چکیده :

 

هدف از تحقیق حاضر مقایسه کیفیت خدمات باشگاه­های خصوصی و دولتی استان لرستان با بهره گرفتن از مدل سروکوال بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. نمونه آماری تحقیق 310 نفر از مدیران و مشتریان باشگاه­های خصوصی و دولتی استان بودند. ابزار جمع­آوری اطلاعات دو پرسشنامه بود که یکی استاندارد (α =0/81) و برای پیمایش انتظارات و ادراکات مشتریان بود و دیگری محقق ساخته (α =0/85) و جهت مشخص کردن میزان شکاف­های پنج­گانه مدل سروکوال بود که روایی و پایایی هرکدام از آن­ها توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات (جلوه‌های ظاهری و عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، مسؤولیت­پذیری، اطمینان و تضمین، همدلی)  تفاوت معناداری بین باشگاه­های خصوصی و دولتی وجود دارد (P<0/001) و کیفیت خدمات باشگاه­های خصوصی به مراتب بالاتر است. به منظور رتبه­بندی ابعاد کیفیت خدمات در باشگاه­های خصوصی و دولتی از آزمون فریدمن استفاده شد که از حیث اهمیت عوامل پنج­گانه کیفیت خدمات نتایج یکسانی را برای هر دو باشگاه نشان داد. همچنین در مقایسه میزان شکاف­های پنج­گانه در سطح معناداری (p<0/05) نتایج نشان داد که در تمامی شکاف­ها تفاوت معناداری بین باشگاه­های خصوصی و دولتی وجود دارد (p<0/001) و می­توان بیان داشت که میزان شکاف­ها در باشگاه­های خصوصی به طور قابل توجهی کمتر از میزان این شکاف­ها در باشگاه­های دولتی می­باشد.

 

واژگان کلیدی: کیفیت خدمات، مدل سروکوال، شکاف، باشگاه­های­ خصوصی، باشگاه­های دولتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                                                   صفحه

 

فهرست جداول.   ث

 

فهرست شکل ها       ج

 

فصل 1 : طرح تحقیق                                                                                                                                   1

 

مقدمه                                                                                                                         2
1-2 بیان مسئله                                                                                                                           5

 

1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش                                                                                                    8

 

اهداف تحقیق                                                                                                          11هدف کلی                                                                                                          11
 

اهداف ویژه                                                                            11
 

فرضیه ­های پژوهش 12فرضیه اصلی                                                                                                          12
 

فرضیه های ویژه                                                                                                          12
 

محدودیت های تحقیق 12محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر                                                             12
 

محدودیت های در کنترل پژوهشگر 13
 

تعریف مفهومی واژه ها و اصطلاحات 13
       1 -8 تعاریف عملیاتی                                                                                                                   15

 

فصل 2 : ادبیات  و پیشینه تحقیق                                                                                                      16

 

مقدمه 17
 

مبانی نظری                               18کیفیت                                                                                                                      18
 

کیفیت خدمات                                                                                                                         20
 

ابعاد کیفیت در حوزه خدمات 23
 

مدل های عمومی سنجش و ارزیابی کیفیت خدمات 23
 

مدل سروکوال 32
 

پیشینه تحقیق 36
 فصل 3 : روش شناسی تحقیق                                                                                                   43

 

مقدمه 43
 

روش تحقیق                                                                                           44
 

جامعه آماری و روش نمونه گیری 44
 

متغیرهای تحقیق                                                             45
 

ابزار جمع آوری اطلاعات                                                                                           46
3-6  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات                                                                                                       46

 

فصل 4: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق                                                                                          49

 

مقدمه 49
 

آمار توصیفی و ویژگی های جمعیت شناختی 49ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان باشگاه های خصوصی                                              50
 

جنسیت در باشگاه های خصوصی                                                                                           50
 

سن در باشگاه های خصوصی 51
 

وضعیت تحصیلی در باشگاه های خصوصی                                                                            52
 

وضعیت تأهل در باشگاه های خصوصی 52
 

سابقه حضور در باشگاه های خصوصی 52
 

وضعیت شغلی در باشگاه های خصوصی 53
 

هدف از تمرین در باشگاه های خصوصی 54
 

ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان در باشگاه های دولتی 54جنسیت در باشگاه های دولتی 55
 

سن در باشگاه های دولتی                                                                                           55
 

وضعیت تحصیلی در باشگاه های دولتی                                                                            56
 

وضعیت تأهل در باشگاه های دولتی                                                                            56
 

سابقه حضور در باشگاه های دولتی                                                                            57
 

وضعیت شغلی در باشگاه های دولتی 57
 

هدف از تمرین در باشگاه های دولتی 58
 

جمع بندی ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان باشگاه های دولتی و خصوصی 58
 

تجزیه و تحلیل های استنباطی و آزمون فرضیه ها 59
4-6 آزمون کلموگروف-اسمیرنوف جهت تعیین نحوه توزیع داده ها                                         59

 

فرضیه 1: مقایسه ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی در وضعیت مطلوب و وضعیت موجود  60
 

رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی 61
 

فرضیه 2: تعیین شکاف ها ی 5گانه کیفیت خدمات در باشگاه های خصوصی 61
 

فرضیه 3: مقایسه ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های دولتی در وضعیت مطلوب و وضعیت موجود    62
 

فرضیه 4: تعیین شکاف ها ی 5گانه کیفیت خدمات در باشگاه های دولتی 63
 

فرضیه 5: مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های دواتی و خصوصی در وضعیت موجود 64
 

فرضیه 6: مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های دواتی و خصوصی در وضعیت مطلوب 64
 

رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی و دولتی                64 
4-16 فرضیه 7 :مقایسه شکاف های پنج گانه مدل سروکوال بین باشگاه های خصوصی و دولتی65

 

فصل 5:  خلاصه، بحث و نتیجه گیری، پیشنهادها                                                                          67

 

مقدمه 68
 

خلاصه تحقیق                               68
 

بحث و نتیجه گیری                               70
 

پیشنهاد های برخاسته از تحقیق                               79
 

پیشنهاد برای محققین آینده                                                             80
 

منابع و مأخذ 81
چکیده انگلیسی                                                                                                                           86

 

فهرست جدوال ها

 

عنوان                                                                                                                 صفحه

 

جدول 2-1  انواع مدل های کیفیت خدمات.23

 

جدول 4-1 ویژگی های جمعیت شناسی مشتریان باشگاه های خصوصی به درصد.50

 

جدول 4-2 ویژگی های جمعیت شناسی مشتریان باشگاه های دولتی به درصد.54

 

جدول 4-3 ویژگی های جمعیت شناسی مشتریان باشگاه های دولتی و خصوصی به درصد58

 

جدول 4-4 آزمون K-S به منظور تعیین نرمال بودن ابعاد کیفیت خدمات59

 

جدول 4-5 نتایج آزمون  tجفت شده برای مقایسه ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی در وضعیت مطلوب و وضعیت موجود (P<0/05).60

 

جدول 4-6 آزمون فریدمن به منظور رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های خصوصی  در دو حالت مورد انتظار(مطلوب) و ادراک شده (موجود) 61

 

جدول 4-7 آزمون t تک نمونه ای برای تعیین شکاف ها ی 5گانه کیفیت خدمات در باشگاه های خصوصی از منظر مدیران،کارکنان و مشتریان61

 

جدول 4-8 نتایج آزمون  tجفت شده برای مقایسه ابعاد کیفیت خدمات باشگاه های دولتی در وضعیت مطلوب و وضعیت موجود62

 

جدول 4-9 آزمون t تک نمونه ای برای تعیین شکاف ها ی 5گانه کیفیت خدمات در باشگاه های دولتی از منظر مدیران،کارکنان و مشتریان .63

 

جدول 4-10 آزمون t مستقل برای مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های دولتی و خصوصی (P<0/05)64

 

جدول 4-11 آزمون فریدمن به منظور رتبه بندی ابعاد کبفبت خدمات باشگاه های خصوصی و دولتی64

 

جدول 4-12 نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه شکاف های پنج گانه مدل سروکوال بین باشگاه های خصوصی و دولتی   .65

 

فهرست شکل ها

 

عنوان                                                                                                                                            صفحه

 

شکل 2-1 ضرورت توجه به کیفیت خدمات(سهرابی،1386،45).22

 

شکل 2-2 مدل سروکوال (پاراسورامان و همکاران 1985)32

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...