بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
اهداف تحقیق. 10
هدف اصلی تحقیق: 10
اهداف فرعی پژوهش 10
فرضیه ها 10
فرضیه اصلی پژوهش: 10
فرضیه فرعی پژوهش 10
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها 11
تعاریف مفهومی متغیر ها 11
قضاوت اخلاقی : 11
عملکرد تحصیلی: 11
خلاقیت: 11
تعاریف عملیاتی متغیرها 12
رشد قضاوت اخلاقی. 12
خلاقیت 12
عملکرد تحصیلی. 12
ادبیات و پیشینه پژوهش 13
مبانی نظری تحقیق. 14
تاریخچه عملکرد تحصیلی. 14
تعاریف عملکرد تحصیلی : 14
مفهوم عملکرد تحصیلی : 16
عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی: 17
عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی. 18
شاخصهایی که برای شکست تحصیلی استفاده میشوند عبارتند از. 20
عوامل موثر بر عمکرد تحصیلی دانش آموزان: 21
نظریات موجود در زمینه عملکرد تحصیلی. 23
الف- نظریه هنری مور. 23
ب- نظریه مک کلند 23
ج- نظریه اسناد 25
خلاقیت : 26
مفهوم خلاقیت 26
تعاریف خلاقیت 27
تفکر خلاق. 27
ویژگی های تفکر خلاق. 28
مفاهیم مرتبط با خلاقیت 29
خلاقیت وحل مسأله 29
خلاقیت و اختراع. 29
خلاقیت و کارآفرینی. 29
خلاقیت و نوآوری. 29
خلاقیت و انگیزش 30
خلاقیت و سن. 31
خلاقیت و خویشتن پنداری. 31
نظریه های خلاقیت 32
نظریه های فلسفی خلاقیت 32
– نظریه های جهان باستان. 32
– نظریه های جدید فلسفی خلاقیت 33
عوامل مؤثر بر خلاقیت 34
مؤلفه های خلاقیت 34
فرایند خلاقیت 35
مراحل خلاقیت از دیدگاه والاس 36
موانع خلاقیت 36
موانع محیطی خلاقیت 36
راهکارهای تقویت خلاقیت 38
به کارگیری استراتژی تمرکز و سادگی. 38
آموزش خلاقیت 38
محیط مساعد برای ایجاد خلاقیت 40
ویژگی های افراد خلاق. 40
رشد قضاوت اخلاقی. 41
تعریف اخلاق. 41
اصول اخلاق حرفه ای. 42
تئوری های مرتبط با اخلاق. 43
تئوری تکاملی شناختی. 43
تئوری نا هماهنگی شناختی. 44
تکامل اخلاقی شناختی. 44
تئوری رفتار برنامه ریزی شده 45
تئوری هانت ویتل. 45
قضاوت و قضاوت اخلاقی. 46
قضاوت چیست؟ 46
قضاوت اخلاقی چیست؟ 46
تصمیم گیری اخلاقی و قضاوت اخلاقی. 47
مدل تصمیم گیری اخلاقی رست 47
رشد قضاوت اخلاقی. 48
روان شناسی رشد اخلاقی درنوجوانی و جوانی. 50
رشد احساس اخلاقی در نوجوانی و جوانی. 53
رشد ارزش ها در نوجوانی و جوانی. 56
پیشینه پژوهش 66
پژوهش انجام شده در خارج کشور. 66
پژوهش انجام شده در داخل کشور. 68
جمع بندی. 70
روش تحقیق. 73
روش تحقیق. 74
جامعه آماری و نمونه مورد بررسی : 74
روش نمونه گیری و نمونه آماری. 74
ابزار پژوهش و روایی و پایایی آن. 74
ابزار تحقیق. 74
الف) آزمون رشد قضاوت اخلاقی. 74
روایی و پایایی. 75
ب) آزمون خلاقیت تورنس 76
ج) پرسشنامه عملکرد تحصیلی. 77
روش تجزیه وتحلیل: 78
ملاحظات اخلاقی : 78
تجزیه و تحلیل داده ها 79
الف) داده های توصیفی: 80
بررسی توصیفی نمرات رشد قضاوت اخلاقی. 80
بررسی توصیفی نمرات خلاقیت 80
بررسی توصیفی نمرات عملکرد تحصیلی. 80
ب) یافته های استنباطی: 81
فرضیه اصلی : 81
فرضیه های فرعی: 81
بحث و نتیجه گیری. 84
خلاصه پژوهش 85
بحث نتیجه گیری: 85
محدودیت های پژوهشی: 92
پیشنهاد های تحقیق. 92
الف )پیشنهادهای کاربردی: 92
ب) پیشنهادهای پژوهشی. 93
منابع و ماخذ 93
منابع فارسی. 93
منابع غیر فارسی. 105
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1: بررسی میانگین و انحراف استاندارد رشد قضاوت اخلاقی. 76
جدول 4-2: بررسی میانگین و انحراف استاندارد خلاقیت 76
جدول 4-3: بررسی میانگین و انحراف استاندارد عملکرد تحصیلی. 80
جدول 4-4: ضریب همبستگی بین رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد تحصیلی 81
جدول 4-5: ضریب همبستگی بین رشد قضاوت اخلاقی با عملکرد تحصیلی. 77
جدول 4-6: ضریب همبستگی بین رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت 78
جدول4-7: جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت دانش آموزان به روش همزمان. 78
جدول4-8: جدول مشخصه های آماری رگرسیون بین رشد قضاوت اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان به روش همزمان.79
چکیده
هدف از این پژوهش توصیف رابطه رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ارسنجان بوده است. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ارسنجان در سال تحصیلی 94-93 بوده است. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بوده است ابزار سنجش در این پژوهش سه پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1990)، پرسشنامه خلاقیت تورنس(1979) و پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998 ) بوده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در زمینه آمار توصیفی از روش های آماری میانگین وانحراف معیار و در زمینه آمار استنباطی از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان دهنده آن است که بین رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. رشد قضاوت اخلاقی به طور معنی دار قادر به پیش بینی خلاقیت دانش آموزان می باشد. رشد قضاوت اخلاقی می تواند عملکرد تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نماید.
واژگان کلیدی:عملکرد تحصیلی،خلاقیت،قضاوت های اخلاقی
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
قرن حاضر، دوران دانش و اطلاعات، تحولات باورنکردنی، و پیشرفت و توسعه در بسیاری از ابعاد زندگی می باشد. دنیای تغییرات و شگفتی هاست. هر لحظه دری از علم به روی آدمی گشوده می شود. امروزه مدارس نمی توانند تنها به علوم کلاسیک و نوشته های گذشتگان اکتفا کنند، و انتقال و یادگیری آنها را جزو هدف های آموزش و