لعابیران
انواع مواد و محصولات شیمیائی
۵۰
معدنی املاح ایران
انواع مواد و محصولات شیمیائی
۵۱
ملی شیمی کشاورز
انواع مواد و محصولات شیمیائی
۵۲
نیرو کلر
انواع مواد و محصولات شیمیائی
۳-۵) روششناسی پژوهش
روش تحقیق، هدایتگر جستوجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت میباشد. دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی تنها از طریق روششناسی دُرست میسر است. به عبارت دیگر، تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق. روش های تحقیق بر حسب اهداف هر تحقیق و همچنین نحوه گردآوری داده ها به شکلهای مختلفی دستهبندی میشوند. هر کدام از این دسته ها در برگیرنده روش های مختلفی هستند که کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدّت تحت تأثیر اعتبار روش است که برای تحقیق خود برگزیده است(خاکی، ۱۳۷۹).
علاوه براین، کیوی و همکاران(۱۳۸۶) بیان میدارند که دستیابی به اهداف تحقیق نیز زمانی امکان پذیر است که جستوجو برای شناخت با روششناسی صحیح صورت پذیرد. در انجام هر پژوهش به منظور کسب شناخت، ابتدا باید مجموعهای از فرضیه ها یا گزارهها را تدوین و سپس آن ها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آن ها را فراهم آورد. این امر فرایند تحقیق را هدایت کرده و پژوهشگر را در بهدست آوردن شناخت یاری میدهد. بر این اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید یا رد قرار میگیرد. پاسخ به این پرسش که “چگونه داده ها گردآوری و تفسیر میشوند. بهگونهای که ابهام حاصل از آنها به حداقل کاهش یابد؟"، را با توجه به قواعد روششناسی تحقیق باید جستوجو کرد(سرمد و بازرگان، ۱۳۹۱).
همچنین انتخاب روش و نوع پژوهش در پژوهشهای علمی بستگی به موضوع پژوهش، اهداف و ماهیّت آن دارد.
روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع تحقیق: الف- همبستگی، ب- توصیفی، ج- کاربردی است.
الف- روش همبستگی برای دو هدف عمده؛
اولاً؛ کشف همبستگی بین متغیرها و پیشبینی یک متغیر از روی یک یا چند متغیر دیگر به کار میرود. مزیت عمده آن این است که به محقق اجازه میدهد، متغیرهای زیادی را اندازهگیری کند و همزمان همبستگی درونی بین آنها را محاسبه نماید.
ثانیاً؛ روش همبستگی در این است که میتواند درباره درجه همبستگی بین متغیرهای مورد مطالعه اطلاعات لازم را فراهم سازد(دلاور، ۱۳۸۸).
ب- تحقیق توصیفی؛ توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا موضوع میباشد.
ج- هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. از آنجاییکه نتایج پژوهش میتواند بهطور عملی برای سازمان بورس اوراق بهادار، سهامداران، پژوهشگران و غیره… مورد استفاده قرار گیرد، یک پژوهش کاربردی نیز محسوب میشود(حافظنیا، ۱۳۸۵).
به طور کلی چنانچه دادهای گردآوری شده در رابطه با رویدادهایی باشد که در گذشته رخ داده است طرح تحقیق را می توان گذشته نگر تلقی کرد. پس با توجه به اینکه اطلاعات و دادههای این پژوهش مربوط به اطلاعات واقعی صورتهای مالی گذشته شرکتها میباشد و عوامل گذشته را مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت میتوان نتیجه گرفت که این تحقیق از نوع تحقیقات پسرویدادی(گذشتهنگر) نیز میباشد.
۳-۶) بررسی روایی پژوهش
قبل از بکارگیری ابزارهای اندازهگیری، لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روایی ابزار اندازهگیری مورد نظر و پایایی آن که مکمل هم به حساب میآیند، اطمینان نسبی پیدا کند. مقصود از روایی پژوهش این است که آیا ابزار اندازهگیری مورد نظر میتواند ویژگی و خصوصیت ابزاری که برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟(حافظنیا، ۱۳۸۵).
در پژوهش حاضر برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری محافظهکاری از مدل طراحی شده توسط گیولی و هاین(۲۰۰۰) که مورد پذیرش اکثر پژوهشگران و محققان جهان میباشد. همچنین چندین پژوهش جهت محاسبه محافظهکاری از این مدل بهره جستهاند.
۳-۷) بررسی پایایی پژوهش
منظور از پایایی پژوهش؛ میزان دقت شاخصها و معیارهایی است که برای سنجش پدیده مورد نظر تهیه شدهاند. در تعیین پایایی به دنبال آن هستیم که بدانیم آیا آنچه واقعاً منظور نظر پژوهش بوده، اندازهگیری شده است یا خیر؟ به منظور کسب پایایی و سنجش اعتبار پژوهش و تجزیه و تحلیل پایایی پژوهش از آزمون کولموگروف– اسمیرنوف با بهرهگیری از نرمافزار SPSS، استفاده شده است.
۳-۸) روشهای گردآوری اطلاعات
جمعآوری اطلاعات برای هر پژوهش، از اهمیت ویژهای برخوردار است. ابزار گردآوری اطلاعات وسایلی هستند که پژوهشگر به کمک آنها میتواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاً کشف حقیقت گردآوری نماید(حافظنیا، ۱۳۸۵).
اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به دو روش طبقهبندی میشوند:
الف- روش اوّل: روش کتابخانهای.
ب- روش دوّم: روش آزمون فرضیات.
الف- روش کتابخانهای از جمله: مطالعه کتب و نشریات، پایان نامهها و مقالات داخلی و خارجی در زمینه موضوع پژوهش.
ب- روش آزمون فرضیات: پس از مشخص شدن نمونه به جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها پرداخته میشود که با توجه به فرضیه های مطرح شده در فصل اوّل اطلاعات لازم عمدتاً از روی صورتهای مالی شرکتهای نمونه، سالنامههای بورس اوراق بهادار و سایر منابع اطلاعات موجود در سازمان بورس اوراق بهادار تهران و بانک اطلاعاتی تدبیرپرداز استفاده شده است. همچنین از سایت کامپیوتری(اینترنت) همچون سایت rdis.ir بهره گرفته شده است. در نهایت اطلاعات مورد نیاز جهت انجام تحقیق شامل: محافظهکاری حسابداری، اندازه شرکت و ارزش شرکت برای هریک از سالهای دوره تحقیق بدست آمده است
۳-۹) متغیرهای پژوهش
۳-۹-۱) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
عملیاتی کردن یک متغیر، یعنی قابل اندازهگیری کردن متغیر است. این امر از طریق دقّت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن متغیر، طبقهبندی کردن آن به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازهگیری است(سکاران، ۱۳۸۰).
متغیرهای پژوهش حاضر بر اساس رابطهای که با یکدیگر دارند از نوع متغیرهای مستقل و وابسته میباشند که تقسیمبندی آنها به شرح جدول (۳-۱) زیر میباشد.
جدول۳-۳ : انواع متغیرهای پژوهش بر اساس رابطه
فرضیه
متغیر مستقل
متغیر وابسته