-
-
- تفاوت معناداری بین ارتباطات و تعهد سازمانی در بین گروههای مختلف وجود داشت. این همبستگی برای کارمندان قوی تر از کارگران بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
د: تجربیات کاری
- ارتباط تمام متغیرهای مربوط به تجربیات کاری به استثنا در آمد با تعهد سازمانی برای گروههای مختلف یکسان بود.
- همبستگی قوی تری بین در آمد و تعهد سازمانی برای کارمندان وجود داشت تا برای گروههای دیگر. در گروه کارمندان، برای حرفه ایها قوی تر از غیر حرفه ایها بود.
بهطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط بین تعهد سازمانی و پیش شرطهای فردی برای کراگران و کرامندان غیر حرفه ای قوی تر از کارمنهدان حرفه ای است. برای متغیرهای مربوط به نقش، ویژگیهای ساختاری و تجربیات کاری، تفاوتها بین گروههای حرفه ای یکسان نبود. (ممی زاده، ۱۳۷۵)
۲-۳-۲-۹- مطالعه برانینگ و سیندر
در تحقیقی که توسط برانینگ و سیندر (۱۹۹۳) صورت گرفته، نقش میانجی و تعدیل کننده جنسیت و پست و مقام در ارتباط بین تعهد سازمانی و متغیرهای اثر گذار بر آن، موردتوجه واقع شده است. در این تحقیق بهمنظور بررسی تأثیر تفاوتهای جنسی و تفاوت در پست و مقام در رابطه با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی بهعنوان متغیر مستقل در چهار دسته زیر طبقه بندی شدهاند:
الف: رویههای اجتماعی، شامل سبک رهبری، انسجام تیم و…
ب: آگاهی از موقعیت، شامل: تضاد نقش، وضوح نقش و …
ج: ارزیابی شخصی شامل احساس شایستگی فردی.
د: رضایت شغلی شامل رضایت از کار، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق رضایت از فرصتهای ارتقاء
تجزیه و تحلیل همبستگی بین هر یک از متغیرها مستقل با تعهد سازمانی نشان میدهد که تمام این متغیرهای (به استثنا تضاد در نقش) با تعهد سازمانی رابطه مثبت دارند و تضاد در نقش با تعهد سازمانی رابطه منفی دارد. نتیجتاً این تحقیق نشان میدهد که هیچ تفاوت معنی داری از نظر ارتباط هر یک از متغیرهای مستقل با تعهد سازمانی در هریک از چهار گروه نمونه وجود ندارد، لذا میتوان گفت که تفاوت جنسی و تفاوت در پست و مقام ارتباط بین متغیرهای مستقل و تعهد سازمانی در چهار گروه نمونه را تعدیل کردهاند و نمیتوانند بهعنوان عامل تعیین کننده مهم برای تعهد سازمانی مطرح شوند. (ممی زاده، ۱۳۷۵)
۲-۳-۲-۱۰- مطالعات اوپارا
این پژوهشگر چهارچوبی از عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و با تأکید بر رضایت شغلی به شرح زیر ارائه داده است و معتقد است، رضایت شغلی بر تعهد کراکنان و تعهد کارکنان بر اثر بخشی سازمان تأثیر با اهمیت دارد. (ممی زاده، ۱۳۷۵)
جدول ۲-۴- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و با تأکید بر رضایت شغلی
تعهـــد سازمـــانی
رضایت ناشی از فرصت پیشرفت
رضایت ناشی از همکاران
رضایت ناشی از سرپرستان
رضایت ناشی از پرداخت (حقوق ودستمزد)
رضایت ناشی از کار خود
رضایت کلی از شغل
۲-۳-۲-۱۱- مطالعات بولگارلا
این محقق عنصر مؤثر بر تعهد سازمانی را رضایت کارکنان میداند و معتقد است، رضایت مشتری از طریق کسب ارزش ناشی از تعهد کارکنان و وفاداری آنها که خود متأثر از رضایت کارکنان از شغل خود است، تأمین خواهد شد. مدل شماتیک این مطالعه در بخش دوم این گزارش ارائه شده است. (ممی زاده، ۱۳۷۵)
۲-۳-۲-۱۲- مطالعات یوسف:
این محقق، رابطه بین تعهد سازمانی و اخلاق کار اسلامی را در مطالعات خود تبیین نمود و به این نتیجه دست یافت که بین اخلاق کار با تعهد سازمانی رضایت شغلی و متغیرهای سازمانی و فردی تعامل نزدیک وجود دارد. (ممی زاده، ۱۳۸۸)
۲-۴- بخش چهارم – چار چوب نظری پژوهش
۲-۴-۱- مقدمه:
بررسی نظریات مربوط به کیفیت زندگی کاری که در بخش دوم این فصل عنوان شد و در عین حال تحقیقهایی که به نظریههای مربوط به کیفیت زندگی کاری پرداختهاند نشان میدهد که نظریه والتون دسته بندی مناسب تری دارد و در سایر تحقیقات هم بیشتر مورد استناد واقع شده است.
همچنین دسته بندی ۸ قسمتی والتون به گونه ای است که مفاهیم سایر نظریه پردازان را هم در بر میگیرد بر همین اساس این تعریف از کیفیت زندگی کاری بهعنوان تعریف مرجع در نظر گرفتهشده و ادامه تحقیق از جمله تنظیم پرسشنامه بر همان اساس تنظیم شده است و در مدل تعهد که توسط می یر و آلن طراحی شد، سه شیوه (تعهد به انواع وابستگی عاطفی و روانی به سازمان و تعهد بهعنوان تکلیف به ماندن در سازمان) به ترتیب بهعنوان تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد تکلیفی یا هنجاری طبقه بندی شدند. وجه اشتراک این سه شیوه، این نظریه است که مطرح میکند تعهد حالت روانی است.
۲-۴-۲- شرح تحلیلی مدل والتون در مورد کیفیت زندگی کاری:
والتون هشت متغیر اصلی را بهعنوان هدف ارتقاء کیفیت زندگی کاری موردتوجه قرار میدهد. نکته مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که همه این متغیرها با یکدیگر ارتباط دارند. این متغیرها عبارتاند از:
- جبران خدمت منصفانه و کافی: (پرداخت منصفانه)