بر اساس نظر ایران نژاد(۱۹۹۰) ساخت و سازهای درونی نیازمند منابع چند گانه هستند و همزمان با یادگیری روی میدهند که وی آن را از ضروریات خود تنظیمی درونی پویا، افزون بر کنترل فعال درونی میداند. به نظر میرسد که سازوکارهای درونی به طور مستقیم همراه با انگیزش ذاتی هستند.
بر اساس منابع چند گانه خود تنظیمی نظریه کارکرد زیستی، یادگیری، بازسازماندهی دانش پایه حسی فرد میباشد.که توسط این منابع سه گانه خود تنظیمی کنترل می شود. در مغز تمامی ریز سیستم ها دارای ظرفیتی برای تنظیم خود به خودی و به صورت پویا هستند. این نوع از خود تنظیمی عهده دار بازسازماندهی اطلاعات در زمینه ی کلی میباشد. این بازسازماندهی نیازمند ریز سیستم ها مغز برای انجام همزمان و خود تنظیمی منعطف درچارچوب الگوی هماهنگ کل مغز میباشد؛ با این حال زمانی که رویدادهای خود تنظیمی پویا به طور همزمان در بسیاری از بخش های مختلف مغز رخ میدهند، رویدادهای خود تنظیمی فعال تنها در یک زمان و یا به طور پی در پی در مغز روی میدهند(ایران نژاد، ۱۹۸۹، ۱۹۹۹۰). خود تنظیمی پویا و خود تنظیمی فعال دو کیفیت متفاوت از حالت های عملکرد مغز هستند. در حالت کارکرد پویای مغز فعالیت های مختلفی به طور همزمان میتوانند با هم رخ دهند. برای مثال یک شخص به طور همزمان میتواند ببیند، بشنود، بچشد، و کنجکاو باشد یا مضطرب. در عین حال شخص میتواند در یک مکان و در یک زمان به طور جداگانه ببیند، بشنود و یا غذا را مزه کند و این به دلیل توجه به این واقعیت است که فعالیت های مختلف نیازمند حالتی فعال میباشد تا اجرایی شوند. از سوی دیگر خود تنظیمی فعال، عملکرد متقارن یا همگون با شیوه های کارکرد مغز دارد. و این امر به دلیل”تکاپو برای یاد آوری رویدادهای تحت کنترل و تمرکز منحصر به فرد ذهن به واسطه ی توجه” میباشد(ایران نژادو گرگ، ۲۰۰۱).
اگر هماهنگی میان این دو مجموعه فرایند به درستی صورت گیرد، مدرسان میتوانند به سوی فرایندهای داخلی پویا برای بازشناخت الگویی در دسترس رهنمون شوند و یادگیری را ارتقا بخشند و موجب سازماندهی مجدد و خود به خودی شوند و تجربیات گذشته با توجه به مجموعه ی جدیدی از منابع کمکی، تفسیر مجدد گردد(ایران نژاد،۱۹۹۰).
هماهنگی و تعادل بین عملکرد خود تنظیمی فعال و خود تنظیمی پویا دارای اهمیت بسیاری است(ایران نژاد و گرگ،۲۰۰۴). واقعیت امر آن است که اگر یادگیرنده بیش از اندازه به عملکرد پویا متکی باشد، امکان دارد گرفتار خطر یکپارچگی بیش از اندازه ی دانش گردد، و جزئیات واقعی را از دست دهد. در مقابل تکیه بیش از اندازه بر عملکرد فعال، منجر به جداسازی دانش مورد نظر به واسطه ی دانش بصری پایه میگردد. به عنوان نتیجه برخی از مربیان و اساتید در آموزش و تدریس به یادگیرنده گان زمان سختی را سپری میکنند. بر خلاف برخی دیگر که معمولا به تدریس خود آگاهی دارند، با این حال آن ها مسائل را در حوزه ی شخصی حل میکنند، تا یادگیرنده گان تا اندازه ی زیادی متکی به فرایندهای فعال برای انجام وظایف مربیان خود به صورت خود کار شوند. ایران نژاد و گرگ در این باره بحث میکنند که آموزش مؤثر بایستی به گونه ایی باشد که به یادگیرنده در «فهمیدن و یادگیری عملی به عنوان زمینه ی کلی و بازسازماندهی دانش کلی فرد» کمک کند و بتواند یادگیرنده را از سطح فعلی دانش ارائه شده آگاه سازد. نتیجه ی پژوهش ایران نژاد و چیزم (۱۹۹۲) از این فرض پشتیبانی میکند که کنترل درونی پویا بستگی به منابع درو نی خود تنظیمی در فرایند یادگیری دارد. نتایج پژوهش همچنین برتری یادگیری پویا بر یادگیری فعال را نشان داد این پژوهش حاکی از این نتیجه بود که علاقه و پشتکار هردو حائز اهمیت هستند؛ یادگیری علاقه محور نسبت به یادگیری کوشش محور احتمال بیشتری دارد که موفق شود؛ بنابرین از این پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که خود تظیمی پویا برای یادگیری بخش مهمی محسوب می شود.
۱۶-۲٫ خود تنظیمی از بعد زیست شناختی:
یکی از حوزه های تحقیقاتی امید بخش، مفهوم خودتنظیمی از بعد زیست شناختی است.پژوهش هایی که در تلاش هستند تا مبنای زیست شناختی برای فرایندهای خود تنظیمی ارئه نمایند، در درجه اول بر بخش های گوناگون مغز و بر جریان رشد دوران کودکی تأکید می نمایند. تجربه ها نشان میدهد که توانایی خود تظیمی یکی از مهمترین مؤلفه های انطباق انسان با جهان به شمار میآید(دیمیتریو[۱۳۹]،۲۰۰۰؛ به نقل از
-
- -Executive functions ↑
-
- -Hughes ↑
-
- -Dawson & Guare ↑
-
- -Karoly ↑
-
- -zimmerman ↑
-
- -Torzen & Mahoney ↑
-
- -Elbaum ↑
-
- -Bandura ↑
-
- -Cervone ↑
-
- -met cognitively ↑
-
- -motiva tonally ↑
-
- -planning ↑
-
- -organization ↑
-
-self- instruction۷ – self- monitoring
۸- self- evaluation
۹- Kourno
۱۰- Mandinaj
۱۱- competent ↑
-
- -Biofanctional T heory ↑
-
- -Winslor ↑
-
- -Dawson & Guare ↑
-
- -kerick ↑
-
- -Berk ↑
-
- -Sluis ↑
-
- .Hguhes ↑
-
- .Ensor ↑
-
- .Garner۴-Stuss ↑
-
- ۵-Sorel ↑
-
- .Stuss & levine ↑
-
- -Das ↑
-
- -Naglieri ↑
-
- -Kirby ↑
-
- -Stegmann ↑
-
- -Gathercole ↑
-
- – Oberauer ↑
-
- -Waltz ↑
-
- -Tronskilen ↑
-
- -Baddeley ↑
-
- -Activation ↑
-
- Prioritising ↑
-
- -Focus ↑
-
- -Sustaining ↑
-
- -Sustaining effort ↑
-
- -Resisting dhstraction ↑
-
- -Emotion ↑
-
- Managing frustration ↑
-
- -Regulation emotions ↑
-
- Accessing recall ↑
-
- -Norman & shallice ↑
-
- -Sara ward ↑
-
- Conductor of the orchestra ↑
-
- Mc Closkey ↑
-
- ۳- Elkhonon Goldberg ↑
-
- -Co- conductors ↑
-
- -Multii- tiered ↑
-
- -Trans- self integeration ↑
-
- -Sensr of course ↑
-
- -Cosmic cohscioshess ↑
-
- – self generation ↑
-
- -Mind- body intergeration ↑
-
- -Self control ↑
-
- -Self- atctivation ↑