(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب صفحه
چکیده.0
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه2
بیان مساله.3
اهمیت و ضرورت تحقیق5
اهداف تحقیق.6
فرضیات تحقیق7
مدل مفهومی تحقیق.7
قلمرو تحقیق8
تعریف واژه ها.8
جمع بندی فصل10
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- فرهنگ سازمانی و عامل های پایه ای12
2-1-1- استراتژی و فرهنگ سازمانی16
2-2- رفتار سازمانی.18
2-2-1-انگیزه18
2-2-2- محیط پدیدآورنده انگیزه19
2-2-3- نیاز.22
2-2-4- توقع و دسترسی23
2-2-5- اهمیت انگیزش23
2-2-6- چارچوب انگیزش.24
2-2-7- تئوری های فرایندی انگیزش در کار.24
2-2-8- روش های افزایش انگیزش.26
2-3- مشارکت کارکنان چیست؟27
2-3-1- نمونه ای از برنامه های مشارکت سازمان.27
2-3-2- تئوریهای انگیزش و برنامه های مشارکت کارکنان28
2-3-3- ضرورت مشارکت معلمان در تصمیم گیری ها29
2-4- آموزش کارکنان.30
2-4-1- مفهوم آموزش ضمن خدمت31
2-4-2- اهداف آموزش ضمن خدمت.32
2-4-3- ضرورت آموزش ضمن خدمت33
2-5- توانمند سازی.34
2-5-1- ضرورت و اهمیت توانمند سازی نیروی انسانی35
2-5-2- مزایای توانمند سازی نیروی انسانی.35
2-5-3- موانع توانمند سازی نیروی انسانی35
2-6- ارزیابی عملکرد36
2-6-1- تعریف ارزیابی عملکرد36
2-6-2- فواید استفاده از ارزیابی عملکرد کارکنان.37
2-6-3- مدل ارزیابی عملکرد.37
2-6-4- سیستم ارزیابی عملکرد.39
2-6-5- انواع ارزیابی39
2-6-6- خطاهای مربوط با ارزیابی عملکرد.39
2-6-7- نکات اثر بخش در ارزیابی عملکرد40
2-7- مروری بر تحقیقات و مطالعات گذشته در ایران.41
2-8- مروری بر تحقیقات و مطالعات گذشته در خارج از ایران45
2-9- جمع بندی فصل46
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه.48
3-2- روش تحقیق.48
3-3- متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق48
3-4- جامعه آماری .49
3-5- نمونه و روش نمونه گیری.49
3-6- روش گردآوری اطلاعات.50
3-7- روایی پرسشنامه.51
3-8- پایایی پرسشنامه.52
3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها53
3-10- قلمرو تحقیق54
3-11- جمع بندی فصل54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه56
نتایج توصیفی تحقیق.56
تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق.59
نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی60
4-4-1- بررسی فرض نرمال بودن متغیر وابسته61
4-4-2- بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیرهای مستقل62
4-4-3- بررسی نرمال بودن خطاها.63
4-4-4- آزمون دوربین- واتسون.69
4-5- نتایج رد یا قبول فرضیات.73
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه.79
5-2- نتایج و یافته های تحقیق79
5-3-پیشنهادهای پژوهشی تحقیق81
5-4-پیشنهادها به محققان آتی.81
5-5- محدودیت های تحقیق 82
پیوست ها 83
منابع وماخذ.97
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر رشد تعلق سازمانی معلمان آموزش و پروش شهرستان گلپایگان، میباشد. . در این تحقیق روش به کار برده شده بر حسب هدف ، کاربردی و بر اساس نحوه ی گرد آوری اطلاعات ، توصیفی و از نوع پیمایشی است .جامعه آماری براساس سیستم جدید آموزشی، معلمان مدارس ابتدایی و دبیرستان شهرستان گلپایگان می باشد که طبق اطلاعات آماری سال 1393 جمعیتی در حدود 890 نفر را در بر می گیرد. نمونه گیری در این پژوهش به روش تصادفی خوشه ای انجام شده و تعداد نمونه ها بر اساس جدول مورگان 265 نفر می باشد. در گردآوری اطلاعات از روش های بررسی اسناد و مدارک، کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از یک پرسشنامه محقق ساخته، جهت بررسی متغیرهای مستقل پژوهش، با همکاری و نظرخواهی، 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان مدیریت، طراحی و بین 30 نفر از معلمان شهرستان خوانسار جهت اجرای پیش آزمون و انجام اصلاحات، توزیع گردید. برای بررسی متغیر وابسته پژوهش یعنی تعلق سازمانی از پرسشنامه استاندارد تعلق سازمانی ( کیترج،2010)[1] استفاده شد و برای اندازه گیری پایایی آنها از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. که مقدار آن برای پرسشنامه شماره یک، 89/0 و برای پرسشنامه شماره دو، 87/0 بدست آمد.
در پایان یافته های تحقیق در بین معلمان شهرستان گلپایگان نشان داد که، مشارکت در تصمیم گیری، در رشد تعلق سازمانی آنها موثر است ولی دیگر متغیرها یعنی، پرورش و بهبود توانمندیها، شرایط محیط کار و ارزیابی مناسب عملکرد در رشد تعلق سازمانی آنها موثر نیست. در نهایت محقق یادآور می شود این نتایج متعلق به معلمان آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان می باشد و این احتمال وجود دارد که با تغییر مکان و یا زمان تحقیق، نتایج متفاوتی حاصل شود.
کلمات کلیدی:
تعلق سازمانی، مشارکت در تصمیم گیری، شرایط محیط کاری، پرورش و بهبود توانمندیها، ارزیابی مناسب عملکرد
مقدمه
در قرن جدید بسیاری از سازمانها از تولید کنندگان بزرگ خودرو گرفته تا شرکتهای کوچک طراحی نرم افزار، دستخوش تغییر و تحول شده اند. انسانها در تمام سطوح فعالیت خود برای افزایش بهره وری تلاش و کوشش می کنند. مدیران، ایجاد سازمانهای ماندگار را نیاز خود تشخیص داده و بر اهمیت حیاتی نیروی انسانی واقف هستند. روش های نوین مشارکت و درگیرکردن کارکنان در امور سازمان، جایگزین روش های کنترلی و دستوری گذشته شده اند. مدیران به عنوان تسهیل کننده، یاری دهنده، مربی و راهنما مطرح هستند. به عبارت ساده تر مدیران امروز به تغییر اساسی ماهیت کار در سازمان خود همت می گمارند. اصطلاحاً آنان بدنبال تغییر و تحول در فرهنگ سازمانشان هستند. فرهنگ قوی و روشن، مزیت رقابتی ممتازی برای یک سازمان می تواند بوجود آورد.(رضائی نژاد، 1375)
از طرف دیگر، آموزش و پرورش هر کشور به عنوان اساسی ترین سازمان، مسئولیت حفظ ارزشها، تربیت و تعلیم نسل که کارگزاران و گردانندگان آینده جامعه می باشند و در نهایت بقا و تداوم حرکت فرهنگی کشور را که مبنای سایر حرکت هاست عهده دار است. در چنین سازمانی، نقش معلمان که بیشترین ارتباط را با خانواده ها داشته و عملکرد ایشان را به میزان تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت همبستگی بالایی دارد، بسیار حساس است.
ضمناً یکی از مصادیق روشن فرهنگ سازمانی، حس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان می باشد، که در پژوهش حاضر قصد داریم عوامل موثر بر رشد این عامل را در بین معلمان آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان، مورد بررسی قرار دهیم.
بیان مسأله
در عصر کنونی آموزش و پرورش را می توان به عنوان کلید گشودن دلها و درمانگاه دردهای معنوی، اجتماعی و اخلاقی، سیاسی و حتی اقتصادی نام برد. چرا که این عرصه، مکان مقدسی است برای مداوای بیماریها و دردها و مشکلاتی که توسط انسان در زندگی فردی و اجتماعی آنها بروز و ظهور می یابد، مشروط بر اینکه مردم و مسئولان جامعه به این دستگاه عظیم فرهنگ ساز و انسان ساز نگاه عزت مدارانه، زیربنایی، مولد و سرمایه گذاری باشد. نگرش خردمندانه و عزت مدارانه و حمایت های راهبردی و عملی و نگاه فرابخشی مسئولان به این دستگاه عظیم انسان ساز و مشارکت گسترده آحاد جامعه و عزم جدی مردمی در همکاری می تواند انگیزه ای قوی برای تحقق آرمان ها و انتظارات مقدس و محرک نیرومندی برای عبور سرافرازانه و مقتدرانه کاروان عظیم تعلیم و تربیت از تنگناها و معضلات مزمن کهنه باشد.(نفیسی،1378)
تعلق سازمانی را میتوان به پیوند و وابستگی افراد به سازمان تعریف نمود که در آن احساس درگیر بودن شغلی، وفاداری و باور به ارزشهای سازمانی جای دارد. در تعلق سازمانی سه مرحله وجود دارد: پذیرفتن، همانند شدن و درونی کردن. در ابتدا یک عنصر سازمان از راه پذیرفتن نفوذ دیگران بر خود به یک رابطه خشنودی بخش دست مییابد و خویشتن را برجسته میسازد. در این مرحله، فرد از تعلق به سازمان احساس سربلندی میکند. در مراحل بعد، عضو سازمان درمییابد که ارزشهای سازمان به گونهای درونی و ذاتی او را خشنود و راضی میسازد و با ارزشهای وی سازگار و همانند است و هر گاه تعلق سازمانی به گونهای که گفته شد، به مرحله نهایی برسد، آن گاه عضو سازمانی در شمار کسانی قرار میگیرد که به آنان اعتماد فراوان میشود و آنان در راه پاسداری و محافظت از سازمان تعلل نخواهند کرد.(جزایری و کرمی،1388)
در ضمن حس وفاداری و تعلق سازمانی مسأله ای است که اکنون مدیران رده اول در سازمانها با آن مواجه اند.بدون شک امروزه از کارکنانی که تمام عمر خود را در