباتی. 17
2-2-4 الگوهای مختلف مدیریت سود.18
2-2-4-1 الگوی بدست آوردن آرامش18
2-2-4-2 الگوی حداقل کردن سود.19
2-2-4-3 الگوی حداکثر کردن سود.19
2-2-4-4 الگوی هموارسازی سود.19
2-2-5 انگیزه های مدیریت سود20
2-2-5-1 انگیزه های مربوط به منافع شرکت.20
2-2-5-2انگیزه های مربوط به منافع شخصی.23
2-2-6 اقلام تعهدی.25
2-3 عدم تقارن اطلاعاتی.27
2-3-1 تعریف عدم تقارن اطلاعاتی28
2-3-2 انواع عدم تقارن اطلاعاتی28
2-3-3 عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود.29
2-4 سرمایه گذاران نهادی.30
2-5 صندوق های سرمایه گذاری مشترک.32
2-5-1 تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک32
2-5-2 انواع صندوق های مشترک سرمایه گذاری33
2-5-3 مزایای صندوق های مشترک سرمایه گذاری.35
2-5-4 معایب صندوق های مشترک سرمایه گذاری.36
2-5-5 ریسک سرمایه گذاری در صندوق های مشترک سرمایه گذاری 37
2-5-6 کارمزد ارکان و هزینه های صندوق.37
2-5-7 درآمد و بازده صندوق های مشترک سرمایه گذاری38
2-5-8 صندوق های سرمایه گذاری و عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود38
بخش دوم-پیشینه تحقیق40
2-6 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور40
2-7 تحقیقات انجام شده در داخل کشور.43
2-8 خلاصه فصل دوم.52
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه54
3-2 روش تحقیق.55
3-3 تدوین فرضیات تحقیق.56
3-4 جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق.56
3-5روش و ابزار گردآوری اطلاعات.56
3-6تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق.57
3-6-1 مدیریت سود.57
3-6-2 عدم تقارن اطلاعاتی58
3-6-3 صندوق های سرمایه گذاری.58
3-6-4 متغیرهای کنترلی.59
3-7معرفی مدل تحقیق.60
3-8آزمون های آماری مورد استفاده.61
3-8-1 آمار توصیفی.61
3-8-2 ماهیت و منابع داده ها.61
3-8-3 آزمون هاسمن63
3-8-4 آزمونF.63
3-8-5 آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون.64
3-8-5-1 آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون.64
3-8-5-2 آزمون معنادار بودن ضریب64
3-8-6 آزمون استقلال خطاها65
3-8-7آزمون نرمال بودن متغیر ها65
3-8-8بررسی پایایی و ناپایایی داده ها.65
3-8-9ناهمسانی واریانس ها66
3-9خلاصه فصل سوم66
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
4-1 مقدمه.68
4-2 آمار توصیفی داده ها68
4-3 آمار استنباطی.71
4-3-1 آزمون پایایی متغیرها.71
4-3-2 تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون72
4-3-3 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون .73
4-3-3-1 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته.74
4-3-3-2 آزمون استقلال خطاها74
4-3-3-3ناهمسانی واریانس ها.75
4-4 نتایج آزمون فرضیه ها76
4-4-1 آزمون فرضیه اول76
4-4-2 آزمون فرضیه دوم78
4-4-2 آزمون فرضیه سوم80
4-5خلاصه فصل چهارم80
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه.83
5-2مروری بر اهداف، مسأله و روش تحقیق83
5-3بررسی یافتهها و تفسیر نتایج تحقیق.84
5-3-1فرضیه اول84
5-3-2 فرضیه دوم84
5-3-3 فرضیه سوم.85
5-4نتیجه گیری کلی.86
5-5محدودیت های تحقیق.86
5-6پیشنهاد های کاربردی تحقیق87
5-7پیشنهاد های آتی تحقیق87
5-8خلاصه فصل پنجم87
منابع فارسی.88
منابع لاتین92
پیوست ها
پیوست (الف)اسامی شرکت های نمونه مورد بررسی94
چکیده انگلیسی96
فهرست جداول
جدول(2-1) مروری بر پیشینه تحقیق49
جدول(4-1) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق69
جدول( 4-2) آزمون ایم، پسران و شین.71
جدول( 4-3) آزمون چاو.72
جدول(4-4) آزمون هاسمن73
جدول( 4-5)آزمون جارکوبرا.74
جدول(4-6) آزمون استقلال خطاها75
جدول(4-7) نتایج حاصل از ناهمسانی واریانس75
جدول(4 -8) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون76
جدول(4 -9) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون79
فهرست شکل ها
شکل(4-1)چارچوب مفهومی تحقیق5
چکیده :
اطلاعات سودها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران هستند. در سالهای اخیر ، بدلیل یک سری تقلب های قابل ملاحظه در حسابداری ، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دست اندرکاران را به خود جلب کرده است.با این حال ، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سودها ، عوامل تأثیر گذار بر مدیریت سودها و نتایج اقتصادی کیفیت سودها محدود شده اند.
این پژوهش به بررسی چگونگی تاثیر عدم تقارن اطلاعات و مالکیت صندوق های سرمایه گذاری بر مدیریت سود شرکتها می پردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه صندوق های سرمایه گذاری در دوره زمانی 1387الی 1391 میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی است .در این تحقیق مدیریت سود با استفاده ازمدل دیچاو و دیچومورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. که در این مدل رابطه بین اقلام تعهدی و جریان های نقدی ، برای اندازه گیری مدیریت سود در نظر گرفته می شود.
نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی بر مدیریت سود تأثیر معناداری ندارد. همچنین بین طبقه بندی صندوق های سرمایه گذاری و مدیریت سود رابطه معناداری وجود دارد و می تواند بر مدیریت سود تأثیر گذار باشدو نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند در کلیه شرکتهای پذیرفته شده دربورس و سرمایه گذاران و سازمان بورس مورد استفاده قرار گیرد.
واژگان کلیدی:عدم تقارن اطلاعات ،مدیریت سود ،صندوق های سرمایه گذاری
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
یکی از اهداف گزارشگری مالی، ارائه اطلاعاتی است که برای سرمایهگذاران، اعتبار دهندگان و دیگر کاربران فعلی و بالقوه در تصمیمگیریهای مربوط به سرمایهگذاری و اعتباردهی و سایر تصمیمها، سودمند باشد. از جمله معیارهای با اهمیتی که گروه های مزبور برای برآورد قدرت سودآوری شرکت، پیشبینی سودهای آینده و ریسکهای مربوط به آن و همچنین ارزیابی عملکرد مدیریت استفاده میکنند، سودهای جاری و گذشته شرکت است. سود نیز خود متشکل از اقلام نقدی و تعهدی است و اقلام تعهدی سود تا حدود زیادی در کنترل مدیریت هستند و وی میتواند برای بهتر جلوه دادن عملکرد شرکت و افزایش قابلیت پیشبینی سودهای آینده در اقلام تعهدی سود دست برده و به اصطلاح امروزی سود را مدیریت کند. به بیان دیگر، مدیران تلاش میکنند تا با انتخاب روش های مجاز حسابداری، نتایج قابل پیشبینی و ثابت خلق کنند، زیرا اغلب سرمایهگذاران و مدیران اعتقاد دارند شرکتهایی که روند سودآوری مناسبی دارند و سود آنها دچار تغییرات عمده نمیشود نسبت به شرکتهای مشابه، ارزش بیشتر و قابلیت پیشبینی و مقایسه بیشتری دارند.
مدیران به دلائل مختلف سود را هموار میکنند. یکی از اهداف اصلی در مدیریت سود ایجاد یک جریان با ثباتتر به منظور پشتیبانی از سطح سود پرداختنی بیشتر است.جریان سود با ثباتتر میتواند ریسک کمتر تلقی شود که به قیمت سهام بیشتر و هزینههای استقراض کمتر منجر میشود. هدف دیگر مدیریت سود، تمایل مدیران واحد تجاری برای افزایش قدرت پیشبینی سرمایهگذاران و کاهش ریسک شرکت است. به دلیل افزایش ثبات سود و کاهش نوسانات آن، سرمایهگذاران میتوانند پیشبینی دقیقتری در مورد سودهای آینده انجام دهند.
۱-۲ بیان مسأله تحقیق
اطلاعات سودها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایهگذاران هستند. در سالهای اخیر، بدلیل یک سری تقلبهای قابل ملاحظه در حسابداری، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دستاندرکاران را به خود جلب کرده است. با این حال، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سودها، عواملی که بر مدیریت سودها اثر میگذارد و نتایج اقتصادی کیفیت سود محدود شدهاند.
مدیریت سود زمانی روی میدهدکه مدیریت قضاوت شخصی خود را در گزارشگری مالی و ساختار معاملات اعمال می کند. به گونهای که گزارشهای بدیل و جایگزینی را در رابطه با عملکرد شرکت جهت گمراه کردن برخی ذینفعان ارائه می کند.اکثر مطالعات مربوطه از عدم تقارن اطلاعات[1] و مالکیت نهادی و تأثیر آنها بر مدیریت سودهای شرکت چشمپوشی میکنند. با توجه به اینکه عدم تقارن اطلاعات معمولاً به نابرابری مقادیر اطلاعات به دست آمده از شرکت کنندگان متعدد بازار مربوط میشود و اطلاعات حسابداری اطلاعات نسبتاً دقیقی به آنهایی که در بازار هستند ارائه میکنند. بنابرین این اطلاعات به سرمایهگذاران کمک میکند تا اقدامات عملیاتی شرکت را درک نموده و بنابرین عدم تقارن بین اطلاعات سرمایهگذاران و مدیریت را کاهش دهند و همچنین نهادهای سرمایهگذاری نیز در شناسایی شرایط عملیاتی شرکتها و نظارت بر مدیریت،خوب عمل میکنند و بحث علمی زیادی بر سر این مسأله که سرمایهگذاران نهادی چگونه بر مدیریت سودها اثر میگذارند،وجود دارد.
هانتون و همکاران در سال 2006 روش های تجربی را برای بررسی اینکه آیا شفافیت بیشتر سعی در مدیریت سود را کاهش می دهد یا خیر مورد بررسی قرار دادند و نتایج تحقیقات نشان داد که لزوم گزارش دهی شفاف تر می تواند سعی در مدیریت سود را کاهش داده یا تمرکز مدیریت سود را به روش هایی که کمتر قابل مشاهده هستند تغییر دهد.
ژائو و ژانگ[2] در سال ۲۰۰۳ نشان دادند که بخش نسبتاً کوچکی از سرمایهگذاران با نارسایی مکانیسمهای ارائه خدمات در بازار و ابزار نظارتی مواجهاند که این امر هزینههای جستجوی اطلاعات و تفسیر اطلاعات سرمایهای را برای سرمایهگذاران نهادی افزایش میدهد. بنابرین میزان عدم تقارن اطلاعات سرمایهای بین سرمایهگذاران و شرکتها باید تأثیر بیشتری بر روابط بین مؤسسات سرمایهگذاری و مدیریت سودها داشته باشد.(یانهودای[3]،2013)