است که با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق های صورت گرفته با در نظر گرفتن اصول و قواعد کلی حقوقی جزا اقدامات جایگزینی از قبیل جبران خسارت زیان دیده انجام کارهای عام المنفعه و خدمات عمومی و را به جای مقررات موجود پیشنهاد نماید که قاضی بتواند بدون توسل به روش هایی که خود زمینه ی جرم و جنایت هستند این مساله را حل کند و بتواند ضمن اصلاح اطفال و نوجوانان و جلوگیری از تکرار جرم عدالت امنیت آرامش را به اجتماع و خانواده بازگردان
لذا حقیقت این است که نوجوانان به علت اینکه مانند بزرگسالان آمادگی پذیرفتن و یا مقابله با مشکلات زندگی را ندارند و برخی از مشکلات عادی برای آنان به صورت همگانی در بین نوجوانان بیشتر دیده می شود ، که با انجام دادن جرم به منظور برطرف کردن اضطراب و افسردگی صورت می گیرد .
واژگان کلیدی پایان نامه : ضمانت اجرا – بزهکاری – طفل – قانون
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
مقدمه. 1
1- تعریف مساله و بیان سوال های اصلی 2
2- سابقه و ضرورت انجام تحقیق. 4
3- فرضیه های تحقیق. 4
4-اهداف تحقیق.
5- کاربرد متصور از تحقیق. 6
فصل اول: مفاهیم ، مبانی و اهداف ضمانت اجراهای جرایم اطفال و نوجوانان. 7
1-1 گونه شناسی 9
1-1-1 مفهوم طفل. 9
1-1-1-1 مفهوم لغوی طفل. 10
1-1-1-2 مفهوم اصطلاحی طفل. 10
1-1-1-2-1 مفهوم طفل از منظر حقوقی 10
1-1-1-2 مفهوم بلوغ از منظر فقهی 12
1-1-1-3 در حقوق بین الملل. 12
1-1-1-3-1 مفهوم طفل از منظر کنوانسیون حقوق کودک 12
1-1-1-3-2 مفهوم طفل از منظر مقررات اسناد سازمان ملل متحد. 13
1-1-2 مفهوم بلوغ. 14
1-1-2-1 مفهوم لغوی 14
1-1-2-2 مفهوم اصطلاحی 15
1-1-2-2-1 مفهوم بلوغ از منظر حقوقی 15
1-1-2-2-2 مفهوم بلوغ از منتظر مفتهی 16
1-1-2-2-3 مفهوم بلوغ از منظر روان شناسی 17
1-1-3 مفهوم نوجوانی 17
1-1-3-1 مفهوم لغوی نوجوانی 17
1-1-3-2 مفهوم اصطلاحی نوجوانی 18
1-1-3-2-1 مفهوم نوجوانی از منظر حقوقی 19
1-1-3-2-2 مفهوم نوجوانی از منظر فقهی 21
1-1-3-2-3 مفهوم نوجوانی از منظر روان شناسی 22
1-1-4 مفهوم مسئولیت کیفری و بزهکاری 23
1-1-4-1 مفهوم مسئولیت کیفری 24
1-1-4-1-1 مسئولیت کیفری اطفال در قوانین ایران. 25
1-1-4-1-1-1 دوران طفولیت و عدم تفسیر مطلق. 25
1-1-4-1-1-2 دوران کودکی و عدم تفسیر نسبی 25
1-1-4-1-1-3 دوران بلوغ و سن کبر قانونی 26
1-1-4-2 مسئولیت کیفری اطفال در نظام حقوقی اسلام. 28
1-1-4-2-1 مفهوم بزهکاری 29
1-1-4-2-1-1 بزهکاری اطفال. 31
1-1-4-2-1-2 بزهکاری نوجوانان. 31
1-2 مبانی و اهداف ضمانت اجراهای جرایم اطفال و نوجوانان. 15
1-2-1 انواع بزهکاری اطفال و نوجوانان. 32
1-2-1-1 بزهکاری علیه اموال. 33
1-2-1-2 بزهکاری علیه اشخاص. 33
1-2-1-3 بزهکاری علیه عفت و اخلاق عمومی 34
1-2-1-4 بزهکاری علیه نظم عمومی جامعه. 34
1-2-2 عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان. 35
1-2-2-1 عوامل شخصی و شخصیتی 35
1-2-2-1-1 عوامل جسمی 35
1-2-2-1-2 عوامل روانی 5
1-2-2-2 عوامل محیطی 38
1-2-2-2-1 خانواده 40
1-2-2-2-2 تاثیر محیط تحصیلی ( مدرسه) بر بزهکاری 41
1-2-2-3 عوامل اجتماعی 42
1-2-2-3-1 معاشرت با دوستان ناباب 42
1-2-2-3-2 مهاجرت 43
1-2-2-4 عوامل اقتصادی 44
1-2-2-4-1 فقر و رفاه خانواده 45
1-2-2-4-2 بیکاری 46
1-2-2-4-3 میزان درآمد خانواده 46
1-2-2-5 عوامل فرهنگی 46
1-2-2-5-1 جهل و عدم آگاهی 47
1-2-2-5-2 میزان سواد والدین 47
1-2-2-5-3 امکانات فرهنگی 47
1-2-3 وضعیت اطفال بزهکار در ارتکاب جرم. 48
1-2-3-1 جنس و سن 48
1-2-3-2 وضعیت خاص اطفال. 50
1-2-4 اهداف ضمانت اجراهای بزهکاری اطفال و نوجوانان. 52
1-2-4-1 اهداف اصلاحی – تربیتی و درمانی 52
1-2-4-2 پیشگیری از بزهکاری و تکرار آن. 53
فصل دوم :ضمانت اجراهای حقوق کیفری درباره ی کودکان و نوجوانان بزهکار. 54
2-1 ضمانت اجراهای غیر سالب آزادی حقوق کیفری درباره ی کودکان و نوجوانان بزهکار 56
2-1-1 ضمانت اجرای رهایی ساز حقوق کیفری درباره ی کودکان و نوجوانان بزه کار. 57
2-1-1-1 پاسخ های رهایی ساز در مرحله پیش از صدور حکم. 58
2-1-1-1-2 تعویق پذیر بودن جرم ارتکاب یافته. 59
2-1-1-1-3 اصلاح پذیر بودن نوجوانان. 60
2-1-1-1-4 ترمیم زیان های وارد شده 61
2-1-1-1-5 نداشتن پیشینه کیفری موثر. 62
2-1-1-2 پاسخ های رهایی ساز در مرحله ی صدور حکم. 62
2-1-1-2-1 تخفیف ضمانت اجراها 62
2-1-1-2-2 تخفیف پذیر بودن جرم ارتکاب یافته. 64
2-1-1-2-3 وجود جهات تخفیف. 65
2-1-1-2-4 تعلیق ضمانت اجراها 68
2-1-1-2-5 نداشتن پیشینه کیفری مؤثر. 69
2-1-1-2-6 تعلیق پذیر بودن. 70
2-1-1-2-7 شایسته ارفاق بودن. 71
2-1-2 ضمانت اجراهای اصلاحی حقوق کیفری درباره ی کودکان و نوجوانان. 72
2-1-2-1 ضمانت اجراهای بازپرورانه. 74
2-1-2-1-1 نصیحت قاضی 74
2-1-2-1-2 اخطار و یادآوری قضایی 77
2-1-2-1-3 گرفتن تعهد نوشتاری 79
2-1-2-1-4 سپردن کودکان و نوجوانان بزه کار. 80
2-1-2-1-5 انجام خدمات عمومی رایگان. 82
2-1-2-2 ضمانت اجراهای غیر سالب آزادی 83
2-1-2-2-1 پاسخ سزاگرایانه. 84
2-1-2-2-2 پاسخ توان گیرانه. 86
2-1-2-2-3 پاسخ های باز دارنده 87
2-2 ضمانت اجراهای سالب آزادی حقوق کیفری کودکان و نوجوانان بزه کار. 89
2-2-1 ضمانت اجراهای نویافته سالب آزادی کودکان و نوجوانان بزهکار. 90
2-2-1-1 سلب آزادی کودکان و نوجوانان بزه کار در پایان هفته. 91
2-2-1-2 سلب آزادی نوجوانان بزه کار در منزل. 94
2-2-1-3 سلب نیمه وقت آزادی کودکان و نوجوانان بزه کار. 96
2-2-2 تعدیل ضمانت اجراهای سنتی سلب آزادی 98
2-2-2-1 کاهش مدت سلب آزادی 98
2-2-2-2 آزادی مشروط 102
2-2-2-2-1 چگونگی آزادی مشروط 103
2-2-2-2-2 سرانجام آزادی مشروط 105
فصل سوم :اقدامات تأمینی و تربیتی و جایگزین های قابل اعمال نسبت به اطفال و نوجوانان بزه کار 106
3-1 صور اقسام اقدامات تأمینی و تربیتی 107
3-1-1 مقایسه اقدامات تأمینی و تربیتی با کیفر و مجازات 121
3-1-1-1 وجوه اشتراک اقدامات تأمینی و کیفر. 121
3-1-1-2 وجوه افتراق اقدامات تأمینی و کیفر. 122
3-1-2 نتایج عملی اشتراک و افتراق اقدامات تأمینی و تربیتی با کیفر. 123
3-2 اقدامات تأمینی وتربیتی درباره اطفال بزه کار. 124
3-2-1 نگه داری در کانون اصلاح وتربیت 125
3-2-1-1 ساختار کانون اصلاح وتربیت 126
3-2-1-2 وظایف مسئولین کانون اصلاح و تربیت 128
3-2-3 انواع جایگزی های مجازات 130
3-2-3-1 استفاده از روش مصالحه و میانجی گری 132
3-2-3-2 جایگزین های قابل اعمال نسبت به اطفال و نوجوانان بزه کار. 133
3-2-3-3 احکام جایگزین در دادگاه و توضیحی در رابطه با قانونی بودن آن. 135
3-2-4 بررسی ضمانت اجراهای اجتماعی به عنوان جایگزین حبس و مجازات های بدنی 140
3-2-4-1 ارکان مجازات های اجتماعی 141
3-2-4-2 انواع ضمانت اجراهای اجتماعی قابل اعمال نسبت به اطفال و نوجوانان بزه کار. 144
3-2-4-3 خدمات عمومی ( خدمات عام المنفعه ) 147
نتیجه گیری و پیشنهادها 151
منابع و ماخذ. 158
مقدمه
طفل یا واژه های مشابه دیگری که در این معنا دلالت دارند از جمله صغیر کودک نوجوان به عنوان یکی از گروه های آسیب پذیر اجتماعی از زوایای مختلف و ازسوی روان شناسان و جامعه شناسان و جرم شناسان و فقها حقوقدانان مورد بررسی قرار گرفته اند .
موضوع رسیدگی به جرایم این گروه وقتی که مرتکب تخلف یا جرمی می شوند چالش برانگیز تر است زیرا از سویی زمینه ی وقوع این جرایم ناشی از اموری همچون جدایی پدر و مادر فقر اعتیاد تربیت ناصحیح و ازسوی دیگر واکنش غیر اصولی با اطفال سبب می گردد تا شخصیت مجرمانه در وجود آنها نهادینه گردد و تبدیل به مجرمین خطرناکی در بزرگسالی گردد.
با تصویب نهایی قانون مجازات به منظور اعمال دستاوردهای علوم جنایی پیشرفته دنیا و جرمشناسی و هماهنگی با اسناد بین المللی در زمینه ی حقوق کودک و با توجه به موازین شرعی تا حدود زیادی نواقص موجود در قوانین گذشته را رفع کرده است و با بازنگری درباره ی سن مسئولیت کیفری و توجه به رشد قضایی اطفال همگام با رشد مغزی و تقسیم بندی این گروه در مواجهه با جرایم و تدابیر واکنش مناسب هر گروه با توجه به شرایط خاص سنی و اصول حقوقی تحول مهمی در دادرسی صورت گرفته است .
فصل دهم قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 از مواد 88 الی 95 تحت عنوان مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان واکنشی حمایتی تربیتی هدایتی درمانی و آموزشی می باشد که در نگاهی گذرا جزو مهم ترین تغییرات قانون جدید محسوب می گردد.
1- تعریف مساله و بیان سوال های اصلی
یکی از مشکلاتی که همواره نظام های کیفری با آن مواجه بوده اندمشکل بزهکاری اطفال و نوجوانان و شیوه های رسیدگی قضایی،محاکمه، مجازات سر انجام نموده ی باز پروری و باز اجتمایی کردن این گونه بزهکاران است.
پدیده بزهکاری اطفال و نوجوانان امروزه تقریبا مشکل بزرگ جوامع کنون جهان است اگر این محفل در سال های گذشته ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی بوده،هم اکنون با توسعه صنعت در ممالک جهان و انتقال عوارض آن و گسترش شهر نشینی در دنیا این پدیده جهانی شده است.
قوانین سال 306از میلاد مسیح در روم،مقررات حاکم در ایران باستان،ضوابط دین با پیش بینی موازین خاصی برای کودکان خردسال و نوجوانان،رژیم جزایی آنها را از بزرگسالان تفکیک نموده است.
سیستم کیفری اسلام نیز بنیاد نظامی نو دراین زمینه بر خورداری مترقی و مناسب با بزهکاری کودکان به عمل آورده در این نظام کودکان از نظر جزایی تا سن بلوغ شرعی فاقد مسئولیت کیفری می باشند.
مجازات بزهکاری اطفال اولین بار در کشور انگلیس بر سال 1815 به وجود آمده است و یکی از مهم ترین دل نگرانی ها جرم تلقی نمودن رفتار هایی است که بیشتر