1ـ2ـ بیان مساله. 3
1ـ3ـ اهداف تحقیق 5
1ـ3ـ1ـ هدف کلی. 5
1ـ3ـ2ـ اهداف جزئی تحقیق. 5
1ـ4ـ اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1ـ5ـ سوالات تحقیق 6
1ـ6ـ فرضیات پژوهش 6
1ـ7ـ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق. 7
فصل دوم: بررسی پیشینه و تدوین مبانی نظری
2ـ1ـ چارچوب تئوریک. 8
2ـ2ـ پیشینه مطالعاتی موضوع. 25
2ـ2ـ1ـ پیشینه مطالعاتی در خارج. 25
2ـ2ـ2ـ پیشینه مطالعاتی در ایران 25
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3ـ1ـ روش تحقیق. 31
3ـ2ـ جامعه آماری 32
3ـ3ـ حجم نمونه و شیوه نمونهگیری. 32
3ـ4ـ روش گردآوری اطلاعات. 32
3ـ5ـ ابزار گردآوری اطلاعات. 32
3ـ6ـ اعتبار و روایی ابزار اندازهگیری. 33
3ـ7ـ پایایی ابزار اندازهگیری. 33
3ـ8ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 34
3ـ9ـ متغیرهای تحقیق. 35
3ـ10ـ تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم 35
3ـ10ـ1ـ تعاریف نظری. 35
3ـ10ـ2ـ تعاریف عملیاتی و شاخصهای متغیرها. 37
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4ـ1ـ مقدمه. 38
4ـ2ـ یافتههای توصیفی 39
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4ـ3ـ آمار استنباطی 49
فصل پنجم: نتیجهگیری، بحث و ارائه پیشنهادهای تحقیق
5ـ1ـ مقدمه. 53
5ـ2ـ نتیجهگیری 54
5ـ3ـ پیشنهادها 57
5ـ3ـ1ـ پیشنهادهای کاربردی. 57
5ـ3ـ2ـ پیشنهادات پژوهشی تحقیق. 58
5ـ4ـ محدودیتهای پژوهش. 58
منابع و ماخذ. 59
پیوست
پرسشنامه 60
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی میزان خاصگرایی در بین شهروندان شهر اردبیل و عوامل مرتبط با آن میباشد. چهارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریههای پارسنز، جورج هربرت مید، گیدنز، فوکویاما، پاتنام، اینگلهارت، ملکپور، سیمن، هومنز، مک کله لند، لرنر، هانتیگتون و پاول است. این تحقیق به روش پیمایشى و با بهره گرفتن از تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه افراد 18 تا 64 سال شهر اردبیل تشکیل میدهند که تعداد آنها 500000 نفر گزارش گردید. براساس نمونهگیری کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب که با هدف پوشش هرگونه خطای احتمالی به 400 نفر ارتقا داده شد و با ترکیبی از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و نمونهگیری تصادفی اقدام به انتخاب نمونهها گردید. بهمنظور آزمون فرضیههای تحقیق از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. درنهایت در بررسی فرضیههای تحقیق نتایج ذیل حاصل شده است: بین محرومیت اجتماعی، رضایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، سنتگرایی شهروندان، تصور شهروندان از گستره خاصگرایی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی (تحصیلات، شغل و درآمد) و میزان خاصگرایی شهروندان بین 18 تا 64 ساله و عوامل مرتبط با آن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی (تحصیلات، شغل و درآمد) و میزان خاصگرایی شهروندان، نتایج حاصل از تحلیل واریانس یکطرفه در هریک از مؤلفهها حاکی از تفاوت معنادار با خاصگرایی میباشد.
کلید واژهها: خاصگرایی شهروندان، محرومیت اجتماعی، رضایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی
1ـ1ـ مقدمه
عامگرایی و خاصگرایی از موضوعاتی است که در جریان در گرفتن بحث جهانی شدن در نوشتههای جامعهشناسان مطرح شده است. در تعریف برخی جامعهشناسان عامگرایی به جریان مورد حمایت سرمایهداری جهانی اشاره دارد که میکوشد فرهنگهای مقاوم را از سر راه خود بردارد و وارثان آن فرهنگها در دل یک فرهنگ مصرفی، لذتجو و بیتعصب حل کند. تا راه را برای گسترش بازار سرمایهداری باز شود و خطراتی که از سوی فرهنگ و مذهب، سرمایههای آنها را تهدید میکند خنثی شود.
خاصگرایی نیز اشاره به فرهنگهایی دارد که خطر را دریافتهاند و میکوشند با پناه بردن به ارزشهای ملی، مذهبی، بومی، صیانت (حتی در حد افراط) از آن ارزشها خود را از هجوم این فرهنگ عامگرا حفظ کنند.
جامعه کم و بیش در طی دهههای گذشته شاهد تحولات اجتماعی بوده است که یکی از نتایج آن گسترش و تعمیم تمایزات است و این تحولات عمدتاً بیرونی بودهاند. آنچه مسلم است این است که تحولات، مناسبات اجتماعی را از شکل سنتی آن خارج ساخته و جامعه ما دیگر تا حد زیادی اختصاصات یک جامعه سنتی را حداقل در ظاهر امر و در لایههای بیرونی مناسبات اجتماعی ندارد (صفری شالی، 1386: 26). شهر اردبیل بهعنوان جزئی از این جامعه بزرگ میباشد که به اصطلاح درحال گذار و رو به توسعه است و هر روز شاهد تغییر و تحولات اجتماعی بوده است که این تغییر و تحولات، تمایزات اجتماعی و به تبع آن مناسبات اجتماعی جدیدی را بهوجود آورده است که بر این مناسبات جدید بایستی نظم نوینی حاکم باشد. نظمی که شالودههای آن با نظم سنتی تفاوت داشته باشد. بحث خاصگرایی و عامگرایی بهعنوان یک مکانیسم با کارکردهای متعدد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود نقش مهمی را ایفا میکند که میتوان گفت مهمترین آن برقراری نظم اجتماعی و انسجام گروهی است. بهنحوی که گرایش به خاصگرایی یا عامگرایی پیامدهای متفاوتی را در مراودات و تعاملات اجتماعی شهروندان خواهد داشت. خاصگرایی زمانی بیشتر نمود عینی پیدا میکند که کنشگران اجتماعی خود را در برابر قومیتها، خواستگاهها و ارزشهای اجتماعی متفاوت و متناقض هم مشاهده کند و جهت رسیدن به ارزشهای مورد قبول عام بهجای نقش واقعی، نقش نمایشی بازی کند. از طرف دیگر از جمله عوامل تقویت کننده همبستگی اجتماعی داشتن ارزشهای مشترک، عامگرایی، دگراندیشی، همدلی و نوعدوستی است و عوامل تهدید کننده آن را سوءظنها، موضعگیریها و خاصگرایی میباشد. هر فردی میداند که بدون پیروی از حداقل ارزشهای مورد قبول عموم مردم، حیات اجتماعی ناممکن است و این پیشفرض در واقع رابطهای است بین عامگرایی و وفاق اجتماعی. یعنی توافق جمعی بر سر مجموعهای از اصول و قواعد اجتماعی در یک میدان تعاملی اجتماعی که موجب انرژی مثبت میشود (چلبی، 1383: 17).
1ـ2ـ بیان مساله
امروزه عموم محققان براین باورند که عامل و حاصل توسعه، انسان است بهنحوی که هرگونه تغییر و تحولی در گرایشات، باورهای افراد عامل تغییر در وضعیت عینی آنان است بدون شک رشد و تعالی هر نظام اجتماعی در پرتو همبستگی اجتماعی و وفاق عمومی افراد آن جامعه میسر میگردد (ربانی، 1388: 138).
جامعهشناسان ایجاد همبستگی اجتماعی افراد جامعه را ناشی از عواملی چون اعتقادات و احساسات مشترک و تعادل و هماهنگی میان باورها و ارزشها میدانند و عامل اصلی واگرایی انسانها را جدال و ستیز و کمبود امکانات مادی تلقی میکنند. از جمله عوامل تقویت کننده همبستگی اجتماعی داشتن ارزشهای مشترک، عامگرایی، دگراندیشی، همدلی و نوعدوستی است و عوامل تهدید کننده آن را سوءظنها، موضعگیریها و خاصگرایی میباشد. هر فردی میداند که بدون پیروی از حداقل ارزشهای مورد قبول عموم مردم، حیات اجتماعی ناممکن است و این پیشفرض در واقع رایطهای است بین عامگرایی و وفاق اجتماعی. یعنی توافق جمعی بر سر مجموعهای از اصول و قواعد اجتماعی در یک میدان تعاملی اجتماعی که موجب انرژی مثبت میشود (چلپی، 1383: 17).
بنابراین گرایش به کنشهای عامگرایی موجب تحقق ثبات سیاسی، مشارکت عمومی، تعاون و اعتماد اجتماعی بین شهروندان میشود.
آنچه در این تحقیق بهعنوان مسئله طرح میشود این است که در چه شرایطی شهروندان بهعنوان کنشکران اجتماعی حتی بدون وجود یک تنظیم کننده خارجی گرایش به عامگرایی یا خاصگرایی دارند؟
از دیدگاه چلپی در نظم اجتماعی سنتی روابط اجتماعی (communal relationship) بیشتر صبغه عاطفی دارد از این نظر روابط اجتماعی در سطح جامعه بیشتر انتشاری (diffusional) خاصگراست بنابراین منشاء ارزشی در جوامع دارای نظم سنتی نوعاً در ماوراء طبیعت و جامعه است. بهنحوی که هنجارهای قانونی مبتنی بر سنت، هنجار اخلاقی مبتنی بر سنتگرایی و اعضای جامعه به رعایت سنت احساس تعهد دارند لذا نوآوری و خلاقیت فردی چندان جایی ندارد.
خاصگرایی تمایل نیازی است که کنشکران را به واکنش براساس ملاکها انتخاب خاص و موقعیت سوژه در یک سیستم روابط با سوژه ترغیب میکند (ربانی و دیگران، 1388: 137).
رزیتا سپهرنیا در تحقیقی تحت عنوان بررسی نقش جهانی شدن در شکلگیری «خاصگرائیهای فرهنگی» آورده است که خاصگرائی هیچگونه تحمل و تساهل و همزیستی را بر نمیتابد و پلورالیسم در آن محلی از اعراب ندارد بر این اساس سه نوع خاصگرائی را میتوان شناسائی کرد:
خاصگرائی منزوی: به دیدگاه عدهای اطلاق میگردد که گروه خود را از محیط اجتماعی و گروههای دیگر جدا نگه میدارند در عین اعتقاد به برتری فرهنگی خود، انفعال فرهنگی در پیش میگیرند.
خاصگرائی سرسخت و ستیزهجو: این گروه هم مطلقاندیش هستند و هم برتری فرهنگی خاص را ادعا میکنند با این تفاوت که جهانگیر شدن فرهنگ موردنظر را رسالتی غیر قابل چشمپوشی قلمداد میکنند.
خاصگرائی ریشهدار: میکوشد تمایز گروههای متأثر از فرایند جهانی شدن را حفظ کند. این خاصگرایان از گرایشهای ادغامگر فرایند موردنظر آگاه هستند ولی بر حفظ تنوع در برابر آن ادغام و همگرائی تأکید میکنند (گلمحمدی، 1381: 163).
رفتار خاصگرایی بهمنزله اتخاذ یک موضع تحت تأثیر نظام ارزشی برخاسته از خردهفرهنگهای متفاوت است. از نظر چلپی اگر در جوامع توسعه نیافته بتوان عمومیت ارزشی را برقرار کرد میزان همبستگی اجتماعی و تعمیم ساختاری بالا میرود که این کار با چارچوب ارزشی اجتماع امکانپذیر است بهگونهای که تمامی خردهفرهنگهای موجود در آن بتوانند در حوزه این ارزشها حرکت کنند (ربانی به نقل از عظیمی، 1388: 142).
شهر اردبیل بهعنوان مرکز یک استان مرزی متشکل از شهروندانی است که متأثر از عوامل برونمرزی و قومیتهای متفاوت (کرد، تالش، تات، آذری) دارای تعلقات، تعصبات و خردهفرهنگهای متنوعی میباشند و موضوع خاصگرایی بهعنوان یکی از موانع عمده توسعه مسئلهای است که دامنگیر گروه کثیری از شهروندان میشود حال آنکه بیشتر اشخاص متأثر از نظام اجتماعی خود بهنوعی خاصگرا هستند لذا در سنجش این ایستار قبل از آنکه داشتن یا نداشتن ایستار خاصگرایانه مدنظر باشد، میزان و شدت آن مدنظر است.
اما بحث خاصگرایی و گرایش به آن بهعنوان یک پدیده اجتماعی متأثر از شرایط و عواملی میباشد که این کار پژوهشی درپی تبیین میزان خاصگرایی و عوامل مرتبط یا آن میباشد. بهعبارتی پژوهش حاضر با استناد به نظریههای جامعهشناختی درپی پاسخ به این سئوال است که میزان خاصگرایی در بین شهروندان شهر اردبیل تا چه حدی است؟ و عوامل مرتبط بر این گرایش کدامند؟
1ـ3ـ اهداف تحقیق
1ـ3ـ1ـ هدف کلی
بررسی میزان خاصگرایی شهروندان اردبیل و عوامل مرتبط با آن
1ـ3ـ2ـ اهداف جزئی تحقیق
شناخت رابطه بین اعتماد اجتماعی با میزان خاصگرایی.
شناخت رابطه بین احساس محرومیت اجتماعی شهروندان و میزان خاصگرایی.
شناخت رابطه بین رضایت اجتماعی شهروندان و میزان خاصگرایی.
شناخت رابطه بین سنتگرایی شهروندان و کنش خاصگرایانه.
شناخت رابطه بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی شهروندان و خاصگرایی.
1ـ4ـ اهمیت و ضرورت تحقیق
در شهر اردبیل بهعنوان مرکز استان که شاهد مهاجرت و تحرک روانی جمعیت هستیم و مهاجرت به این شهر با اهداف دستیابی به امکانات اقتصادی، فرهنگی ـ رفاهی انجام میپذیرد و بدین طریق افراد دارای خردهفرهنگهای متفاوتی میباشند. فرآیند تفکیک اجتماعی از طریق تکثیر گروهبندی اجتماعی تعداد خردهفرهنگها را افزایش میدهد و افزایش خردهفرهنگها نیز به نوبه خود زمینهی بالقوه اختلال نمادی را آماده میسازد. و اصولاً اگر جامعهای حائز شرایطی چون افزایش جمعیت یا تفکیک اجتماعی بالا یا محیط با غلظت نمادی بالا یا عدم ارتباطات بین گروهی و یا ترکیبی از آنها باشد آنگاه وافر بودن قواعد فرهنگی و اجتماعی از طریق تقسیم ارزش خاصگرایی را در بین کنشگران عمومیت میبخشد کما اینکه خاصگرایی مانع تعمیم ارزش در جامعه میشود متقابلاً عدم تعمیم ارزش موجب تقویت خاصگرایی میشود (چلبی، 1389: 142).
بنابراین با توجه به وجود خردهفرهنگها با مختصات اجتماعی، اقتصادی و قشربندیهای متنوع در شهر اردبیل مانعی برای تحقق وفاق اجتماعی و مشارکت عموم شهروندان در عرصههای مختلف توسعه و مدیریت شهری قلمداد میگردند و این شرایط بهخصوص در زمانی بهعنوان یک مسأله اجتماعی دارای اهمیت است که شهروندان احساس کنند که شاهد عدالت توزیعی در حوزه اجتماعی نیستند بهعبارتی رتبهی اجتماعی افراد جهت دسترسی به منابع ارزشمند شهر یکسان نباشد و این تصور ذهنی جهت اکتشاف محقق در بین شهروندان از لحاظ دسترسی به چهار منابع ارزشمند یعنی: 1ـ منابع اقتصادی و مادی؛ 2ـ دارایی سازمانی یا دسترسی به قدرت سازمان یافته؛ 3ـ دارایی شهرت یا اعتبار اجتماعی یا دسترسی به تعهدات اجتماعی؛ 4ـ سرمایه یا میزان دسترسی به منابع معرفتی در جامعه برابر نیستند آنگاه شاهد موضعگیریهای اجتماعی، اقتصادی وسایل در شهر میشویم که به نوبه خود تبعات نامناسب و کژکارکردهای پنهانی در سطح شهر میشویم با عنایت به موارد ذکر شده انجام اینکار پژوهشی برای سنجش شدت و میزان خاصگرایی اهمیت و ضرورت مییابد.
1ـ5ـ سوالات تحقیق
آیا بین میزان اعتماد اجتماعی و خاصگرایی رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین میزان احساس محرومیت اجتماعی شهروندان و خاصگرایی رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان رضایت اجتماعی و میزان خاصگرایی شهروندان رابطه وجود دارد؟
آیا بین احساس محرومیت اجتماعی شهروندان و خاصگرایی رابطه وجود دارد؟
آیا میزان سنتگرایی شهروندان و کنش خاصگرایانه رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی شهروندان و خاصگرایی رابطه وجود دارد؟
آیا بین تصور شهروندان از گستره خاصگرایی در جامعه و گرایش به خاصگرایی رابطه وجود دارد؟
1ـ6ـ فرضیات پژوهش
بین اعتماد اجتماعی با میزان خاصگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
بین احساس محرومیت اجتماعی شهروندان و خاصگرایی رابطه وجود دارد.
بین رضایت اجتماعی و میزان خاصگرایی شهروندان رابطه وجود دارد.
بین سنتگرایی شهروندان و کنش خاصگرایانه رابطه معناداری وجود دارد.
بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی شهروندان و خاصگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
بین تصور شهروندان از گستره خاصگرایی در جامعه و گرایش به خاصگرایی رابطه وجود دارد.
1ـ7ـ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق شهر اردبیل، واحد تحلیل کلیهی افراد بین سنین 18 تا 64 ساله ساکن شهر اردبیل و قلمرو زمانی آن سال 1393 میباشد.
2ـ1ـ چارچوب تئوریک
از نظر سیمن ساختار بروکراسی جامعه جدید، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن افراد نمیتوانند عواقب و نتایج کار خود را کنترل کنند و مدیریت جامعه و سیستم پاداش اجتماعی نیز بهگونه ای است که فرد، بین رفتار خود و پاداش دریافتی از سوی جامعه، نمیتواند ارتباطی برقرار کند در چنین وضعیتی احساس انفصال و