به برآورده شدن تمامی خدمات مورد نیاز مشتری در هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک اشاره دارد.
گویه های مربوط به کامل بودن خدمات بانکداری الکترونیک در پرسشنامه در بخشی جداگانه به همین نام قرار گرفته است و شامل ۴ گویه میباشد.
۳-۷-۱-۴- در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک
به امکان و سهولت دسترسی در ساعات متفاوت و زمان معطلی برای خدمات اشاره دارد (شاهرودی و همکاران، ۱۳۸۹).
گویه های مربوط به در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک در پرسشنامه در بخشی جداگانه به همین نام قرار گرفته است و شامل ۴ گویه میباشد.
۳-۷-۱-۵- اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک
به معنی استمرار ارائه خدمات طبق تعهدات، با دقت و مطابق مرتبهی اول میباشد (شاهرودی و همکاران، ۱۳۸۹).
گویه های مربوط به اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک در پرسشنامه در بخشی جداگانه به همین نام قرار گرفته است و شامل ۴ گویه میباشد.
۳-۷-۱-۶- پاسخگو بودن خدمات بانکداری الکترونیک
ﺑﻪﻣﻌﻨﯽ ﺗﻤـﺎﯾﻞ ﺳﺎزﻣـﺎن ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣـﺎت ﻃﺒﻖ ﺷﺮاﯾﻂ وﻋـﺪه داده ﺷﺪه ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ (شاهرودی و همکاران، ۱۳۸۹).
گویه های مربوط به پاسخگو بودن خدمات بانکداری الکترونیک در پرسشنامه در بخشی جداگانه به همین نام قرار گرفته است و شامل ۶ گویه میباشد.
۳-۷-۱-۷- رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک
رضایت احساس مثبتی است که در فرد پس از استفاده از کالا یا دریافت خدمت ایجاد می شود. احساس مورد نظر از تقابل انتظارات مشتری و عملکرد عرضهکننده به وجود می آید. اگر کالا و خدمت دریافت شده از جانب مشتری همسطح انتظارات ارزیابی شود، در او احساس رضایت ایجاد می شود. در صورتی که سطح خدمت و کالا بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد موجب ذوقزدگی و سطح پایینتر خدمت و کالا نسبت به انتظارات منجر به نارضایتی مشتری میشود. درجه رضایت، نارضایتی و ذوقزدگی افراد در هر زمان و در هر مورد متفاوت بوده و همواره به میزان فاصله سطح انتظارات و عملکرد عرضهکننده در غالب کیفیت کالا و خدمات مربوط میشود (سایت تبیان).
گویه های مربوط به رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک در پرسشنامه در بخشی جداگانه به همین نام قرار گرفته است و شامل ۲ گویه میباشد.
۳-۷-۲- متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد و بر اثر تغییرات آن تغییر می کند. متغیر وابسته در این تحقیق «وفاداری» پاسخگویان میباشد.
۳-۸- فرضیه های تحقیق
فرضیات تحقیق در جدول ۳-۴ بیان شده است.
جدول ۳-۴- فرضیه های تحقیق
ردیف | فرضیه | متغیر اول و جنس آن | متغیر دوم و جنس آن | H0 | H1 | ضریب همبستگی | ||
متغیر | مقیاس | متغیر | مقیاس | |||||
۱ | بین خصوصیات اجتماعی و اقتصادی مشتریان خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی و وفاداری آنان رابطهای وجود دارد. | خصوصیات اجتماعی و اقتصادی | فاصلهای، اسمی، ترتیبی | وفاداری مشتری | فاصلهای | ρ=۰ | ρ≠۰ | پیرسون[۶۳] |