فصل اول :کلیات پژوهش1
مقدمه .2
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش .7
1-4-1 هدف کلی 7
1-4-2 اهداف فرعی .7
فرضیه های پژوهش 7
1-5-1 فرضیه اصلی .7
متغیرهای پژوهش 8
1-6-1 متغیر مستقل 8
1-6-2 متغیر وابسته .8
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات .8
1-7-1 تعاریف نظری 8
شادی .8
کیفیت زندگی .9
صمیمیت .10
1-7-2 تعریف عملیاتی 11
کیفیت زندگی 11
صمیمیت 11
برنامه شادکامی فوردایس .11
فصل دوم : پیشینه تحقیق .13
2-1 روان شناسی مثبت .14
2-2 تارخچه(شادکامی) 15
2-3 دیدگاه های مختلف درباره شادی .16
2-3-1 دیدگاه قرآن 16
2-3-2 دیدگاه یونان باستان 17
2-3-3 دیدگاه شناختی .18
2-3-4 نظریه عقلانی عاطفی //18
2-4 تعاریف شادی .19
2-5 نظریه های شادی .20
2-5-1 نظریه تبیین های فیزیولوژیک . .20
2-5-2 نظریه روابط و فعالیتهای اجتماعی 20
2-5-3 نظریه نیازهای عینی ارضا کننده . .21
2-5-4 ژن شادی . .21
2-6 مولفه های تشکیل دهنده شادی .22
2-6-1 کاربرد عملی پژوهش های مربوط به شادی .22
2-7 علل وهمبسته های شادمانی 24
2-7-1 تفاوتهای جنسیتی . .24
2-7-2 سن .24
2-7-3 تحصیلات . 25
2-7-4 ازدواج 25
2-7-5 شغل .26
2-7-6 دین 26
2-7-7 اوقات فراغت و تفریح .26
2-7-8 سلامتی .27
2-8 روش های افزایش شادمانی . .27
2-8-1 افزایش رویدادهای مثبت . 28
2-8-2 روش القاء خلق مثبت 28
2-8-3 شناخت درمانی . 28
2-8-4 فنون شناختی ـ رفتاری . 29
2-9 مفهوم شناسی ونظریات کیفیت زندگی .34
2-10 تعریف صمیمیت 37
2-11 نظریه های مربوط به صمیمیت . 38
2-11-1 نظریه اشترنبرگ . 38
2-11-2 نظریه هری استاک سالیوان . .39
2-11-3 نظریه تقویت .40
2-11-4 نظریه دلبستگی جانسون و ویفن .40
2-11-5 نظریه درک برابری والستر .41
2-12 ابعاد صمیمیت . 42
2-13 عوامل موثر برصمیمیت .44
2-14 پژوهش های انجام شده .45
فصل سوم : روش تحقیق 48
3-1 جامعه آماری 49
3-2 نمونه آماری و روش نمونه گیری .49
3-3 ابزار نمونه گیری 54
3-3-1 پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی 54
3-3- پرسشنامه صمیمیت .563-4 طرح تحقیق .57
3-5 روش اجرا .57
3-6 روش تحلیل داده ها 58
فصل چهارم :تحلیل و تجزیه داده ها 59
4-1 یافته های توصیفی 60
4-2 یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق .62
فصل پنجم : نتیجه گیری .74
5-1 بحث و نتیجه گیری .75
5-2 طرح فرضیه اصلی پژوهش .76
5-3 نتیجه گیری مربوط به فرضیه های پژوهش .78
5-3-1 فرضیه فرعی 1 .78
5-3-2 فرضیه فرعی 2 79
5-3-3 فرضیه فرعی3 80
5-3-4 فرضیه فرعی 4 80
5-4 پیشنهادات 81
5-4-1 پیشنهادهای کاربردی.81
5-4-2 پیشنهادهای پؤوهشی81
5-5 محدودیتها 82
منابع فارسی
منابع انگلیسی
ژوهش حاضر با هدف بررسی “اثر بخشی آموزش شادکامی فوردایس بر کیفیت و صمیمیت زندگی زوجین فرهنگی منطقه قرچک” انجام پذیرفته است. طرح تحقیق از روش تمام آزمایشی طرح پیش آزمون،پس آزمون با گروه کنترل می باشد.ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس صمیمیت می باشد.جامعه آماری در این پژوهش کلیه زوجین فرهنگی منطقه قرچک و نمونه آن 30 زوج داوطلب از بین انان که به صورت تصادفی انتخاب و در هر گروه آزمایش 15 زوج و گروه کنترل 15 زوج جایگزین شدند.برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از واریانس چند متغیری (مانوا) و چند متغیری(مانکوا) استفاده شد و سطح معنا داری در این تحقیق(5%) می باشد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه شادکامی فوردایس باعث افزایش کیفیت و صمیمیت زندگی زوجین فرهنگی شده است.
کلید واژه: شادکامی فوردایس-کیفیت زندگی-صمیمیت-زوجین فرهنگی
1-1 مقدمه
انسان موجودی است پیچیده با ابعاد گوناگون عاطفی ،شناختی ،جسمانی ،اجتماعی و روانی که این ابعاد گوناگون احتیاجات بسیار متنوع و متغیری را ایجاد می کند و انسانها همه روزه اکثر وقت خود را صرف برطرف کردن این احتیاجات متنوع می کنند.عدم ارضای هریک از این ابعاد باعث به هم خوردن تعادل طبیعی زندگی می شود. برای بازگشت به این حالت تعادل طبیعی زندگی و سازگاری مجدد وجود و یادگیری برخی مهارتهای اساسی لازم و ضروری است البته نباید فراموش کرد این تعادل به آسانی بدست نمی آید و انسان گاهی مجبور است نحوه فعالیت هایش را تغییر داده و راه های تازه ای برای سازگاری با محیط کشف کند تا بتواند به زندگی خویش ادامه دهد. علاوه بر زندگی فردی ،زندگی زوجین نیز کاملا متاثر از این موضوع می باشد.
در جوامع کنونی همه روزه مسائل گوناگون متعددی روح و روان آدمی را در سیطره خود قرار داده است و تاثیر آنها زندگی زناشویی را تهدیدی می کند. در زندگی زناشویی نیز کیفیت و صمیمیت از اهمیت زیادی برخوردار است در حقیقت مفهوم زندگی بدون این دو مقوله بی معناست. از این رو تمام تلاشهایی که برای افزایش کیفیت و صمیمیت زندگی زوجین انجام می شود بسیار ارزشمند است. در سالهای اخیر کاربرد روش های شناختی رفتاری در درمان گروهی از اختلالات مفید و موثر بوده است.
ویژگی های درمان شناختی رفتاری نظیر ارتباط کاری،تمرین گروهی ،فعال بودن ،هدف دار بودن ، متمرکز بودن بر مشکل و. برای درمان مراجعان بسیار متناسب است(نینان،درایدن[1]،1387).
به نظر می رسد برخی مهارتهای لازم و ضروری از جمله شادکامی در نوع کیفیت و صمیمت زندگی زوجین و در نتیجه سازگاری بهتر آنان با زندگی موثر می باشد.
کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که همه ابعاد زندگی را در بر می گیرد. این اصطلاح در زمینه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم استفاده می شود.کیفیت زندگی از نظر لغوی به معنی چگونگی زندگی کردن است . با وجود این مفهوم آن برای هرکس منحصر به فرد و با دیگران متفاوت می باشد. اغلب روان شناسان معتقدند کیفیت زندگی یک مفهوم چند بعدی و در برگیرنده حقایق مثبت و منفی زندگی است. از طرفی عده ای آن را یک مفهوم فردی قلمداد می نمایند، به این معنا که حتماَ باید توسط خود شخص، بر اساس نظر او و نه فرد جایگزین تعیین گردد. سازمان جهانی بهداشت تعریف جامعی از کیفیت زندگی ارائه داده است: درک فرد از