الف- حقوق ایران.10
1 – الزام متعهد به اجرای عین تعهد.10
2- انجام تعهد به هزینه متعهد توسط شخص ثالث.13
ب- حقوق انگلستان14
گفتار دوم- جایگاه اجرای عین تعهد.16
الف- حقوق ایران.16
فقه امامیه16مشهور فقهاء 18
2-1-پارهای از فقهاء.20
2- حقوق موضوعه26
1-2- قاعده اجرای عین تعهد. 26
قاعده اجرای عین تعهد در رابطه با طرفین معامله26
2-1-2- قاعده اجرای عین تعهد در رابطه با شخص ثالث.34
استثنائات قاعده.37
1-2-2- خیار تأخیر ثمن در عقد بیع 37
2-2-2- عدم امکان پرداخت ثمن (خیار تفلیس).39
3-2-2- بیع از روی نمونه 41
4-2-2- شرط دادن رهن و ضامن 42
5-2-2- تخلف از شرایط عقد اجاره 43
6-2-2- شرط صفت45
7-2-2- خودداری عامل از انجام زراعت46
نقد و تحلیل.47
1-3- رد ادله تأخر حق فسخ48
2-3- تخییر بین فسخ و اجبار .49
ب- حقوق انگلستان.52
قاعده جبران خسارت پولی53
1-1- غرامت های معمولی یا عام.54
2-1- غرامت های خاص55
3-1- غرامات عبرت انگیز یا تنبیهی56
4-1- خسارات اسمی 56
2- نقد و تحلیل.57
مبحث دوم- مبانی اجرای عین تعهد58
گفتار اول – حقوق ایران58
الف- حاکمیت اراده.62
ب- ضرورتهای اجتماعی.63
ج- قواعد اخلاقی و مذهبی65
د- نقد وتحلیل. 69
1-ایرادات نظری70
1-1- مخالفت با مبانی اصل لزوم 70
2-1- مخالفت با اصول حقوق تجارت در معاملات تجاری.72
3-1- ضرری بودن نظریه و ایجاد عسر و حرج بر اساس آن73
2- چالش های اجرایی و عملی.75
1-2- افزایش حجم دعاوی و پرونده های قضایی75
2-2-امکان سوء استفاده نقض کننده قرارداد.76
گفتار دوم- حقوق انگلستان78
الف-نظریه نقض کارا83
1 -جایگاه نظریه در نظامهای حقوقی84
2-انواع نقض کارا87
1-2-قراردادهای ناظر بر اموال موجود87
2-2-قراردادهای ناظر بر اموال آینده یا اجاره88
ب- نقد و تحلیل.89
1- تعارض با اصول حقوق قراردادی89
2-تعارض با اصول اخلاقی.92
3- تعارض با اصول مسئولت قراردادی.92
فصل دوم: شیوهها و محدودیتهای صدور حکم به اجرای عین تعهد95
مبحث اول- شیوههای اجرای عین تعهد96
گفتار اول- حقوق ایران.96
الف- اجرای عین تعهدات مربوط به تسلیم و انتقال97
1- تعهد تسلیم.97
تسلیم عین معین97
1-1-1- تسلیم بواسطه عقد امانی.97
2-1-1- تسلیم بواسطه عقد معوض تملیکی99
2-1- تسلیم مال کلی102
3-1- پرداخت وجه105
2- تعهد به انتقال مالکیت106
ب- اجرای تعهدات مربوط به انجام فعل یا ترک فعل .108
1- تعهد به انجام فعل108
عدم شرط مباشرت به انجام کار.108
2-1- شرط مباشرت به انجام کار.109
3-1- تعهد قائم به شخص متعهد 111
2- تعهد به ترک فعل.112
ج- تسلیم کالای جانشین و تعمیر یا اصلاح مبیع.112
تسلیم کالای جانشین112
تعمیر یا اصلاح مبیع.113
گفتار دوم- حقوق انگلستان114
الف – وضعیت عین معین یا کالای معین و معلوم115
عین معین.115
2- کالای معین و معلوم.118
3- اجرای عین تعهد و کالای نامعین.120
4- تسلیم کالای جانشین و تعمیر یا اصلاح مبیع.122
مبحث دوم- محدودیتهای صدور حکم به اجرای عین تعهد. 124
گفتار اول- حقوق ایران 125
الف- بطلان قرارداد.125
ب- انقضاء زمان در قراردادهای موقت126
ج- عدم امکان شخصی127
د- عدم امکان عملی.128
تلف موضوع تعهد توسط متعهد128
تلف توسط متعهدله129
تلف توسط ثالث.130
ه- عدم امکان فیزیکی130
و- عدم امکان حقوقی یا قضایی130
ز- بیهودگی اجرای حکم.131
ح- غیر قابل اجرا بودن حکم فاقد موضوع معین131
ط- سوء استفاده خواهان.133
گفتار دوم- حقوق انگلستان133
الف-نقض قرارداد توسط خواهان.133
1-شرایط مربوط به زمان اجرای قرارداد134
2-سایر شرایط غیر مربوط به زمان135
1-2-تدلیس و عدم افشاء.136
1-1-2-تدلیس.136
2-1-2-عدم افشاء137
2-2-توصیف غیر واقعی و فقدان مالکیت.138
1-2-2-توصیف غیر واقعی.138
2-2-2-فقدان مالکیت.138
3-2- اشتباه.139
4-2-عدم مشروعیت یا مغایرت با نظم عمومی140
5-2-نقض قرارداد با تراست141
6-2-تهاتر.141
ب- فقدان عوض142
ج- جبران با پرداخت خسارت پولی143
د- فقدان تراضی 146
ه- نیاز به نظارت مستمر دادگاه147
و- قراردادهای مبهم149
ز- قراردادهای مشتمل بر خدمات شخصی.149
ح- عدم امکان اجبار به اجرای تمامی تعهدات.151
ط- اجرای عین تعهد مشروط به شرایط مقرر توسط دادگاه می باشد.151
ی- غیرمنصفانه بودن.153
ک- مشقت و سختی در اجرای قرارداد.154
ل- قرار منع.155
م- تفسیر اساسی دعوی – Beswick v. Beswick .157
نتیجه گیری و پیشنهادات.160
الف- نتیجه گیری160
ب-پیشنهادات.162
فهرست منابع.164
اول: منابع فارسی.164
الف) کتب164
ب) مقالات167
ج) رساله ها، فرهنگها و سایر منابع.168
دوم: منابع عربی .169
سوم: منابع انگلیسی.173
الف) کتب173
ب) مقالات176
ج) رویه قضایی.177
چکیده
اجرای عین تعهد، یعنی اجرای خود مورد تعهد قراردادی، بی آنکه هیچ چیز دیگری جایگزین آن گردد. اصولاً هر تعهدی با اجرای آن ملازمه دارد و لذا در مقابل آن مسئولیت وجود دارد تا بتوان از متعهد بازخواست نمود. حقوق برای کلیه تعهدات ضمانت اجرایی را در نظر گرفته است. یک دسته از تعهدات، در زمره تعهدات قراردادی قرار گرفته و یکی از ضمانت های اجرای موجود «اجرای عین تعهد» است. البته این ضمانت اجرا در کلیه نظامهای حقوقی دارای ارزش یکسانی نیست. در حقوق انگلیس، اجبار بعنوان یک اصل، جز در مورد تعهدات مربوط به وجه نقد مورد پذیرش واقع نشده است. این ضمانت اجرا تنها بر اساس قواعد انصاف و در مواردیکه حکم به پرداخت خسارت نتواند به نحو کاملی زیانهای خواهان را جبران کند قابل دستیابی است و مهمترین ضابطه برای توسل و تمسک به آن «عدم کفایت خسارت» است. اما در حقوق ایران با عدم اجرای مفاد قرارداد، متعهدله ابتدا باید الزام متعهد را درخواست نموده و فقط با تعذّر اجبار است که می تواند عقد را فسخ کند بعبارت دیگر فسخ قرارداد در طول الزام و متأخر بر آن است.
اما با توجه به دلایلی بنظر میرسد که راه حل حقوق ایران در این زمینه مناسب نمی باشد اولاً طولانی بودن دادرسی ها و مشکلات عملی ناشی از الزام متعهدله جهت رجوع به دادگاه و تقاضای اجبار ، خود یک حکم ضرری است و باعث عسر و حرج متعهدله می شود. ثانیاً فرآیند دادرسی الزام به ایفاء عین تعهد این فرصت را برای متعهد فراهم می کند تا اموال خود را از دسترس متعهدله خارج نماید. ثالثاً با توجه به رشد جامعه، روابط و مبادلات اقتصادی اقتضای سرعت و مشخص شدن سریع معاملات را دارد و لذا اکثر نظامهای حقوقی حق فسخ یا گرفتن خسارت و اجرای عین تعهد را در عرض و به موازی هم پذیرفته اند. بدین ترتیب برای هماهنگی با سایر نظامهای حقوقی و به منظور در نظر گرفتن حقوق طرفین قراردادی و کاستن از شمار پرونده های دادگستری، در حقوق ایران نیز بهتر است موازی بودن حق اجرای عین تعهد و فسخ را بپذیرد.
واژگان کلیدی: تعهد- اجرای عین تعهد – نقض قرارداد – فسخ- لزوم قرارداد
مقدمه
حقوق، محصول قهری و ناخواسته عادات اجتماعی یا تحولات اقتصادی نیست که بپنداریم، قواعد آن خودبخود و بمانند زبان و عادات تحول پیدا می کند؛ بلکه وضع و ایجاد آن عملی است ارادی و معقول و برای رسیدن به هدفی خاص و والا. گرچه حقوق هر کشوری، ساختاری ویژه خود داشته و متأثر از اعتقاد مردمان آن و فرهنگ و آداب و رسوم ملی، تاریخ و حتی محیط اقلیمی است، نمی توان، چنانکه برخی انگاشته اند، آنرا در ردیف پدیده های اجتماعی قرار داد و محصول تطوّر تاریخ پنداشت. حقوق پدیده ایست که از عقل بشر و بخاطر رسیدن به هدف معین تراوش کرده و طبیعت آن را خودبخود بوجود نیاورده است. بنابراین، همّ همه دست اندرکاران این علم باید کشف قواعدی باشد که علاوه بر پاسخگویی به مقتضیات روز، بخوبی عدالت و انصاف را تأمین نموده، نظامی معقول و قابل قبول برپا دارد.
تا آنجا که به دانشمندان و محققان حقوق مربوط می شود، یکی از اموریکه به تحقق این آرمان کمک می نماید، پرداختن به جنبه های کاربردی حقوق و تحقیق و تدبّر پیرامون موضوعهایی است که در عمل به کار آید و خارج از وادی ذهن مصداق یابد و دیگری بررسی مقارنه ای مسائل حقوقی در نظامهای مختلف حقوقی است. آشنایی با حقوق دیگر کشورها، علاوه بر آنکه به دلیل گسترش روزافزون روابط فراملی و مبادلات بین المللی امری است لازم و اجتناب ناپذیر، می تواند به عنوان ابزاری مناسب، برای سنجش میزان مطلوبیت قواعد حقوق ملی بکار آید. تحقیق در حقوق کشورهای دیگر، غیر از آنکه برای درک ملتهای بیگانه و دادن نظام بهتری به روابط زندگی بین المللی لازم است، برای شناخت بهتر حقوق ملی و اصلاح آن نیز سودمند می باشد. ظهور حقوق تطبیقی و توسعه روزافزون آن از یک قرن پیش، که خود محصول ضرورت ناشی از روابط نوین بین المللی است، مؤیّد این واقعیت می باشد.
به دلایل مذکور، در گزینش موضوعی برای پایان نامه تحصیلی خود، همواره نکات بالا را مدنظر داشتم و در این راستا، از بین موضوعاتی چند، آنچه را جالبتر یافتم اجرای عین تعهد بود. اگر حقوق مدنی تمامی حقوق خصوصی نباشد، بیگمان، مهمترین شاخه آنست و قرارداد و مباحث مربوط به آن نیز در زمره بنیانی ترین مسایل این رشته از حقوق محسوب می گردند. از متفرعات اساسی قراردادها، اجرایشان و موانعی است که در این باره بروز می نماید. «اجرا عین تعهد » از مسایل ارج دار حقوقی است که عدم طرح مستقل و جامع آن، بویژه با توجه به فواید و اهمیت کاربردی آن، ایجاب می نماید، به شکلی شایسته مورد نگرش و تحقیق قرار گیرد.
از آنجاییکه انسان موجودی اجتماعی بوده و فقط از طریق تعاون و همکاری می تواند نیازهای خود را برآورده سازد، در این راستا باید به قول و قرارها و پیمانهایی که با دیگران می بندد احترام گذاشته و تعهدات ناشی از آن را اجرا نماید، در غیر اینصورت اساس زندگی و روابط اجتماعی و نظم جامعه به شدت مورد تهدید قرار خواهد گرفت. در حقوق اسلام نیز اجرای تعهد وظیفه و تکلیف متعهد بوده و عدم اجرای آن معصیت و گناه شمرده شده است. آیه «اؤفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم» و اصل لزوم و اجباری بودن اجرای تعهدات (مواد219 و 237 قانون مدنی) در حقوق اسلام و ایران نیز به همین معناست و در همه نظامهای حقوقی جهان نیز به عنوان یک اصل مسلّم حقوقی شناخته شده است، نتیجه این اصل نیز این است که برای حفظ حقوق افراد و بقاء نظم در روابط اجتماعی و اقتصادی، در صورتیکه متعهد از اجرای تعهد خودداری نماید و به میل خود مفاد قرارداد را به موقع اجرا نگذارد، متعهدله این حق مسلّم را دارد که با مراجعه به مراجع صالح و با توسل به وسایل اجبار، متعهد را ملزم به اجرای تعهد نماید. با این حال در اکثر نظامهای حقوقی جهان حق اجبار متعهد توسط متعهدله، خود یک اصل و قاعده اجباری نبوده و متعهدله برای حفظ و تأمین حق خود همچنین برای اینکه در نتیجه امتناع متعهد از اجرای تعهد، ضرری متوجه اش نشود می تواند عقد را فسخ کند. بنابراین حق اجبار متعهد توسط متعهدله و حق فسخ عقد در عرض یکدیگر بوده و هیچ ترجیحی نسبت به یکدیگر ندارند. این امر در اکثر نظامهای حقوقی ناشی از رشد و توسعه مبادلات تجاری و لزوم سرعت بخشیدن به تجارت می باشد. امّا در نظام حقوقی ایران به تبعیت از فقه امامیه با امتناع متعهد از اجرای تعهد، متعهدله حق فسخ عقد را نداشته بلکه ابتدا باید